Aihe: Ei soi puhtaasti
1 2
P.
04.07.2006 15:06:20
Ostin muutama päivä sitten uuden Ibanez RG321:n. Kitaraan tehtiin kaikki säädöt musiikkiliikkeessä, mutta kuitenkin ilmeni seuraava ongelma:

Kitara ei soi puhtaasti loppuun saakka varsinkaan ylemmiltä nauhoilta.
Säröillä kun soittaa suoraa painettua ääntä ilmenee pian "rosoa" ja huojuntaa.
Myyjä sanoi ensin että on ihme juttu. Sitten että säröillä soitettaessa
kaikissa kitaroissa on näin. Onko tosiaan näin ?
McNulty
04.07.2006 15:13:42
intonaatio poskellaan jos soinnissa on huojuntaa... säätöhommia joita ilmeisesti liikkeessä ei ole osattu tehdä. Monelle nykymyyjälle kun tuppaa tuo säätö olemaan sama asia kuin "otin paketista ja viritin".
El zorrero más grande en el mundo
www.myspace.com/dimeshred
Juniper
04.07.2006 15:18:45
Tuliko kitaraan uudet kielet samalla kun säätivät?
Vanhat kielet usein soivat miten sattuu.
Liian korkealla olevat mikitkin voivat tehdä vastaavaa ilmiötä......
Juustonaksu
04.07.2006 15:23:43 (muokattu 04.07.2006 15:24:51)
Juu minulla oli samanlaista juttua, johtui intonaatiosta. Sen korjasin itse sieltä tallan säätöruuveista sekä kaularautaa säätämällä (kun vaihdoin isomman kielisatsin). On kyllä ihme menoa, jos eivät osanneet kaupassa säätää kohdilleen.

Tällä hetkellä on kyllä kaikki päin honkia, kun on Drop-C -vireessä ja intonaatio sekä kaularauta säädetty E-vireeseen. Et uskokaan, miten kolisee ja jää soimatta siellä. :)

Kokeile myös aavistuksen nostaa kieliä, jos sieltä ylänauhoilta ei soi. Minullakin kesti aikani hakea se oikea korkeus, että kaikki soivat ok. Tosin action on riittävän matala ainakin minulle.

Itse sain myös melko korkealle säädetyillä mikeillä ja jouduin laskemaan muutenkin paremman soundin toivossa niitä ehkä sentin verran. Kokeile samaa. :)

Lisäys: Niin ja tuo huojunta voi olla ihan vahvistimistakin. Ainakin trankuissa tuppaa olemaan tuota ilmiötä, kun antaa nuotin soida pidempään. Sellaista aaltomaista äänenkovuuden muuntumista.
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
P.
04.07.2006 15:35:21
Intonaatio on kohdallaan. Kaularautaa säädätetty liikkeessä.
Kielet n. 4mm korkeudella 12. nauhan kohdalta. Ei pitäisi olla liian alhaalla.
Mikkejä on laskettu. On kokeiltu eri vahvistimilla, ei vaikutusta.
Kieliä en kyllä ole vaihtanut. Täytyy vaihtaa ja kattoa onko vaikutusta.
Volle
04.07.2006 16:19:11 (muokattu 04.07.2006 16:20:48)
Intonaatio on kohdallaan. Kaularautaa säädätetty liikkeessä.
Kielet n. 4mm korkeudella 12. nauhan kohdalta. Ei pitäisi olla liian alhaalla.
Mikkejä on laskettu. On kokeiltu eri vahvistimilla, ei vaikutusta.
Kieliä en kyllä ole vaihtanut. Täytyy vaihtaa ja kattoa onko vaikutusta.

No ni. Uudet kielet sitten. Mulla on ollut ihan samaa vikaa ja aikanaan ihmettelin pitkään missä vika, kunnes pistin uudet kielet ja ongelma katosi.

Intonaation viturallaan olo ei nimittäin aiheuta yksittäisten äänien väpätystä ja huojuntaa. Sen sijaan tietysti vireen ollessa pielessä usean äänen yhdistelmät soivat kehnosti.
Piis
kivi
04.07.2006 16:39:15 (muokattu 04.07.2006 16:40:45)
Kitara ei hyvin säädettynäkään ole tarkalleen vireessä koko otelaudan mitalta, vaan kitaran vire on aina suhteellinen.

