Aihe: Stam1na
1 2 3 4 544 45 46 47 48122 123 124 125 126
Keppis
03.07.2006 17:06:34
Tuossa on kyllä pointtia, mutta yksi vaikkapa black metallin koukuista on juuri se, että löytää ne melodiat ja harmoniat sekä tunnelman sieltä suhinamaton alta.Minun kirjoissani tulkinta ja into menee helposti selkeyden ja/tai johdonmukaisuuden edelle. Siis jos musiikista puhutaan.

Tuossakin on pointtia, mutta sen kummempaa miettimättä asiaa voisin hätäisesti todeta, että sanojen ja melodian löytäminen on vähän eri juttu. Melodioiden löytäminen voi olla vähän sama juttu, kun tunnelman "löytäminen". Kun tarpeeksi kauan etsii, niin löytäessään sen "jutun" on hieno tunne.

En osaa jotenkin noihin lyyrikoihin soveltaa, että jos kuulee 5 kertaa "karetregweko magswgrrtgrtga" ja kuudennella kerralla luurit täysillä huomaa, että hei siinähän sanotaan "kauneusko makuasia" ja sitten sen jälkeen alkaa seuraavaa lausetta miettiin niin... Ei vaan mahdu mun päähän.
Päivän nokkelin. http://www.mikseri.net/fobia
Impact
03.07.2006 22:50:27
Luultavasti, melkein varmasti jopa, mutta tuo mielipide tuosta UKK-biisistä ei kylläkään tule muuttumaan. Vastenmielinen viisu. Sori vaan vielä :)

Toinen on Likainen Parketti -kappaleessa kun Hyyrynen laulaa vikassa kertsissä ''Joojeeevouvoujaajee JAUJAUSCZZXCZXCXZJAAAUJAUAJAU Vooujee'', taas elementti joka pilaa hyvän kappaleen hetkittäisesti.

Nämä on kyllä ihan vääriä mielipiteitä. Levyn avaus- ja päätösbiisi ovat kaksi kovinta, ehkäpä vielä tuossa järjestyksessä. Ja nuo Parketin viimeisen kertsin karjunnat/ulinat ovat puolestaan tuon ko. biisin huippuhetket.

Ja noista Stam1nan vokaaleistakin on vielä todettava että pidän kovasti Hyyrysen puhtaista lauluista, mutta rakastan huutoja ja karjuntoja. Vituttaa kun porukka täällä kitisee Stam1nan parhaista ominaisuuksista, ei Stam1na olis Stam1na jos vokaaleissa ois vaikka joku helvetin Tony Kakko.
breadfan
03.07.2006 22:59:27
ei Stam1na olis Stam1na jos vokaaleissa ois vaikka joku helvetin Tony Kakko.

Oikein! Likaisen parketin IRTOPÄÄ!-osuus on aivan mahtava. Tunnelman muutos toimii excellenté!
Parempi paska laulu, kuin ei ollenkaan.
Keppis
03.07.2006 23:02:49
Vituttaa kun porukka täällä kitisee Stam1nan parhaista ominaisuuksista, ei Stam1na olis Stam1na jos vokaaleissa ois vaikka joku helvetin Tony Kakko.

Minua ei vituta yhtään vaikka kuinka paljon kitistäis. Tykkään Hyrden laulusta.
gorgonoidi
04.07.2006 00:16:57

Saakelin hyvä levy! Ensimmäinen kuuntelu takana ja ei voi muutakuin kuunnella uudestaan.
elbowski
04.07.2006 02:10:22
Minua ei vituta yhtään vaikka kuinka paljon kitistäis. Tykkään Hyrden laulusta.

Niin minäkin, kovin ja paljon, mutta tuossa Likaisessa Parketissa ne nostatusfiilistelyt eivät vaan oikein sovi siihen. Sori vaan kaikille.
Raivo määrää nuotin
MaD PiAnIsT
04.07.2006 13:43:06

Niin minäkin, kovin ja paljon, mutta tuossa Likaisessa Parketissa ne nostatusfiilistelyt eivät vaan oikein sovi siihen. Sori vaan kaikille.

Ne ovat kieltämättä hieman oudot siihen biisin, mutta itse hyppään aina sen kappaleen ylitse.
Kun sanotaan, että Marko Annala on 100 kertaa parempi sanoittaja/laulaja kuin Antti Hyyrynen, niin munsta Stam1na ei olisi Stam1na jos siinä olisi Marko Annala. Se olisi Mokoma.
Mutta itsekkin olen sitä mieltä, että Annala on parempi sanoittaja. Joku järki noista Hyrden sanoituksista puuttuu tai ainakaan kaikki kappaleet eivät ole minulle avautuneet sanoituksien osalta.
Jos haluat tietää ketkä ovat ystäviäsi, hanki vankilatuomio. (Charles Bukowski)
gorgonoidi
04.07.2006 15:16:19

Ne ovat kieltämättä hieman oudot siihen biisin, mutta itse hyppään aina sen kappaleen ylitse.
Kun sanotaan, että Marko Annala on 100 kertaa parempi sanoittaja/laulaja kuin Antti Hyyrynen, niin munsta Stam1na ei olisi Stam1na jos siinä olisi Marko Annala. Se olisi Mokoma.
Mutta itsekkin olen sitä mieltä, että Annala on parempi sanoittaja. Joku järki noista Hyrden sanoituksista puuttuu tai ainakaan kaikki kappaleet eivät ole minulle avautuneet sanoituksien osalta.

