Aihe: Puggi on puhunut paskaa
1 2
JulGubbe
17.10.2003 18:25:55
Nimittäin.

Aikaisemmin hehkutin aloittamassani threadissa "samat mikit eri kitaroissa" siitä, kuinka epäilin, että rungolla on ainoastaan minimaalinen vaikutus saundiin.

Olen nähnyt valon. Tässä 8 tuntia mittailtuani olen havainnut, että runko vaikuttaa jokseenkin merkittävästi äänen sävyyn. Aikaisemmin epäilin, että runko vaikuttaa siten, että kielen värähtelyn energia siirtyy runkoon joillain taajuuksilla tehokkaammin, joilloin rungon värähtelyn spektripiikit pitäisi näkyä kuoppina sähköisessä spektrissä.

Olen siis vertaillut sähköistä spektriä mikrofonin sijainnin (ja magneettikentän leveyden) perusteella laskettuihin taajuusvastekäyriin. Taajuusvastekäyrien avulla osa kuopista/korostuksista selittyy, mutta on myös paljon kuoppia joille ei löydy muuta selitystä kuin rungon värähtely.

Nyt olen havainnut, että rungon värähtelyn spektrin kuopat näkyvät kuoppina myös sähköisissä spektrissä. Tämä indikoi hyvin vahvasti sitä, että runko saa mikrofonit myös värähtelemään, jolloin mikrofonin ja kielen suhteellinen liike indusoi voimakkaampia jännitteitä mikrofoniin niillä taajuuksilla, joilla runko värähtelee voimakkaimmin. Hallelujah.

Edelleen, tutkimuksissani olen saanut konkreettista näyttöä siitä, että rungon värähtely taasen vähentää sustainia. Tämä ei yllätys ollut, sillä olen lukenut tutkimuksia, joissa päädyttiin samaan johtopäätökseen.

Olin siis (osittain) väärässä. Onpa noloa.
"On olemassa kaksi asiaa, jotka ovat äärettömiä: universumi ja ihmisten typeryys - Ja universumin äärettömyydestä en ole täysin varma' -A.Einstein
booster
17.10.2003 18:28:02
Ootko ikinä soitellessasi kokeillut ns. "kuuntelua", korvilla tapahtuvaa äänen analysointia? No, tuskinpa olet mitään menettänyt vaikka et olisi kokeillutkaan, huuhaa-touhua sellainen.
Wanted:
-Pedaalimallinen viritin, esim. TU-2
-TS-9 Tubescreamer
Fortune
17.10.2003 18:30:26
Ootko ikinä soitellessasi kokeillut ns. "kuuntelua", korvilla tapahtuvaa äänen analysointia? No, tuskinpa olet mitään menettänyt vaikka et olisi kokeillutkaan, huuhaa-touhua sellainen.

No tokihan hän lienee kokeillut, mutta ideana lieneekin nyt aluksi ihan puhdas mittaustulosten perusteella tehty vertailu, kun kerran tiedettä tehdään.

Mielenkiintoista kuulla, että myös mittaustulokset tukevat omakohtaisia ja muiden tuntemuksia, ainakin jossain määrin.

Vaikka olet vähätellyt graduasi, niin minua oikeasti kiinnostaisi plärätä se läpi, kunhan se valmistuu.
booster
17.10.2003 18:40:32
Nyt täytyy kyllä pahoitella, kirjoitukseeni kuului kieltä näyttävä hymiö, mutta se unohtui.
Tässä se nyt on:
:P
Wanted:
-Pedaalimallinen viritin, esim. TU-2
-TS-9 Tubescreamer
JulGubbe
17.10.2003 19:25:26 (muokattu 17.10.2003 19:29:55)

Ilmeisesti tästäkään aiheesta ei saanut puhua. Mutta seuraavista aiheista saa ja pitää puhua (ikuisesti):

-Mikä on paras kitara
-Mitkä on parhaimmat kielet
-Kuka osaa tiluttaa nopeimmin
-Kumpi on siistimpi, sininen vai punanen kitara
-Jos laitan Fuck the rules -tarran kitaraani, kuinka saundi muuttuu
-Onko Jackson vai Ibanez perseestä
-Saanko enemmän pillua jos otelautani on eebenpuuta?

EDIT: Seuraavaksi teenkin tutkimuksen aiheesta:
"Lähteekö sähkökitarasta jotain tuntematonta säteilyä, joka muuttaa kitaristit idiooteiksi."

