Aihe: Mihin suuntaan päivittää tietokonepohjaista (nauhoitus)kalustoa?
1 2 3
mhelin
06.07.2006 13:38:52
1024MB 667MHZ DDR2 DIMM CL5 NON-ECC (KIT OF 2) 19.7.2006 93,40 €
775DUAL-880 PRO ASROCK S775 PT880 DDR&DDR2 AGP PCI-E 20 kpl 52,30 €
PENTIUM D 805/2.66GHZ FSB533 2M 775 13.7.2006 104,20 €
SIRTEC 360 W ATX-VIRTALÄHDE SILENT 45 kpl 55,60 €
DIAMONDMAX 10/300GB SATAII 7200RPM 16MB 615 kpl 98,60 €

Eli Asrockin halpisemo + D805 + 360W virtalähde ja 1GB 667DDRII muistia hintaan 404,10e + pk:t.

Ei paha hinta ja suorituskykykin varmaan riittävä.

Muuten kannattaa lukea uusin Mikrobitti, eivät nuo D 805:t ihan niin hyvin kaikki kellotu. Se 35W AM2 -kantainen 3800+ olisi myös hyvä valinta jos haluaa hiljaisen ja ekologisen systeemin. Vielä parempi jos käyttäisi läppärin kovalevyä, eli jotain 2.5" mallia vaikka ne hitaampia ovatkin. Näytönohjaimeksikin joku simppeli malli joka ei kuluta virtaa niin paljon kuin jotkut tehopelaajan kortit. Virtalähdettäkään ei kannata ylimitoittaa tarpeettomasti koska ei niidenkään hyötysuhde 100% ole vaan jotain 80% luokkaa (parhailla lähellä 90%), eli 360W virtalähdekin saattaa hukata tehoa jo yli 60W.
Antti1
06.07.2006 16:52:41 (muokattu 06.07.2006 17:34:13)
Uusi yritys, tämä pois...
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Antti1
06.07.2006 17:33:20 (muokattu 06.07.2006 17:46:30)
Nettiä selailtuani tää alkaisi jo näköjään pikkuhiljaa hahmottua. Tässäpä jotain alustavia arvioita tulevista:

-emoksi Asus A8N-SLI Premium
-prossuksi AMD Athlon 64 X2 3800+, boxed mallisena vissiin?
-näyttikseks Asus GF 7600 GS 256mb muistilla

Miltä vaikuttaa? Onko se 553€ arvoinen paketti? Verkosta.fi saisi tuohon hintaan tuon paketin. Saako jostain vieläkin halvemmalla?
marok
06.07.2006 18:24:03 (muokattu 06.07.2006 18:36:58)
Nettiä selailtuani tää alkaisi jo näköjään pikkuhiljaa hahmottua. Tässäpä jotain alustavia arvioita tulevista:

-emoksi Asus A8N-SLI Premium
-prossuksi AMD Athlon 64 X2 3800+, boxed mallisena vissiin?
-näyttikseks Asus GF 7600 GS 256mb muistilla

Miltä vaikuttaa? Onko se 553€ arvoinen paketti? Verkosta.fi saisi tuohon hintaan tuon paketin. Saako jostain vieläkin halvemmalla?

Kyllä tuo hintansa arvoinen setti on. Tuo prosessori tosiaan kannattaa ottaa boxed-mallisena sen 3 vuoden takuun ja todella hyvän jäähyn vuoksi.
Kannattaa katsoa www.itwebbuy.net ja www.pixmania.com -liikkeiden hinnat.
Noissa on melkolailla halvimmat hinnat. Tosin ulkomaisia liikkeitä ovat, mutta suurempia ongelmia ei pitäisi sen suhteen olla.
Pixmanialla on nopea kahden vuorokauden toimitus, mikäli tavara löytyy varastosta (isälleni tuli videokamera jo seuraavana päivänä).
Suomenkielinen asiakaspalvelu löytyy ilmeisesti molemmista (itselläni kokemusta vain pixmaniasta) ja huoltoasiat hoituvat minkä tahansa liikkeen kautta Suomessa (tai näin minä olen käsittänyt).
Itselläni huolto/takuuvaihto pixmanian kanssa onnistui niin, että he tilasivat noudon ja tuote haettiin kotiovelta huoltoon.

