Aihe: Onko se Larssi hyvä rumpali?
1 2 3 4 5 6
juoni
18.10.2003 11:59:36
Itsekin olen tätä teemaa usein pohtinut, varsinkin kun joskus tuli pidettyä Larsia maailmna kovimpana rumpalina. Teknisestinhän herra on uskomaton: Luulisi että kahdessakymmenessä (ainankin) vuodessa olisi oppinut että rumpuja on helpompi soittaa ranteilla ja sormilla kuin käsivarsilla.
No joo, eihän se varmaan ole maailman paras (eihän sellaista titteliä tietääkseni ole virallisesti jaossa) tai nopein rumpali, mutta kyllä ainankin minulle edelleen kolahtaa tämä yksinkertainen mättökruuvi. Kyllä Lars mielestäni tonttinsa hoitaa oikein hyvin, sillä mielestäni yksi hyvän rumpalin tunnusmerkeistä on tunnistettava soittotyyli ja se ainankin herralta löytyy.
Blitz
18.10.2003 12:06:29
Lars on kyllä kovimpien hevirumpaleiden joukossa.

Kuunnelkaa ihmiset Metallicaa musiikkina, älkää yrittäkö erottaa kapulaniskuja. Ulrich on yksi harvoista rumpaleista joka osaa täydentää biisin sanojen ja kitaraosioiden painotukset milloin mitenkin. Johtunee ehkä siitä että mies on tehnyt kaikki (niin, kaikki) Metallican biisit Hetfieldin kanssa (joo joo, oli Hammett ja Burtonkin mukana).

Millä helvetillä se pääsisi noin pitkälle, jos EI osaisi soittaa? Onhan Nicko McBrainistakin mitä kummallisimpia juttuja. Hullu mieshän se on, mutta osaa soittaa.

Tahdon kuulla Jaska Raatikaisen soittavan yli nelikymppisenä Bodomin biisejä. Ei siinä mitään, Raatikainen on kyllä hiton kova rumpali, mutta tämä vain esimerkkinä.

Joka asiassahan on niin, että jos ei menesty, on paska, ja jos menestyy liian hyvin niin on silloinkin paska.

PS. Ja kyllähän se Ulrich ihan Justicen kaikki biisit itse soittaa. Hetfield tuskin osaa rumpuja kovin hienosti vetää.
TAMA - The best reason not to play Pearl drums.
Jaska
18.10.2003 12:14:48
Mitenkäs se sitten olis ne livenä vetäny?

Eihän se ookkaan vetäny Dyers Eveä koskaan livenä. Ehkä jonkun medleypätkän ja siinäkin trioleita...

Vaikuttajana Larssi toimii, mutta se soitto kyllästyttää. No eipä silti, ei ole Lars ainoa, onhan Phil Ruddkin soittanu samaa juttua jo parikymmentä vuotta
Bacchus
18.10.2003 12:53:50
Eihän se ookkaan vetäny Dyers Eveä koskaan livenä. Ehkä jonkun medleypätkän ja siinäkin trioleita...

Vaikuttajana Larssi toimii, mutta se soitto kyllästyttää. No eipä silti, ei ole Lars ainoa, onhan Phil Ruddkin soittanu samaa juttua jo parikymmentä vuotta

Huoh... Dyers Eve=koko Justice-levy?

Meinasin itsekin kommentoida jo aikasempaan, mut Mikko hoiti sen hyvin.
!
Sgandalf
18.10.2003 14:17:04
Vai meinaatko että se olis nauhottanu ne rumpuosiot 20 sek. pätkissä? Ja minkähän ihmeen takia taas?

En. Levyn rumpuraidat on koostettu pienistä komppipätkistä copy and paste -periaatteella. Ja sen kuulee -- soitto kuulostaa hieman luonnottoman tarkalta.
Bewahret einander vor der Zweisamkeit
Fortune
18.10.2003 14:20:27
Paikkansa täyttää, eikä siihen bändiin kukaan muu istuisi. Olisivat jääneet biisit tekemättä.

Onneksi vielä on bändejä, jotka tekevät biisejä eivätkä neljälle soittimelle sovitettuja soittotekniikkademoja.

Ainakin vuonna 1999 Ruisrockissa Fight fire with fire meni aivan saakelin hyvin ja kansa oli pähkinöinä. Eikös siinä ole ihan tarpeeksi "hyvyyttä" bändille ja rumpalille?
Mikko A
18.10.2003 17:05:58
En. Levyn rumpuraidat on koostettu pienistä komppipätkistä copy and paste -periaatteella. Ja sen kuulee -- soitto kuulostaa hieman luonnottoman tarkalta.

Seiskastako tuon luit? Ei se kyllä mun mielestä kuulosta mitenkään "luonnottoman tarkalta". Luin mäkin joskus jostain että justicen bassopätkät oli likihiki mahdottomia, mutta kyllä se Newstead on tainnu ne "ihan oikeesti" soittaa. Vai väitätkö että nekin on tehty copypastettamalla?

