Aihe: Plektroista..
1 2 3 4 5 68 9 10 11 12
Tompsi
28.06.2006 21:27:30
Pari milliä pienempi kuin tortexi.

Ihan tyhmää. Kun nuo Gatorini ostin niin ajattelin "No nyt on viimeinkin Tortexi pyöreällä kulmalla kätösessäin'." Mutta ei... Kuka sinne pitää hommata että joku osaa ottaa tuon .88 Tortexin ja hioa siitä kulmat pyöreex?
Metallikitaristi
28.06.2006 22:13:00 (muokattu 28.06.2006 22:29:20)
No mikkä olis hyviä plektroja jokka pysyis hyvin käsis. Sellasia standardi kokosia ja olis hyvä jos olis tua saitenmikälie- paikas ku siä on halpoja ja tulee muutenki varmaan 100€ sieltä ostettua niin ei tuu postikuluja

niin ja paksuus joku 1.14
Ze Kink
28.06.2006 23:00:42
No mikkä olis hyviä plektroja jokka pysyis hyvin käsis. Sellasia standardi kokosia ja olis hyvä jos olis tua saitenmikälie- paikas ku siä on halpoja ja tulee muutenki varmaan 100€ sieltä ostettua niin ei tuu postikuluja

niin ja paksuus joku 1.14

Suosittelen että käyt ensin paikallisessa musaliikkeessä testailemassa eri plekuja, ja sitten vasta päätät. Ei ole kivaa tilata 100kpl plektroja, ja sitten toteaakin jonkun toisen paljon paremmaksi. Plekut on muutenkin makuasia, joten niitä on vaikea suositella.

Mutta Tortexeilla nyt ei varmaan kauheesti metsään mene, jos niitä tilaa. Ne on niin perusplektroja kuin voi olla. Tarkoitan siis niitä normaalin kokoisia. Violetit on 1.14mm.
"Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa
Krice
28.06.2006 23:49:58

No mikkä olis hyviä plektroja jokka pysyis hyvin käsis.

Kaikkihan ne pysyy jos vain pitää kiinni. Mut siellä speciaalikaupassa (oliko se nyt plektra.com) näytti olevan plektroja, joissa on tähdenmuotoinen reikä keskellä. Varmasti pitävä.
kunkitarasoi
29.06.2006 00:57:29
niin tai Sand shark.. siinä on hiekkapaperista muotoiltu hai, semmonen sininen kala.. se on Steve Clayton pleku. pysyy varmana näpeissä ja on vielä Acetal muovia joka on tosi hyvä soundinen ja melko kestäväkin.
Metallikitaristi
29.06.2006 14:38:33 (muokattu 29.06.2006 14:39:43)
Suosittelen että käyt ensin paikallisessa musaliikkeessä testailemassa eri plekuja, ja sitten vasta päätät. Ei ole kivaa tilata 100kpl plektroja, ja sitten toteaakin jonkun toisen paljon paremmaksi. Plekut on muutenkin makuasia, joten niitä on vaikea suositella.

Joo kävisin mutta ku sielä on vaan tortexeja. Että vähän pakko ostaa sikaa säkissä, jos en tortexeja hommaa

Mutta Tortexeilla nyt ei varmaan kauheesti metsään mene, jos niitä tilaa. Ne on niin perusplektroja kuin voi olla. Tarkoitan siis niitä normaalin kokoisia. Violetit on 1.14mm.

Joo kai mä niitä hommaan

Kaikkihan ne pysyy jos vain pitää kiinni

:D

Tarkotin lähinnä olisko jossain jotain hyvää grippipintaa tai jotain
McNulty
29.06.2006 14:48:57 (muokattu 29.06.2006 14:49:14)
Joo kävisin mutta ku sielä on vaan tortexeja. Että vähän pakko ostaa sikaa säkissä, jos en tortexeja hommaa

Tortexit on hyviä, älä niitä vaihda mihinkään...
Mutta totta tosiaan että fiksuinta olisi testata ennenkö tilaa. Lähetä Dunlopille tai Levytukulle mailia, jos olisi mahdollista saada sellainen sampleri-pakkaus Dunlopin plektroista. Eli pistäisivät kirjekuoressa jonkun 10-15 plektraa tuleen ja pääsisit testaileen eri muotoja ja vahvuuksia... myös eri valmistusmateriaaleja.

Joo kai mä niitä hommaan

Hyvä päätös... mutta ne vihriät .88mm paksuiset on parhautta! Hähähää.

Tarkotin lähinnä olisko jossain jotain hyvää grippipintaa tai jotain

Tortexiin on helppo tehdä itse. Otat terävän veitsen (esim. mattoveitsi on loistava) ja vetäset muutaman X-merkin sillä veitsellä tortexin toiselle puolelle. Hieman sillai että terä on vinossa niin plektraan tulee erittäin loistava grippipinta. Ei lipsu eikä liukastele enää sen jälkeen... pysyy oikeasti vaikka kädet hikoilisi varvin setin aikana 14 litraa hikeä :)
El zorrero más grande en el mundo
www.myspace.com/dimeshred
nikovirtala
29.06.2006 15:00:47 (muokattu 29.06.2006 15:02:02)

Hyvä päätös... mutta ne vihriät .88mm paksuiset on parhautta!

