Aihe: setting tube bias
1
Wilkeson
02.07.2006 19:44:16
jep..tarttisin hieman lisäinfoo tähän setting tube bias homman.

millä tavalla toi proggis tapahtuu alusta loppuun ja miten ledien pitää hohkaa milloinkin. eli kauan hehkuttaa putkia ja millon laittaa standby:n päälle jne.

voi olla vähä sekavaa mutta kyl kaikki selvii.

nuppi oli iha perussäädöksissä mutta ku alko ohjekirjaa lukee ni kaikkee ei ymmärtäny ja juuri sitä tiedustelen että miten te olette sen säätäny.

ois tosi kiva ku sais jonku peruskaavan miten toi kantsii tehä. oon jo kuullu joiltain iha omia juttuja.

ja kysees on AMPEG SVT classic 300W nuppi

kiitos avusta!!
Karlsson
02.07.2006 20:42:29
Suomennan manuaalista:

- Anna vahvarin lämmitä ainakin 20 minuuttia

- Säädä niistä takana olevista "ruuveista" niin, että kun vahvistimeen ei tule mitään signaalia (eli soitin ei ole siinä kiinni), säätimen kohdalla olevista ledeistä palaa vain vihreä.

Käytännössä siis laite on kunnossa kun vain vihreä led palaa kun et soita. Soittaessa taas punainen led palaa signaalin tahdissa tuon vihreän lisäksi ja tämä on siis normaalia.

Mikäli esmes kumpikin valo palaa kokoajan tai pelkkä punainen ja näitä ei säädöillä saa muutettua, on laitteessa häikkää.
Wilkeson
02.07.2006 20:58:32
annanko lämmitä ilman tuuletinta vai tuulettimen kanssa?

tää on kai aika tärkee tehä tää säätöjuttu.

mutta kiitos paljon.

jos tulee muuta mieleen ni ilmottele.

onha sielä vaik mitä nappuloita vielä mut ne ei kai oo niin tärkeitä kuten polarity?

joo ja punanen ledi vilkkuu vähän ku soittaa.

ka mun 4x10 refleksikaapis on kans säätönamikka takana mis lukee high level controller??? onko siitä mitään suurempaa tietöö?
Karlsson
02.07.2006 21:07:11
annanko lämmitä ilman tuuletinta vai tuulettimen kanssa?

tää on kai aika tärkee tehä tää säätöjuttu.

mutta kiitos paljon.

jos tulee muuta mieleen ni ilmottele.

onha sielä vaik mitä nappuloita vielä mut ne ei kai oo niin tärkeitä kuten polarity?

joo ja punanen ledi vilkkuu vähän ku soittaa.

ka mun 4x10 refleksikaapis on kans säätönamikka takana mis lukee high level controller??? onko siitä mitään suurempaa tietöö?

Mä olen antanut styrkan jonkin aikaa olla standby-asennossa ja sitten virrat kunnolla päälle ja teen sitten säädön.

Se kaapin säädin vaikuttaa "pillin" eli diskanttielementin voimakkuuteen.
Wilkeson
02.07.2006 21:12:14
ok.

jotkut sano et pitäs eka laittaa power päälle ja sit vasta standby..onkohan mitää sexuaalista merkitystä tässä säädössä?
Karlsson
02.07.2006 21:18:18
ok.

jotkut sano et pitäs eka laittaa power päälle ja sit vasta standby..onkohan mitää sexuaalista merkitystä tässä säädössä?

Nimenomaan niin, että ensin power, jolloin etupaneeliin syttyy punainen valo. Vahvistimen kannattaa antaa lämmitä näin jonkin aikaa ja sitten vasta painaa standby nappula, jolloin se punainen led muuttuu vihreäksi hetken kuluttua.
Wilkeson
02.07.2006 21:21:18
kittokset.

taitaa olla aika hyvis säädöis mulla nyt sitten.

eli vihreetä näyttää ja soittaessa punanen tosiaan välähtelee välillä.
okabass
03.07.2006 11:03:45 (muokattu 03.07.2006 11:04:43)
jep..tarttisin hieman lisäinfoo tähän setting tube bias homman.