:P
"On olemassa kaksi asiaa, jotka ovat äärettömiä: universumi ja ihmisten typeryys - Ja universumin äärettömyydestä en ole täysin varma' -A.Einstein
Volle
17.10.2003 19:35:47 (muokattu 17.10.2003 19:44:21)
Näähän on tän palstan parhaat aiheet
-Mikä on paras kitara

No, mulla on Ibanez, jonka otelauta on eebenpuuta, ja Ibanez, jossa on "I love Myself" -tarra, joka parantaa saundia huomattavasti. Voi toki olla, että Fuck the Rules olisi parempi, en ole kokeillut. Punanen on tietenkin hienompi.

edit: Kyllä siitä lähtee sitä säteilyä, ei välttämättä tarvi tutkia.
Osta Musari!
Fortune
17.10.2003 19:39:25
Ilmeisesti tästäkään aiheesta ei saanut puhua. Mutta seuraavista aiheista saa ja pitää puhua (ikuisesti):

Ei saa, vastaan nimittäin nyt tyhjentävästi kaikkiin Google-metodilla (haetaan suoraan hakusanalla ja otetaan ensimmäinen sopiva osuma, se on totuus).

-Mikä on paras kitara

Jet: http://www.edromanguitars.com/guitar/home_jet.htm

Hakusana: "world's best guitar"

Everlyt: http://www.everlymusic.com/

Hakusana: "best strings"

Michael Angelo Batio: http://www.roadrunnerrecords.com/in … /forum.asp?forumID=53&PageNum=2

Hakusana: "fastest shredder"

Blue guitar, 21200 osumaa (vs.9740)

Hakusanat: "red guitar" ja "blue guitar", isompi osumamäärä voittaa.

Seuraavasti: "GENTE, EU MUDEI DE BLOG!!!" :
http://fucktherules.blig.ig.com.br/

Hakusana: "fuck the rules"

Jackson, 11 osumaa (Ibanez 0).

Hakusanat: "Jackson arse" ja "Ibanez arse", isompi osumamäärä voittaa.

Hakusanalla "pussy with ebony" löytyi useita artikkeleja, joten lienee totta.
SkeVibe
17.10.2003 19:41:02

-Mikä on paras kitara

heheh viimein asiaa. ja samalla plussaa tästä lausahduksesta ja siitä että olet tutkinut hommaa "tieteellisesti" eikä pelkästään tällä maagisella kuuntelemisella ja pelkästään omiin korviinsa luottamisella jonka näyttää nykyään taiteellisena pakkona kaikki kitaristit omaavan

muutenki mä oon ainaki huomannu jo kitaralla alkavat palstojen nimet m:netissä aika sietämättömäksi älyttömän krhöm jauhannan takia.
Jaettu ilo puolittainen ilo.
Hanok
17.10.2003 20:35:03

Nyt olen havainnut, että rungon värähtelyn spektrin kuopat näkyvät kuoppina myös sähköisissä spektrissä. Tämä indikoi hyvin vahvasti sitä, että runko saa mikrofonit myös värähtelemään, jolloin mikrofonin ja kielen suhteellinen liike indusoi voimakkaampia jännitteitä mikrofoniin niillä taajuuksilla, joilla runko värähtelee voimakkaimmin. Hallelujah.

Ota nyt myös huomioon että rungon värähtely palaa myös takaisin kieliin, mikä tuo rungon värähtelyn piikit myös mikin "kuultavaksi". Aaltoliikehän siirtyy värähtelijöiden välillä molempiin suuntiin (vrt. klassinen lukion fyssan kirjojen esimerkki kahdesta vierekkäin asetetusta ääniraudasta, joista toinen pistetään värähtelemään). Siis rungon värähtelyn piikit eivät siirry runkoon ja pysy siellä vaan energia siirtyy edestakaisin rungon ja kielen välillä. Vastaavasti myös niiden piikkien täytyy "palata takaisin" kielen sointiin.

Mutta täytyy mainita että Fortunen toisen tieteellisen metodin perusteella kirjoitettu vastaus meinasi tipauttaa mutta tuolilta. Kirjattakoon pöytäkirjaan: Hoho.