Eiku keltaiset .73mm :) ja malli mielellään small tear drop (muutkin käy kunhan on keltainen). Noilla on tullut soiteltua jo jokunen vuosi.
K.I.S.S. - Keep It Simple Stupid
Härski
29.06.2006 15:31:03
Pysyykö nuo oikeesti hyvin käsis, vai kuinka karhea tuo pinta on? Entäs kuluuko nuo kovin nopeeta

Täällä näyttää jotkut olevan sitä mieltä, etteivät pysykäsissä ja se grippi on ihan huono. Grippi kyllä kuluu nopeesti (eli se vaalea aine "häviää" siitä pinnasta), mutta se pysyy silti ja ihan hyvin. Hikisormissa nimenomaan pitää sen kiinni. Mun mielestä ne on parhaita juurikin sisään soitettuna. Aivan verrattomia, hakkaa Tortexit miten päin vaan ja milloin tahansa, aina. Mun mielestä, Tortex- rykmentti on sitten taas ihan toista mieltä. Ite kandee kokeilla tykkääkö vai ei.
kunkitarasoi
29.06.2006 21:29:05
Wahi
29.06.2006 22:19:05 (muokattu 29.06.2006 22:20:12)
Onko kukaan kokeillut tätä http://www.plektra.com/plektrat.php?valmistaja=36 ?

Tuolla oli kokonainen topic tälle. Lisäys: Niin tässä siis: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=127208&co=60

--------

Tulisihan se halvemmaksi ostaa paljon kerralla, mutta ei uskalla. Pelottaa että löytääkin paremman plektran ja sit on se 25 670 kappaletta "huonoja" plektroja.
"prkl kun jostain sais sukellusveneen" - Eräs kaverini
Tompsi
29.06.2006 23:01:08
Täällä näyttää jotkut olevan sitä mieltä, etteivät pysykäsissä ja se grippi on ihan huono. Grippi kyllä kuluu nopeesti (eli se vaalea aine "häviää" siitä pinnasta), mutta se pysyy silti ja ihan hyvin. Hikisormissa nimenomaan pitää sen kiinni. Mun mielestä ne on parhaita juurikin sisään soitettuna. Aivan verrattomia, hakkaa Tortexit miten päin vaan ja milloin tahansa, aina. Mun mielestä, Tortex- rykmentti on sitten taas ihan toista mieltä. Ite kandee kokeilla tykkääkö vai ei.

Tässähän tuntee itsensä ihan kakzoizägentiksi kun käyttää molempia plektroja. :P
ibanezz
01.07.2006 23:23:42
Onko dunlopin Jazz III mustassa ja punasessa plektrassa eroa, kun punaset tuntuu jotenki erilaiselta vai onkohan vika vaan korvien välissä?
Ze Kink
02.07.2006 00:43:59
Onko dunlopin Jazz III mustassa ja punasessa plektrassa eroa, kun punaset tuntuu jotenki erilaiselta vai onkohan vika vaan korvien välissä?

On niissä, mustassa on vissiin grafiittia seassa. Tummempi saundi niissä mustissa tuntuisi olevan ainakin.
"Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa
tommiot
02.07.2006 00:46:52

Punaset löytyy helpommin treeniksen lattialta piuhojen seasta (paitsi jos on punaisia piuhoja ja punainen lattia?) ja lentelee helpommin kädestä. Punane on tietty nopeempi, mustassa on enemmän värivastusta.
ReBeat
20.08.2009 21:34:49

Saako teidän mielestänne kaupasta valmiiksi riittävän teräviä plektroja, jotka ovat samalla myös tarpeeksi isoja? Itse olen todennut että lähes kaikkia tarpeeksi isoja plektroja pitää hioa kärjestä terävämmäksi. Muuten niillä ei saa tuntumaa. Kaikki nuo Dunlopin "fender-plektran kokoiset" kilpikonnat ja krokotiilit ym. ovat liian tylppiä. Dunlopin violetti tortex H3 olisi muuten täydellinen, mutta sen pitäisi olla aavistuksen isompi. Siinä on sopiva kärki ja materiaalin paksuus valmiina, mutta ote jää hiukan liian rimpulaksi.
McNulty
20.08.2009 21:40:39
ReBeat: Saako teidän mielestänne kaupasta valmiiksi riittävän teräviä plektroja, jotka ovat samalla myös tarpeeksi isoja?

Saa.