Yleensä kitarat säädetään niin, että ne ovat parhaiten vireessä 5. - 7. -nauhojen aleella, missä useimmin soitetaan.

12. nauhan yläpuolella ei vireestä voi puhuakaan, jo siitäkin syystä että siellä kielen sormittaminen vääntää väistämättä virettä, sen sijaan pienellä treenaamisella oppii kyllä soittamaan vireisesti ylänauhoiltakin, bendaamalla alavireisiä nuotteja aavistuksen kunnes ne ovat ensisijaisesti keskenään ja toissijaisesti muun musiikin kanssa oikeassa vireessä.

Mutta "tehtaan kielillä" ei kannata säätää eikä mitata, se on selvä. Intonaation säätöön käytetyt kielet pitää laittaa kitaraan alle kuusi tuntia ennen säätöä, muuten säätö on yhtä tyhjän kanssa. Tuo kuusi tuntia on se aika, jonka tavallinen kitarankieli keskimäärin säilyttää rakenteensa hienovirityskelpoisena. Intonaation säätö on myös aina tietylle kielisetille - kielten merkkiä ja vahvuuksia muuttaessa menevät kaikki säädöt uusiksi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Imper
04.07.2006 22:50:04

Ei kyllä intonaatio vaikuta mitenkään "rosoon" ja "huojuntaan" ylimmillä nauhoilla, vaan tuo kuulostaa lähinnä siltä, että kitaran mikit on liian korkealla ja mikrofonien magneetit aiheuttavat säröllä noi oireet. Testaapa laskea varsinkin kaulamikkiä reilusti alemmaksi ihan alkuun.
Everyone is a per-son
mvirta
05.07.2006 08:41:08 (muokattu 05.07.2006 08:51:56)
Mulle tuli kyllä mieleen että onkohan ne sittenkään malttaneet säätää sitä kaularautaa kunnolla. Tommoisessa tilanteessa mä kiristäisin rautaa vielä hiukan ja nostaisin tallaa inasen.

Joskus ton kaularaudan ja tallan kanssa saa puljata hyvän tovin ennenkuin saa kaikki kohdilleen, ei kai se niin ihme olisi että joltain kiireiseltä myyjältä jäisi homma vähän puolitiehen.

EDIT: 4mm on kyllä tietysti aika korkealla jo.. onkohan siellä yläkaulalla joku nauha vähän kohollaan, mikä vähän ottaisi soitettuun kieleen?
Shut Up 'n Play Yer Guitar
SURf
05.07.2006 08:45:40
Mulle tuli kyllä mieleen että onkohan ne sittenkään malttaneet säätää sitä kaularautaa kunnolla. Tommoisessa tilanteessa mä kiristäisin rautaa vielä hiukan ja nostaisin tallaa inasen.

Yritän tässä oppia kitaran säätämistä: Millä perusteella kiristäisit kaularautaa?
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
mvirta
05.07.2006 09:24:43 (muokattu 05.07.2006 09:50:39)
Sillä perusteella, että jos tuollainen vika aiheutuu tosiaankin kaulan säädöistä, ja kielet ovat kumminkin 12-nauhalla jo niinkin paljon kuin 4 mm irti otelaudasta niin kaula on todennäköisesti aika reilusti notkollaan (relief englanniksi).

Nimittäin, jos kaularauta olisi tiukalla, ja kaula siis tällöin melko suora, täytyisi tässä tapauksessa kielten olla jossain 20 -nauhalla varmaan melkein 6 mm irti otelaudasta. Se on jo aika paljon, ja silloin ne eivät kyllä särisisi mihinkään muihin nauhoihin.

Tässä meidän tapauksessa (jossa vika on siis varmasti paikallistettu kaulan säätöihin, ei välttämättä tuon jäsen P:n kitara) siis kumminkin särisee, joten tuolla ylänauhoilla ne arvatenkin kulkevat taas likempänä otelautaa. Kaula siis on liikaa notkollaan, eli siis tekee kielliin nähden liian syvän "kuopan".

