Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten nätti vibrato?
1 2 3 4 5 6
re infecta
02.07.2006 14:35:34 (muokattu 02.07.2006 14:37:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alusta asti kaikkein vaikeimmalta on tuntunut tasaisen ja hallitun vibraton toteuttaminen. Puhun nyt siis sähkökitaralla tehtävästä vibratosta, jossa kieltä toistuvasti työnnetään ylös (tai painetaan alas) ja lasketaan takaisin kielen lepotilaan. Nätti (lue: symmetrinen) vibratohan edellyttäisi, että a) venytän kieltä tasaisella temmolla, jotta myös vibrato kuulostaisi taisaiselta JA että b) venytän kieltä aina yhtä paljon, jotta vibrato kuulostaisi vireiseltä. Ongelmana on kuitenkin se, etten tiedä miten tuo "vatkutus" kannattaisi tehdä missäkin kohtaa otelautaa ja milläkin kielellä; mikä on missäkin tilanteessa paras sormen ja käden asento?
 
Nyt vibratoni ovat useimmiten epätasaisia ja epävireisiä. Sormi ei vain tuota tasaista vatkatusta, vaan motoriikkani on nykivää. En löydä mukavalta tuntuvaa asentoa, jossa toteuttaa vibrato. Vibraton tekeminen on mielestäni helpointa alemmilla nauhoilla ja keskimmäisillä kielillä. Vaikeinta se on ylemmillä nauhoilla (> 10.) ja erityisesti B- ja E-kielillä.
 
Pyytäisinkin teiltä apua - vinkkejä, videoita, kuvasarjoja, niksejä, harjoituksia..? Alleviivataan nyt vielä, että pyydän apua itse tekniikkaan, en tyylitajuun. :)
 
Kiitoksia jo etukäteen asiallisista vastauksista!
 
Teemu K.
02.07.2006 14:41:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tehdä vibrato ranteella, ennemmin kuin itse sormilla. Paul Gilbertin Guitars from Mars (Rock)-videolla
näytetään aika hyvin vibrato siihen tyyliin. Ranne siis vispaa kevyesti ja on lukittunut tiettyyn kohtaan. Hankala selittää..
 
Kun tehdään kompromissi, kukaan ei ole tyytyväinen.
Antti1
02.07.2006 14:46:43 (muokattu 02.07.2006 14:49:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpa paljon vaikeita kysymyksiä vaikeasta aiheesta... No tässä pari keinoa, joilla mä saan hyvän vibraton aikaan:
 
-opettele bendaamaan vireisesti (todella tärkeää, koska vibraatto lähtee tavallaan bendisarjoista)
-käytä vibraattoa paljon
-opettele erilaisia käyttötapoja ja kokeile niitä eri juttuihin
 
Tuossapa nuo pääpiirteittäin oikeastaan onkin. Tekniikkaa onkin ilman näyttämistä hyvin vaikea selittää. Opettele vaikka tälleen nää pari kikkaa:
 
-anna äänen soida aluksi ilman vibraa aivan pienen hetken ja sitten todella mietoa pyöritystä. Pyöritä sitä sormea silleen ympyrän mallisesti. Hyvä ja pehmeä soundi
-bendaa ääntä nopeasti heti alusta asti ja muuta bendi pikkuhiljaa sellaiseksi nopeaksi, mutta pieniliikkeiseksi vibratoksi. Sormi voi liikkua ylös ja alas, ei tarvitse pyörittää.
-tee vibraatto agressiivisesti. Pikkaa ääni lujaa ja vemputa koko ranteen voimalla kieltä, mutta tee se hallitusti. Liikerata saa olla melko iso, muista vaan dempata viereiset kielet.
 
Ensimmäinen sopii käytettäväksi useasti hienoissa melodioissa, toinen on sellainen perusvibra vähän nopeampaan ja kolmas sopii agressiiviseen revittelyyn tai kohokohtiin. Koita ite miltä ne kuulostaa. Ensimmäinen on vaikein oppia ja kolmas on vaikea tehdä vireisesti, toinen onnistuu helpommin.
 
EDIT: Ja tuollahan tulikin jo toi ranteen osuus, se on tärkeä. Kun liikutat sitä rannetta, niin muista että pääasiassa ollaan kuitenkin tekemässä vibratoa, ei liikuttamassa kättä. Tahtoo sanoa sitä siis, että koita kohdistaa se ranteen liike siihen kieleen, eikä käsivarren pyörittämiseen.
 
