Aihe: Riffi, Gibson ja laatuongelmat
1 2 3 4 58 9 10 11 12
TvA
30.06.2006 23:16:41 (muokattu 30.06.2006 23:18:07)
Offiksi taitaa mennä että heilahtaa...

TvA, hieno kitaraseinä!!

No kiitoksia, kiitoksia. Ovat karttuneet hitaanlaisesti vuodesta 1981 jolloin tuo Tobacco Sunburst Strato on ostettu. Vanhemmat olivat 16 vuotta aikaisemmin laittaneet rahaa korkeakorkoiselle tilille opintoja ajatellen. Korkeakoulutusta ei tullut, kitara kyllä.

Vertasitko 2K:n Gibsonia 2K:n Tokaihin ja Epiphoneihin vai halvempiin versioihin?

Halvempiin ja nimenomaan Les Paul tyylisiin. Epiphonellahan on puoliakustisia malleja jotka ovat hyviä, hienoja ja huippulaadukkaita. Ja tietenkin myös hinnakkaita. Hinta-laatusuhde on terminä pers'aukisten ruikutusta jota en ole koskaan tajunnut, vaikken mikään kultalusikka suussa syntynyt sikarikas olekaan. Jokin on joko hyvä tai ei. Onko muuten olemassa 2k€ Tokaita? Kokeilisin mielelläni, koska en ole merkkifanaatikko.
Valistakaapa Tokaiummikkoa: onko Tokailla yhtään burst- tai naturalväristä kitaramallia? Minua aina epäillyttää puutuotteiden valmistajat, jotka peittävät tuotoksensa paksuun maali ja lakkakerrokseen...

On topic:

Vertailin Gibson Les Paul Standardia ja Tokain näköiskopiota Nummelassa Viihdeässissä ja eipä niissä ollut valmistusteknisesti paljoakaan yhteistä. Vain pikavilkaisulla ulkomuoto. Kyllä Gibson pesi Tokain halpistoteutukset mennen tullen juuri niissä yksityiskohdissa mitkä ovat soittajalle tärkeitä. Itse kukin voi tehdä vastaavan A/B testin valitsemassaan soitinkaupassa.

P.S. Tarkoitukseni ei ole aloittaa uutta Tokai vs. Gibson taistelua, laatukysymyksistähän tässä vain keskustellaan sivistyneesti. :-)

BTW joukov: erittäin kaunis Tele sinulla omakuvassa!
...vapaa-ajan muusikko...
Les Fender
30.06.2006 23:17:17
Parasta mitä Gibsonin laadulle voisi siis tapahtua lienee tuotannon (ja ehkä omistajuudenkin) siirtäminen Japaniin... ;-)

Huh... pelottava ajatus, minusta on edelleen hyvä että Gibboni säilyy "vikoineen" tällaisena mikä se on. Yhtään tuollaisen tulevaisuuden täydellisesti viimeisteltyä Nipponingibbonia en ostaisi=P Pitäkää automaattisorvit ym ym kaukana Gibsonista!!
(Tarkoitan näitä perinnemalleja, tuotekehittely erikseen.) Noh, empä minä mitään sähkistä uutena ostais kuitenkaan.

Nerokasta, näinhän saadaan LP Standard Fadedista kätsysti non-Faded kun vaan jaksaa kiillotuskoneen kanssa peuhata. Tuolla säästäisi sen 200-300€ vai mitä noiden hintaero nyt on. :)

Kävipä vaan silleen hassusti että uuden hinnoittelun mukaan tais tuo faded mallin hinta ohittaa tuon "normaalin" (Näyttäis ainakin Codalla olevan noin.) Mistä lie sit johtuukin:
"Living is easy with eyes closed!"
Tompsi
01.07.2006 00:28:18
Kävipä vaan silleen hassusti että uuden hinnoittelun mukaan tais tuo faded mallin hinta ohittaa tuon "normaalin" (Näyttäis ainakin Codalla olevan noin.) Mistä lie sit johtuukin:

Heh, kuinka pitkään menee ennen kuin höyrypäiset Gibbonistit "feidaavat" normaaleja lakkauksiaan "kun sillä säästää sen 200-300e"? :P
TvA
01.07.2006 00:29:55
Heh, kuinka pitkään menee ennen kuin höyrypäiset Gibbonistit "feidaavat" normaaleja lakkauksiaan "kun sillä säästää sen 200-300e"? :P
HAH! Ota plussa!
BlueNote
01.07.2006 11:00:39 (muokattu 01.07.2006 11:29:00)
Hinta-laatusuhde on terminä pers'aukisten ruikutusta jota en ole koskaan tajunnut, vaikken mikään kultalusikka suussa syntynyt sikarikas olekaan.

