Aihe: Tohtori Toonika (oppikirja musiikin perustasolle)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1027 28 29 30 31
Bitti-Hiisi
13.04.2006 05:24:42
Tässä vastaus toisella palstalla esitettyyn kysymykseen. Lista ei ole ihan täydellinen (virallinen), mutta antanee kuvan Tohtorin sisällöstä:

Rytmi:
• Syke, isku, tahti, osat, rakenne, erilaiset kertausmerkinnät (rytmiavain)
• Nuottien ja taukojen aika-arvot 1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, perusjaot
• Yhdyskaari, pisteelliset aika-arvot, poikkeukselliset alajaot ja erilaiset kirjoitustavat
• 2/2-, 3/2-, 2/4-, 3/4-, 4/4-, 3/8-, 6/8-, 9/8-, 12/8-tahtilajit ja kohotahti
• Oikeinkirjoitus, välistys, ryhmittely ja palkitus
• Swing (kolmimuunteiset 1/8- ja 1/16-nuotit)
• Artikulaatiomerkinnät, tempomerkinnät ja nyanssit

Melodia:
• Nuottiviivasto, nuottien nimet, etumerkit ja oktaavialat
• G-, F- ja C-avain, sävellajit, kvinttiympyrä ja transponointi
• Duuriasteikko, duuripentatoninen asteikko, eri molliasteikot ja mollipentatoninen asteikko
• Kromaattinen asteikko, blues-asteikko ja duuriasteikon moodit
• Oktaavi- ja kaksoisoktaavisiirtomerkinnät
• Etuhele, jälkihele, korunuotit, trilli, liu’utukset, tremolo ym.

Harmonia:
• Intervallit, power chord
• Sointuasteet (pää- ja rinnakkaistehot) duurissa ja eri molleissa, kadenssit, välidominantti
• Sointurytmi, bassolinja, äänenkuljetuksen periaatteet
• Blues-harmonia, erilaiset muunnesoinnut
• Kolmisoinnut, nelisoinnut ja dominanttiviisisointu
• Arpeggio, asettelu, käännös ja asema
• Erilaiset sointumerkintätavat, kitaran sointuotteet

Tekijät :)
By your command!
Nuages
13.04.2006 13:00:55
Tulikos siinä joku CD vielä mukana?
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
baron
13.04.2006 13:40:51

Tulikos siinä joku CD vielä mukana?

Tulee.
My name is Baron, Sir Baron.
baron
28.06.2006 23:50:48

Mä oon nyt yrittänyt tehdä Tohtori Toonikan harjoitustehtäviä ja muutama kommentti:
1. Mun mielestä ne on vaikeita
2. Miksi pitää olla erikseen opettajan kirja, jossa on tehtävien ratkaisut, onks' ne opellekin vaikeita?
3. Mä en oo ainoa, josta ne on vaikeita, Muusikkolehdessä joku musiikin lehtori valitti samaa asiaa.
4. Esipuheen mukaan kirja on tarkoitettu 10 vuodesta alkaen, kyllä on nykyään fiksuja 10-vuotiaita.
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't
Sertzo S
29.06.2006 09:04:11
Omistan kyllä kirjan, mutta vielä ainakaan en ole sitä tehtävineen juurikaan paljoa tutkinut. Kyllä siitä varmasti jokaiselle analysoijalle jotain päähän jää, näin uskon.
Dr Dominant
30.06.2006 10:40:28 (muokattu 30.06.2006 10:53:26)

Pystytkö yksilöimään vai onko mielestäsi näin kautta linjan?

2. Miksi pitää olla erikseen opettajan kirja, jossa on tehtävien ratkaisut, onks' ne opellekin vaikeita?

Ei, vaan kaikki opet eivät halua itse tehdä tehtäviä alusta saakka säästääkseen aikaa, joillakin opeilla ei pysy koko kirjan ratkaisut ulkoa päässä, joten voi käyttää open kirjaa muistin tukena, ja itseopiskelija voi tarkistaa omat vastauksensa open kirjaa käyttäen.