Siinä vibratossa voi muuten ihan rohkeasti irroittaa lähes koko otteen kaulasta, että saa ranteen liikkumaan kunnolla.
 
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
J.Ahonen
02.07.2006 17:08:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tehdä vibrato ranteella, ennemmin kuin itse sormilla
 
VIRHE! tyhmä tai muuten vaan surkea kirjoitus
 
Antti1
02.07.2006 17:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIRHE! tyhmä tai muuten vaan surkea kirjoitus
 
Hoh, vähän ehkä noin. Aloin ajattelemaan tuota tarkemmin: eikai tuon pätkän kirjoittaja nyt sormi tönkkönä pelkällä ranteella pyöritä? Vaikka ranteen sujuva vemputus onkin hyvä kikka, en mä sillä pelkästään lähtisi muljuttamaan.
 
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
re infecta
02.07.2006 17:56:17 (muokattu 02.07.2006 17:56:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletteko te samaa mieltä, ettei vibratoa tehdä aina samalla tavalla joka tilanteessa? Näistä eroista haluaisin kuulla ja saada hyviä vinkkejä.
 
Ja nyt ne digikameran video-ominaisuudet käyttöön! :) Näyttäkää, miten oikeaoppinen vibrato tulee tehdä. Hyvä zoomattu clippi ja liike hitaasti demottuna kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa.
 
Antti1
02.07.2006 18:01:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletteko te samaa mieltä, ettei vibratoa tehdä aina samalla tavalla joka tilanteessa? Näistä eroista haluaisin kuulla ja saada hyviä vinkkejä.
 
Köh, kirjoitukseni ylempää? Mitä kohtaa et ymmärtänyt, kun annoin erilaisia vaihtoehtoja eri tilanteisiin? :)
 
Ehkä sun kannattais ennemminkin kertoa meille kenen vibraatosta sä pidät? Voitais yhdessä alkaa ruotimaan sitä sitten.
 
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
LamaAjanElvis
02.07.2006 18:16:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän se soittamalla ja kokeilemalla tule. Eikä kannata pelkästään yhdenlaista opetella. Koita viedä se visio siitä haluamastasi vibratosta sinne sormille.
Mulla tulee aina tilanteen mukaan erilainen vibrato riippuen siitä millaista soittaa. Bluesissa yleensä melko samanlaajuinen, mutta tilanteen mukaan nopeampi/hitaampi liike. Jossain klassistyylisessä tai flamencomeiningeissä laaja Ynkkävibrato ja rennossa tapposärösustainvingutuksessa sellainen lievästi Vai:mainen. Ei kuitenkaan se sama Vai ympyrävibrato.
 
Ei huvita tehdä klippejä.
 
Kesä on läskien pahinta aikaa. Sormet lähtee soundista.
re infecta
02.07.2006 18:19:40 (muokattu 02.07.2006 18:23:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Köh, kirjoitukseni ylempää? Mitä kohtaa et ymmärtänyt, kun annoin erilaisia vaihtoehtoja eri tilanteisiin? :)
 
Juu, luin toki. Se oli hyvä ja lisää tuollaisia. Sanoin tämän nyt vain jo etukäteen, kun oli jo ilmassa väittelyn alkua "tehdäkö ranteella vai sormella". Ajattelin, ettei tällainen joko-tai -keskustelu tuota ehkä hedelmällisintä lopputulosta.
 
Ehkä sun kannattais ennemminkin kertoa meille kenen vibraatosta sä pidät? Voitais yhdessä alkaa ruotimaan sitä sitten.
 
Ylipäätänsä en haltsaa vibratoa paljon ollenkaan. Tarvitsen sekä sellaista hidasta ja kaunista bluesvibratoa, jota mielestäni on mm. Opethin Ending Credits -kipaleessa. Toisaalta pidän Tenkulan tavasta kylvää lyhyitä ja teräviä "hevivibratoja", mm. Drown Together.
 
Soittoni tuntuu vain niin kovin värittömältä ilman vibratoa ja toisaalta vibraton kanssa se kuulostaa vain kahta kauheammalta, kun en sitä kunnolla osaa :( En saa vaan vatkutusta lähtemään tasaisesti. Päässäni kuulen, minkälaisen vibraton haluaisin, mutta sormi toteuttaa siitä vain säälittävän irvikuvan.
 