Eli onko siis mitään järkeä yleensä tehdä levyä jota puolet bändistä ei osais soittaa? Haloo!!
Ensin huvi, sitten nukkumaan.
Valdemar
18.10.2003 17:09:35

Sanoo asiantuntija, ei perkele!
No Anaesthesia !
jussiohman
18.10.2003 17:28:54
Luulisi että kahdessakymmenessä (ainankin) vuodessa olisi oppinut että rumpuja on helpompi soittaa ranteilla ja sormilla kuin käsivarsilla.

Saattaahan se soittaá käsivarsilla ihan show mielessä. Väittäisin ettei kukaan soita Until it sleeps alkukomppia käsivarsilla. (32-osia arviolta 110-120bpm)
"Se pitää olla joku roti!"-Tulenkantajat
juoni
18.10.2003 19:23:20
Saattaahan se soittaá käsivarsilla ihan show mielessä. Väittäisin ettei kukaan soita Until it sleeps alkukomppia käsivarsilla. (32-osia arviolta 110-120bpm)

No en nyt aivan tosissani tuon kanssa ollutkaan, mutta siinä Until It Sleepsin introkompissa ei kyllä varsinaisesti ole 32-osia vaan wanha kunnon buzz-roll eli tremolo, jossa siis kapuloita painetaan kalvoa vasten. Tämä tasainen pärinähän ei mene varsinaisesti missään tempossa, koska siinä ei siis ole varsinaisia iskuja laisinkaan.
lkx
18.10.2003 19:27:08

PS. Ja kyllähän se Ulrich ihan Justicen kaikki biisit itse soittaa. Hetfield tuskin osaa rumpuja kovin hienosti vetää.

Sen takia se Lers ne vetää kun James on ensin näyttäny että vedä näin!

Perinteisestihän Metallican rumpuraidat tehdään niin että vedetään biisi joku 70 kertaa narulle ja sitten katotaan ja kuunnellaan ja tehdään tilkkutäkki.

Samaa systeemiä käyttää luultavasti ihan kaikki. Esim. Portnoy ja koko DT joutu Scenes-kiertueelle "opetteleen" sen instrumenttaalihirvityksen Dance of Eternity - studiossa sitäkin työstettiin pätkissä ja Portnoy sano ettei se ollu sitä sillon soittanu vielä kertaakaan kokonaan. Tässä vertailun vuoksi.

Oli miten oli, mä en oikeestaan arvosta Ulrichin soittotaidottomuutta pätkääkään. Kyllähän se klaaraa muutamia huikeita juttuja mitkä Hetfield on tehny, mutta tuskin se tajuaa sitä itsekään. IMO se on ihan paska. Kyllä ny perkele olis äijjän pitäny oppia jotain 30-40 vuodessa. Mä vedin samanlaisia fiilistelyfillejä yhdeksän vanhana, kun en sillon vielä tiänny rumpujen hakkaamisesta mitään, eikä mulla ollu minkään valtakunnan tyylitajua. Huoh, mä en jaksa............
There is no spoon...
lkx
18.10.2003 19:30:20

Until It Sleepsin introkompissa ei kyllä varsinaisesti ole 32-osia vaan wanha kunnon buzz-roll eli tremolo

Se mies ei siinä mitään buzz-rollia vedä, vaan lähemmäks single stroukkeja. Sehän sitä paitsi kuulostaa ihan epämääräseltä. Ja kuunnelkaapa saman kipaleen lopusta 16-osafilli, jossa on yhteensä 8 iskua virveliin - Lars vetää tyylilleen uskollisesti täysiä ja kiilaa ihan simona.
There is no spoon...
Sgandalf
18.10.2003 19:44:20
Eli onko siis mitään järkeä yleensä tehdä levyä jota puolet bändistä ei osais soittaa? Haloo!!

Kukaan ei missään vaiheessa ole väittänyt, etteikö Lars olisi pystynyt niitä soittamaan. Päättivät vain tehdä kyseisen levyn oikein viimeisen päälle.
Bewahret einander vor der Zweisamkeit
Jaska
18.10.2003 20:17:28
Huoh... Dyers Eve=koko Justice-levy?

ei, mutta siinähän ne sen nopeimmat tuotokset on. kyllä se nyt onen ja eye beholderin ja muut kai osaa soittaa.

ja sitä paitsi se on ihan sama mitä se larssi soittaa nykyään ku ne levyt myy silti. se nähtiin jo St. Angerilla

hienoin komppi mitä larsulta tiedän on varmaan oliko se nyt ..and justice ku menee sillai dn dn ka dn dn ka dn dooj dooj dn dn ka dn dooj dooj

joskus alotellessani oli larssikin kova sana ja aloin vänkäämään vastaan ku joku sitä haukku, mutta olen kokenut valaistuksen. ja se on totta ettei kukaan muu sopis Metallicaan. se ei olis sama bändi ilman sitä kaveria, ei sitten millään
Bacchus
19.10.2003 02:14:19
ei, mutta siinähän ne sen nopeimmat tuotokset on. kyllä se nyt onen ja eye beholderin ja muut kai osaa soittaa.

