Aihe: Ted Reed Syncopation
1
Tartsi77
07.07.2006 23:58:17
Tuli sitten ostettua tuo Ted Reedin kirjanen, mutta ongelma siinä että ei osaa soittaa. En ole rumputunneilla ikinä käynyt, joten aikamääreet ja muut aika hukassa. Stick Controllia on tullut soiteltua, siihen pääsi ihan maalaisjärjellä mukaan ja innostuin kovasti sitä treenailemaan. Hinku olis mahdoton päästä tekemään nuita Syncopationin harjoituksia, mutta onko niin että ilman opettajaa tuo on mahdotonta.
Magiz
08.07.2006 00:01:12
eihän se toki mahdotonta ole, mutta jos ei ole opettajaa, asioiden nopea mieltäminen on vaikeaa, kun ei ole esimerkkiä mistä seurata. ihan alkuun kannattaa jotakuta pyytää opastamaan kapulatekniikkaa, ja nuottien lukua. netistäkin löytyy ohjeita. kärsivällisyyttä, malttia, ja hyvää mieltä niin kyllä se siitä. :)
Keep it Fresh
Deino
08.07.2006 00:03:21 (muokattu 08.07.2006 00:19:19)

Todella vaikeaa se on ainakin minulle opetella ko. kirjaa ilman opettajaa.
Deino vaan
Magiz
08.07.2006 00:08:51 (muokattu 08.07.2006 00:25:28)
Tämän tekstin arvot ovat:

Hyödyllisyys = 1/10

Magizin pätemistarve = 10/10

onko kaikilla nyt yhtäkkiä jotain hirveitä skismoja mua kohtaan, kun mulle näin kovasti vittuillaan...?

E: sori offtopicvuodatus
Keep it Fresh
Paas
08.07.2006 00:24:26
Koitetaas pysyä aiheessa...

Jos teoria ja aikaarvot ei ole ihan hanskassa niin voi olla hankala soittaa noita itsekseen. Itse olen noita soittanut joskus opettajan opastuksella ja niin se sujui paremmin kun oli selvä kuva siitä miltä sen pitää kuulostaa.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Magiz
08.07.2006 00:26:16
Koitetaas pysyä aiheessa...

Jos teoria ja aikaarvot ei ole ihan hanskassa niin voi olla hankala soittaa noita itsekseen. Itse olen noita soittanut joskus opettajan opastuksella ja niin se sujui paremmin kun oli selvä kuva siitä miltä sen pitää kuulostaa.

näin juuri. esimerkistä on helpompi oppia.
Keep it Fresh
drum-monkey
08.07.2006 00:44:54
Kyllä ne oppii vähän miettimällä itsekin. Kirja perustuu kuitenkin suurimmaksi osaksi 1/4- ja 1/8-nuotteihin, joten ei ole toivottoman monimutkaista kuitenkaan. Soita niitä harjoituksia niin että bassorumpu soittaa nelosia ja sitten lasket päälle yk-si-kak-si-kol-me-nel-jä. Siinä tulee kaikki kahdeksasosat tahdissa, ja sitten soitat nuotit päälle. Se sivu, jolla ensimmäisenä tulee kahdeksasosanuotit, on aika hyödyllinen opettaja, vaikkei nuotit olisi tuttuja, kun on aika yksinkertaiset rytmit siinä. Eka rivi: YK-SI-KAK-(si)-KOL-(me)-NEL-(jä)
Munletti on mulletti
hahuusko
08.07.2006 00:46:35
Vaikka osaisikin lukea nuotteja, niin pelkästään se ei kuitenkaan riitä, että saisi täyden ilon irti Syncopationista. Aika simppeliltä kirjaltahan se voi päällepäin näyttää, mutta harjoituksia soveltamalla siitä saa treenattavaa vaikka loppuiäksi. Ehkä siksi olisi hyvä käydä Syncopationia läpi opettajan kanssa, että opettaja voisi näyttää, millaisiin kaikenlaisiin hienoihin juttuihin Syncopationin harjoituksia voidaan soveltaa.
drum-monkey
08.07.2006 00:51:36
Vaikka osaisikin lukea nuotteja, niin pelkästään se ei kuitenkaan riitä, että saisi täyden ilon irti Syncopationista. Aika simppeliltä kirjaltahan se voi päällepäin näyttää, mutta harjoituksia soveltamalla siitä saa treenattavaa vaikka loppuiäksi. Ehkä siksi olisi hyvä käydä Syncopationia läpi opettajan kanssa, että opettaja voisi näyttää, millaisiin kaikenlaisiin hienoihin juttuihin Syncopationin harjoituksia voidaan soveltaa.

