Aihe: Onko tanssimusiikki mielestäsi näivettynyt?
1 2 3 4 5 6
anttis
05.07.2006 10:49:47
Toi on tuttua.
Jossain paikoissa on käynyt niinkinpäin, että meille on sanottu, että esemes humppaa ei sitten saa soittaa. Sitten illan mittaan kys humppaa käydään toivomassa jatkuvalla syötöllä.
Järjestäjän ja yleisön ajatusmaailma ei aina aivan kohtaa...

Järjestäjä selvästi ei tunne asiakaskuntaansa!!!!!
No mutta...
R.Syke
05.07.2006 10:55:59
Yöklintu ja Norskit..

Joo. Mä tiedän ;) Toi Norsk Band on tosiaan nyt Suomen kiertueella. Tosi magee!

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/06/26/469941.html

Menkäää ihmeessä kattoon ja kohiseen.
rahvas
05.07.2006 11:12:34
Tuo tanssimusiikin tasapäistyminen on kyllä totta. Ja valitettavan usein niin, että bändi soittaa muuten samat biisit kuin muutkin bändit ja kun "tähti" saapuu lavalle, hän vetää iskelmäradiokamaa lippukompilla. Sitten stara häipyy ja bändi vetää Yön Syliin viimeiseksi valssiksi että jää kaikille iloinen mieli.

Jään yhä odottelemaan 2000 -luvun vastinetta Sacy Sandylle...
Basitsi
Tankero
05.07.2006 13:28:54
Joo, mun ohjelmistoni ei sisällä oikeastaan mitään noita kuluineita ja kusenpolttamia ralleja. Mahtaakohan kukaan muu tällä hetkellä vetää bolerona esimerkiksi kappaletta Linda Mujer? Epäilen, ettei kovinkaan moni.

Kuhilas: Noihin urputtaviin tanssiammattilaisiin törmää enimmäkseen tanssitaloissa (yllätys!), lavoilla ja suuremmissa ravintoloissa. Mun keikat on pääosin niissä.

Ändös. Ehkä mullekin vielä koituu joku sellainen valittaja kohdalle. Perustura-valittajia on kyllä sattunut kohdalle useinkin.
Varmasti, vissiin.
KoskPaavo
05.07.2006 20:29:28
Muistan että olisin joskus 15 vuotta sitten ehdottanut että otetaas jonkin "Sway"n parina "She`s not there " "cha-cha"-na , mutta silloiselle bändin leaderille se ei sopinut, koska olis pitänyt soittaa Santanan soolot. Että näin.
Tämä elämä käy laatuun; onhan se välimmiten lystiäkin ja nostelee hieman kantapäitä. Aleksis Kivi
EP
05.07.2006 21:12:55
Muistan että olisin joskus 15 vuotta sitten ehdottanut että otetaas jonkin "Sway"n parina "She`s not there " "cha-cha"-na , mutta silloiselle bändin leaderille se ei sopinut, koska olis pitänyt soittaa Santanan soolot. Että näin.

Kukahan lauloi radiossa, vai olisko ollut TV:ssä taannoin "Tummat silmät, ruskea tukka" cha cha: na, ei yhtään hassumpi esitys!
jeppeq
05.07.2006 23:13:14
Tulee niin helvetin surulliseksi tällaisten kommentien jälkeen kaikkien Suomen muusikoiden, lavatanssijoiden ja yleensäkin seuratanssikulttuurin puolesta!

Koko ala tarvitsee ehdottomasti vuoropuhelua ja -tekoja tanssijoiden, muusikoiden, järjestäjien, keikkamyyjien ja kaikkien muidenkin alaan liittyvien tahojen kanssa. Sinä ja sinunlaisesi "Harrri Kirvesniemet", jotka eivät osaa lopettaa ajoissa tämän homman tappavat!!!!