Hieman outoja ne toki ovat. Niitä lueskeltaessa rupesin hieman ihmettelemään mitä Hyyrysen päässä on liikkunut, mutta kai niitä joskus sit oppii ymmärtämään.
Akitus
04.07.2006 15:27:27

On kuitenkin huomattava, että miesten sanoitustyyli on erilainen. Siinä missä Annala käyttää selkeitä lauserakenteita, Hyrden tyyli muistuttaa enemmän tajunnanvirtaa koostuen pätkittäisistä huomioista. Kyllä se punainen lanka löytyy niistäkin melko helpolla. Hyrdellä on myös paljon provosoivammat aihepiirit. Taisi mies joskus jossain haastattelussakin sanoa, että koska ei pidä itseään niin hyvänä tekstittäjänä niin joutuu hakemaan hieman arveluttaviakin aiheita saadakseen sanoitukset vaikuttaviksi (koe murha!, Erilaisen rakkauden todistaja). Vaikka mielestäni mies kyllä aliarvioi itseään tuollaisilla kommenteilla. Ja onhan kaksikolla jotain yhteistäkin, kuten runsaat sanaleikit ja vanhojen sanontojen käyttö uudessa yhteydessä. Kelpo veikkoja molemmat.

Voi helv... tulipas omituinen vuodatus ja täysin tarpeeton vielä. No laitetaan kuiteskin, pahoittelen lähes off-topicia.
St. Anger on ihan ok levy...
elbowski
04.07.2006 15:36:08
Lyriikat kyllä ovat erittäin kovettua materiaalia uudella levyllä. Mahtavan nerokasta kamaa.
Raivo määrää nuotin
Impact
04.07.2006 16:17:53
Ihan yhtälailla tässä voisi sanoa, että sun mielipiteet on täsin vääriä. Eiköhän nuo ole ihan yksilöllisiä juttuja, että mikä biisi on kenenkin mielestä levyn paras.

No hitsi, oiskohan pitäny laittaa hymiöitä perään?

Hyrde ja Annalahan ovat molemmat Suomen mittakaavassa erinomaisia sanoittajia vaikka, niinkuin Akitus tuossa jo totesikin, heidän tyylinsä ovat täysin erilaiset. Hyrdelle on kuitenkin annettava lisäkrediittiä siitä miten hyvin sanotukset sopii ite musiikkiin. Niistä molemmista löytyy sitä samaa provokaviteettia ja lievää häiriintyneisyyttä. Mokoman lyriikat eivät sopisi ollenkaan Stam1nan biiseihin eikä myöskään toisinpäin.
Mimi
04.07.2006 17:45:33
No hitsi, oiskohan pitäny laittaa hymiöitä perään?

Olis varmaan kannattanu, jos jotenkin huumorilla sen tarkoitit.
"Mimi, ei sun tartte peljätä, emmä sua miitissä puristele enkä halaile murskaks (palijoo)" - Juzzu
Keppis
04.07.2006 17:57:11 (muokattu 04.07.2006 20:35:42)
Minusta kyllä Hyyrynen on Annalaa parempi sekä sanoittajana, että laulajana. Hyyrysellä on hyvä omanlainen sanoitustyyli ja sanoituksissa on sopivan paljon pureskeltavaa. Annalan sanoitukset eivät pysty säväyttämään läheskään yhtä usein, kun kollegansa. Välillä tulee sävellyksen kanssa kankeasti kulkevaa tekstiä(jos ajatellaan, että laulusovituskin sisältyy sanoittamiseen).

Laulupuolella taas Annalamurinasta puuttuu välillä "syvyyttä" ja voimaa. Rääkäsyistä menee tehoa, kun niitä käytetään lähes joka virkkeen lopussa. Ja ehkä kaikista pienin, mutta sitäkin ärsyttävämpi asia on huutojen loppuun tuleva "u". Esimerkiksi: "en jaksa enää huutaaaU", pelkkä vaimeneva "huutaaaa" kuulostaisi paljon luontevammalta. Tuollaisena tulee ennemmin mieleen että kyseessä on "suoritus", kuin tulkinta. Nojoojoo onhan se suoritusta, mutta kuiteski. Puhtaat laulukohdat toimii mielestäni Mokomalla parhaiten.

Hyrden laulu on paljon tulkinnallisempaa ja moniulotteisempaa. Välillä on melodista "tavallista" laulua toisinaan taas semmosta jäkätystä. Sitten kun ollaan oikeen vihaisia, niin huudetaan ja rääytään. Tunnetilat tulee jotenkin paremmin esiin.

Tässä pikku ote omasta mieltyyksestäni, mutta sanoisin vielä, että kumpikaan ei ole huono.