Totta, mutta itse olen keksinyt kymmeniä tapoja soittaa kirjaa, opettaja antoi ehkä viisi. Eikä heti alkuun (aloittelija) kannata soittaa kuin perusjuttuja, eli virveliin melodia ja haitsu/bassari alla nelosia, kaseja ja esim 2 & 4. Sitten hyvä perusharjoitus on soittaa käsillä kasibiittiä, virveli 2 & 4, ja bassorumpu soittaa melodian. Koska aksenttisivut ovat erikseen, nämä harjoitukset yhdessä 8.osa- trioli- ja 16-osaaksenttien kanssa riittää hyvin pitkälle.
Mutta joka tapauksessa opettaja on lähes korvaamaton aloittelevalle rumpalille. Eli jos tunneille on mahdollisuus päästä, kannattaa mennä.
Munletti on mulletti
hahuusko
08.07.2006 01:08:44
Joo, tietenkin aluksi (ja mikseipä vielä myöhemminkin) simppeleitä harjoituksia, että oppii ymmärtämään rytmit oikein. Ja harjoittelumetodejahan voi keksiä itse niin paljon kuin vain mielikuvitusta riittää, mutta on hyvä, jos joku näyttää joitakin soveltamisesimerkkejä.

Tai ainakin minulla on sen verran huono mielikuvitus, että tuskin olisin itse keksinyt, miten Syncopationia voi soveltaa vaikkapa sambakomppeihin tai jazz-filleihin. Olisin varmaan vaan tyytynyt paukuttamaan rytmejä vuorokäsin. Mikä tietenkin on ihan hyvä harjoitus sekin.
drum-monkey
08.07.2006 01:14:33
Syncopationia voi soveltaa vaikkapa sambakomppeihin tai jazz-filleihin. .

pistäpäs tänne, niin saan lisää harjoitusmatskua:)
Munletti on mulletti
Tartsi77
08.07.2006 01:31:41
Joo on tosiaan niin haussa noi kaikki perushommat, että pitää ilmeisesti painua kirjastoon hakemaan perustietoa lisää. Soitto-opettajan pakeille ei yksinkertaisesti riitä aika tällä hetkellä. Kai ne siitä sitten joskus itse-opiskelulla aukeaa. Katselin muuten F-musicin sivuilta, että on olemassa tuosta kirjasta versiota, jossa tuleepi cd mukana. Helpottaisi huomattavasti opiskelua, kun kuulee miten nuo soitetaan. Onko kellään tuota levyä? Heittäkääpäs vinkkejä kirjoista, joissa aukeaa mahdollisimman helppotajuisesti nuo aikamääreet, tahtihommat ja nuotit.
Deino
08.07.2006 01:33:24

Helpottaisi huomattavasti opiskelua, kun kuulee miten nuo soitetaan.

No se on se opettaja joka sen kertoo. :)
Deino vaan
hahuusko
08.07.2006 01:48:50
pistäpäs tänne, niin saan lisää harjoitusmatskua:)

Jazz-fillailua (kolmimuunteisesti): melodia yhtä aikaa bassariin ja rideen (oikea käsi). Täytetään virveli-iskuilla (8-osatrioleja) siten, että samalla kädellä tulee korkeintaan kaksi iskua peräkkäin. Haitsu vasemmalla jalalla kakkoselle ja neloselle.

Eli vaikkapa Exercise Onen ensimmäisen rivin käsijärjestys menisi seuraavasti (iso O rideen, pieni o virveliin):

OvO vvO Ovv Ovv | Ovv Ovo vvO vvO | Ovv Ovv OvO vvO | OvO vvO Ovo vov

Hankala selittää, mutta kuulostaa hienolta.

