Aihe: Aktiivimikit? EMG vs. Seymour Duncan.
1 2
Buffa D
02.07.2006 03:11:46
Nykyäänhän kuulee että joka toisella kitaristilla on EMG:n 81, 85, 60 tms.
Mutta onko kellään kokemuksia noista Duncanin aktiivimikeistä?
Erityisen kiinnostunut oisin tommosesta Livewire Metal tallassa ja Livewire Classic kaulassa-yhdistelmästä.
Ziggy Bubba
02.07.2006 04:50:51

Mun kokemusten mukaan se Duncanin perus-passiivi JB on erittäin hyvä mikki myös siihen raskaampaan vääntöön.l Toki myös tuo EMG 81 loistaa tallamikkinä, eteenkin hevanderissa.. Tuntuma on vaan niin kovin napakka. JB's:llä tosiaan päästään varsin lähelle. Tee niinku tykkäät ;)
www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet!
KickBoX
02.07.2006 05:00:36 (muokattu 02.07.2006 05:00:44)
Mun kokemusten mukaan se Duncanin perus-passiivi JB on erittäin hyvä mikki myös siihen raskaampaan vääntöön.l Toki myös tuo EMG 81 loistaa tallamikkinä, eteenkin hevanderissa.. Tuntuma on vaan niin kovin napakka. JB's:llä tosiaan päästään varsin lähelle. Tee niinku tykkäät ;)

Tai sitten joku hevanderimpi Dunccani kuten Distortion.
Werde
02.07.2006 13:13:28
Noista Duncanin aktiiveista on saanut lukea aika monenlaista kommenttia, itse en ole päässyt koskaan testamaan. Eivät ole oikein lyöneet itseään "läpi" jostain syystä.

EMG:itä on joka nurkalla, kannattaa käydä itse testaamassa mistä on kyse.

Duncanin malleista aktiivinen JB & Jazz setti vaikuttaisi etukäteen kiinnostavimmalta. 9 voltin käyttöjännite tuntuu kotoisammalta kuin Livewire Metalin 18 v..
Kuuro paimen sokeana pelosta
Simo78
02.07.2006 13:42:41

Pakko kompata! Itellä on toisessa kitarassa toi JB ja hyvä on! Itse en kannata aktiivimikkejä lainkaan, patterit vaan loppuu ja ongelmia tiedossa. EMG:stä ei kokemuksia, mutta ilmeisen hyvä peli... tää on kait aika sama juttu, kun se että kumpi on parempi fender vai gibson(?)
Werde
02.07.2006 14:05:02
Itse en kannata aktiivimikkejä lainkaan, patterit vaan loppuu ja ongelmia tiedossa.

Ei ne patterit kyllä niin vaan lopu, mulla on nyt 2 vuotta ollu samalla paristolla ja hyvin toimii. 3000 soittotuntia on pitkä aika.
Buffa D
02.07.2006 14:41:49
Duncanin malleista aktiivinen JB & Jazz setti vaikuttaisi etukäteen kiinnostavimmalta. 9 voltin käyttöjännite tuntuu kotoisammalta kuin Livewire Metalin 18 v..

Niin juu unohdin aivan kokonaan tommosen pikku seikan. Ja jos nyt hyvien passiivimikkienkin puolelle on menty, niin voin hyvin suositella Dimarzion X2N:ää. Se toimii, kunhan malttaa laittaa mikin tarpeeksi alas. Hyvä vähän raskaampaan musiikkiin.
Hiku
02.07.2006 18:17:31
Onkos kukaan vielä soitellut noilla Dave Mustainen uusilla aktiiveilla? Saundiltaan pitäisi olla kohtuu lähellä jb:tä ja jazzia.
"Mun mielestä(kokemuksella) teoriakitaristit keulii tietäväisyydellään, mut sit he ovat kuitenkin ihan paskoja kitaransoittajia." -Friedman V.U.K #24
Simo78
03.07.2006 08:26:56
Ei ne patterit kyllä niin vaan lopu, mulla on nyt 2 vuotta ollu samalla paristolla ja hyvin toimii. 3000 soittotuntia on pitkä aika.

No ei niin, lähinnä tarkoitin tilannetta missä ne loppuvat, keikalla, studiossa jne. siis kuuluisaa murphynlakia
joukov
03.07.2006 10:01:10
No ei niin, lähinnä tarkoitin tilannetta missä ne loppuvat, keikalla, studiossa jne. siis kuuluisaa murphynlakia

Onpas vaikea avata kotelon kansi ja vaihtaa paristo uuteen.
McNulty
03.07.2006 10:29:07 (muokattu 03.07.2006 10:32:23)
EMG-varusteiseen kitaraan kun unohtaa pariksi yöksi reeniksellä piuhan kiinni niin seuraavissa reeneissä saa vaihdella taas pattereita :)

Kyllä sieltä ehkä jotain vielä kuuluu, mutta aktiiveissa soundi menee aina vain mutaisemmaksi mitä enemmän se patteri kulahtaa. Atakkia jää pois ja mikki on parhaimmassa iskussa aina silloin kun sisällä on uusi patteri. Eli periaatteessa patteri pitäisi vaihtaa aina ennen keikkaa ja/tai studiottelua... kenties jopa ennen reenejä jos reenit on kerran viikossa ja siinä välissä lurittelee skeballa kotosallakin tms.