Tai, jos se kuoppa on mieltymysten mukainen niin talla on sitten siihen nähden liian alhaalla.

Ainahan sitä reliefiä pikkuisen pitää ollakin mutta liika on liikaa joten kiristetään kaulaa. Silloin huomataan että kielet lakkaavat soimasta koska talla oli jo ennestäänkin liian alhaalla (kun ei siis ollutkaan sitä 6 mm actionia ylänauhoilla). Nostetaan sitä sen verran että kielet alkavat taas soimaan. Tätä peliä sitten pelataan jonkun aikaa.

toivottavasti osasin selittää ymmärrettävästi.

EDIT: mä aloitan säätämisen silleen että vedän kaulan ihan suoraksi (relief nolliin, kaularauta tiukalle) ja tallan korkeus silleen että kielet on 12-nauhalla jotain 1 mm irti otelaudasta. Tässä tapauksessa ne yleensä rämisee keskeltä kaulaa, juurikin siinä 12 -nauhan tienoilla joten siinä pitää pikkuisen sitten löysätä kaularautaa että saa sille kohdalle vähän notkelmaa. Tallan korkeutta saa sitten säädellä aina vastaavasti, kun kaularautaan menee koskemaan.

EDIT2: Kitaran "action", siis kielen etäisyys otelaudasta, on suurimmillaan kaikkein ylimmällä nauhalla. Jos etäisyys on suurempi jollain muulla kuin viimeisellä nauhalla niin pitää säätää. Epäilin että Jäsen P:n kitarassa vika oli juuri tämä.
SURf
05.07.2006 15:01:52
EDIT2: Kitaran "action", siis kielen etäisyys otelaudasta, on suurimmillaan kaikkein ylimmällä nauhalla. Jos etäisyys on suurempi jollain muulla kuin viimeisellä nauhalla niin pitää säätää. Epäilin että Jäsen P:n kitarassa vika oli juuri tämä.

Tämä selvensi, en nimittäin ainakaan huomannut että särinä "fretbuzz" olisi ollut ongelmana vaan nimenomaan epävireisyys (ilmenee huojuntana ainakin minun korvissani) eli intonaatio-ongelma.
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
mvirta
05.07.2006 17:06:42
Juu, ehkäpä siinä ei ole fret-buzzista kyse ensinkään.

Joskus vaan semmoinen aivan hienonhieno särinä, justiin tuolla ylänauhoilla kuulostaa mun korvaan vähän kuvatunkaltaiselta oirehdinnalta, "rosoa ja huojuntaa". Joskus voi jotain pientä huiluäänen tynkääkin tuossa rytäkässä syntyä.

Kun kirjoittajan mukaan intonaatio kerran on kunnossa, niin siksi tarjosin tällaista vaihtoehtoa.
olli8
05.07.2006 18:33:33
Kysäsempä tässä nyt kun on aiheeseen liittyvää. Onko haittaa siitä jos virittelee E vireestä yhtä nuottiväliä taaksepäin useasti? Kotona soittelen E vireellä ja reeniksellä pudotan nuottiväliä alemmaks. Kitara on stratocaster.
Grabel
06.07.2006 09:34:32
Intonaation säätöön käytetyt kielet pitää laittaa kitaraan alle kuusi tuntia ennen säätöä, muuten säätö on yhtä tyhjän kanssa. Tuo kuusi tuntia on se aika, jonka tavallinen kitarankieli keskimäärin säilyttää rakenteensa hienovirityskelpoisena.

Mielenkiinnosta haluaisin lisätietoa edellisestä - onkohan netissä jotain sivua, josta tästä kielen rakenteen muokkaantumisesta voisi lukea lisäinfoa?
Aki
06.07.2006 13:03:58

Intonaation säätöön käytetyt kielet pitää laittaa kitaraan alle kuusi tuntia ennen säätöä, muuten säätö on yhtä tyhjän kanssa.
Eli tällöin intonaatiosäädöt ovat tarkasti kohdallaan sen ensimmäiset 6 tuntia.. ymmärsinkö oikein? Itse teen intonaatiosäätöä aina kun on tarpeen, olkoon vaikka puolivuotias setti. Yhtä tyhjän kanssa se todella ei ole kun sen tekee kunnolla eli vertaa kaikkia samalla kielellä soitettuja säveliä, ei pelkkää 12:tta nauhaa. Tällöin vireisyys on intonaation säädön jälkeen niin hyvä kun se vain voi olla. Kielten vaihdon jälkeen tietysti uudet säädöt.

Nimittäin, jos kaularauta olisi tiukalla, ja kaula siis tällöin melko suora, täytyisi tässä tapauksessa kielten olla jossain 20 -nauhalla varmaan melkein 6 mm irti otelaudasta. Se on jo aika paljon, ja silloin ne eivät kyllä särisisi mihinkään muihin nauhoihin.
Nyt menee ihan ohi. Täytyisi olla 6mm relief.. miksi ihmeessä ja mitä ihmettä?!

Kaularaudan kireys aiheuttaa särinöitä nauhaväleissä 1-7, tallan korkeus siitä seiskasta ylöspäin. En näe mitään syytä kiristää kaularautaa ennen korkeussäätöjä, turhaa raudan renklausta. Ensin kielten korkeus sopivaksi arvioimalla fret buzz ylänauhoilta sellaiseksi ettei se häiritse, sitten kaularaudan avulla ensimmäisten nauhojen buzz yhtälailla siten ettei se häiritse. Noihin millimittauksiin kun vaikuttaa myös satulan korkeus eikä se ota huomioon epätasaisia nauhoja.

Tää taitaa tosin olla täysin offaria kun vaiva ilmeisesti johtuu huonoista kielistä. Mutta suuresti säälin sitä joka joutuu 4mm actionilla soittamaan. Huhhuh.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
mvirta
06.07.2006 13:56:32

Nyt menee ihan ohi. Täytyisi olla 6mm relief.. miksi ihmeessä ja mitä ihmettä?!

No tää oli arvio vaan.. jos kaula siis olisi suora, eli relief lähellä nollaa ja kielet vaikka ykkösnauhan kohdalla 1 mm irti otelaudasta, ja 12 -nauhalla 4 mm irti, niin sitten jossain 20 -nauhalla varmaan jo 6 mm. Saatoin selittää vähän huonosti.
En tiedä onko tässä hommassa eroa näiden mun Gibson -tyylisten kitaroiden kanssa jossa kaula lähtee alaviistoon suhteessa kitaran kanteen. Kaularaudan säätö vaikuttaa aika lailla kielten korkeuteen ylänauhoilla.

Kaularaudan kireys aiheuttaa särinöitä nauhaväleissä 1-7, tallan korkeus siitä seiskasta ylöspäin. En näe mitään syytä kiristää kaularautaa ennen korkeussäätöjä, turhaa raudan renklausta. Ensin kielten korkeus sopivaksi arvioimalla fret buzz ylänauhoilta sellaiseksi ettei se häiritse, sitten kaularaudan avulla ensimmäisten nauhojen buzz yhtälailla siten ettei se häiritse. Noihin millimittauksiin kun vaikuttaa myös satulan korkeus eikä se ota huomioon epätasaisia nauhoja.

Ei onnistu meikällä, mä joudun aina iteroimaan. Voi olla että en vain osaa. Muutenkin pidän kaularautaa tosi kireällä niin tulee aloitettua säätäminen heti sen kiristelyllä.
P.
07.07.2006 20:03:11
Joo, kielet tuli vaihdettua. Intonaatio säädettyä.
Ongelma jatkuu. No, kaipa se täytyy seuraavaksi johonkin ammattihuoltajalle
viedä säädätettäväksi. Näkeepähän sitten onko kysymys jostain isommasta
vai mistä.
Krice
08.07.2006 11:24:41

Mutta suuresti säälin sitä joka joutuu 4mm actionilla soittamaan. Huhhuh.

Yngwie kuulemma nykyisin soittaa 5mm:n actionilla, koska siitä tulee enemmän sustainia. On se äijä:)

Kaulanhan pitäisi olla aina vähän käyrä koska kielet väpistessään tekee kaarevan liikeradan joka buzzaa helpommin jos kaula on ihan suora.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)