p33lo 24.06.2006 19:28:53 | |
---|
Miten kaapelin pituus (siis soittimen ja vahvistimen välissä) vaikuttaa ääneen? |
Cornflake 24.06.2006 19:35:39 | |
---|
p33lo: Miten kaapelin pituus (siis soittimen ja vahvistimen välissä) vaikuttaa ääneen? Jos kysyt naisilta niin kaapelin pituudella ei ole muka merkitystä, mutta tuossa välissä ei kannata montaa kymmentä metriä olla. Vahvistimen jälkeen kestää paremmin. Jos puhutaan kitarasta / bassosta niin nää peruspiuhat jota liikkeet myy (aina sinne 6m asti) on ihan jeppis kamaa. Mutta jossain vaiheessa tulee raja vastaan. I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
Pallisti 24.06.2006 20:14:40 | |
---|
No tuskin löydät koskaan mistään tai tarvitset niin pitkää piuhaa, että siitä olisi jotain haittaa.. |
Kemppilä 24.06.2006 22:29:29 | |
---|
No tuskin löydät koskaan mistään tai tarvitset niin pitkää piuhaa, että siitä olisi jotain haittaa.. Kyl meille ainakin tuli ongelmia jo 10 metrisen piuhan kanssa :D Ei se että ääni olis hunontunu, mutta meinas vähänväliä olla mikkietuset yms. roiveet (soittajat mukaanlukien) lattialla kun könys tuolla entisessä reenikämpässä. "Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Röytö = Emotion
Pojat, te ootte lähteny väärään tanssiin! |
Jonte 24.06.2006 23:06:18 (muokattu 24.06.2006 23:06:57) | |
---|
p33lo: Jos kysyt naisilta niin kaapelin pituudella ei ole muka merkitystä, mutta tuossa välissä ei kannata montaa kymmentä metriä olla. Vahvistimen jälkeen kestää paremmin. Jos puhutaan kitarasta / bassosta niin nää peruspiuhat jota liikkeet myy (aina sinne 6m asti) on ihan jeppis kamaa. Mutta jossain vaiheessa tulee raja vastaan. Toisaalta on kiva mennä sound checkissä kuuntelemaan itse soitellen bändin soundia vähän pitemmän piuhan kanssa yleisön alueelle. Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas". |
Thanatopsis 25.06.2006 20:42:11 | |
---|
No jos tilaat rekallisen kaapelia ja laitat sen letkun kitaran ja vahvistimen väliin, niin eiköhän jollakin yliopiston miljardilaitteella voida mitata äänen viive, joka lienee jotakin ihan vitun pienen ja olemattoman välillä. Anteeksi. Farewell happy fields.
Where joy forever dwells. |
Lennu 25.06.2006 20:55:17 | |
---|
Toisaalta on kiva mennä sound checkissä kuuntelemaan itse soitellen bändin soundia vähän pitemmän piuhan kanssa yleisön alueelle. Kunnon humppakitaristilla on langattomat vehkeet. Kelpaa käydä vaikka tiskillä välillä. |
Doomsayer 26.06.2006 16:43:36 | |
---|
No jos tilaat rekallisen kaapelia ja laitat sen letkun kitaran ja vahvistimen väliin, niin eiköhän jollakin yliopiston miljardilaitteella voida mitata äänen viive, joka lienee jotakin ihan vitun pienen ja olemattoman välillä. Anteeksi. Nimen omaan. Kitarasta lähtevä sähkösignaali kulkee valonnopeudella, joten laskekaa itse, että mikä on aikaviive vaikka 100m matkalla.. Tosin kaapelin pituus voi vaikuttaa muulla tavoin: jos se on liian pitkä, siihen saattaa sotkeutua helpommin; liian lyhyt puolestaan estää pääsyn rumpalin luokse sanomaan "pienennetään tempoa hiukan", jolloin johto saattaa irrota ja musiikki loppuu. Mutta sanoisin, että mieluummin liian pitkä kuin liian lyhyt. Paskakitaristit #11 |