Duncanin aktiivit syövät siis 2kpl 9V patteria. Ei mikään mukavin homma asennella niitä jollei ole valmiiksi skebassa tilaa parille patterille. EMG:t ovat siinä mielessä fiksummat että esim. koko 81/85 setin saa toimimaan yhdellä patterilla, jonka ujuttaa aika monessa mallissa potikoiden kanssa samaan koloseen.

Soundi on sitten asia erikseen... eli aktiiveissa sen minkä voittaa outputissa häviää lähes suoraan dynamiikassa ja soundin kirjossa. Eli kyllähän se EMG81 tuuttaa kivasti ulos ja se soundi on passeli juurikin metallin veivaamiseen. Mielestäni muuhun se on hieman liian "kolkko ja kylmä". Vastaavaa chunkachunkaa saat kyllä passiiveillakin ulos, mutta jos esim. EMG:t on se siun juttu niin niillä kannattaa silloin mennä, puhui muut niistä ihan mitä hyvänsä. Itse diggailen hevin veivaamisessa tallassa Duncan Dimebuckeria ja DiMarzio Super Distortionia... myös DiMarzio Evolution on helkkarin loistava. Kannattaa esim. noita kolmea harkita myöskin jos aktiivit ei jostain syystä nappaakaan.

Tuosta LW Metallista sen verran vielä, että tasan yhtä kitaraa olen soittanut missä oli tallassa LW Metal. Se oli rankka mikki ja sieltä ei puhdasta signaalia saanut ulos, jollei nyt sitten soitellut volumet lähellä nollaa. Eli se lyö signaalia ruttuun jo ennen etuastetta sopivasti. Myös sen modailu Jackson Warrioriin oli kohtalaisen "aunuksesta" :) Loppupeleissä me revittiin pois Warriorista tonepotikka ja mikkikytkin että saatiin LW:n patterit mahtumaan elektroniikkaluukkuun. Kaulamikki kokonaan pois käytöstä ja volume siis ainoa potikka skebassa.

Vielä risut ja ruusut...

LW Metal
+ räyhäkäs ja ärhäkkä hevimikki
- patterijeesustelu (ja asennus)
- one trick pony, eli ei todellakaan hyvä "all-around" mikki.
- kohtalaisen tyyris peli

EMG81
+ sopiva tone hevanderiin
+ helpompi asentaa rojuineen lähes skebaan kuin skebaan
+ halvempi mitä livewire
- ei kovin monipuolinen, kuitenkin monipuolisempi mitä LW Metal
- ei niin ärhäkkä kuin LW Metal, jotenkin kuivempi yleisesti ottaen kuin duncan
El zorrero más grande en el mundo
www.myspace.com/dimeshred
Simo78
03.07.2006 11:56:36
Onpas vaikea avata kotelon kansi ja vaihtaa paristo uuteen.

Jep jep! Niin jos ei vaikka ole sitä varapatteria(sitähän ei aina tosiaankaan ole)

Hyvää tietoutta tossa ylhäällä, kaikki voivat lukea ja vetää omat johtopäätöksensä...
Gypsy
03.07.2006 12:09:53
Tuosta LW Metallista sen verran vielä, että tasan yhtä kitaraa olen soittanut missä oli tallassa LW Metal. Se oli rankka mikki ja sieltä ei puhdasta signaalia saanut ulos, jollei nyt sitten soitellut volumet lähellä nollaa. Eli se lyö signaalia ruttuun jo ennen etuastetta sopivasti. Myös sen modailu Jackson Warrioriin oli kohtalaisen "aunuksesta" :) Loppupeleissä me revittiin pois Warriorista tonepotikka ja mikkikytkin että saatiin LW:n patterit mahtumaan elektroniikkaluukkuun. Kaulamikki kokonaan pois käytöstä ja volume siis ainoa potikka skebassa.

Jos signaali menee ruttuun ennen etuastetta (vahvistimen), eli esim. aktiivimikin omassa vahvistimessa niin sillon se on rutussa vaikka potikka olis lähellä nollaa. Potikkahan on vaan jännitteenjakaja. Onko ihan varma, että se ei ollu esim. etuasteen ensimmäinen vahvistusaste joka meni särölle?

Tuntuu oudolta, että LiveWire itessään 18V jännitteellä menis ruttuun. Sikshän se onkin 18V ettei se menis ruttuun.

Aktiivien patterit voi kiinnittää kitarahihnaan jollon saa helposti kaks patteria 18V:lle. Tai vaikka 9 Voltille pari rinnan jollon kestää paljon pisempään. Tai sitten voi viritellä muuntajan.

EMG:täkin voi käyttää 18 Voltilla.
Räbbänä
03.07.2006 12:13:23 (muokattu 03.07.2006 12:31:46)
Alkaa taas kutkuttelemaan ajatus mikkien vaihdosta.