millä tavalla toi proggis tapahtuu alusta loppuun ja miten ledien pitää hohkaa milloinkin. eli kauan hehkuttaa putkia ja millon laittaa standby:n päälle jne.

voi olla vähä sekavaa mutta kyl kaikki selvii.

nuppi oli iha perussäädöksissä mutta ku alko ohjekirjaa lukee ni kaikkee ei ymmärtäny ja juuri sitä tiedustelen että miten te olette sen säätäny.

ois tosi kiva ku sais jonku peruskaavan miten toi kantsii tehä. oon jo kuullu joiltain iha omia juttuja.

ja kysees on AMPEG SVT classic 300W nuppi

kiitos avusta!!

MOI

SVT kannattaa säätää kun se on ollut käyttökunnossa ainakin 15-30 min. Bias l.pääteputkien lepovirta säädetään sitten ilman signaalia eli et soita kun säädät; laita vielä vaikka volume kiinni.

Jos säätö on ihan lepässä, tai et tiedä asetusta, niin kannattaa odotusajaksi laittaa biassäätö mahdollisimman kylmälle -eli biassäätöpotikat vastapäivään. Toi SVT CL säätö on aika turvallinen: sillä ei taida edes saada putkia niin suurelle lepovirralle että palaisivat. Säädön voi vielä tarkastaa silloin tällöin, koska putkien ominaisuudet muuttuvat käytettäessä.

Power- kytkin kytkee putkien hehkut päälle(lämmittää katodit) ja stand by ison anodijännitteen putkille. SVT:ssä anodijännite on senverran iso -vajaat 700 volttia- että kannattaa ehdottomasti käyttää stan by:ta. Ensin power päälle, pari minuuttia odottelua ja sitten laukaiset vasta standbyn. Suljettaessa päinvastainen järjestys on hyvä. Näin ainakin minä teen oman koneen kanssa.
Miksikö stand by ? On putkelle jopa vahingollista, jos iso anodijännite posahtaa kylmille katodeille. Siinä kuulemma tapahtuu ns. cathode stripping -katodin pinnan repeytymistä. Eli epätasaista katodin kulumista ja tämä taas lyhentää lamppujen ikää.
chief
05.07.2006 01:51:44
... Suljettaessa päinvastainen järjestys on hyvä. Näin ainakin minä teen oman koneen kanssa...

Isot pojat puhuivat että vahvistinta suljettaessa kannattaa ensin laittaa power pois päältä ja sen jälkeen stand by, jottei vahvistimeen jäisi mitään ylimääräisiä jännitteitä. Olivatko ihan metsässä?
"It's the ear, not the gear. "
Karlsson
05.07.2006 09:05:33
Isot pojat puhuivat että vahvistinta suljettaessa kannattaa ensin laittaa power pois päältä ja sen jälkeen stand by, jottei vahvistimeen jäisi mitään ylimääräisiä jännitteitä. Olivatko ihan metsässä?

Ööö... tekeekö se standby enää mitään jos päävirta on katkaistu?

Unskelotti! Tuu sanoo miten asia on!
okabass
05.07.2006 09:34:35

MOI

No joo. Tärkeintä on etenkin isojännitteisissä koneissa (sanotaan yli 500 V) käynnistää tuossa järjestyksessä. Oikeasti isojännitteisissä putkissa -yli 1kV- on pakko hehkuttaa putkea esim. puoli tuntia ennen anodijännitteen kykemistä jotteivät lojahtaisi särki.

Sammutus ei minusta ole niin tarkkaa. Jotkut suosittelevat kummankin sulkemista yhtaikaa. En näe, että tuosta kertomastasi tavasta erityistä hyötyä -ei varmaan haittaakaan- normaalikäytössä ole. Mulla on ollut toi kertomani käytäntö reilut 30 vuotta, enkä ole siinä mitään ongelmia huomannut.

Jos koneessa on (lue: se on hyvin suunniteltu shköisesti) ns. bleeder vastukset, jännite purkautuu niiden kautta. Ei jännitteen jäämisestä konkkiin sinänsä ole haittaa, paitsi korjattaessa -kokeiltu on :) Tällöin varaus (konkat) puretaan kuitenkin muulla tavoin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)