3. Mä en oo ainoa, josta ne on vaikeita, Muusikkolehdessä joku musiikin lehtori valitti samaa asiaa.

Niin teki.

4. Esipuheen mukaan kirja on tarkoitettu 10 vuodesta alkaen, kyllä on nykyään fiksuja 10-vuotiaita.

Jos luet tarkemmin, niin siinä sanotaan että 10-v. eteenpäin opettajan ohjauksessa ja 15-v. eteenpäin itseopiskelijoille.

EDIT: typot
"Dr Dominant, I Presume?!"
baron
30.06.2006 11:18:38

Pystytkö yksilöimään vai onko mielestäsi näin kautta linjan?

Kun kirja ilmestyi, lukaisin sen hetkessä läpi.
Nyt lomalla ajattelin, että hetkessä tsekkaan CD:n ja harjoitustehtävät, mutta ei se ollut hetkessä tehty.
En oo päässyt vielä rytmiosiota pidemmälle, tosin sen loppu häämöttää eli näissä rytmitehtävissä, sekä kuuntelussa että kirjoitustehtävissä on ollut mulle hankalia.
Voisi sen tietysti kääntää niin päin, että jos joutuu tuskailemaan ja vaivaamaan päätään jonkun tehtävän ratkaisussa, samalla myös oppii jotain uutta.
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't
J.Ahonen
30.06.2006 11:40:01 (muokattu 30.06.2006 11:40:42)

Tämäpä "piristävä" yllätys. Luulin että olen vain toivoton tapaus. Rytmit on kakunpala osastoa. (Jos unohdetaan se swing sci-fi). Muut onkin sitten toinen juttu....

Miksi muuten swing eritellään noin helvetin vaikeasti? Tuskin joku Coltrane / rollins tms...funzi et "hei tässä on 1/4 isku, mun pitää soittaa tämä 2 kpl 8 osa triolin kestoisena, yhdellä tauolla". ?!?!?Kyllähän se usein noin soitetaan, mutta EI KAI TUOLLAISEEN OIKEASTI kiinnitetä huomiota jossain konsalla?

Emmä tiiä...Mistä on kyse. Eikös rytmi ole verissä vai missä mennään? Länsi teoria on eri mieltä.

Tyytyväinen silti hyvinkin kirjaan. Sain kuitenkin "alan" miehenä 20e ton..
baron
30.06.2006 13:49:19

Miksi muuten swing eritellään noin helvetin vaikeasti? Tuskin joku Coltrane / rollins tms...funzi et "hei tässä on 1/4 isku, mun pitää soittaa tämä 2 kpl 8 osa triolin kestoisena, yhdellä tauolla". ?!?!?Kyllähän se usein noin soitetaan, mutta EI KAI TUOLLAISEEN OIKEASTI kiinnitetä huomiota jossain konsalla?

Tää on teoriakirja!

Tietysti kolmimuunteisuuden idis parhaiten selviää kuuntelemalla.
Finalessa on human playback mode, jossa voi valita kolmimuunteisuuden asteen ja vaihtelemalla sitä saa idiksen, mikä määrä sopii mihinkin piisiin mihinkin tempoon ja siitä vain sitten kopioimaan.
J.Ahonen
30.06.2006 13:51:40
No joo, sanotaanko näin että verrattuna muuhun musaan swing on vielä lapsen kengissä, siksi sen nuotitus on ehkä vielä hieman hmm kyseen alaista. Tulevaisuudessa toi liika matematisointi varmasti korvaantuu (Toivotaan)
J.Ahonen
30.06.2006 14:44:17
toki mietti. Tai siis.....soitti... Mä uskon et Coltrane oli just niitä jätkiä joka ei miettinyt kun sen soitti....Ei kai se nyt muuten olisi tehnyt mm. meditations? Äääh vaikea selittää,,,,tää nyt menee jollekkin tajunnan eri tasoille jakamiseen. En halua et kukaan ymmärtää mua väärin. Sanotaanko näin: COltrane ei varmasti mitään kirjoja lukenut, soitti miten milloin...
baron
30.06.2006 15:32:24