Miten parannan tekniikkaani? Kai tähän nyt joku täsmälääkekin on. Toki soittaessani pyrin aina keskittymään vibratokohtiin, mutta joku sormiharjoitus tai selvä malliesimerkki voisi auttaa paljon. Kitaraopea kun ei ole.
 
Antti1
02.07.2006 18:22:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittoni tuntuu vain niin kovin värittömältä ilman vibratoa ja toisaalta vibraton kanssa se kuulostaa vain kahta kauheammalta, kun en sitä kunnolla osaa :(
 
No sähän mainitsit tuossa jo kaksi mieleistäsi lähtökohtaa. Opettele ne. Ylikäytä niitä, raiskaa sitä kitaraa. Jossain vaiheessa se sitten muodostuu kunnolliseksi. Opitko sä kolmisoinnut päivässä? Tuskin...
 
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Magic Bullet
02.07.2006 18:25:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka itsekehu haiskahtaakin nyt tulevassa kirjoituksessani, niin minä olen täysin tyytyväinen vibraattooni ja pidän siitä. En ole kuitenkaan ikinä miettinyt sitä noin teoriassa. Kunhan vatkutan. Itse olen vibraattoni kehittänyt muita kuuntelemalla ja KOKEILEMALLA. Ihan sama kuinka sen teoriassa pitäisi mennä. Ei se teoria sitä vibraattoa sulle käsikädestä opeta. Ota nyt se kitara käteen ja rupee venksaalaamaan. Se on hauskaa. Muista syödä mansikoita!
 
Kasperi Tervonen
02.07.2006 18:47:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka itsekehu haiskahtaakin nyt tulevassa kirjoituksessani, niin minä olen täysin tyytyväinen vibraattooni ja pidän siitä. En ole kuitenkaan ikinä miettinyt sitä noin teoriassa. Kunhan vatkutan. Itse olen vibraattoni kehittänyt muita kuuntelemalla ja KOKEILEMALLA. Ihan sama kuinka sen teoriassa pitäisi mennä. Ei se teoria sitä vibraattoa sulle käsikädestä opeta. Ota nyt se kitara käteen ja rupee venksaalaamaan. Se on hauskaa. Muista syödä mansikoita!
 
Kysäisin kerran tuosta vibratosta kitaraopeltani, ja hänkin sanoi ettei ole koskaan sitä sen kummemmin analysoinut. Pirun hyvältä kuulostaa silti. :) Tosin mulla itselläni taas on hyvin pitkälti tuollainen "re infecta"-tyylinen ongelma ettei se vibrato kuulostaa siltä miltä haluaisin sen kuulostavan. Mutta eiköhän se sieltä kitarasta ihan "kuuntelemalla ja KOKEILEMALLA" ajan kanssa tule. Jonkinnäköistä kehitystä siinä vibratossa olen jopa ollut huomaavinani noita metodeja noudattaessani.
 
"Mä haluisin joululahjaksi ittelleni oman kitaran jossa on kullattu floikka ja kaikkee siistii paskaa." -Pekka Poro
J.Ahonen
02.07.2006 19:14:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoh, vähän ehkä noin. Aloin ajattelemaan tuota tarkemmin: eikai tuon pätkän kirjoittaja nyt sormi tönkkönä pelkällä ranteella pyöritä? Vaikka ranteen sujuva vemputus onkin hyvä kikka, en mä sillä pelkästään lähtisi muljuttamaan.
 
Heh, olin itse asiassa samaa mieltä sun kanssa, vanhat kunnon väärin ymmärrykset. No harm done. Itse asiassa toi ranne juttu on oleellinen, jos vibraa bendin aikana. Kun ei bendaa niin meneehän se sormilla ihan mallikkaasti. Mut ranne huomioon.
 
Apricot
02.07.2006 20:11:29 (muokattu 02.07.2006 20:18:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ranteella, ranteella. Joissain tilanteissa sormilla, mutta ranne on koko homman tuki ja turva. 2. - 4. -kielillä tulee usein lukittua sormet sopivaan asentoon, 1. ja 6. -kielillä sormet saattavat tehdä pientä apuliikettä. Ajattelen, että peukalon hanka tai oikeastaan etusormen 1. nivel muodostaa saranan tukeutuessaan kaulaan. Ranteen liike on ns. avaimenkääntö, eli koko kyynärvarsi pyörii kyynärpää - rystyset -akselilla. Tämä on siis perusjuttu, on tietysti olemassa myös viuluvibraatto jossa ei tueta kaulaan.
 