hehe...pers'aukisten ruikutusta, no ilmankos mulla toi perä aina välillä tuppaa vähän valskaamaan.
Kultalusikkakin löytyy kokoelmista, mutta sain sen lätkähommista junnuna...a long ago
Ai hittolainen, pitännee heti lähteä ostamaan se kallein soitin pois sieltä muzaliikkeestä.
Siinä olisi varmasti se hinta-laatusuhdekin kohdillaaan. Tämänkö jälkeen tuntisin itseni sivistyneen varakkaaksi?
Tippuis varmaan se apinakin harteilta ja valskaaminenkin loppuis...hoho
mutta onkos mulla varaa =(

i'm a poor lonesome cowboy, a long long way from home...

EDIT;
turhan kaukana topic:sta...täältä tähän
LaXu
01.07.2006 11:56:41
Valistakaapa Tokaiummikkoa: onko Tokailla yhtään burst- tai naturalväristä kitaramallia? Minua aina epäillyttää puutuotteiden valmistajat, jotka peittävät tuotoksensa paksuun maali ja lakkakerrokseen...

Onhan noita, niin korealaisia kuin japanilaisia malleja. Nuo korealaiset mallit eivät kyllä Les Paulia muistuta kuin ulkomuotonsa puolesta..puut ovat jotain ihan muuta.
Joka tapauksessa noita japanilaisia malleja on kahta hintaluokkaa: ne useimmille tutut 700-1000€ mallit ja sitten Gibsonin Historic-sarjaan verrattavat 2000€+ mallit. Noita kalleimpia kannattaa kyllä lähteä jo Japanista tilaamaan, sen verran kovat hinnat ovat täällä. Kallein Tokai on Japanissa listahinnaltaan ¥320000 eli n. 2200€ - täällä Suomessa hintaa onkin sitten 3800€...aika hyvät katteet, laskin että listahintaankin tuon saisi Japanista tilaamalla n. 2800€ veroineen ja kuljetuskuluineen.
LaXu
01.07.2006 12:01:22

Hah, tuohan on outoa. Ettei olisi joku virhe. T-kaupassa Faded on ainakin vielä halvempi.

PS. Onkos Gibsonien hinnat taas nousseet? Muistelin, että LP Stankusta sai maksaa noin 2300€, mutta Thomannilla nyt näköjään kymppiä vaille 2600€...
McNulty
01.07.2006 12:21:46
PS. Onkos Gibsonien hinnat taas nousseet? Muistelin, että LP Stankusta sai maksaa noin 2300€, mutta Thomannilla nyt näköjään kymppiä vaille 2600€...

Nousseet ovat...
Esim. LP Studion sai jollain 1200e, nyt taitaa olla 1500e lähempänä totuutta.

nimim. ostan gibsonini käytettyinä :)
El zorrero más grande en el mundo
www.myspace.com/dimeshred
DaKiller
01.07.2006 21:47:58

Hieman aiheeseen liittyen... Uuden kitaran hankinta on tässä kihelmöinyt aatoksissa jo pitempään ja puntit alkoivat jo speksien ja näön puolesta kallistumaan esp ltd ec-1000:n puoleen (koeajot vielä siis tekemättä). Eli les paul tyylinen hakusessa... Nyt on alkanu takaraivossa kihelmöimään joskos sittenkin Gibsonin stankku..... kertokaapa nyt mitä tulee huomioida kun näitä gibboneita menee sinne liikkeeseen tarkastelemaan?
joukov
01.07.2006 21:56:36 (muokattu 02.07.2006 00:22:19)
Hieman aiheeseen liittyen... Uuden kitaran hankinta on tässä kihelmöinyt aatoksissa jo pitempään ja puntit alkoivat jo speksien ja näön puolesta kallistumaan esp ltd ec-1000:n puoleen (koeajot vielä siis tekemättä). Eli les paul tyylinen hakusessa... Nyt on alkanu takaraivossa kihelmöimään joskos sittenkin Gibsonin stankku..... kertokaapa nyt mitä tulee huomioida kun näitä gibboneita menee sinne liikkeeseen tarkastelemaan?

