Aihe: Dropped-D?
1
Andalee
30.06.2006 20:32:28
Anteeksi tämä turha juttu. Hakemalla löytyi sama juttu, mutta kun tarvitsin "selvemmät" ohjeet kyseiseen viritykseen. Olen aloittelija ja tarvitsisin kipeästi apua. Ongelmani on kyseinen viritys, elikkä en tiedä miten voi virittää Dropped-D virityksen? Dropped-D virityshän on ns. metallissa suosittu? ja tahtoisin itsekkin tämän kitaraani. Onko tässä sama periaate virittää kuin "tavallisessa virityksessä" vai tarvitseeko tähän avuksi viritys mittaria?

Turhanpäiväiset vittuilut sun muut voi jättää pois(:
Rinneto
30.06.2006 20:55:14 (muokattu 01.07.2006 09:29:15)
Dropped-D:ssä ala-E viritetään D:hen. Muihin kieliin ei kosketa.

EDIT: ale-E...
"Itse en tosin vielä kertaakaan ole kuullu Paranoidia, tiedä edes onko se bändi vai jonkun bändin biisi." -Squirrel2- OSTA MARSHALL MG 15DFX
Woland
01.07.2006 00:19:55
Nopeiten asia hoituu sillä, että soitat ala E -kieltä ja D -kieltä yhtäaikaa ja virität sitä ala-Eetä alas niin että ne soi samalla lailla. Paremmin en ossaa selevittää, mutta nuin minä sen laitan aina sillon kun on tarve tuolla vireellä soitella. Viritys kestää noin 3 sekuntia :>
No en minä nuita koulujuttuja oikein sillain, mutta jos pääsis cuppiin soittamaan niin se ois jees.
Andalee
01.07.2006 00:48:19 (muokattu 01.07.2006 00:53:59)
kiitos kaikille jotka auttoivat, pääsin hommassa etiä päin.
Schnowotski
01.07.2006 02:57:45 (muokattu 01.07.2006 02:58:05)
Nopeiten asia hoituu sillä, että soitat ala E -kieltä ja D -kieltä yhtäaikaa ja virität sitä ala-Eetä alas niin että ne soi samalla lailla. Paremmin en ossaa selevittää, mutta nuin minä sen laitan aina sillon kun on tarve tuolla vireellä soitella. Viritys kestää noin 3 sekuntia :>

Itseasiassa ne eivät soi samaa, vaan kvinttiä, joka kyllä kieltämättä on helppo intervalli virittää korvakuulolta, koska se soi erittäin sopusointuisasti (eli kuulostaa siltä kuin se "soisi samaa") ja noin itsekin yleensä toimin droppi-D:hen siirtyessä.

Kvartin ja suuren terssin kun vielä opettelee puhtaasti tunnistamaan niin käy nopeasti perusvireeseenkin virittäminen kun tietää vain yhden kielen vireen. :)
Kaikkien muiden kielien paitsi G- ja H-kielien välillä on siis tuo kvartti, joka tarkoittaa viittä puolisävelaskelta (nauhaväliä). Mutta nuo äsken mainitut eivät liene niin sopusointuisia intervalleja kuin kvintti, joten virittäminen voi olla hankalampaa.

Anteeksi jos sekoitin ajatuksianne. Flah.
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen struktuuri."
FatSam
01.07.2006 07:37:50

Itseasiassa ne eivät soi samaa, vaan kvinttiä, joka kyllä kieltämättä on helppo intervalli virittää korvakuulolta, koska se soi erittäin sopusointuisasti (eli kuulostaa siltä kuin se "soisi samaa") ja noin itsekin yleensä toimin droppi-D:hen siirtyessä.

Äläs neuvoile väärin ;) Siinä puhuttiin ala-E:stä ja _D:stä_.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)