Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 514 15 16 17 1863 64 65 66 67
Stibe
02.07.2006 17:21:12
Itseltäni luonnistuu tuo matalempi örinä (crediitit tämän topicin muutamalle opettavaiselle henkilölle), mutta ei se hakemani rääyntä tai korina, jota tuo aiemmin mainittu Melissa Cross suosii. Olisi kiva oppia.

Vielä tuosta äänen voluumista, että kyseinen rääyntä-opettaja ainakin väittää, että kokeneet alan ammattilaiset, kuten Slipknotin, Triviumin, Killswitch Engagen ja Lamb Of Godin laulajat eivät itse asiassa huuda, vaikka siltä näyttääkin.
Vähentääkseen äänen kulutusta, laulajat rääkyvät pienellä voluumilla, joka sitten saadaan mikillä ja irvistelyllä kuulostamaan ja näyttämään kovalta pinnistely-huudolta. Äänentoistossa ei siis käytetä mitään efektejä, vaan voluumi on vaan kovalla.
Hyvä tekniikka on kuitenkin tietenkin kaiken a ja o.

Olisiko tuosta nyt sitten apua noille lähinnä topicin alkupään kyselijöille, joita kiinnosti, miten saadaan puhti ja ilma saadaan riitämään sitten niihin mahdollisiin puhtaisiin lauluosuuksiin.
Parempi katsoa katua, kuin kaatua ja katua, ettei katsonut katua... PS: Paska on perseestä (En viittaa kyseiseen artistiin...)
Witch_King
04.07.2006 13:06:19

suht tuoretta näytettä uudelta demolta http://www.myspace.com/avatharmetal
on matalaa,korkeaa puhdasta ja vaikka mitä :)
go check it out
moderniluuranko
04.07.2006 14:59:23 (muokattu 04.07.2006 15:02:40)
Tulihan se ääni sieltä viimein takas...tai oikeastaan löytyi uudelleen. Itselläni rääyntä tuntuu siltä, että ääni(tai ennemminkin ulostuleva ilma keuhkoputkissa) ikään kuin resonoi jo tuolla jossain syvällä, ja voimistuu sitten suussa/kurkussa/nielussa...hiton vaikea selittää, mutta kuitenkin. ja toimii, ilman minkäänlaista kipua.
En tunne kurkun tai nielun tai äänihuulten anatomiaa hyvin, mutta sen paikan vieressä, missä rääyntä tuntuu ja syntyy, on toinen paikka, johon ääni helposti ohjautuu, ja rääyntä muuttuu silloin kivuliaaksi. Samantien sattuu. Ja ääntä ei enää tule siitä paikasta, vaan se muuttuu käheäksi pihinäksi. Tämä oli ilmeisesti virheeni viime kerralla, kun rääyntätekniikkaani opettelin. En löytänyt sitä oikeaa paikkaa samantien uudelleen, vaan aloin käyttämään sitä toista, väärää, paikkaa.

Aikamoista kapulakieltä, muttta toivottavasti joku ymmärtää...
Yritän myöhemmin saada paremmin tämän asian "paperille", niitä varten, jotka etsiskelevät jotain rääkymis-tekniikkaa. Jos musta vaikka olisi jotain hyötyä.

niin ja vielä se, että itse vahvistan äänen enimmäkseen mikrofonin ja vahvistimen avulla volyymiltaan voimakkaaksi. Tekniikallani saan suht hyvän kuuloista ääntä myös ilman näitä laitteita, mutta eipä tule rikottua heti alkuun paikkoja, jos vähän väärin menee. Kun ei tarvi huutaa niin helvetisti.
luopio
06.07.2006 00:36:21 (muokattu 06.07.2006 00:41:14)
Vielä tuosta äänen voluumista, että kyseinen rääyntä-opettaja ainakin väittää, että kokeneet alan ammattilaiset, kuten Slipknotin, Triviumin, Killswitch Engagen ja Lamb Of Godin laulajat eivät itse asiassa huuda, vaikka siltä näyttääkin.
Vähentääkseen äänen kulutusta, laulajat rääkyvät pienellä voluumilla, joka sitten saadaan mikillä ja irvistelyllä kuulostamaan ja näyttämään kovalta pinnistely-huudolta. Äänentoistossa ei siis käytetä mitään efektejä, vaan voluumi on vaan kovalla.
Hyvä tekniikka on kuitenkin tietenkin kaiken a ja o.

