Aihe: Nord Lead 2
1
Scotty
12.10.2003 13:07:14
Miten kuvailisitte sen ääntä, kun kovasti olen kuullut Nordissa olevan persoonallinen soundi ? Minkälaisen musiikin tekoon laite on alkujaan suunniteltu ? Oma tyylini risteilisi vähän kaiken välillä, mutta enemmälti pikkuisen kokeellista, analogi house, -rock pohjaista vääntöä. Voiko laitteesta itsestään vääntää säröä tai vastaavaa kuin kitaroissa jollain tapaa, vai pitääkö homma hoitaa ohjelmallisesti koneelta ? Kiitti.
Rantsu
12.10.2003 17:37:38 (muokattu 12.10.2003 18:15:40)
Miten kuvailisitte sen ääntä, kun kovasti olen kuullut Nordissa olevan persoonallinen soundi ?

Täytyy varmaan vastata, kun olen noihin Nordeihin hurahtanut. Ensiksi hommasin Modularin, mutta se on keikoilla joskus vähän hankala, jos pitäisi nopeasti vääntää jokin tietynlainen soundi. Kokeilin NordLead 2:ta, mutta kolmoseen kuitenkin päädyin. Kakkonenkin on varsin hyvä peli, vaikkakin tietysti paljon "mopompi": mielestäni kaikissa Nordeissa on musikaalinen, soiva, vivahteikas ja moniulotteinen soundi. Jotkut moittivat sitä "kumimaiseksi", etenkin bassosoundeissa, mutta en kyllä tuota ihan allekirjoita... ja olisihan sekin parempi kuin "muovinen", kuten niin monissa virtuaalianalogeissa.

Nythän on sitten tullut uusi 2X, joka ominaisuuksissa jää kolmosesta jälkeen, mutta soundiltaan on mielestäni - jos mahdollista - vieläkin parempi.

Minkälaisen musiikin tekoon laite on alkujaan suunniteltu ? Oma tyylini risteilisi vähän kaiken välillä, mutta enemmälti pikkuisen kokeellista, analogi house, -rock pohjaista vääntöä.

Sehän on tehty jäljittelemään analogisynttyjen soundimaailmaa, joten kaikkeen sellaiseen musaan johon nämä, tai syntikat ylipäätänsäkin, soveltuvat. Proge, tekno, kaikenlainen pop... Itse en osaa tätä nykyistä konemusaa niin paljon luokitella ja analysoida, että osaisin sanoa, onko Nordin soundi sopivampi tähän vai tuohon alagenreen. Mutta yleensähän homma menee kuitenkin niin päin, että insinöörit tekevät soittimen, ja soittajat keksivät sen jälkeen, mitä kaikkea sillä voi tehdä!

Voiko laitteesta itsestään vääntää säröä tai vastaavaa kuin kitaroissa jollain tapaa,

Filtterissä on särötoiminto, mutta rajallinenhan sen vaikutus on. Se jäljittelee pikemminkin sitä, kun analogisyntikan oskillaattorisignaalit summaava mikseriosa väännetään niin kovalle, että suodin hieman yliohjautuu.
Eli kunnon säröyttämiseen tarvitaan jokin ulkopuolinen suristinpurkki tai yliohjattava vahvistinaste, aivan kuten kitaroissakin.

vai pitääkö homma hoitaa ohjelmallisesti koneelta ?

Särö ohjelmallisesti koneelta??? Nyt taitaa olla sukupolvien välinen kuilu... :)

Kiitti.

Toivottavasti oli jotain apua!
pooki
12.10.2003 23:06:37
Lead 2 saa max. neljä soundia päällekkäin soimaan, tämä pudottaa 16 äänen polyfoniaa entisestään(2 ääntä kahdeksaan jne.) Kolmosessa ei lienee polyfonia putoa useamman soundin myötä.
Myös Unison toiminnon käyttö puolittaa polyfonian.
Nauhoituksissa tanakkuutta soundiin saa tuplailemalla raitoja ja live-soitossa olen välillä jättänyt unison-toiminnan pois päältä ja tehnyt lyhyellä delaylla pientä tuplausta soundiin. Näin saa tarvittaessa polyfonian pysymään vähän isompana.
Mukavaa myös jos filttereitä olisi kaksi.
Leikari
13.10.2003 09:04:57
Miten kuvailisitte sen ääntä, kun kovasti olen kuullut Nordissa olevan persoonallinen soundi ? Minkälaisen musiikin tekoon laite on alkujaan suunniteltu ? Oma tyylini risteilisi vähän kaiken välillä, mutta enemmälti pikkuisen kokeellista, analogi house, -rock pohjaista vääntöä. Voiko laitteesta itsestään vääntää säröä tai vastaavaa kuin kitaroissa jollain tapaa, vai pitääkö homma hoitaa ohjelmallisesti koneelta ? Kiitti.

omat kokemukseni rajoittuvat musiikkiliikkeissä eri versioiden ruuvailuihin - tehtaan soundien perusteella minulle on jäänyt kuva, että leadit ovat aika raakan kuuloisia, mutta napakinta bassoa ei niin irtoaisi. Laatupelejä kuitenkin, mutta mielestäni rock-orientoituneita. Näkeekin rock -porukeiden kalustona.

Epäilen vahvasti soveltuvuutta houseen - enkäpä erityisesti muista housestudioista (lehtijuttujen kuvituksista) niitä bonganeenikaan.
zorro
17.10.2003 17:08:45
saako millään clavian vehkeellä kaikkia samoja ääniä mitä on Herbie Hancokin - headhuntterssin eka raidalla?? (muistaakseni Chameleon olise piisi)
jos se et ole sinä.... se on joku muu!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)