Edit
Jos pixmanialta tilaat, niin tilausvaiheessa/tarkistuksessa kannattaa muistaa poistaa jokaisesta tuotteesta "huolettoman kaupankäynnin takuu" tms. Em. takuu nostaa tavaran hintaa 10% antaen vuoden ajan mahdollisuuden vaihtaa tuote samanhintaiseen, mikäli et ole tyytyväinen. Tuotteen ilmeisesti täytyy olla lähes käyttämätön, jotta he vaihtoon suostuvat ja rahditkin pitää maksaa itse.

Edit2
Itse melkeinpä suosittelen kokeilemaan onnea itwebbuyn kanssa, sillä pixmanialla on toisinaan hieman sekoilua toiminnassa. Mainostavat myyvänsä halvimmilla hinnoilla ja pyytävät ilmoittamaan mikäli tuote löytyy halvemmalta muualta.
Ilmoitin ennen tilaustani joistain tuotteista, eikä sillä ollut mitään vaikutusta heidän hintoihin. Yhteydenottokin pitää tehdä hankalasti heidän nettisivujen kautta (vaikka kuluttajansuojalaki vaatii, että jokaisella verkkokaupalla pitää olla sähköpostiosoite, johon asiakas voi ottaa yhteyttä) tai soittamalla heidän palvelunumeroonsa (jossa saa jonottaa ensin 15min, jotta pääsee puhumaan jollekin asiantuntemattomalle tytölle tai ranskan murteella englantia puhuvalle asiakaspalvelijalle).

Muutenkin hinnoitteluissa on huvittavia "alennuksia". Jotkin tuotteet on alennettu jopa 40%. Esim. ostamassani näytössä oli joku 46% alennus ja maksoin siitä lähes saman hinnan kuin olisin muissa liikkeissä saanut maksaa, eli "alkuperäiset" hinnat ovat hatusta vedettyjä lukuja, jotta "alennus" näyttäisi hienommalta.
On helppoa juosta ylivoimaa vastaan tullakseen teurastetuksi, mutta todellista rohkeutta on uskaltaa elää silloin, kun on oikein elää ja kuolla vain, kun on oikein kuolla.
Antti1
06.07.2006 18:44:51
Kannattaa katsoa www.itwebbuy.net ja www.pixmania.com -liikkeiden hinnat.

Veni vidi vici, noissa oli kalliimpaa ja kovemmat postituskulut. :) Täytyy saada ukko taivuteltua aikaistettuun synttärilahjaan, josko osallistuisi noihin kuluihin. Ei sillä etteikö varaa olisi, noi vaan on niin kalliita. Hehe...
PIM
06.07.2006 21:08:56
Mites muuten D930 D805:n sijaan? 70-80 euroa kallimpi kuin D805 mutta nopeammalla 800MHz FSB:llä. Jossain vain näin suositeltavan tuota D805:n vaihtoehdoksi juuri tuon nopeamman FSB:n vuoksi.
marok
06.07.2006 21:26:32 (muokattu 06.07.2006 21:41:05)
Mites muuten D930 D805:n sijaan? 70-80 euroa kallimpi kuin D805 mutta nopeammalla 800MHz FSB:llä. Jossain vain näin suositeltavan tuota D805:n vaihtoehdoksi juuri tuon nopeamman FSB:n vuoksi.

http://www23.tomshardware.com/cpu.html

Tuolla voi vertailla eri prossujen suorituskykyä eri käyttötarkoituksissa. Kaikkea ei tietysti löydy, mutta kai tuo suuntaa-antavana vertailuna menee.