Hm, kaljan juonnin lomassa kirjoittelussa on tiettyjä riskejä olemassa kirjallisen ilmaisun laadun suhteen, mutta menköön.
Kalm
17.10.2003 21:03:45
Ootkos pukki jo tutustunut tohtori D. Russelin tekemiin kitaran akustiikkamittauksiin:

"Research on the Acoustics of Guitars"
http://www.gmi.edu/~drussell/guitars/index.html
Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa
deevee
17.10.2003 21:18:55
Voi voi puggia. Kun vanhaksi tulee...
"Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos."
JulGubbe
17.10.2003 22:05:55
Ota nyt myös huomioon että rungon värähtely palaa myös takaisin kieliin, mikä tuo rungon värähtelyn piikit myös mikin "kuultavaksi"

Joissain tapauksissa se energia palaakin. Sen huomaa siitä, kun mittailee "3-ulotteisella" spektrometrillä (siinä on siis spektri esitetty (taajuus, aika, amplitudi)-koordinaatistossa)jonkin tietyn kielen (tai siis 'nuotin') värähtelyjä. Jollain nuoteilla näkee, että jonkin yläsävelen amplitudi huojuu. Tämä siis indikoi sitä, että rungon ja kielen värähtelyn välillä on jonkinlainen takaisinkytkentä, jolloin syntyy oskillaatio ja edestakainen energiansiirto rungon ja kielen välillä. Tämän huojumisen muuten kuulee ihan sillä korvallakin (omistan myös sellaisen. Niin, ja aivot, vaikka ei uskoisi).

Pääasiassa kuitenkin kielestä runkoon siirtynyt energia jää sinne (tai oikeastaan lähtee huitelemaan äänen muodossa). Se rungon värähtely tuo sitäkautta piikit 'kuultaviksi' koska sviddu nääs runko pistää mikit värähtelemään.

klassinen lukion fyssan kirjojen esimerkki kahdesta vierekkäin asetetusta ääniraudasta, joista toinen pistetään värähtelemään.

Ei ehkä ihaa oikeutettu analogia. En ole ikinä kuullut minkäänlaisesta takaisinkytkennästä kahden ääniraudan välillä.
Fortune
18.10.2003 11:06:44
Olen, mutta kiitos silti vinkistä. Erityisesti tykkäsin noista animaatioista. Harmi kun en pysty 'lainaamaan' niitä graduuni.

Sinun täytyy lykätä gradun valmistumista siihen asti, että saat älypaperia, jolla pystytään esittämään liikkuvaa kuvaa.
sihvoh
18.10.2003 15:42:49
Tämä tieteellinen lähestyminen on vähän samankaltainen, kuin yhden yleisradion uutispätkien leikaajan toteamus kysymykseen, miksi hänellä on oskilloskooppi vieressä näyttämässä videosignaalia. Vastaus kuului:

"Vuosien tottumuksen jälkeen siitä voi katsella piirretyt elokuvat ja nauraakin ihan oikeasssa kohdassa"

Kaiken lisäksi tämä tutkimus on uraauurtava, koska nyt voivat myös kuurot osallistua kitarasoundin arvosteluun. Ei tarvitse kuulla, vaan riittää kun osaa tutkia spekrinkuvaa.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
JulGubbe
18.10.2003 17:17:14 (muokattu 18.10.2003 17:20:58)
Kaiken lisäksi tämä tutkimus on uraauurtava, koska nyt voivat myös kuurot osallistua kitarasoundin arvosteluun. Ei tarvitse kuulla, vaan riittää kun osaa tutkia spekrinkuvaa.

En minä yritäkään tässä tutkimuksessa ottaa kantaa siihen mikä on hyväsaundinen kitara. Aluksi se oli suunnitelmissa, mutta loppujen lopuksi tulin siihen tulokseen, ettei sitä hyvää saundia näy spektrometrillä vaikka olisi neljätoista silmää päässä. Sen sijaan hyvän kitaran tunnistaa siitä, että sen hintalapussa on vitusti nollia ja ynkka sekä kaikenmaailman tilurunkut soittaa sillä.

Tutkimuksessa yritän vain selvittää mitkä eri tekijät vaikuttavat siihen saundiin, ja tutkia sitä miten ne tekijät käytännössä ilmenee. Ja kyllähän ne ilmenee.