On se tainnu itsekin myöntää että sitä Dyers Even tuplaa ei ole vetänyt. Mutta onko sillä mitään väliä, kun levyltä löytyy Dyers Eveä paljon parempia biisejä mitkä ne on vetäny livenäkin sen tuhat kertaa?

a sitä paitsi se on ihan sama mitä se larssi soittaa nykyään ku ne levyt myy silti. se nähtiin jo St. Angerilla

Totta, ei tuosta Metallican nykymenosta- tai nyky ja nyky, samanlaista skeidaahan se on ollut jo loadista lähtien- voi paljoa hyvää sanoa.

joskus alotellessani oli larssikin kova sana ja aloin vänkäämään vastaan ku joku sitä haukku, mutta olen kokenut valaistuksen.

Ei munkaan mielestä Lars oo mikään jumala, mutta en kuitenkaan pidä sitä minään saatanana. Mun mielestä on outoa miten ihmiset välistä aina valaistuu, ja huomaakin joukkopaineen alla että "hei, nyt onkin muodikasta haukkua Larssia, sehän on ihan paska verrattuna maailman suurimpaan herra Portnoyhin!" Älä ota henkilökohtaisesti, ei ollut pelkästään sinuun kohdistettu. Silti esim. Dream Theater ei saa mitään aikaseks, mitä jaksais paria kuuntelukertaa pidempään kuunnella. Toista on Metallican vanhat klassikot.

ja se on totta ettei kukaan muu sopis Metallicaan. se ei olis sama bändi ilman sitä kaveria, ei sitten millään

Tätä kutsuisin valaistumiseksi.=)
!
juoni
19.10.2003 12:25:19
Se mies ei siinä mitään buzz-rollia vedä, vaan lähemmäks single stroukkeja. Sehän sitä paitsi kuulostaa ihan epämääräseltä. Ja kuunnelkaapa saman kipaleen lopusta 16-osafilli, jossa on yhteensä 8 iskua virveliin - Lars vetää tyylilleen uskollisesti täysiä ja kiilaa ihan simona.

Voi ollakin. En ole aikoihin kuunnellut ko. biisiä, oli vain jotenkin semmoinen mielikuva että siinä introssa olisi pärissyt tremolo.
Viceroy
19.10.2003 12:42:59

No voi helvata kun voi äijä narista tollasesta! Ne päristyksethän on ihan kingejä, ja tuo jumalaisen fiiliksen biisiin. Until It Sleeps on mielestäni Metallican parhaita biisejä, eikä se kiilaava virvelifillikään sitä huononna. Päinvastoin - se vain lisää biisin rokkaavuutta ja "one-shot"-meininkiä!
Ja suo mulle hauta pohjassa meren, kun vanhuuden peikko mun hyytävi veren!
jussiohman
19.10.2003 13:27:05
Hmm.. Meikät täällä kinaa oliko Until it sleepsissä pressure roll vai 32-osia.. Pitäskö hankkia elämä.
"Se pitää olla joku roti!"-Tulenkantajat
SnErA
19.10.2003 13:38:38
Niinku joku siellä jo sano lerssi on kyllä vaikuttanut helvetinmoneen rumpaliin ja rumpalin alkuun , Olen varmaan itekkin pöllinyt siltä perus rungon koko soittoo ;)

Larssi = Metallica Metallica = Lerssi , juu kylläse aika vaikea olis kuvitella metallicaa ilman larssia tosin taitaa olla sellainen yhtiö nykyään että kaatus koko firma jos yksi osakas lähtis ja toisaalta ei ukit enään jaksaa ruvettaakaan säätää joten antaa junnata vaan.

Tosta Buzz roll single troukki säätisestä en tiiä kun on noi termit vähän hakusessa, itse kun enenmän "tunteella" en jaksa miettiä onko tää kaikkien taiteen sääntöen portroyn hyväksymä stanrdarti blabla...Enenmmän treenaan fysiikkaa ja kestävyyttä. (mitä taidossa hävitään se nopeudessa voitetaan :D )

Itse koin valaistumisen kun katoin ton Slipknotin Disasterpiaces DVd jossa aivan sairas show meiningi ja se rumpusoolo Uuuuh.... Kuka ei oo nähny niin rumpalia kyötettynä kuppi penkkiin vetää suunnilleen pää alaspäin sooloa, siinä ehkä malli esimerkki rumpalista joka just pelaa nopeudella ei ehkä niin tekniikalla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)