Multa saattaa lähteä '03 Gibson Les Paul Classic viininpunaisena ja vielä piezotallalla vaihtoon uuden kitaran tieltä maanantaina. Kannattaa tarkastella alkuviikosta toria! ; )
DaKiller
01.07.2006 22:54:16

ESP:ssä on käsittääkseni Duncanin mikit, '59:t jos oikein muistan. Myös 24 nauhaa löytyy ja lukkovirittimet, kuin myös Earvanan tyylinen satula. Kaiken kaikkiaan erittäin moderni Lepsa. Stankku taasen on sitä perinteisyyttä parhaimmillaan. Makuasia, kummasta pitää enemmän, mutta kannattaa ottaa huomioon, että se ESP maksaa puolet siitä, mitä Gibboni. Jäsen Fledalla on tuollainen ESP ja muistaakseni hän olis siitä luopumassa. Kysy siltä mietteitä pikaisella.

Tosiaan, siis tuossa mallissa mistä itse kiinnostuin oli Emg:t, kun tuosta classicista löytyy nuo duncanit. Ja tuo modernius nimenomaan kiehtoisikin tuossa kepissä.

Multa saattaa lähteä '03 Classic viininpunaisena ja vielä piezotallalla vaihtoon uuden kitaran tieltä maanantaina. Kannattaa tarkastella alkuviikosta toria! ; )

Jotenkin olen mieltynyt noihiin standardeihin, tiedä sitten...
Härski
01.07.2006 23:34:08
Tosiaan, siis tuossa mallissa mistä itse kiinnostuin oli Emg:t, kun tuosta classicista löytyy nuo duncanit.

Ookoo, enpä ole noista ESPeistä niin perillä, mutta jotakuinkin samat kepit kyseessä. My bad.
DaKiller
03.07.2006 21:09:21

Mitenkäs nämä standardit selviytyvät alavireistä? Eb vire ja siitä vielä paikoin alinta kieltä dropataan.
Artist
03.07.2006 21:11:40
Mitenkäs nämä standardit selviytyvät alavireistä? Eb vire ja siitä vielä paikoin alinta kieltä dropataan.

No, lyhytskaalainen kitara ei välttämättä ole ideaalein alavire soittoon, mutta kyllähän se sujuu. Kielet voi vaihtaa paksumpiin ja kaularautaakin voi säätää. En kyllä tiedä kuinka hyvin hienovireen saa kohdalleen, mutta onhan noita LP standardilla alavireessä vetäviä aika paljonkin.
"You can take away my temple, but you can't take away my hill, you can pass those pearls before me, I've got an iron steel will."
nissemus
03.07.2006 21:57:00
Moro...

Itse olen nähnyt yhden kasar-kipsonin joka oli aivan hirveä. Puu laitettu kitaraan raakana --> lähteynyt elämään --> bindit kuopilla --> Gibson-logo "halkeillut" jne... Kaipa ne taas laittaa tuota paskaa markkinoille.

Hassu homma sikäli, kun Stratocaster oli "jokamiesskeba" ja Gibson taas mahdollisemman vaikeasti kopioitava laatutavara!
TvA
03.07.2006 22:05:17
Hassu homma sikäli, kun Stratocaster oli "jokamiesskeba" ja Gibson taas mahdollisemman vaikeasti kopioitava laatutavara!

Monia kasarigibsoneita nähneenä ihmettelen... Olisikohan kyseessä vesivahingon lopputulos tai todiste vaikeasta kopioituvuudesta...
fox
03.07.2006 22:18:52

Monia kasarigibsoneita nähneenä ihmettelen... Olisikohan kyseessä vesivahingon lopputulos tai todiste vaikeasta kopioituvuudesta...

Vesivahingolta munsta kuulostaa. Muutamaa vakuutusyhtiön skebaa katselleena. Mutta voihan se olla että tehtaallakin on tullu vesivahinko... 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
kivi
03.07.2006 22:24:00
Vesivahingolta munsta kuulostaa. Muutamaa vakuutusyhtiön skebaa katselleena. Mutta voihan se olla että tehtaallakin on tullu vesivahinko... 8)

Tai kuljetuksessa...

Mä en tiedä olenko mä vaan niin fakki-idiootti kitaramakuni suhteen, mutta vasta noin 20. Fender Stratocaster jota kokeilin oli mun mielestäni oikeasti hyvä kitara. Kuitenkin ne oli kaikki kelvanneet omistajilleen ihan hyvin.

Vaikka huonoja Gibsoneita oon nähnyt, soittanut ja omistanutkin, niin ei se sentään noin oo mennyt. Kaikissa huonoissa Gibsoneissa oli jokin selkeä vika, vaurio tai virhe joka teki niistä huonoja, Fenderit olivat periaatteessa ihan kunnossa.

Mutta tässä puhuu nyt biasoitunut henkilö.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
fox
03.07.2006 22:33:27

Mutta tässä puhuu nyt biasoitunut henkilö.

Ah, kovin oomme, ja paatuneita... ei pelastusta! 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)