Aihe: Opeth-diggareille
1 2 3 4 561 62 63 64 65122 123 124 125 126
lapio
05.07.2006 12:38:23

Onko niillä joka biisille oma prs?

Eivätkös nämä uuden levyn biisit mene hieman eri vireessä, eli näpeämminhän se homma kitaraa vaihtamalla hoituu?
Kiveo! Kiviä on vaarallista ottaa!
KTR
05.07.2006 12:43:54
Eivätkös nämä uuden levyn biisit mene hieman eri vireessä, eli näpeämminhän se homma kitaraa vaihtamalla hoituu?

Nii. Vanhat biisit standardivireessä ja uuden levyn kamat sitte jossain avoimessa D molli-vireessä vissiin.
Strutsi
05.07.2006 12:53:05 (muokattu 05.07.2006 12:54:13)
Opeth on aika AC/DC siinä mielessä, että ne puskee aika samantyylisiä levyjä ulos. Ei minun mielestä oo mitään huimia eroja. Tuli vaan mieleen.

No ei nyt ihan. Aika kärjistetty esimerkki :P
Opeth tekee 13-minuuttisia biisejä, AC/DC 3-minuuttisia. On niissä vähän sisältöeroa.
Onhan ne samantyylisiä, kuten pitääkin olla että sen tuntee opethiksi. Niissä on erilaisia soundeja, erilaista fiilistä, erilaisia ratkaisuja sävellyksissä jne.

MAYHillä on karummat soundit kuin muilla, Still lifellä on pehmeämmät soundit, Blackwaterparkilla on erilaiset soundit (Steven Wilson?). Entäs Damnation?
Opethilla on kuitenkin aina jotain uutta. Ja vaikka se tekisikin saman kaavan mukaan, se toimii jokatapauksessa aivan helvetin hyvin.

AC/DC taas on levyttänyt samat biisit jo varmaan kymmenen kertaa. Ihan hyvää perusrockia silti.

Nii. Vanhat biisit standardivireessä ja uuden levyn kamat sitte jossain avoimessa D molli-vireessä vissiin.
Vanhoilla levyillä menee E:ssä ja Dropped D:ssä.
Uudella levyllä menee avoimessa D-mollissa, tosin Isolation years ja Hours of wealth E:ssä.
"Like a midget on a urinal, I was on my toes." -Frank Drebin
gorgonoidi
05.07.2006 13:06:08

Opeth on aika AC/DC siinä mielessä, että ne puskee aika samantyylisiä levyjä ulos. Ei minun mielestä oo mitään huimia eroja. Tuli vaan mieleen.

Hah. Eivät kyllä tee samanlaisia levyä. Kuinkas monta levyä olet kuullut?
KTR
05.07.2006 13:31:12
Hah. Eivät kyllä tee samanlaisia levyä. Kuinkas monta levyä olet kuullut?

Itseasiassa mä kyllä ymmärrän mitä hän tarkoitti. Pidän Opethista paljon, mutta kyllä Opethin tunnistaa Opethiksi joka levyllä kahdessa sekunnissa. Bändiä entuudestaan tuntematon tuskin kuulee suuria eroja Still Lifen, Blackwater Parkin ja muiden välillä. Toki Opethin musiikissa tapahtuu levyjen välillä enemmän muutoksia kuin AC/DC:lla tai Cannibal Corpsella, mutta kyllä sen entuudestaan aina tietää että uusi kama tulee kuulostamaan aivan Opethilta.
gorgonoidi
05.07.2006 13:37:45

Itseasiassa mä kyllä ymmärrän mitä hän tarkoitti. Pidän Opethista paljon, mutta kyllä Opethin tunnistaa Opethiksi joka levyllä kahdessa sekunnissa. Bändiä entuudestaan tuntematon tuskin kuulee suuria eroja Still Lifen, Blackwater Parkin ja muiden välillä. Toki Opethin musiikissa tapahtuu levyjen välillä enemmän muutoksia kuin AC/DC:lla tai Cannibal Corpsella, mutta kyllä sen entuudestaan aina tietää että uusi kama tulee kuulostamaan aivan Opethilta.

Nii kyllä se aina Opethilta kuulostaa, mutta muuten mä en ymmärrä. Musta Opeth on muuttunut joka levyn välillä hirveästi, tai sit mä en ole vaan huomannut sitä samankaltaisuutta.
Deino
05.07.2006 13:39:31

Tässä kuvia Opethin tuskan keikalta:

Hyvä kamera.
Deino vaan
Shitmanek
05.07.2006 14:29:21 (muokattu 05.07.2006 14:30:27)
Nii kyllä se aina Opethilta kuulostaa, mutta muuten mä en ymmärrä. Musta Opeth on muuttunut joka levyn välillä hirveästi, tai sit mä en ole vaan huomannut sitä samankaltaisuutta.