Edit: Oisko EVO2/Evolution hyvä tallaan ja Air Norton kaulaan, kun kitaran body on mahonkia ja musiikki hieman joka luokkaa, mutta pääosin raskaampaa.
Öri Öri Öri kansalaiset. "Tää biisi jää soimaan sun päähän, tää biisi jää soimaan sun päähän, tää biisi jää soimaan sun päähän... eikä lähde sieltä milloinkaan pois...
Werde
03.07.2006 13:07:57
EMG-varusteiseen kitaraan kun unohtaa pariksi yöksi reeniksellä piuhan kiinni niin seuraavissa reeneissä saa vaihdella taas pattereita :)

Kyllä sieltä ehkä jotain vielä kuuluu, mutta aktiiveissa soundi menee aina vain mutaisemmaksi mitä enemmän se patteri kulahtaa.

Tätä en kyllä pysty allekirjoittamaan kuin osaksi. On totta, että soundi muuttuu patterin jännitteen mukana. Mutta tuo että pari yötä muuttaisi soundia ei pidä paikkaansa lainkaan.

Kuten yllä totesin mulla on tuossa Ibanezin 81-setissä ollut sama paristo noin pari vuotta. Kitara on vaihtunut välissä pariin otteesseen kuten toinen mikkikin 85:een, mutta Duracell vaan jaksaa. Soittotunteja on takana "kohtalaisesti", ja kyllä se piuhakin on muutamaan otteeseen unohtunut kiinni pidemmäksi toviksi.

Yleismittari kiinni Duraceliin: 9.28 V. Nykyaikaisissa paristoissa jännite alenee näemmä hyvin maltillisesti.
Simo78
03.07.2006 13:34:47
Tätä en kyllä pysty allekirjoittamaan kuin osaksi. On totta, että soundi muuttuu patterin jännitteen mukana. Mutta tuo että pari yötä muuttaisi soundia ei pidä paikkaansa lainkaan.

Kuten yllä totesin mulla on tuossa Ibanezin 81-setissä ollut sama paristo noin pari vuotta. Kitara on vaihtunut välissä pariin otteesseen kuten toinen mikkikin 85:een, mutta Duracell vaan jaksaa. Soittotunteja on takana "kohtalaisesti", ja kyllä se piuhakin on muutamaan otteeseen unohtunut kiinni pidemmäksi toviksi.

Yleismittari kiinni Duraceliin: 9.28 V. Nykyaikaisissa paristoissa jännite alenee näemmä hyvin maltillisesti.

Paitsi pirkkapattereiden ja vastaavien, mitä "viisaat" bändikaverit ostavat... Särössä kestää noin puolet treeneistä=) Ja eiköhän nyt oo tarpeeksi jauhettu näistä pattereista. itselleni toi on enemmän tollanen mielikuva, kuin fakta
McNulty
03.07.2006 14:30:11 (muokattu 03.07.2006 14:32:22)
Jos signaali menee ruttuun ennen etuastetta (vahvistimen), eli esim. aktiivimikin omassa vahvistimessa niin sillon se on rutussa vaikka potikka olis lähellä nollaa. Potikkahan on vaan jännitteenjakaja. Onko ihan varma, että se ei ollu esim. etuasteen ensimmäinen vahvistusaste joka meni särölle?

Vaikea sanoa suoraan kun tuosta on vuosi aikaa kun sitä testailtiin. Sen verran kuitenkin muistan että EMG81:llä pystyi soittelemaan cleanit, LW Metallilla ei... se pisti murusiksi signaalin... ei nyt totaalisesti mutta selvää säröä oli havaittavissa.

PS. vahvistimen asetuksiin ei välissä koskettu lainkaan ja vahvistimena oli Laney VH100R puhtailla. Kitarana tosiaan Jackson USA Warrior...
McNulty
03.07.2006 18:25:39 (muokattu 03.07.2006 18:26:13)
Niin juu ja noiha onkin ainoat Duncanin aktiivimikit, jotka toimii yhellä patterilla. Ja itse kans pidän noista jb:n ja jazzin saundeista. Mielenkiinto heräsi.

Nyt pitää kyllä heittää teitä helevatan isolla kysymysmerkillä...
Eli jos diggailee JB:n ja Jazzin soundia, niin miksei silloin voi ostaa niitä passiiveja joissa se soundi on. Mikä ihmeen status-juttu tuo "mullonki aktiivit" on? :)

Eli tässä on nyt tämä vanha kunnon sanonta paikallaan: Turha mennä merta edemmäksi kalaan!
oiva tumpeloinen
03.07.2006 18:29:10
Nyt pitää kyllä heittää teitä helevatan isolla kysymysmerkillä...
Eli jos diggailee JB:n ja Jazzin soundia, niin miksei silloin voi ostaa niitä passiiveja joissa se soundi on. Mikä ihmeen status-juttu tuo "mullonki aktiivit" on? :)

Eli tässä on nyt tämä vanha kunnon sanonta paikallaan: Turha mennä merta edemmäksi kalaan!

Eipä tarvitse hommata buusteria, eikä varsinkaan etsiä sellaista, joka ei väritä soundia. Mikä idea yleensä on kuumemmilla mikeillä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)