Aihe: Käsien kunnossapito.
1 2
Jake.e
04.07.2006 22:25:24
Pojat, minua pelottaa; oikean käden ranne on kipeytynyt. Huomasin tuossa aamupäivästä. Toivottavasti tämä ei nyt mitään vakavaa ole. Sulkapalloa olen pelaillut, liekkö tällä jokin rooli tässä.

Jos et ole aktiivisesti sulkapalloa pelannut niin voi johtua siitä. tai jos jätit sulkapallon jälkeen ranteen venyttelemättä tai entä jos olet nukkunut koko yön kätesi päällä leväten? Ei yhden päivän kipujen takia vielä tukkaa repiä päästään. Jos huomenna vielä sattuu niin soita lääkäriaika itsellesi.
Jerk.
KickBoX
04.07.2006 23:33:51 (muokattu 04.07.2006 23:34:23)
Sormissa olevat rakot yleensä johtuvat liiallisesta harjoittelemista ilman kehon siihen tottumista. Jos olet normaalisti soittanut tunnin päivässä niin ei välttämättä kannata soittaa seuraavana päivä kahtatoista tuntia.

Juuri noin käy minulle valitettavan usein :| Yleensä kyllä parantuu päivässä parissa.
Amplifier
05.07.2006 02:06:59
Luin silmäillen tämän ranteenvenyttelytekstin ja aivoihini tuli rasitusvamma...
Jake.e
05.07.2006 02:10:22
Amplifier minkä venytyksen noista luit. Voin etsiä jotain kuvallista materiaalia tms.
Jerk.
Amplifier
05.07.2006 02:19:05
ihan vaan yleisesti...
juu ei tartte etsiä kuvallisia, kiitoksia vaan. Kyllä mulla on omasta takaa kuvamateriaalia ranteen kunnossapitoon.
metalsika
05.07.2006 07:12:11
hah hah. toi oli vuoden paras kommentti.
Muuki
05.07.2006 08:00:53 (muokattu 05.07.2006 13:34:15)
Muuki:

Pidä taukoa muutama päivä kitaransoitosta sekä sulkapallosta ja katso mitä tapahtuu. Sulkapallon pelaamisella on varmasti tekemistä asian kanssa. Saatko valmennusta sulkapallossa? Siinä tapauksessa voisit pyytää valmentajaasi tarkkailemaan tekniikkaasi vähän aikaa oikein tarkasti. Kun olet pitänyt pienen tauon, niin lyöntitekniikan kuivaharjoitteleminen hitaasti voi myös olla paikallaan. Olen myös pelannut sulkapalloa :-)

En pelaa sulkapalloa noin tosissaan, mutta kovasti on tullut pätkittyä lähiaikoina. Kaitpa se pitää yrittää pysyä kitarasta erossa päivän pari. :(

E: En pysty. Vaikka en päivässä niin rankasti treenaile, en pysty pitämään näppejä erossa. Helekatin kuustoista, on tämäki taas yhtä kesää.
Mittään en oo kirjottanu alle
JS
05.07.2006 14:26:52 (muokattu 05.07.2006 14:27:27)
1) Anna ranteesi olla veltto ja heiluta kättäsi niin, että kätesi heiluu vapaasti.
2) Ota plektra sormien väliin ja pidä sitä rennosti. Heiluta nyt kättäsi samalla tavalla, ja pidä ranteesi niin rentona kuin mahdollista, mutta niin ettei plektra tipu ja että ranne juuri ja juuri pysyy paikallaan käden suuntaisena. Tästä paljon enempää ei pitäisi jännittää.