No enpä kyllä tiedä. 2 ensimmäistä levyä ovat keskenään melko samankaltaisia, koska materiaalia molemmille levyille on kirjoitettu ainakin osaksi samaan aikaan. MAYH:n jälkeen Opethin tuotanto on ollut tyylillisesti melko "opethmaista", jos tiedätte mitä tarkoitan (Damnationia lukuunottamatta). Vähän on muutoksia tapahtunut, mutta Opethiksi ne kaikki biisit tunnistaa heti. Seuraava levy voi sitten olla vähän eriluonteinen, kun Axe pääsee tekemään omat taikansa rumpujen takana, ja hänen tyylinsä on ilmeisesti melko erilainen kuin Lopezin.
"By the surly beard of Mrifk, Grignr kneels to no man!" -Grignr (The Eye of Argon)
luopio
05.07.2006 15:34:30

Niimpä, ei voi sanoa että sellaista selvää muutosta tai kehitystä levyjen välillä olisi tapahtunut kuten esimerkiksi Amorphiksella. Voisi kai sitä sanoa niinkin että tyylistä on vaan pidetty tiukasti kiinni. Silti suosikkibändejäni, tykkäähän porukka siitä AC/DC:estäkin, vaikka se ei muutu sitäkään vähää.
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
Kärpäsruoska
06.07.2006 15:42:51
Sanoitukset ovat tosi käsittämättömiä. Ne ovat aivan jotain käsittämätöntä.

En ihmettele.
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. Tarvitsen basistin! THV-klubi #28 Romantikkoitkijät #34
Strutsi
06.07.2006 15:49:35
Missä Opethin biisissä on teistä vahvin tunnelma?
Minusta ainakin Blackwater park albumilla on noin kokonaisuutena eniten fiilistä, ja biiseistä yli muiden nousee A Dirge for november. Se vaan on niin_helvetin_kaunis, mutta niin synkkä biisi.
gorgonoidi
06.07.2006 15:50:54

En ihmettele.

Nii, mutta se nyt oli vähän kärjistetysti sanottu ;)
gorgonoidi
06.07.2006 15:54:01

Minusta ainakin Blackwater park albumilla on noin kokonaisuutena eniten fiilistä, ja biiseistä yli muiden nousee A Dirge for november. Se vaan on niin_helvetin_kaunis, mutta niin synkkä biisi.

Ööh... Aika vaikea sanoa, mutta kyllä siinä Demon of The Fall:ssa on aika peloittava tunnelma. Myös Bleakissa on hieno tunnelma ja etenkin Windowpanessa.
Under The Weping Moon on myös pelottava.
carnation
06.07.2006 15:56:24

Beneath the Miren ja Atonementin taitoskohtaan mahtuu hienoa tunnelmaa. Upeat, usvaista maisemaa maalailevat koskettimet tekevät suurimman osan siitä... Muutenkin Atonement on tunnelmaltaan aika hieno raita, vaikkei sävellyksenä lähelläkään Opethin parhaimmistoa. Täytyy myöskin mainita Baying Of The Houndsin "Drown in the deep mire..." -kohta johon koskettimet tuovat jälleen kerran oman spesiaalin lisänsä. Biisivalinnoistani huomaa, että Ghost Reveries-levyllä on vahvimmat tunnelmat, kiitokset Per Wibergille.
"Good luck, brother. See you in another life, yeah?"
Incarnation
06.07.2006 15:57:08

Pahan heitit. Täytyy hieman kiertää kysymystä ja vastata, että koko Still Life albumi. Täysin saumaton tunnelma koko levyn ajan.
"Wash away a man, take him with the floods" RIP Dime
lethus1
06.07.2006 16:57:42

Kato perkele mä luulin olevani ainoa joka tota biisiä hehkuttaa tuolta levyltä. Kaikki on vaan niin Bleak ja Drapery Fallsin pauloissa. Niinku niissä jotain vikaa olisi... mutta.
Slovari ja Kiituri Debyytiltä.
Master of Disguise
06.07.2006 17:39:23

Mielestäni Under the Weeping Moonissa, Demon of the Fallissa, Dirge for Novemberissä, Godheads Lamentissa sekä Ghost Reveries -levyllä on erinomainen tunnelma koko ajan.
Strutsi
06.07.2006 19:16:12
Kato perkele mä luulin olevani ainoa joka tota biisiä hehkuttaa tuolta levyltä. Kaikki on vaan niin Bleak ja Drapery Fallsin pauloissa. Niinku niissä jotain vikaa olisi... mutta.

Minustakin tuntuu että vähän aliarvostettu biisi on se. Basistikin sanoo Opethin sivuilla että sen mielestä se on Opethin huonoin biisi.
Mutta onhan näitä aivan mahdoton lähteä asettamaan järjestykseen kun jaetulle ykkössijalle tulisi vähintään 10 biisiä.
Strutsi
06.07.2006 19:20:45 (muokattu 06.07.2006 19:24:05)
Ööh... Aika vaikea sanoa, mutta kyllä siinä Demon of The Fall:ssa on aika peloittava tunnelma.

Perin totta. Siinä tekee tunnelmaa paljon se että se lauletaan niin matalalta ja ne sanat...

Silent dance with death.
Everything is lost.
Torn by the arrival of Autumn.
The blink of an eye, you know it's me.
You keep the dagger close at hand.

And you saw nothing.
False love turned to pure hate.
The wind cried a lamentation
before merging with the grey.

Demon of the fall.

Laulaako Åke sen livenäkin niin matalalta?

Pitäisi tutustua joskus tarkemmin siihen MAYHin tarinaan. Kiehtovia tollaset jutut.
Siinä on myös kyllä aika juvelasti ne biisien nimet, kun edellisen biisin viimeinen sana on seuraavan biisin nimi.
Esim. Demon of the fallin jälkeen tulee Credence. ...And she had lost in me, her CREDENCE.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)