oiva tumpeloinen 26.06.2006 17:01:53 | |
---|
Nimen omaan. Kitarasta lähtevä sähkösignaali kulkee valonnopeudella, joten laskekaa itse, että mikä on aikaviive vaikka 100m matkalla.. Tosin kaapelin pituus voi vaikuttaa muulla tavoin: jos se on liian pitkä, siihen saattaa sotkeutua helpommin; liian lyhyt puolestaan estää pääsyn rumpalin luokse sanomaan "pienennetään tempoa hiukan", jolloin johto saattaa irrota ja musiikki loppuu. Mutta sanoisin, että mieluummin liian pitkä kuin liian lyhyt. Ja kaikki erot kaapeleiden pituudessa on pelkästään tuota "viivettä"? Kaapeli ei syö soundia ollenkaan? Mä luulisin, että sitä tässä haetaan. Tosin lopputulos lienee siinäkin sama. Jos mietitään samasta lakusta tehtyjä piuhoja, niin saa olla aika pitkä pätkä, ennen kuin muutoksia rupeaa havaitsemaan.....edes "kultakorvat". |
Synastikki 27.06.2006 07:35:57 | |
---|
ainoa mikä pitkissä piuhoissa on niin jos lähistöllä on esim. valoja niin saattavat aiheuttaa kohinoita sun muuta kun aiheuttavat häiriöitä pitkiin piuhoihin... tällä on jokin hieno nimitys fysiikassa mitä en juuri nyt muista... joku induktio tai jotain sinne päin... mutta tämäkin ongelma on erittäin olematon yleensä... Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> |
MacGyver 27.06.2006 08:24:48 | |
---|
Miten kaapelin pituus (siis soittimen ja vahvistimen välissä) vaikuttaa ääneen? Piuhassa kulkee ainakin kaksi johdinta (kuuma karva ja maa), ja näiden välinen jännite mahdollistaa signaalin siirtämisen paikasta toiseen. Mutta kun kaksi lähekkäin kulkevaa johdinta pidetään eri potentiaalissa, näiden välille syntyy varaus, ja ne toimivat kondensaattorina. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuuman karvan ja maan välillä on ylipäästösuodin, eli tarpeeksi korkeataajuiset signaalit maadoittuvat. Tarpeeksi lyhyillä piuhoilla tämä ei ole ongelma, mutta kun johdinten pituutta kasvatetaan, kasvaa kapasitanssi samalla, ja yhä matalataajuisemmat signaalit maadoittuvat. Tavallisimmissa instrumenttipiuhoissa kapasitanssi on noin 100 - 150 pF / m, hyvälaatuisissa noin 50 pF / m. Instrumenttitasoisilla signaaleilla korvin kuultavia vaikutuksia alkaa olemaan noin nanofaradin luokassa, eli käytännössä noin kuutta metriä pidemmissä piuhoissa. Jotkut pitävät tästä yläpään vaimenemisefektistä, mutta minä mieluummin pidän piuhani siisteinä (muistaakseni ne ovat ~70 pF/m ja viitisen metriä pitkiä). Voimakkaammissa signaaleissa, kuten aktiivimikrofonien kanssa pelatessa ei piuhan kapasitanssillakaan ole niin suurta merkitystä. -MacGyver Ei mitään putkia prkl! |
paavi 27.06.2006 11:34:00 | |
---|
Ja onhan tässä yksinkertaisesti se pointti, että mitä pidempi piuha, sitä enemmän vikaantumismahdollisuuksia - riittää kun piuha menee paskaks yhdestä kohtaa. Kaikki edellä mainitut asiat korostuvat, kun piuha piteneeeee. |
Synastikki 27.06.2006 12:29:25 | |
---|