No joo, mutta kyllä toiset sit vaan vetää ihan täysilläki. Ajattaraa esim. ku oon ollu useesti kattomassa livenä täytyy sanoo ett Koskis-Pasi ei sitä volyymiä säästele. Se onki ehkä vähän enemmän noitten metalcore-laulajien juttu huutaa puolivolyymilla. Tai no, mistä minä tiedän, ite oo huomannu vaan molempien tyylejä käytettävän.

Itse olen vasta pari kertaa reenikämpällä örissyt, kyllähän se matala öriseminen onnistuu keltä tahansa, tyyliin Everytime I Die botomilta, mutta kun pitäisi öristä korkealta kuten northerin lindruussi tai dimmun shagrath niin hitto siitä mitään tuu. Onkoha kellään muulla samanlaista onkelmaa tai osaiskohan joku neuvoa?

Pakko nyt nusuttaa pilkkua mut en kyllä uskaltais väittää ett Every time i die on vedetty hirveen matalalta. Kyllä siinä tosiaan Lindroossin laulutyyliin on jo jonkimoinen ero, mutta suunnillee samoilta lähtisin totakin lähestymään, korkeemmalle ja kirkuvammin vaan. Shagrathilla on jo hieman erilaisempi tekniikka joten siitä on vaikea sanoa mitään, melkeinpä kurkkulaululta kuullostaa.
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
Keppis
06.07.2006 22:29:38
Ajattaraa esim. ku oon ollu useesti kattomassa livenä täytyy sanoo ett Koskis-Pasi ei sitä volyymiä säästele.
.

Jossain haastattelussa äijjä kertoi, että koittaa keikoilla hiukan säästellä, eikä huuda kokoajan ihan täysiä, niin pysyy ääni kunnossa.
Päivän nokkelin. http://www.mikseri.net/fobia
StaaGa
07.07.2006 19:10:55 (muokattu 07.07.2006 19:11:58)
pullo danielssia ja 2 askia röökiä päivässä, nii eiköhän se rääkymin onnistu jo puhumalla.. elämäki lyhenee sopivasti 30vuodella ;)

rääy mutta älä niin että kurkkuun sattuu.
X
Keppis
07.07.2006 20:43:46
Juujuu, no voihan se olla mahollista, mutta tarkoitinkin, että pääsääntöisesti hänen laulutyyliinsä vaikuttais olevan enemmän tätä vedetään täysillä kun, että kähistään ja laitetaan vaan volyymit kovalle. Sellaisen käsityksen siitä ainakin eturivissä saa. Tiedä sitte taas kuinka on...

Joo kyllä siinä oon samaa mieltä, että ei se mitään kuiskailua ainakaan oo.
Keppis
07.07.2006 20:45:07

rääy mutta älä niin että kurkkuun sattuu.

Tässähän on ratkaisu koko ketjun kysymyksiin!
konnamatti
12.07.2006 12:19:38
Itse alan pikkuhiljaa tuon rääkymistekniikankin osaamaan. Vaatii vaan ainakin toistaiseksi melko paljon nestettä, että saa hyvän äänen aikaiseksi. Tai ei se, että saisi aikaiseksi, mutta kurkku kuivuu turhan nopeasti jolloin ääni kärsii ja kurkku saattaisi tulla kipeäksi tai ainkakin käheäksi.