Harmillisesti tuosta on jätetty pois kokonaan AMD:n Opteronit, jotka ovat varteenotettava vaihtoehto kaksiytimellistä hankkivalle.
On helppoa juosta ylivoimaa vastaan tullakseen teurastetuksi, mutta todellista rohkeutta on uskaltaa elää silloin, kun on oikein elää ja kuolla vain, kun on oikein kuolla.
Fortune
07.07.2006 18:03:28 (muokattu 07.07.2006 18:04:43)
Villi idea: jos pelaaminen kiehtoo vain ajoittain, niin miksei Omppu?

Ostin oman 20" iMac G5:seni käytettynä 1200 eurolla. Ominaisuuksia 20" näyttö, kompakti koko jne. Omassani giga muistia ja 2.0 gigahersin suoritin. Liitäntäpuolella usb2.0 ja Firewire, Macin teholukemat eivät ole toki suoraan verrattavissa pc-puolelle, mutta en ole tätä kyllä hyytymään saanut raskaissakaan kuvankäsittelyoperaatioissa toistaiseksi.

Tuossa speksejä:

http://www.apple-history.com/body.p … rma=off&sort=date&order=ASC

Kuljetettavissa varsin helposti, jopa originaalilla pahvipaketilla. Siltikin pöytäkäytössä äärimmäisen mukava ja tehokas.

Tälle on saatavissa myös ihan kuljetuskasseja, johon menee kone (keskusyksikkö ja näyttö samassa), näppis ja hiirulainen. Kymmenisen kilogrammaa painoa, ei paha roudattava.

En voi kuin suositella, nyt Mac-friikit myyvät näitä vanhoja G5-koneita halvalla kun ne hönöt haalivat uusia Intel-prossuisia vehkeitä...
Look behind you, a three-necked guitar!
Antti1
07.07.2006 18:22:45
Villi idea: jos pelaaminen kiehtoo vain ajoittain, niin miksei Omppu?

Ei oikein innosta ja tunnu omalta ajatukselta. Pitäydyn ihan perstuntumalla winukassa ja vanhastaan tutuksi tulleissa jutuissa.

Pitäisi joskus päästä koittamaan oikein useiden päivien ajan noiden toimintaa, jos vieroksunta karkottuisi. Ne kerrat kun olen niillä näplännyt, niin on vain jäänyt hieman hölmistynyt olo ja vähän huono vaikutelma. En tiedä miksi. Ei Windowsissakaan todellakaan vikaa ole, kunhan osaa käyttää sitä ja huoltaa konettaan.
Antti1
07.07.2006 18:48:49
Mikä siitä Macista sitten loppupeleissä tekee niin ihmeellisen, kun teoriassa konetehot on pienemmät yms.? Joojoo, toimii paremmin, mutta missä tilanteissa tuo on tullut ilmi ja mistä se johtuu?

Onko niiden käyttikset vaan paremmin optimoitu niille valikoiduille rautaosille, jonka takia kokoonpano on toimintavarma verrattuna Windowsiin, joka löytyy noin 10000000 erilaisesta koneesta? Onko missään muussa mitään eroa?
Fortune
07.07.2006 19:42:47 (muokattu 07.07.2006 19:48:24)
Mikä siitä Macista sitten loppupeleissä tekee niin ihmeellisen, kun teoriassa konetehot on pienemmät yms.? Joojoo, toimii paremmin, mutta missä tilanteissa tuo on tullut ilmi ja mistä se johtuu?

En osaa sanoa mikä sen tekee, mutta jotenkin tämä mutu-tuntumalla tuntuu käyttävän resursseja fiksummin. Vähän kuin Linux: mikään yksittäinen jumittuva prosessi ei kaada koko järjestelmää. Toki tämänkin nurin saa, mutta sitten vain tappaa jumiutuneen prosessin Unix-tyyliin ja jatkaa hommia.