Peter Lerche näytti kerran valmistavan harjoituksen, jolla saa kontrollia vibraattoon. Eli siis, tehdään vibraattoa hitaasti jossain tempossa, ja asteittain lisätään vibran frekvenssiä, tempossa kuitenkin. Siinä on hyvä tilaisuus tarkkailla että kuinka sen oikeastaan tekee. Jos on taipumusta hermostuneeseen vibraattoon, niin sitten vain treenataan hitaasti niin kauan että rentous iskostuu käteen.
 
Tähän väliin pari Eric Johnson -linkkiä, The Fine Art Of Guitar -videolta:
 
http://www.youtube.com/watch?v=YmRmYQhCKPY&search=eric%20johnson
 
http://www.youtube.com/watch?v=Skvqd-7lR9U&search=eric%20johnson
 
Eric Johnsonillahan on yksi parhaista vibraatoista maailmassa. Tuossa hän selittää ja demonstroi että miten homma toimii. Linkittäisin omiakin videoitani tänne, mutta kun ei oo ehtinyt hankkia kotisivutilaa mistään.
 
Kyllä se vibra kokeilun kautta kouliintuu hyväksi. Kaikkia pikkujuttuja ja vivahteita ja mahdollisuuksia ja variaatioita ei oo oikein järkevää ruveta selventämään tässä. Luulen, että tuo ranne -asia riittää tarpeeksi pitkälle, loput yksityiskohdat jokainen löytää itse.
 
"I got the Pieksämäki railway station blues."
J.Hollström
02.07.2006 20:21:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ranteestahan se lähtee.
Härski
02.07.2006 21:41:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Järvisen Albertilla on todella hyvä vibraatto. Varsinkin Ganesin ekan levyn livebiiseissä se pääsee oikeuksiinsa. Mahtavaa soittoa.
 
moottorisaha
02.07.2006 22:16:54 (muokattu 02.07.2006 22:17:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tuossa mikään pelleily auta. Pelkästä treenauksesta on kyse, unohtamatta myöskään sitä, että tiedostaa itse että vibratossa on parantamisen varaa. Niillä soittajilla on yleensä aika huono vibraatto vielä pitkänkin ajan päästä, jotka eivät kiinnota siihen erityisemmin huomiota.
 
Joskus koitin itsekkin miettiä eri asentoja ja keinoja, mutta lopulta hommassa olikin vaan kyse siitä että treenaa, treenaa ja treenaa. :)
 
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
Humu
03.07.2006 09:16:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo...ei siinä muu auta, kun treenaus. Hyviä treenibiisejä on esim. Still Got The Blues(G.Moore) ja vaikka Samba Pa Ti(C.Santana), jotka on suheellisen simppeleitä melodialtaan, mutt ei varmasti toimi, ilman kunnollista vibratoa.
 
kerpse
03.07.2006 09:29:23 (muokattu 03.07.2006 09:30:28)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Järvisen Albertilla on todella hyvä vibraatto. Varsinkin Ganesin ekan levyn livebiiseissä se pääsee oikeuksiinsa. Mahtavaa soittoa.
 
B.B. King on myös kuuluisa vibratostaan. Sen synnyn voi käydä toteamassa http://www.youtube.com/watch?v=-UsEsYbaX7Y&search=bb%20king. Huomatkaa: "I did this for hours".
 
Tasapaino
03.07.2006 09:47:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän väliin pari Eric Johnson -linkkiä, The Fine Art Of Guitar -videolta:
 
http://www.youtube.com/watch?v=YmRmYQhCKPY&search=eric%20johnson
 
http://www.youtube.com/watch?v=Skvqd-7lR9U&search=eric%20johnson

 
Noissa on kyllä kaikki mitä haluat tietää vibratosta noin niinkuin tekniikkana. Historiallisena faktana pitänee kertoa, että B. B. King oli se kaveri, joka aloitti vibraton tekemisen kielen poikittais-suuntaisesti. Tässä videossa herra näyttää, miten hän tekee maailman kuuluisimman vibraton. http://www.youtube.com/watch?v=-UsEsYbaX7Y&search=bb%20king
 
Ora et labora.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «