Aihe: leikkimielellä ..paljastakaa kompressorinne asetukset :)
1 2
Bassballs
05.07.2006 18:55:25

Ei oole...

Putkistyrkkari kompressoi itsessään vallan riittävästi.
Elämässä pitää olla leipää ja punkkua!!!
jjylli
05.07.2006 20:31:26
ei kiitos kompuraa. ensin teet nyansseja soittamalla hiljaa tahi kovaa, sitten tuhoat vaikutelman kompuralla. tosin musahan on kyllä nykyään tasapaksua metallituubaa ja sehän on tietysti parasta se semmonen. no, äänittäjät käyttää studiossa joo, mutta jyrkkä on ei mitä tulee backlinesoundiin keikalla! ei ei ei!
bize
05.07.2006 22:19:25
ei kiitos kompuraa. ensin teet nyansseja soittamalla hiljaa tahi kovaa, sitten tuhoat vaikutelman kompuralla.

Bassosta riippuen - nyanssit kuuluvat minusta kyllä äänenvärissäkin (esim. kun mikki menee murolle), eikä kompura siihen asiaan vaikuta ellei käytä monikaistamasiinaa. Nyrkkisääntönä minusta, että kompressointia olisi syytä olla samassa suhteessa kaikissa instrumenteissa, jos sitä käytetään.

Kompressio voikin sitten syntyä lukuisista eri tekijöistä, esim. aktiivielektroniikasta tai (putki)säröstä. Minusta kuulostaa hölmöltä jos koko muu bändi on lytätty ja vaikkapa kitaristi vetää puhtaalla soundilla tusautellen piikkejä mitä ihmeellisimpiin kohtiin. Sama basson ja muiden instrumenttien kanssa, laulu erityisesti hyppää monesti silmille huonolla tavalla.

Kaikkien instrumenttien kompressoimatta jättäminen edellyttää taas jokaiselta soittajalta korkeatasoisia/tarkoituksenmukaisia laitteita ja soittimia, hyvää tekniikkaa sekä tyylitajua käyttää dynamiikkapelivaraa bändin kokonaissoundin kannalta parhaalla tavalla. Lisäksi musiikkityyli sanelee jonkin verran suuntaa, millaista älämölöä kadunmies odottaa keikalla kuulevansa.

Dynamiikka elävöittää kyllä musiikkia kymmenenteen potenssiin, mutta harvalla bändillä on kykyä sellaiseen pelinrakennukseen että musa kuulostaisi hyvältä ilmaan minkäänlaista tasovaihtelujen rajoittamista. Ja useimmiten on mukavampaa juosta pitkin lavaa liikettä räväköin saksipotkuin maustaen kuin tarkkailla tuskanhiki otsalla tekniikkaa ja soiton dynamiikkaa. Hieman kärjistettyä ehkä, ja yleisölle kuuluvan äänen kompressointi ei aina ole soittajan vastuulla. Tuohon lainaukseen liittyi lähinnä tuo ekan kappaleen nyanssi-asia.
...Nooh, kokeilin ensin olisivatko kielet vieläkin liian löysällä(olin jo ennaltaan jonkin verran kiristänyt niitä). Kiristämisen lopetin, kun homma meni överiksi, ja ylin kieli katkesi...
hollstro
06.07.2006 00:28:23

Vahvistimessa on (putki)kompura jolla saa signaalin ihan lyttyyn. Se ei tosin ole käytössä. En käytä kompuraa käytännössä koskaan. En edes studiossa. Peukuttaessa siitä olisi paljon apua, mutta nykyään ei settiin kuulu yhtään peukkubiisiä.
Mikael
06.07.2006 20:04:45 (muokattu 06.07.2006 20:05:12)

Studiossa bassolle mielikompura on optokompura LA-4 ja mielellään kaksi noita peräkkäin niin että ensin ratio: 8:1 tai 12:1 ja tresholdia sen verran että käydään -3db:n tietämillä huipuissa ja sit toinen 2:1 ratiolla -6db:tä huipuissa. Myös Joemeekin SC2 on aivan mahtava, varsinkin jos tarvitaan sellasta hyvää snadia pumppua.
Siitä mistä aita on matalin...
J.Hollström
09.07.2006 23:11:01
ei kiitos kompuraa. ensin teet nyansseja soittamalla hiljaa tahi kovaa, sitten tuhoat vaikutelman kompuralla. tosin musahan on kyllä nykyään tasapaksua metallituubaa ja sehän on tietysti parasta se semmonen. no, äänittäjät käyttää studiossa joo, mutta jyrkkä on ei mitä tulee backlinesoundiin keikalla! ei ei ei!

Olen samoilla linjoilla. Itse miellän rokkipändin ihan samanlaisena koneistona kuin minkä tahansa akustisen kokoonpanon. Nyanssit ja dynamiikan vaihtelut kuuluu olennaisena osana kuvioon, olettaen että soittajat on tekijämiehiä ja ymmärtävät ja osaavat aistia ja muuttaa soittovoimakkuuttaan tilanteen mukaan. Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin tasainen lätkytys ilman nyanssin nyanssia.

Toki tämä on musa- ja soittotyylistä riippuvainen asia. Mutta henk. koht. johto vahvistimen ja basson väliin riittää. Loput mausteet tehdään tatsilla ja soittotyylin muutoksilla.

Studiossa tapahtuvaan kompressointiin en ota kantaa, muuta kuin mitä vähemmän, sen parempi.
hollmi-5
10.07.2006 00:55:19 (muokattu 11.07.2006 13:05:59)
Mulla kodin ilmastointilaitteen kompura jyrähtää käyntiin lämpötilan noustessa yli +23 asteen ;-)

Basistilla ei tarvita kompuraa livehommissa. Tyylitaju korvaa kompuran...
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
seak
10.07.2006 01:12:19
Tech21:n Bass Compactoria olen käytellyt asetuksin Gain klo. 1700, High 1200, Low 1200, Comp n. klo. 1000.
A veteran of a thousand psychic wars.
nro5
11.07.2006 18:33:21
Demeter Optocompulator: kompura n. klo 9.30 ja volume n. klo 13.
pasikaikkonen
12.07.2006 11:55:07 (muokattu 12.07.2006 11:57:30)

laite on Aphex punch factory, jossa drive on tasolla 3-4 ja volume tasolla 7
( asteikolla 1- 10 ) näillä mennään yleensä.

kompuran tarpeellisuudesta voi olla monta mieltä, mutta ainakin mun vajavaisella soittotatsilla se on tarpeen ;)
SPINAL TZÄP !!! Kyllä, Olen osa ongelmaa !!! oulunseudulla asuvat kosketinsoittajat, jos kuvauksessani olevat musatyylit kiinnostavat niin otappa yhteyttä !!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)