No joo, sanotaanko näin että verrattuna muuhun musaan swing on vielä lapsen kengissä, siksi sen nuotitus on ehkä vielä hieman hmm kyseen alaista. Tulevaisuudessa toi liika matematisointi varmasti korvaantuu (Toivotaan)

Mulla on vaikka kuinka paljon swing-lappuja ja niissä ei joko sanota mitään kolmimuunteisuudesta tai sitten alussa sanotaan nuotein, miten kaksi kahdeksasosaa soitetaan, mutta itse nuotit suorana.

Täähän on vain yksi esimerkki siitä, että nuotit on vain suuntaa-antavia, jättävät tulkinnalle kaikenlaista tilaa.
nicholai
30.06.2006 15:37:08
Tänään varasin kyseisen opuksen. Äippä tuo kunhan töistä joutaa.
Sit pääsenkin uppoutumaan teorian saloihin. Vaikutti erittäin asialliselta kaupassa, noin ensivilauksilta, kirjaa selatessa.
Janus
30.06.2006 15:43:35 (muokattu 30.06.2006 15:44:38)
Sanotaanko näin: COltrane ei varmasti mitään kirjoja lukenut, soitti miten milloin...

Coltranella oli muodollisia musiikin opintoja (klarinetti + alttosaksofoni, ihan opettajan ohjauksessa) sekä vuosien soittoura (sisältäen mm. vuoden verran laivaston soittokunnassa sekä vuoden Dizzy Gillespien big bandissä rivisoittajana) ennen mitään merkittäviä omia musiikillisia saavutuksiaan.

Coltranelle oli myös ilmeisen tuttu teos Nikolas Slonimskyn "Thesaurus of Scales and Melodic Patterns".

http://66.102.9.104/search?q=cache: … p;ct=clnk&cd=6&client=opera

EDIT: "While on tour with Dizzy Gillespie’s Big Band, John decided to return to Philadelphia in 1951 to pursue studies in theory, an area he felt lacked direction compared to his performance abilities. He attended the Granoff School in Philadelphia where he studied with Dennis Sandole, a famous jazz theorist and composer. Though it is commonly known that John possessed great performance skills and incredible improvisational techniques, he was also quite fond of rigorous studies in the area of theory."
philias23
30.06.2006 16:06:23
Ennen sitä "vetää vaan" tasoa tulee se taso jossa opitaan tarvittavat asiat jotta voi "vetää vaan". Kyllä nuo kaikki merkittävät muusikinalan vaikuttajat ovat jossain vaiheessa kotiläksynsä tehneet.

..ja mikä on teoreettisempaa kuin vaikkapa Giant Steps? :)
Dr Dominant
30.06.2006 16:48:45 (muokattu 30.06.2006 16:53:00)

Swingiä ei voi kuvata tarkasti. Vain likiarvoin. Tämän vuoksi notaatiossa swingiä ei yritetäkään kuvata tarkasti. Neljäsosien lyhentäminen on swingille ominainen ilmiö. Siksi se mainitaan. Kun oppii miltä ko. musa kuulostaa, ei niitä tietenkään tarvitse kelata kolmeen jakamisen kautta.

Toisaalta, kun kirja formaattina pakottaa verbalisoimaan asioita, tällä tavalla swing on usein esitetty. Parempia tapoja odotellessa ...

Neljäsosan lyhentämiseen ainakin Helsingin Pop & Jazz-konsalla kiinnitetään huomiota, mikäli jatsimusiikille ominaista fraseerausta pyritään harjoittamaan. Neljäsosan ei ole "pakko" olla lyhyt mutta usein se on.

Nuottikirjoitusperinteessä aihe on käytännössä ratkaistu siten, että jos halutaan ilmaista täyspitkäksi fraseerattu swing-neljäsosa, käytetään tenutoviivaa nuotin päällä, muissa tapauksissa oletusarvoisesti soitetaan lyhennettynä.