Kummallinen asenne teillä. Jonkinlaista inkvisitio henkeä on havaittavissa: ruma tyhmä 'tiedemies' tulee ja kehtaa koskea meidän rakastettuun kyrvänjatke-instrumenttiin.
Minun puolestani voitte jatkaa vaikka hamaan tulevaisuuteen sitä mutu pohjalta lähtevää keskustelua joka on linjalla kumpi ompi parempi, porkkana vai patonki. Minua ei kiinnosta mutulöpinät. Erityisen huvittavaa mielestäni täällä kitarapalstalla on se, että mutu-pohjalta muodostetut mielipiteet ovat saavuttaneet Lopullisen Totuuden aseman. Ja auta armias kun buggi tulee ja uskaltaa väittää vastaan ja kyseenalaistaa Ikuiset Totuudet. Siitähän se riemu repeää. Pyhäinhäväistys. Rienausta. Jumalanpilkkaa. Seuraavaksi se varmaan sanoo, että Stratocaster on perseestä ja että ynkka ei osaa soittaa. Voi vittu mikä spede. Tajua mistään mitään.

Olette te kyllä käsittämättömän putkinäköistä porukkaa. Jos vaikka joskus pistäisitte sen kitaran kiillotusaine purnukan sinne pöytälaatikkoon ja kävisitte ulkona. On maailmassa jotain muutakin kuin pelkkä Les Paul - Stratocaster / Jackson-Ibanez -vastakkainasettelu. Kannattaa ensin opetella näkemään harmaan sävyjä. Sen jälkeen voikin totuttautua ajatukseen, että maailmassa on värejä.

Joojoo. Tajusin kyllä, kommenttisi oli sitä huumoria. Minua vaan nähkääs tänään vituttaa:)

EDIT: eikö jokaisen soittajan yleissivistykseen tulisi kuulua edes vähän tietää miten se soitin sen äänen muodostaa? Ei ilmeisesti sitten.
outo_O
18.10.2003 17:25:49
Minua vaan nähkääs tänään vituttaa:)

ihan tosi? ei olis uskonut..
B L A C K E N E D ! ! !
sihvoh
18.10.2003 21:06:18
Tutkimuksessa yritän vain selvittää mitkä eri tekijät vaikuttavat siihen saundiin, ja tutkia sitä miten ne tekijät käytännössä ilmenee. Ja kyllähän ne ilmenee.

Kun saat tuon tutkimuksen valmiiksi ja sitten vielä sovellat sen käytännön tasolle mittalaitteeksi, jolla voi tutkia kitaraa ostaessa, onko kitara hyvä vai ei, niin olet voittaja.

Kummallinen asenne teillä. Jonkinlaista inkvisitio henkeä on havaittavissa

Tuo on kyllä oma tulkintasi...

Olette te kyllä käsittämättömän putkinäköistä porukkaa

Hyvä kommentti :-)

Joojoo. Tajusin kyllä, kommenttisi oli sitä huumoria. Minua vaan nähkääs tänään vituttaa:)

Nimenomaan 100% huumoria, mutta kaikkea huumoria ei aina ymmärrä, tai halua ymmärtää.

...eikö jokaisen soittajan yleissivistykseen tulisi kuulua edes vähän tietää miten se soitin sen äänen muodostaa? Ei ilmeisesti sitten.

Kyllä puun resonointia, mikkien toistoa, jne... voi mitata, mutta miten saat aikaan testitilanteen, jossa kitaraa soitetaan aina täsmälleen samalla tavalla ? Soittaja edustaa kirjaimellisesti sumeaa logiikkaa ja voi muuttaa saman kitaran soundia omilla otteillaan. Lisäksi pitäisi kait olla jokin referenssi johon verrata.

Esimerkiksi hyvistä kaiuttimista on mittaustulokset, mutta silti niille suoritetaan kuuntelutestejä. Minkä takia, jos paperi kertoo kaiken ?

Lopuksi vaikka jokin referenssisoundi saataisinkin käppyrän muotoon, niin mitä se auttaisi ? Jokainen kuitenkin soittaa omalla taidoilllaan ja tyylillään, ja se vaikuttaa aina eniten soundiin.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
jamez_wannabe
18.10.2003 21:35:21
olen täysin samaa mieltä kanssasi. Google kertoo totuuden!!!!
Fortune
18.10.2003 21:48:10
Plääh, ei jakseta enää väärinymmärtää toisiamme tahallamme.

Teoria ja käytäntö tukevat toisiaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)