Itse olen todennut että lähes kaikkia tarpeeksi isoja plektroja pitää hioa kärjestä terävämmäksi. Muuten niillä ei saa tuntumaa. Kaikki nuo Dunlopin "fender-plektran kokoiset" kilpikonnat ja krokotiilit ym. ovat liian tylppiä.

Onko? Mites tämä:
http://www.jimdunlop.com/index.php? … ip&id=13&pmh=products/picks

Riittävän iso? Riittävän terävä? Riittäviä paksuuksia?

Dunlopin violetti tortex H3 olisi muuten täydellinen, mutta sen pitäisi olla aavistuksen isompi. Siinä on sopiva kärki ja materiaalin paksuus valmiina, mutta ote jää hiukan liian rimpulaksi.

Minusta tuo ote ei ole aina plektran koosta kiinni. Tee siihen plektran pintaan mattoveitsellä tai vastaavalla vaikka 3-5 X-merkkiä (yhdelle puolelle, esim. peukun alle... jollei riitä niin kummallekin puolelle). Tulee yllättävän hyvä grippi, ei pyöri, ei hyöri, sopiva kärki, sopiva jäykkyys...
You have the music in your head and the tools on your hands... let the guitar do the talking!
ReBeat
20.08.2009 21:50:53 (muokattu 20.08.2009 22:01:42)

Onko? Mites tämä:
http://www.jimdunlop.com/index.php? … ip&id=13&pmh=products/picks

Riittävän iso? Riittävän terävä? Riittäviä paksuuksia?

Nuo taas tuntuvat liian kapeilta tikuilta. Tuollaisia sain itse aikaiseksi kun leikkasin pulskemmista plekuista saksilla suikaleet kyljistä, mutta lopputulos ei toimi. Pitää olla pyöreämpi, mutta aivan kärjestä terävä.

Minusta tuo ote ei ole aina plektran koosta kiinni. Tee siihen plektran pintaan mattoveitsellä tai vastaavalla vaikka 3-5 X-merkkiä (yhdelle puolelle, esim. peukun alle... jollei riitä niin kummallekin puolelle). Tulee yllättävän hyvä grippi, ei pyöri, ei hyöri, sopiva kärki, sopiva jäykkyys...

Viiltelyä olen kyllä harrastellut isommille plekuille, kun jostain käsittämättömästä syystä valtaosa niistä tarjotaan kuluttajalle sileäpintaisina, mikä on tietysti järjetöntä. Mutta... esim. Dunlopin pinkki 1,14mm kilpikonna perus isokokoisena... vaikka viiltelemällä saa pinnan hyväksi ja koko on hyvä, niin noitakin joutuu terottamaan.

edit: Dava Nylon oli valmiiksi kärjestä aika hyvä, mutta paksuudeltaan muuten liian ohut, ei toimi itsellä. Tämä Grip Tips JAZZ http://www.plektra.com/plektra.php?plektra_id=483 näyttää muodoltaan hyvältä, en ole tuollaisia kokeillutkaan. Epäilen vaan että tuo on kooltaan taas liian pieni.
McNulty
20.08.2009 22:10:44
ReBeat: Nuo taas tuntuvat liian kapeilta tikuilta. Tuollaisia sain itse aikaiseksi kun leikkasin pulskemmista plekuista saksilla suikaleet kyljistä, mutta lopputulos ei toimi. Pitää olla pyöreämpi, mutta aivan kärjestä terävä.

Entäpä sitten Ultex Sharp?
http://www.jimdunlop.com/index.php? … p&id=402&pmh=products/picks

Viiltelyä olen kyllä harrastellut isommille plekuille, kun jostain käsittämättömästä syystä valtaosa niistä tarjotaan kuluttajalle sileäpintaisina, mikä on tietysti järjetöntä.

Sulla on vaan surkiat nakit :)

edit: Dava Nylon oli valmiiksi kärjestä aika hyvä, mutta paksuudeltaan muuten liian ohut, ei toimi itsellä. Tämä Grip Tips JAZZ http://www.plektra.com/plektra.php?plektra_id=483 näyttää muodoltaan hyvältä, en ole tuollaisia kokeillutkaan. Epäilen vaan että tuo on kooltaan taas liian pieni.

Miulla on pari Grip Tip Jazzia. Ovat tosiaankin pieniä... kuin Dunlopin Jazz III (ne pienemmät, ei XL). Itsehän suosin Dava Grip Tippejä.

Tsekkaappa oisko Claytonin valikoimassa siulle sopivia.
http://www.steveclayton.com/spike.html
http://www.steveclayton.com/frostbyte.html

Frostbyte-sarjasissa on hyvä grippipinta, mutta paksuudet kannattaa ottaa "yliampuen". Tilasin 0,94mm ja ne on selkeästi lerpumpia mitä 0,94mm normaalisti. Olis pitänyt ottaa 1,22mm. Käytän normaalisti n. 0,88-1,0mm plekuja.
You have the music in your head and the tools on your hands... let the guitar do the talking!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)