Niin no... Täydellisessä maailmassa ja niinpoispäin... Joskus vaan tilanne on se, että määrittelemättömästä syystä soittaa _paksuilla_ kielillä, ehkä jopa akustisella, ja joutuu vielä repimään kitarasta irti kaiken äänen, joka siitä mitenkään irti lähtee... Jos pitää muuten itestään huolta, niin kyllä ne kädet pienen soitonaikasen jännittämisen kestää.
Do you the Devil's work >-)))> #20
-Cale
05.07.2006 15:02:10
Kuinka pitkän tauon pidit? Jos jännetuppitulehdus on paha, niin pari viikkoa ei varmasti vielä riitä, vaan taukoa olisi hyvä pitää ainakin kuukausi. Jos kärsit pahasta rasitusvammasta ja soitat silti väkisin, niin vastaus on "kyllä" - voit erittäin nopeasti saada kätesi siihen kuntoon ettet soita enää. Jännetuppirulehdus on siitä aikmoinen äpärä hoitaa, että jos päästät sen tarpeeksi pahaksi, niin esimerkiksi sormien liikuttaminenkin sattuu ja pahentaa asiaa. Jos kerran saa jännetuppitulehduksen, niin se uusiutuu myös helposti. Sitäkin voi välttä asianmukaisilla venytyksillä, joita tarvittaessa kannattaa kysyä käsikirurgilta. Suosittelen lääkärillä käymistä uusiksi. jämäkkä rannetuki viikon tai parin ajan, joka tukee myös sormia voisi olla ihan paikallaan.

Kimurantti1:

Taukoa pidin noin kuukauden, ja aluks se tuntu auttavan, eikä kipua tuntunut juurikaan. Eikä kipu enää ylläkään sille tasolle mitä se oli ennen taukoa. Kunnon lämmittelyn jälkeen soitto tuntuu luonnistuvan melkein entiseen malliin. Ite oon epäilly ku oon soittanu melkein aina pääasiassa vain kolmella sormella, että josko etusormeen olisi kohdistunut liian suurta rasitusta...? Nyt viimeisen puolen vuoden aikana olen ottanut käyttöön myös pikkusormen, ja näin ollen rasituskin mitä luultavimmin on vähentynyt, ja kipu pysyy hyvinkin sietokyvyn rajoissa, jos sitä ylipäätään on ollenkaan. Mutta kiitos neuvoista, luulisin että näistä on jotain apua... Lääkärillä käynnit ovat vaan aika turhauttavia koska ei sieltä yleensä juurikaan asiat parane, taukoa määrätään aina vain lisää ja lisää.
Jake.e
05.07.2006 16:06:46
... Jos pitää muuten itestään huolta, niin kyllä ne kädet pienen soitonaikasen jännittämisen kestää.

Tähän olen itsekkin perustanut soittotyylini. Ei kuitenkaan sellaista väkisin runttausta että joka paikkaan sattuu, vaan sillä tavalla että jossain on se timmi jännitys. Tietenkin tuo mätön soitto on erilaista kuin jazz. Jazzia pyrin vetelemään ranteet lähes spagettina ja tähän mennessä se on aina toiminut ja kuulemma kuulostanut joskus ihan hyvältä.
Jerk.
Thet
05.07.2006 16:57:13
Itse en sitten voi ymmärtää että jos joku haaveri tapahtuu se on vasen käsi.

Samaa oon itekki miettiny. Talvellakin meni jääkiekkoa pelatessa vasen ranne ja sormet paskaks pari kertaa ja nyt kesällä muutaman kerran uudestaan. Sit sormet on niin kipeit ettei saa edes puhelinta taskusta ulos. Sori offtopikki.
Paska homma, mutta tulipahan tehtyä.
J.Ahonen
05.07.2006 20:08:52
Mikäs mulla on?

Plektrakäden peukalon ja etusormen välinen alue on minulla välillä kipeä. Nyt en ollut soittanut 2 päivään, ja huomasin herätessä sen taas olevan hieman arka. Eli jos nostan
peukalon etusormen rystysen päälle, ja puristan nyrkkiin sen huomaa. Mutta jos laitan käden perinteiseen turpaan veto asentoon, ei tunnu.

Ei ole ikinä ollut käsissä vikaa, soittanut 8 vuotta välillä aika paljonkin. En ole ns. "tiluttaja". Aina yrittänyt uhrata aikaa soittoasennolle.
Krice
05.07.2006 20:25:20

Plektrakäden peukalon ja etusormen välinen alue on minulla välillä kipeä.

Tuossa kohdassahan menee sellainen jännä hermo, joka voi olla tukossa. Hierojat veivaa tuotakin kohtaa jos menee näyttämään niille kättä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)