E: korjailtu versio
gorgonoidi
04.07.2006 23:05:06

Minusta kyllä Hyyrynen on Annalaa parempi sekä sanoittajana, että laulajana. Hyyrysellä on hyvä omanlainen sanoitustyyli ja sanoituksissa on sopivan paljon pureskeltavaa. Annalan sanoitukset eivät pysty säväyttämään läheskään yhtä usein, kun kollegansa. Välillä tulee sävellyksen kanssa kankeasti kulkevaa tekstiä(jos ajatellaan, että laulusovituskin sisältyy sanoittamiseen).

Laulupuolella taas Annalamurinasta puuttuu välillä "syvyyttä" ja voimaa. Rääkäsyistä menee tehoa, kun niitä käytetään lähes joka virkkeen lopussa. Ja ehkä kaikista pienin, mutta sitäkin ärsyttävämpi asia on huutojen loppuun tuleva "u". Esimerkiksi: "en jaksa enää huutaaaU", pelkkä vaimeneva "huutaaaa" kuulostaisi paljon luontevammalta. Tuollaisena tulee ennemmin mieleen että kyseessä on "suoritus", kuin tulkinta. Nojoojoo onhan se suoritusta, mutta kuiteski. Puhtaat laulukohdat toimii mielestäni Mokomalla parhaiten.

Hyrden laulu on paljon tulkinnallisempaa ja moniulotteisempaa. Välillä on melodista "tavallista" laulua toisinaan taas semmosta jäkätystä. Sitten kun ollaan oikeen vihaisia, niin huudetaan ja rääytään. Tunnetilat tulee jotenkin paremmin esiin.

Tässä pikku ote omasta mieltyyksestäni, mutta sanoisin vielä, että kumpikaan ei ole huono.

E: korjailtu versio

Jätkähän tietää. + Olen itsekkin samaa mieltä, mutta ehkäpä vain koska Hyyrynen sopii paremmin Stam1naa kuin kukaan muu. Annala ei sitä paikkaa pystyisi paikkaamaan.
Brother Tohveli
06.07.2006 00:42:49
Jätkähän tietää. + Olen itsekkin samaa mieltä, mutta ehkäpä vain koska Hyyrynen sopii paremmin Stam1naa kuin kukaan muu. Annala ei sitä paikkaa pystyisi paikkaamaan.

Samaa mieltä tossa,että Hyrde on selvästi osa Stam1naa ja Annala Mokomaa. Molempia kunnioitan tasa-arvoisesti sanoittajina ja vokalisteina,Suomen parhaimmat mun kirjoissani.
marke-
06.07.2006 02:04:11
Samaa mieltä tossa,että Hyrde on selvästi osa Stam1naa ja Annala Mokomaa. Molempia kunnioitan tasa-arvoisesti sanoittajina ja vokalisteina,Suomen parhaimmat mun kirjoissani.

Tämä jos joku on totta.

Mutta jos vertailla halutaan, niin annan kyllä ääneni Markolle kaikesta huolimatta. Mokomaan tutustuessani oisi kyllä voinut mennä toisin, mutta lyriikat on nykyään melkein parasta antia minulle mokomalla. Ne on vaan niin pirun katkeria ja KL ekaa kertaa kuunnellessani aloin nauramaan, että jos oisin moista tekstiä saanut aikaan, hakeutuisin hoitoon. Onhan ne tavallaan yksinkertasia ja ei paljoa jätä arvailuun, mutta sepä niistä hienoja tekeekin. Rehellistä vitutusta.
Seksi
Quru
06.07.2006 22:29:03
Stam1naan jotenkin vain kuuluu vaikeat sanoitukset. Esimerkiksi Viisi laukausta päähän-biisistä katoaa "se jokin", kun sanoitukset tajuaa jo parin kuuntelukerran jälkeen. Varsinkin puhe-osuus välissä on melko turha mielestäni, se selkeyttää biisiä liikaa, ilman sitä biisi olisi paljon pitkäikäisempi lyriikoiden osalta. Loistava biisi kuitenkin.
gorgonoidi
06.07.2006 22:32:26

Stam1naan jotenkin vain kuuluu vaikeat sanoitukset. Esimerkiksi Viisi laukausta päähän-biisistä katoaa "se jokin", kun sanoitukset tajuaa jo parin kuuntelukerran jälkeen. Varsinkin puhe-osuus välissä on melko turha mielestäni, se selkeyttää biisiä liikaa, ilman sitä biisi olisi paljon pitkäikäisempi lyriikoiden osalta. Loistava biisi kuitenkin.

Musta se puhe-osuus on jännimpiä kohtia koko biisissä. Se on vaa jotenkin nii hyvä.
kid ego
07.07.2006 07:53:00 (muokattu 07.07.2006 07:53:09)
Musta se puhe-osuus on jännimpiä kohtia koko biisissä. Se on vaa jotenkin nii hyvä.

Mä pidän siitä puheesta. Ensimmäisestä varsinkin, kun siitä lähtee hemmetin näppärästi soolo liikkeelle. Soolon taustalla oleva kitararytmi on parhautta.
Killerheroes, superfreaks, rock down the wrong, pour on the heat. Superheroes, radar spies, burning through the steel with x-ray eyes.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)