Ja onhan tässä yksinkertaisesti se pointti, että mitä pidempi piuha, sitä enemmän vikaantumismahdollisuuksia - riittää kun piuha menee paskaks yhdestä kohtaa. Kaikki edellä mainitut asiat korostuvat, kun piuha piteneeeee. niin ja pitkä piuha kuljetuksessa on suuremmassa vaarassa kuin lyhyempi... ja jos on kyse kitarasta/bassosta niin ainahan on mahdollista se että vahvistin --> 6m piuha--> efekti(t) --> 6m piuha --> soitin, jolloin ulottuvuutta saa lisää... Kiippareilla ongelma hoituu käyttämällä DI-boksia jonka ulostuloon saa xlr-piuhan joka siis on balansoitu eikä "ime itseensä" läheskään niin paljon häiriötä kuin plugipiuha. Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> |
kivi 27.06.2006 12:41:31 | |
---|
MacGyver: Tarpeeksi lyhyillä piuhoilla tämä ei ole ongelma, mutta kun johdinten pituutta kasvatetaan, kasvaa kapasitanssi samalla, ja yhä matalataajuisemmat signaalit maadoittuvat. Tavallisimmissa instrumenttipiuhoissa kapasitanssi on noin 100 - 150 pF / m, hyvälaatuisissa noin 50 pF / m. Instrumenttitasoisilla signaaleilla korvin kuultavia vaikutuksia alkaa olemaan noin nanofaradin luokassa, eli käytännössä noin kuutta metriä pidemmissä piuhoissa. Jotkut pitävät tästä yläpään vaimenemisefektistä, mutta minä mieluummin pidän piuhani siisteinä (muistaakseni ne ovat ~70 pF/m ja viitisen metriä pitkiä). Voimakkaammissa signaaleissa, kuten aktiivimikrofonien kanssa pelatessa ei piuhan kapasitanssillakaan ole niin suurta merkitystä. Juuri näin. Laadukkaillakin piuhoilla pitäisi kyllä kuulla ero 4 metrin ja 12 metrin kitarapiuhan välillä olematta mikään kultakorva. Studiossa ei saisikaan käyttää yli 6 metrin piuhaa passiivikitaran ja ensimmäisen vahvistusasteen välillä - jos tarvii pidempää matkaa, niin sitten joku efektipedaali väliin. Muuten ylimmät diskantit katoaa. Aktiivisoittimilla tällä ei ole niin väliä. Mä itse pidän tästä vaimenemisefektistä, joten mun kaikki kitarapiuhani ovat vuodesta 1992 olleet tasan 10 metriä pitkiä ja Neutrikin/Cordialin mikkipiuhaa; jos soitan lyhyemmällä piuhalla vaikka studiossa, käännän tonepotikasta yhden pykälän kirkkautta pois. Langatonta käyttäessä joutuu yläpäätä vaimentamaan enemmän ja molemmista päistä, samoin langattoman omalla gainilla joutuu lähes aina kikkailemaan. Muistan, kun aikoinaan penskana (80-luvun alussa) halusin kitaran perään sellaiset 30 metriä piuhaa voidakseni juosta keikkapaikan ympäri soolon aikana, soundi oli kyllä aika tumppua ja fiksu miksaajamme keksikin laittaa mulle säröpedaalin kiinni vyöhön, kitarasta lyhyen piuhan siihen ja pitkän piuhan vasta siitä alkamaan; soundi parani olennaisesti. Tietysti sitä säröä piti sitten painella kädellä päälle ja pois... :-) |
Doomsayer 06.07.2006 17:22:49 | |
---|
Piuhassa kulkee ainakin kaksi johdinta (kuuma karva ja maa), ja näiden välinen jännite mahdollistaa signaalin siirtämisen paikasta toiseen. Mutta kun kaksi lähekkäin kulkevaa johdinta pidetään eri potentiaalissa, näiden välille syntyy varaus, ja ne toimivat kondensaattorina. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuuman karvan ja maan välillä on ylipäästösuodin, eli tarpeeksi korkeataajuiset signaalit maadoittuvat. Tarpeeksi lyhyillä piuhoilla tämä ei ole ongelma, mutta kun johdinten pituutta kasvatetaan, kasvaa kapasitanssi samalla, ja yhä matalataajuisemmat signaalit maadoittuvat. Tavallisimmissa instrumenttipiuhoissa kapasitanssi on noin 100 - 150 pF / m, hyvälaatuisissa noin 50 pF / m. Instrumenttitasoisilla signaaleilla korvin kuultavia vaikutuksia alkaa olemaan noin nanofaradin luokassa, eli käytännössä noin kuutta metriä pidemmissä piuhoissa. Jotkut pitävät tästä yläpään vaimenemisefektistä, mutta minä mieluummin pidän piuhani siisteinä (muistaakseni ne ovat ~70 pF/m ja viitisen metriä pitkiä). Voimakkaammissa signaaleissa, kuten aktiivimikrofonien kanssa pelatessa ei piuhan kapasitanssillakaan ole niin suurta merkitystä. -MacGyver Vittu mä en tienny taaskaan mitään.. Helwetti, lopetan kitaran "soittamisen" tähän paikkaan.. Paskakitaristit #11 |
Haegl 06.07.2006 23:10:54 (muokattu 06.07.2006 23:11:56) | |
---|
Instrumentti kaapelihan on balansoimaton, jolloin se on huomattavasti alttiimpi häiriöille, eikö totta? Varsinkin pitkien kaapelien kohdalla. Mitä pidempi balansoimaton kaapeli, sitä enemmän häiriötä. Vaimenemista, kohinaa, leikkaantumista jne... Olen ymmärtänyt, että kun kaapelien pituudet alkavat mennä sen 5-6 metrin yli (jos esimerkiksi soittopaikasta on pitkä matka mikseripöytään), niin väliin voi (ja kannattaakin) pistää DI-boxin joka muuttaa balansoimattoman signaalin balansoiduksi jolloin sitä voidaankin kuljettaa periaatteessa rajattomia matkoja äänenlaadun heikkenemättä. Rajattomissa matkoissa tulevat sitten tietenkin ne viiveet mutta tuskin kukaan kaipaa kilometrien pituisia kaapeleita ;D Tuolla oli jotakin lisää aiheesta: http://www.slsx.com/index.cfm?NID=148&TID=4 |
Synastikki 07.07.2006 09:24:11 | |
---|
Vittu mä en tienny taaskaan mitään.. Helwetti, lopetan kitaran "soittamisen" tähän paikkaan.. ei se oo niin vakavaa... jos saundi ei itseä häiritse niin ei yleisössä kukaan tajua mitään... soittajathan ne yleensä on paremmin tietoisia saundiasioista ;) Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> |
Synastikki 07.07.2006 09:25:29 | |
---|
Instrumentti kaapelihan on balansoimaton, jolloin se on huomattavasti alttiimpi häiriöille, eikö totta? Varsinkin pitkien kaapelien kohdalla. Mitä pidempi balansoimaton kaapeli, sitä enemmän häiriötä. Vaimenemista, kohinaa, leikkaantumista jne... Olen ymmärtänyt, että kun kaapelien pituudet alkavat mennä sen 5-6 metrin yli (jos esimerkiksi soittopaikasta on pitkä matka mikseripöytään), niin väliin voi (ja kannattaakin) pistää DI-boxin joka muuttaa balansoimattoman signaalin balansoiduksi jolloin sitä voidaankin kuljettaa periaatteessa rajattomia matkoja äänenlaadun heikkenemättä. Rajattomissa matkoissa tulevat sitten tietenkin ne viiveet mutta tuskin kukaan kaipaa kilometrien pituisia kaapeleita ;D juu DI on hyvä vaihtoehto... ja kitaroillahan yleensä kaapit mikitetään ja mikkipiuhat on balansoitu... Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> |
Teoriassa mitä enemmän piuhaa, sitä enemmän resistanssia(vastusta), mutta eikai se käytännössä mitään merkaaa. Päivän nokkelin.
http://www.mikseri.net/fobia |
jogo3000 07.07.2006 10:27:36 | |
---|
Teoriassa mitä enemmän piuhaa, sitä enemmän resistanssia(vastusta), mutta eikai se käytännössä mitään merkaaa. Tuolla resistanssilla ei ole oikeastaan mitään merkitystä tässä, mutta tuo aikaisemmin mainittu kapasitanssi vaikuttaa. I fought the law and the law won. |