Vielä makupala verbalisoinnin haasteista ... eli voihan kirjaan kirjoittaa vaikka aiheen simppelisti näin:

SWING

Vedetään vaan sillee diibadaabaa tiätsä, ei siinä sen kummempaa! ;-)

EDIT: Ainiin, miettikää toi tehtävien vaikeusaste siltä näkökantilta, että jos touhuaa kirjan parissa yhtenä iltana viikossa tunnin pari, niin kuus vuotta kun laittaa tällä tahdilla opiskeluun pitäis olla valmista. Kun oppilaitoksissa on keskimäärin 35 opetusviikkoa vuodessa, otetaan 6 x 35 x 60 min = 210 h. Aikaa on siis _keskimääräisesti_ laskettu opuksen läpikäyntiin vajaa tunti/sivu, sisältäen siis nekin sivut jossa selitetään ja jossa ei varsinaisesti ole "tehtäviä". Ehkä tämä antaa vinkkiä siitä että etenkin loppupäässä tehtävien ei ole tarkoituskaan olla pala kakkua. Opuksen kahlattuaan toivomme ainakin että konkreettisia käytännössä muusikkoa palvelevia taitoja on kehittynyt, ei ainoastaan pintaraapaisu.

Usein asian ymmärtäminen on nopeaa, mutta sisäistäminen ottaa aikaa. Siksi itse asian läpilukeminen ei ole kovin suuri urakka. Tehtäviä tehdessä aihe sisäistyy, niin toivomme.
"Dr Dominant, I Presume?!"
baron
30.06.2006 17:06:11

EDIT: Ainiin, miettikää toi tehtävien vaikeusaste siltä näkökantilta, että jos touhuaa kirjan parissa yhtenä iltana viikossa tunnin pari, niin kuus vuotta kun laittaa tällä tahdilla opiskeluun pitäis olla valmista. Kun oppilaitoksissa on keskimäärin 35 opetusviikkoa vuodessa, otetaan 6 x 35 x 60 min = 210 h. Aikaa on siis _keskimääräisesti_ laskettu opuksen läpikäyntiin vajaa tunti/sivu, sisältäen siis nekin sivut jossa selitetään ja jossa ei varsinaisesti ole "tehtäviä". Ehkä tämä antaa vinkkiä siitä että etenkin loppupäässä tehtävien ei ole tarkoituskaan olla pala kakkua. Opuksen kahlattuaan toivomme ainakin että konkreettisia käytännössä muusikkoa palvelevia taitoja on kehittynyt, ei ainoastaan pintaraapaisu.

Usein asian ymmärtäminen on nopeaa, mutta sisäistäminen ottaa aikaa. Siksi itse asian läpilukeminen ei ole kovin suuri urakka. Tehtäviä tehdessä aihe sisäistyy, niin toivomme.

Ai, yritinkö haukata liian suurta palaa, kun ajattelin että kesälomallani ensin käväisen Tohtori Toonikan tehtävineen läpi, sitten perehdyn Backlundiin ja Tabellin Jazz-musiikin harmoniaan ja loppulomallani otan haltuun Levinen Jazz Piano Bookin?
Janus
30.06.2006 17:12:24
Ennen sitä "vetää vaan" tasoa tulee se taso jossa opitaan tarvittavat asiat jotta voi "vetää vaan".

Eiks ensin hommata m.netin käyttäjätunnus ja sit vedetään vaan?
baron
30.06.2006 17:34:52

Jos aikoo luoda jotain uutta, kantsii ekaksi tsekata mitä sitä ennen on keksitty eli juuri tuo teoria, ettei vahingossa keksisi pyörää uudelleen.

Tai kävisi niinkuin mulle, luulin soittourani alussa keksineeni blues-asteikon ("kato, kun vetää näitä "vääriä" säveliä, kuulostaa aika kivalta, ihan kuin blues tai jotain") ja suuri oli pettymys, kun mun suuri keksintö löytyi joka alkeiskirjasta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)