Laulamisessa olen aloittelija ja sen mukainen kysymys: Mistä tiedän että vahingoitan äänihuuliani? Vedän hieman Cobain/Fogerty tyylillä, eli en hevirääkymistä, mitä se nyt onkaan. En ole vedenjuonnista/voitelusta kuullutkaan joten minulle käy samoin kuin lainaamassani tekstissä yllä. Kun kurkku kuivana hoilaan jotain pienellä raspilla ei kipua tule kuin vähäksi aikaa kurkkuun (lähes samanlainen "kipu"/kuumotus kuin normaalista laulamisesta ilman äänenlämmittelyjä, johtuu lienee kuivuudesta?) ja ääni ehkä _aavistuksen_ paineessa. Ääntäni en aukaise mutta lauleskelen useimmiten aluksi ns. puhtaalla. En laula mielestäni huutamalla. Raspia/rääkymistä laitan luultavasti kurkkutekniikalla. Pallea, wtf is it?

Tuleeko äänihuulien piiskaamisesta siis useamman päivän käheys/äänenlähtö? Olenko keksinyt itselleni oikeanlaisen tekniikan muutamassa kuukaudessa Cobainia leikkillään imitoimalla? Vai joudunko tyytymään äänihuulieni tuohoutumiseen ja 20v päästä miehekkääseen räkä-käheyteen?

Anteeksi tietämättömyyteni.
[19:36] ei vittu blues on yliarvostettuu
Stibe
13.07.2006 14:46:18
Tuleeko äänihuulien piiskaamisesta siis useamman päivän käheys/äänenlähtö?

Itselläni ainakin on jo yhden festaripäivän huutamisen jälkeen ääni aivan kateissa. Ihan kuin ois kurkku kipeenä ja äänenmurros tullut samalla uudestaan. Vaikka kuinka yrittää puhua, niin ei tule kuin pihinää. Siinähän sitten huutelet loput festaripäivät (hymiö tähän).
Yleensä minulla käheys kestää 1-3 päivää.

Pallea, wtf is it?

Pallea on lihas tuossa vatsan yläpuolella, joka säätelee ilman kulkua keuhkoissa.
Se on just se lihas, että jos siihen lyö kovaa niin lähtee ilmat sisuksista ja vauhdilla.
Parempi katsoa katua, kuin kaatua ja katua, ettei katsonut katua... PS: Paska on perseestä (En viittaa kyseiseen artistiin...)
konnamatti
14.07.2006 14:34:14
Itselläni ainakin on jo yhden festaripäivän huutamisen jälkeen ääni aivan kateissa.

Tämän olisin tietysti voinut järjen kanssa itsekkin päätellä. Eli ei vissiin ihan verta tarvitse että voi sanoa vahingoittavansa äänihuulia, muttei myöskään laulutekniikkani taida liiemmin haitata ääneni tulevaisuutta.

Pallea on lihas tuossa vatsan yläpuolella..

Tämän tiesinkin, mutten älyä miten ns. lauletaan palleasta. Tai miten se nyt ylempänä sanottiinkaan oikein. Ymmärrät varmaan mitä tarkoitan.
[19:36] ei vittu blues on yliarvostettuu
Stibe
14.07.2006 22:13:29
Tämän tiesinkin, mutten älyä miten ns. lauletaan palleasta. Tai miten se nyt ylempänä sanottiinkaan oikein. Ymmärrät varmaan mitä tarkoitan.

Ainakin niinkuin minä pienenä laulun harrastelijana olen ymmärtänyt, niin se vaan tarkottaa sellasta laulutekniikkaa, joka tuntuu kurkun sijaan tuossa pallean seudulla. Sen enempää en tekniikasta osaa selittää, kun en mikään lauluguru ole, mutta luulisin että siinä keksitytään siihen ilman ulos työntämiseen tasaisesti.
Ossu2
15.07.2006 21:48:50
niin noh itse alotin rääkymisen/huutamisen ennen äänenmurrosta ja jatkanut sitä senkin jälkee(n6 vuotta yhteensä), enkä ole (vielä) verta yskinyt..
Ossu2
15.07.2006 22:01:09
Itelläni ei vielä äänenmurrosta ole ja haluaisin örinä/huuto laulajaksi! Kaipaisin vähän neuvoja, kun huudan niin välillä tulee se oma "puheääni" siihen huutoon mukaan ja huuto menee pilalle.. Ja miten mun kannattais tota laulamista harjotella?? vastailkaa!?
Ossu2
15.07.2006 22:17:26
Itelläni ei tota äänenmurrosta vielä tietääkseni ole ja haluan silti huutolaulajaksi! Tartten vähän neuvoja, kun huudan niin välillä tulee huudon keskeltä se oma "puheääni" mistä se johtuu? ja miten voisin harjotella silleen että pystyisin huutamaan vaikka äänenmurrosta ei olisi?? vastailkaahan.
Jomped
16.07.2006 17:53:04