Sambakompissahan soitetaan rideen tin-titi tin-titi tai titi-tin titi-tin (nuotinnosominaisuus olisi kyllä kova sana...), haitsua jalalla kakkoselle ja neloselle ja melodia virveliin (ymmärten rytmi alla brevenä). Bassariin sitten joko X--X X--X X--X X--X tai X--X --X- X--X --X- (eli X on isku ja - on 16-osatauko, jospa tuon ymmärtää).
drum-monkey
08.07.2006 01:54:29
Jazz-fillailua (kolmimuunteisesti): melodia yhtä aikaa bassariin ja rideen (oikea käsi). Täytetään virveli-iskuilla (8-osatrioleja) siten, että samalla kädellä tulee korkeintaan kaksi iskua peräkkäin. Haitsu vasemmalla jalalla kakkoselle ja neloselle.

Eli vaikkapa Exercise Onen ensimmäisen rivin käsijärjestys menisi seuraavasti (iso O rideen, pieni o virveliin):

OvO vvO Ovv Ovv | Ovv Ovo vvO vvO | Ovv Ovv OvO vvO | OvO vvO Ovo vov

Hankala selittää, mutta kuulostaa hienolta.

Sambakompissahan soitetaan rideen tin-titi tin-titi tai titi-tin titi-tin (nuotinnosominaisuus olisi kyllä kova sana...), haitsua jalalla kakkoselle ja neloselle ja melodia virveliin (ymmärten rytmi alla brevenä). Bassariin sitten joko X--X X--X X--X X--X tai X--X --X- X--X --X- (eli X on isku ja - on 16-osatauko, jospa tuon ymmärtää).

Jos oikein ymmärsin, tuo eka on lähes sama kuin Leppäsen luovissa rummuissa oleva harjoitus. Ja tuo samba-juttu löytyy kyseisestä kirjasta myös:) Hyviä, ja vaikeita harjoituksia, varsinkin tuo samba, kun itsellä ei koskaan tuo nopeus riitä samban soittamiseen kunnon Rio-meinigillä...
Munletti on mulletti
sharoles
12.07.2006 01:04:24
tossa syncopationissa on myös hauska soittaa se silleen että 2 ja 4 haitsun kans. tullee vähän vasemmalle(tai oikealle) jalalle puuhaa.
south_of_heaven
12.07.2006 01:23:56
eissääh!! Toi kirja on jääny nurkkaan. Huomenna voisin vähän lukasta ja koettaa harjotella.

Lienee laatukirja, kun kerran rumpuope joskus muinoin pani ostamaan :P
Ja ei se huonoja ole pistänyt hankkimaan
itki south_of_heaven
Jaren
12.07.2006 01:54:25 (muokattu 12.07.2006 02:04:49)
tossa syncopationissa on myös hauska soittaa se silleen että 2 ja 4 haitsun kans. tullee vähän vasemmalle(tai oikealle) jalalle puuhaa.

Noh, tuohan on melko normi harjoitus, mutta sinänsä oikein käytännöllistä heikomman raajankin kehittämiseen. Itse käytän kirjaa enemmän komppi harjoituksissa.

Soitetaan melodia oikealla/vasemmalla jalalla bassorumpuun, kädet beattia ja haikkaa vasemmalla/oikealla jalalla 2/4, tai ei ollenkaan. Alkupään sivujen melodiat 4-8 osia alla brevenä, myöhemmin tulevat triolit, 16-ja 32 osat tavallisesti. Tälläistä peruskauraa täältä jauhetaan ja on varmaan monelle jo ennestään tuttu harjoitus, mutta laitoimpa nyt kuitenkin esille.

EdIt: VIRHE!
"Vitut mä mitään mistään tiedä, mä EN oo täällä EES töissä"
Epämuusikko
12.07.2006 17:49:48 (muokattu 13.07.2006 00:05:36)
Soittakaapa niitä suoria linjoja trioli-aika-arvo-ympäristössä. yksi tahti kerrallaan, yhden tahdin (kirjassa) loopin "alusta" alkamiseen (soitossa) menee siis kolme (kirjan) tahtia. Kahden tahdin loopissa on sitten enemmän pitelemistä. Jne...

EDIT: ja taas uppoaa... tämä on nähty.
Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)