Minulle suurin plussa on ollut lisäksi se, että nyt minulla on oikeasti sellainen tietokone, joka vie vähän tilaa pöydällä, on nätti ja joka tekee sen, mitä aina kulloinkin tarvitsee ilman helvetillistä ajurisekamelskaa ja säätämistä ja kaivelua. Vakiona on peruskäyttöön kaikki tarvittava ja softien sekä laitteiden asentaminen on äärimmäisen intuitiivista "klik-klik"-meininkiä. Ei tämäkään täydellinen systeemi ole ja ihan väärä varmasti monille ihmisille (pelejä ei kuitenkaan ole niin paljoa saatavilla ja jos esim. töissään tekee jotain muuta kuin kuvaa tai ääntä, niin Winukan käyttö on pakko hallita). Mutta minulle on ollut suunnaton helpotus tämän systeemin löytäminen ja rahaakaan ei mennyt sen enempää kuin olisi uuden pc-koneen ostamiseen mennyt.

Onko niiden käyttikset vaan paremmin optimoitu niille valikoiduille rautaosille, jonka takia kokoonpano on toimintavarma verrattuna Windowsiin, joka löytyy noin 10000000 erilaisesta koneesta? Onko missään muussa mitään eroa?

Totta kai on helpompi saada käyttis toimimaan, kun rauta on saman tahon valmistamaa: ei ole miljoonaa erilaista kombinaatioita ja ajuritaisteluja. Pointti minulla oli säätämisen väheneminen: ei tarvitse, jos ei halua. Jos haluaa, niin voi säätää paljon syvemmältä kuin Windowsissa.

En pakota, mutta jos pääset oikeasti käyttämään ja kokeilemaan, niin suosittelen. Itse olin myös aluksi skeptinen, mutta nykyään oikeasti ajasta menee 99% tekemiseen ja 1% säätämiseen siinä missä entinen suhdeluku oli ehkä 50/50. Ehtii tekemään muutakin...

Peruskäyttäjä ei törmää insinöörin taitoja edellyttäviin asioihin, mutta jos haluaa tweakata, niin käsiksi kyllä pääsee. Lisäksi audiopuolella asiat toimivat jo oletusarvoisesti jouhevasti, latenssi ei vaivaa edes meikäläisen demottelutason Garageband-hommissa, kunhan vääntää vain.

Ehkä tämä Mac on niin kuin esimerkiksi Rush bändinä - sitä joko rakastaa tai vihaa :)
Antti1
07.07.2006 19:50:40
Itse olin myös aluksi skeptinen, mutta nykyään oikeasti ajasta menee 99% tekemiseen ja 1% säätämiseen siinä missä entinen suhdeluku oli ehkä 50/50.

Itseasiassa kun nyt ajattelee, niin koskakohan mun olisi täytynyt säätää tätä mun konettani? Mitään pakottavaa tarvetta ei oo tullut varmaan vuoteen, puoleentoista. Windows XP ja sen ajantasalla pitäminen, sekä säätäminen tuntuu toimivan aika mainiosti. Toki, koska pitempää kokemusta ei Macista ole, en osaa verrata sen jouhevuuteen mitenkään.

Ehkä tämä Mac on niin kuin esimerkiksi Rush bändinä - sitä joko rakastaa tai vihaa :)

Loistava vertaus. Mä oon kovasti koittanyt pitää Rushista. Ei vaan iske. Mac=Rush=yök? :p

Tulipa mieleen: jos pöytäkoneessa pitäydyn, täytyy siihen sopia 100% ehdottomasti tuo Creamwaren (Scope Home) äänikortti sisään. Miten käy Macin kanssa? Miten käy PCI-e emon kanssa? mhelin vakuutteli, että PCI-e:llä toimisi melko varmasti uudehkoilla ajureilla ainakin, mutta latenssi saattaa lisääntyä.
Zammy
07.07.2006 20:01:53
Itseasiassa kun nyt ajattelee, niin koskakohan mun olisi täytynyt säätää tätä mun konettani?