Koskas sulla on se eka keikka - tanssikeikka ? Tule sitten puhumaan.
"Siks oon mä suruinen, kun viisauttas ihailen"
Onhan vesi ilmaista ja saanhan mää alennusta kun mulla on punaisen torin pinssi kalsareissa ? - siinä se yhteistyö tanssijoitten puolelta, karrikoiden sitä pikku piiriä joka netissä isottelee.
Valehtelisin jos väittäisin
jeppeq
05.07.2006 23:17:42
Ehkä pitäis tanssiyhtyeiden alkaa tekemään omia Playstation 2:een sopivia soidinpelejä: Pillua Volkswagen Transporterissa 1,Hotellin johtajatar ottaa iskelmäsolistimieheltä poskeen juuri ennen keikkaa ,osa 7.

Vankkumattomana pelien vastaanpuhujana, tässä tapauksessa kääntäisin oman kelkkani ja hankkisin vaikka playstation III:n mikäli nuo hitit siihen saisi..
tästä kommentista kunnon plusat !!
anttis
05.07.2006 23:55:30 (muokattu 05.07.2006 23:55:59)
Onhan vesi ilmaista ja saanhan mää alennusta kun mulla on punaisen torin pinssi kalsareissa ? - siinä se yhteistyö tanssijoitten puolelta, karrikoiden sitä pikku piiriä joka netissä isottelee.

Elä kehtoo!!!

Niille pinssiläisille jotkin järjestäjät antaa alennusta 1-2 euroa, ja ilmoittavat siitä kanssa itse, käyhän katsomassa ilmoituksia sieltä tnetistä.

Tanssiseurojen jäsenille annetaan jopa 1/3 lipunhinnasta alennusta. Net on paikkakohtasia myös. Katsotaan että yli 600 jäsenen seurasta aktiiveja n.200 ja käyvät useamman kerran viikolla tanssimassa, niin kannattaa.

Onhan se säällisenpää tarjota sitä vettä, kuin että ravaisivat veskissä juomassa.
Kyllä syömisensä ja juomisensa maksaa niinkuin muutkin.
No mutta...
rahvas
06.07.2006 00:32:44
Koskas sulla on se eka keikka - tanssikeikka ? Tule sitten puhumaan.
"Siks oon mä suruinen, kun viisauttas ihailen"

Noh noh. Ei kai tanssimuusikollakaan tässä maassa ole vara valita yleisöään? Tottahan se on, ettei tuo ryhmä järjestäjänkään kannalta mikään kultakaivos ole... jos tanssireissu on 5 kertaa viikossa, niin se vedetään kyllä (ymmärrettävästikin) niin pienellä budjetilla kuin vaan. Ja vaatimustaso on korkea niin bändin, paikan, tanssiilan, lattian liukkauden, lipun hinnan yms. suhteen.

Toisaalta olen sitä mieltä, että jos muusikko (tai järjestäjä) sulkee tuon ryhmän asiakaskuntansa ulkopuolelle, ollaan äkkiä siinä lähiöpubimeiningissä, jossa humppa on eksoottisinta mitä saa soittaa ja muuten tahkotaan sitä paratiisi-osastoa. Vai liekö vika sitten siinä, että muusikoidenkin puolella ollaan siihen liikaa alistuttu? Eli ihan oikeasti aktiivitanssijat rikastuttavat sitä kenttää ja ovat toisaalta se alue joka yleisössä uusiutuu. Sotaveteraanien päivätanssit ei tahdo oikein saada uusia jäseniä...

Ihan oikeasti uskon, että ei tämä kenttä voi olla niin asemiinsa blokkiutunut, etteikö yhteistyötä voisi rajojen yli olla ja etteikö se olisi myös hedelmällistä. Tai ainakin kokemus on osoittanut näin. Eikä se ainakaan keneltäkään ole pois jos yrittää?
Basitsi
anttis
06.07.2006 07:42:20 (muokattu 06.07.2006 07:43:48)
Otsikkoon liittyen laitan tähän lainauksen Metsiksen levyn kannesta:

" Paitanssiin soveltuvien rytmien tarjonta on ollut aiemmin Suomessa
todella runsasta ja kaikki iskelmämusiikki oli, toisin kuin nykyisin,
monipuolista tanssittavaa musiikkia.

Noin 1900-luvun taitteesta näihin päiviin, seuratansseihin käytettyjä
eri tyylejä löytyykin helposti toista sataa.

Suurin vaikutus paritanssikulttuuriin on ollut 60-luvun taitteesta alkanut
rock-ja beatmusiikin buumi, jonka markkinointi ja ylivoimainen kuuluvuus radioissa ja
TV:ssä on jo kolmen sukupolven ajan yksipuolistanut ja supistanut perinteisen tanssimusiikin tarjontaa."
No mutta...
jeppeq
06.07.2006 09:44:55
Noh noh. Ei kai tanssimuusikollakaan tässä maassa ole vara valita yleisöään? Tottahan se on, ettei tuo ryhmä järjestäjänkään kannalta mikään kultakaivos ole... jos tanssireissu on 5 kertaa viikossa, niin se vedetään kyllä (ymmärrettävästikin) niin pienellä budjetilla kuin vaan. Ja vaatimustaso on korkea niin bändin, paikan, tanssiilan, lattian liukkauden, lipun hinnan yms. suhteen.

Toisaalta olen sitä mieltä, että jos muusikko (tai järjestäjä) sulkee tuon ryhmän asiakaskuntansa ulkopuolelle, ollaan äkkiä siinä lähiöpubimeiningissä, jossa humppa on eksoottisinta mitä saa soittaa ja muuten tahkotaan sitä paratiisi-osastoa. Vai liekö vika sitten siinä, että muusikoidenkin puolella ollaan siihen liikaa alistuttu? Eli ihan oikeasti aktiivitanssijat rikastuttavat sitä kenttää ja ovat toisaalta se alue joka yleisössä uusiutuu. Sotaveteraanien päivätanssit ei tahdo oikein saada uusia jäseniä...

Ihan oikeasti uskon, että ei tämä kenttä voi olla niin asemiinsa blokkiutunut, etteikö yhteistyötä voisi rajojen yli olla ja etteikö se olisi myös hedelmällistä. Tai ainakin kokemus on osoittanut näin. Eikä se ainakaan keneltäkään ole pois jos yrittää?

Tämä oli ihan viksu vastaus.
Olen kanssasi ihan samaa mieltä siitä, että tanssiyleisö, jolle voi soittaa monipuolisempaa musaa on kiva myös soittajan kannalta. Olen vaan jo niin pitkään "kolmelta puolelta" kullut/käynyt keskustelua aiheesta, että heitin reaalispeksit kärjistäen kehiin. Niihin vastaa ne, joihin kalikka kopsahtaa. Jokaisella asialla on useampia näkökohtia, tanssimusiikkikulttuurin jatkoa tulevaisuudessa ei kukan osaa arvata, ehkä se monipuolistuu tai "segmentoituu" erikoistansseiksi ( salsa/rumba kansantanssit ), ehkäpä perinteisemmät pikkulavat ( originaali lavatunnelma ) lakkaavat talkooporukoiden puutteessa tyystin olemasta. Osaako ohjelmatoimisto hinnoitella tuotteensa pitkällä näkymällä, vai "keksitäänkö" edelleen lyhyen nousukauden hinnat ja laitetaan järjestäjien talous kiikun kaakun. Kohtuus olisi hyvä kaikessa, mutta mene ja tiedä, toteutuuko se.
Onko tulevaisuus se, että "bändit" ovat jukebokseja, joiden kovalevyltä jokainen voi ennakkoon toivoa sähköpostilla bestiskappaleena, joita sitten "soittajan näköiset hemmot" näyttelevät/esittävät lavalta, tai sitten jotain ihan muuta. Tuleeko isot bändit takaisin ?
v_m_kangas
06.07.2006 09:56:54 (muokattu 06.07.2006 09:59:26)

Tuleeko isot bändit takaisin ?

Minä ainakin toivon, että tulisi.

Mutta...Jo nyt lippujen hinnat on kivunneet pilviin ja en voi kuin ihmetellä, että minkä ihmeen takia. Bändien liksat ei ainakaan ole nousseet. Polttoaineen ja autohuollon hinnat kyllä ovat euroajalla nousseet. Viimeisin huolto maksoi 864 Euroa! Ei ollut edes merkkihuolto, siellä olisi maksanut 1200 eukkoa. Eikä sisältänyt korjauksia, vain pikkasen suurempi huolto. Pinnan alla kytee huimat hinnankorotuspaineet.