mä nyt olen yrittänyt tätä rääyntää. ja kyllähän sitä lähtee, astetta matalammilla sävelillä, mutta miten voin nostaa korkeammalle? vai voinko ollenkaan? jos se johtuu siitä että mulla on muutenkin suht matala ääni.. :/
huomasin että kun rääyn, niin pitää artikuloida paljon enemmän, jotta muut tajuaa mitä sanon, muuten menee vähän puuroiseksi. muilla samanlaisia kokemuksia?
niin ja kuinka te olette tehnyt sellaisen "jaau" huudon, tms, sieltä ylhäältä, minä kun en saa ollenkaan.
hmphrmph
Buffa D
17.07.2006 16:28:28
mä nyt olen yrittänyt tätä rääyntää. ja kyllähän sitä lähtee, astetta matalammilla sävelillä, mutta miten voin nostaa korkeammalle? vai voinko ollenkaan? jos se johtuu siitä että mulla on muutenkin suht matala ääni.. :/

Kuten normaalissakin laulussa, rääkymisessä pystyy parantamaan äänialaansa. Jos korkeammalle haluat päästä, niin koita pistää lisää volyymiä ääneesi. Tämä ainakin itselläni auttoi.

Ja mitä noista mössöisistä sanoista tulee, niin eiköhän kaikilla ole samoja ongelmia. Esim. monien ammattilaistenkaan sanoista ei saa mitään selvää. Lisää treeniä, niin kyllä niistäkin alkaa saamaan jotain selvää.
Sahtimies666
24.07.2006 10:36:49
Kaikki kun ihmettelee sitä että jos ääni menee yms.

Täs on yks vastaus Melissa Crossin sivuilta:
Q. I'm in a hardcore band. My mom is a nurse and says I could do permanent damage to my voice from singing this kind of music. What's the 411?

A. You can do damage to your voice singing any kind of music if you do it incorrectly. But let's define "damage." Damage, to me, is not being able to finish the tour, call your girlfriend, order dinner, or express yourself through your music. Damage to a physician who is not so familiar with the music of today may entail any irregularity of the vocal cord. Trust me, some of your favorite singers have experienced a lot of "irregularities" (such as mild "pre-nodular" conditions). Tiger Woods and Michael Jordan probably do not have medically perfect wrists. There is no such thing as perfect vocal cords. If you are TRULY able to get the sound and the expression that you desire, (in other words, if you like sounding like Tom Waits, Bruce Spingsteen, Jamie Josta, or Joe Cocker), and your cords look a little damaged to a physician, what difference does it make? Wear and tear is not damage in my definition. Many hardcore kids ripped their cords to pieces when starting out, and now have perfected their coordination to a point where the thickening of their vocal folds has enabled even more of the sound that they want. However, if such wear and tear prevents you from doing something that you want to do or need to do, that's damage. You need to be honest with yourself, PAY ATTENTION and DO NOT BE IN DENIAL!
"Prima Nocta" - Any English noble may bless a marriage by sleeping with any bride on her wedding night.
insight
24.07.2006 13:36:48
Hmm.. eikös tää threadi kuulu tonne "Kaikki muu paitsi musiikki on turhaa" trediin? =)
© Registered nickname 2005-2006
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)