Heh, sori kun kaivelin mutta muistelin että itsekin sua yritin jossain topicissa neuvoa..
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=106613&o=0
Susikoira Roi Orbison
Fortune
07.07.2006 20:11:40

Tulipa mieleen: jos pöytäkoneessa pitäydyn, täytyy siihen sopia 100% ehdottomasti tuo Creamwaren (Scope Home) äänikortti sisään. Miten käy Macin kanssa? Miten käy PCI-e emon kanssa? mhelin vakuutteli, että PCI-e:llä toimisi melko varmasti uudehkoilla ajureilla ainakin, mutta latenssi saattaa lisääntyä.

iMaciin sitä ei ainakaan saa tungettua, menisi PowerMac-linjalle ja siinä mielestäni häviää paljon liikuteltavuuden suhteen. Itse olen tykästynyt Firewire- ja Usb-ratkaisuihin, tökkää kiinni kun tarvitsee eikä tarvitse kotelon sisään ruuvailla.

Myönnetään: minusta on tullut entistäkin laiskempi Macin oston myötä. Haitanneko tuo :)
Antti1
07.07.2006 20:23:13
Heh, sori kun kaivelin mutta muistelin että itsekin sua yritin jossain topicissa neuvoa..
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=106613&o=0

Ach, tuo olikin! No se ratkesi alikellottamalla konetta, nou problem. Ongelma on kyllä vieläkin selvittämättä, mutta paikannettu 100% varmuudella prossuun tai johonkin yhteensopivuusongelmaan, joka ilmentyi uuden näyttiksen myötä, muttei poistu vanhankaan näyttiksen kanssa. Taisi prossulle tulla vaan kilometrit täyteen.
wilzhu
23.07.2006 02:15:11
Ach, tuo olikin! No se ratkesi alikellottamalla konetta, nou problem. Ongelma on kyllä vieläkin selvittämättä, mutta paikannettu 100% varmuudella prossuun tai johonkin yhteensopivuusongelmaan, joka ilmentyi uuden näyttiksen myötä, muttei poistu vanhankaan näyttiksen kanssa. Taisi prossulle tulla vaan kilometrit täyteen.

Offtopic: Oletko puhdistanut prossun tuulettimen?
Elämä off.
Chaplin
23.07.2006 03:03:15 (muokattu 23.07.2006 03:05:38)
Itseasiassa kun nyt ajattelee, niin koskakohan mun olisi täytynyt säätää tätä mun konettani? Mitään pakottavaa tarvetta ei oo tullut varmaan vuoteen, puoleentoista. Windows XP ja sen ajantasalla pitäminen, sekä säätäminen tuntuu toimivan aika mainiosti.

Miksi sitten konetta vaihtamaan? Loppuuko vanhasta potku? Vai pitääkö vaan uus saada?
Hommaa köykäsempi kotelo.
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
Jape Muusa
23.07.2006 07:56:36

www.cruzbroker.fi
Tuolta saattaa löytyä tarpeellista atk-vermettä hyvällä hinta-laatusuhteella. Myyvät myös käytettyä tavaraa.
Loppujen lopuksi tärkeintä ei ehkä olekkaan päämäärä,vaan itse liike!?!
masterhat
23.07.2006 09:23:13 (muokattu 23.07.2006 09:24:52)
mä suosittelen läppäriä. Ennen oli aina hermojaraastavaa roudata pöytäkonetta kaikkine vermeineen kämpille ja takasin. Mutta viimein hommasin läppärin ja siihen kantolaukun mihin menee mukavasti firewire-kortti ja tarvittavat piuhat. kuulokkeet vain kaulaan ja laukku olalle. That's it.

On huomattavasti pienempi kynnys lähtä nauhottelemaan ihan mitä tahansa päähän tuleekin, kun roudaaminen himan ja kämpän välillä on helppoa. ja yleensä kun roudailin pöytäkonetta, niin aina unohdin jonkun hiiren yms. tarvittavan komponentin. ja sekös vitutti kun huomasi kämpillä sen. vaikka matka onkin kyl melko lyhyt himan ja kämpän välil.

ja jos rahaa on, niin macit ovat kyllä erittäin kehuttuja vermeitä. eikä syyttä
Tehotyttö95
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)