Monilla lavoilla suurimmat kustannukset ilmeisesti aiheutuvat halukkaan talkooporukan puuttumisesta.

Kyllä itse en juuri viitsi mennä monia kökkösiä trioja ja kvartetteja 13-17 Euron hinnalla kuuntelemaan. Kyllä bändi olisi eri malliin elävä jos siinä olisi muutamia puhaltimiakin. Kaikkista eniten ihmettelen joitain kvartetteja tai suurempia, jotka käyttävät vielä kaiken lisäksi sequja.
Humppaa tai soita humppaa
Musiikkia korville
06.07.2006 10:06:08

Mutta...Jo nyt lippujen hinnat on kivunneet pilviin ja en voi kuin ihmetellä, että minkä ihmeen takia. Bändien liksat ei ainakaan ole nousseet.

Monilla lavoilla suurimmat kustannukset ilmeisesti aiheutuvat halukkaan talkooporukan puuttumisesta.

Huippubändien/-artistien hinnat on kyllä nousseet... Tämä vaikuttaa aivan varmasti suoraan lipun hintoihin. Tällä toteamuksella en tarkoita, etteikö ne saisi nousta, vaan ainoastaan sitä, että näin on käynyt.

Toinen syy on sitten tuo mainitsemasi talkooporukan väheneminen.
...ja tätä mieltä on MK.
R.Syke
06.07.2006 10:07:58
Kyllä itse en juuri viitsi mennä monia kökkösiä trioja ja kvartetteja 13-17 Euron hinnalla kuuntelemaan. Kyllä bändi olisi eri malliin elävä jos siinä olisi muutamia puhaltimiakin. Kaikkista eniten ihmettelen joitain kvartetteja tai suurempia, jotka käyttävät vielä kaiken lisäksi sequja.

vm:lle annetaan tästä +
Tankero
06.07.2006 11:20:31
Elä kehtoo!!!

Niille pinssiläisille jotkin järjestäjät antaa alennusta 1-2 euroa, ja ilmoittavat siitä kanssa itse, käyhän katsomassa ilmoituksia sieltä tnetistä.

Tanssiseurojen jäsenille annetaan jopa 1/3 lipunhinnasta alennusta. Net on paikkakohtasia myös. Katsotaan että yli 600 jäsenen seurasta aktiiveja n.200 ja käyvät useamman kerran viikolla tanssimassa, niin kannattaa.

Onhan se säällisenpää tarjota sitä vettä, kuin että ravaisivat veskissä juomassa.
Kyllä syömisensä ja juomisensa maksaa niinkuin muutkin.

Nämäkö lienee vaihtoehdot, vesit ai omien juonti. Juttu on kyllä niin, että kurssikansa on aika kannattamatonta porukkaa kapakanpitäjälle.
Patelassahan eräs ravintoloitsija kävi parketilla antamassa muutamille lipunhinnan takaisin, jotta lähtisivät muualle ja maksaville asiakkaille jäis tilaa.
Tämä tapahtui tanssiravintolassa eikä missään lähiöpömilässä.
Varmasti, vissiin.
v_m_kangas
06.07.2006 11:56:04

Patelassahan eräs ravintoloitsija kävi parketilla antamassa muutamille lipunhinnan takaisin, jotta lähtisivät muualle ja maksaville asiakkaille jäis tilaa.
Tämä tapahtui tanssiravintolassa eikä missään lähiöpömilässä.

Jeps, tästähän oli kovat kuhinat lehtiä myöten.

No, sillä esalla ei taida olla vara nykyisessä paikassa Kurenalla jaella porttikieltoja. Kuullostaa vähän siltä, että sais enempikin porukkaa käydä.
Humppaa tai soita humppaa
isojussi
06.07.2006 13:29:33
Kukahan lauloi radiossa, vai olisko ollut TV:ssä taannoin "Tummat silmät, ruskea tukka" cha cha: na, ei yhtään hassumpi esitys!

Jean S.

Hieno arri ja hyvin vedetty.
Wanha Wetäjä: "Ehdoton 1. Pystö"
Neljä Ruuvia
06.07.2006 15:31:42
Jean S.

Hieno arri ja hyvin vedetty.

Ei vaan Club for Five(vai miten se kirjotettiin?).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)