evaddave 29.06.2006 19:51:48 | |
---|
Tää pedaalien järjestyshän on makuasia, mutta ite oon kokenu tuskaa ku kuuntelen pedaalien eroa eri järjestyksessä tuntitolkulla. Eniten päänvaivaa aiheuttaa just, missä järjestyksessä menee: Phaser, Tremolo ja chorus? Voiko joku, jolla on kokemusta kertoa omasta järjestyksestä? |
Tää pedaalien järjestyshän on makuasia, mutta ite oon kokenu tuskaa ku kuuntelen pedaalien eroa eri järjestyksessä tuntitolkulla. Eniten päänvaivaa aiheuttaa just, missä järjestyksessä menee: Phaser, Tremolo ja chorus? Voiko joku, jolla on kokemusta kertoa omasta järjestyksestä? Ensinnäkin, Kuinka usein sulla on useampi kuin yksi modulaatio-efekti yhtäaikaa päällä??? anyway, mun lähestymistapa aiheeseen: Tremololla ei ole kauheesti väliä missä se on. Mulla on chorus viimeisenä, sillä saa phaseriin ja flangeriin lisää potkua. (todella harvoin käytössä). Phaserilla ja flangerilla ei ole väliä kumminpäin ne on, koska ne kuulostaa hirveeltä yhtäaikaa. Eli mä laittaisin nuo spedut vaikka näin: Tremolo>Phaser>Chorus Kannattaa muistaa että pedaalien järjestys vaikuttaa myös puhtaaseen saundiin, paitsi jos kaikki ovat truebypass-mallisia. (...siis ihan oikeesti vaikuttaa!!!) |
Jungleman 29.06.2006 20:16:58 (muokattu 29.06.2006 20:21:14) | |
---|
Minulla yleensä (kompressori,) (säröjä,) phaser, chorus, (delay,) tremolo.Tremolo aina viimeisenä, se tuntuu vaikuttavan voimakkaimmin siellä. Phaser on joskus vieraillut säröjen edellä, erityisesti nopeita rupisia muljuja haettaessa. Tällä hetkellä minulla on yksi (nopea) chorus ennen säröjä, toinen (hidas) phaserin jälkeen. Kaikki riippuu siitä mitä tahdot kuulla. Absoluuttisen hyvää tai huonoa soundia ei ole, on vain eri tilanteisiin hyvin tai huonosti sopivia soundeja. Luota intuitioon. Edit: ja aina kannattaa muistaa että kaksi erilaista phaseria/chorusta/jne. voivat kuulostaa kovin erilaisilta. Minulla on viisi eri choruspedaalia ja kaikista niistä irtoaa aivan omanlaisensa juttu, jokainen on paras johonkin tarkoitukseen... Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 |
evaddave 29.06.2006 22:28:19 | |
---|
Ok. Vai semmoista. . Itse asiassa oon törmänny ihan mielenkiintosiin soundeihin ku nää on ollu yhtäaikaa päällä. Mun mielestä sitä mahdollisuutta, että 2 modulaatio-efektiä on yhtäaikaa päällä ei kannata sulkea pois. Itse olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että: Kitara->Viritin->2 säröä peräkkäin->Phaser->tremolo->Chorus. Näin soundi on musta kirkkain, selkein ja moniuloitteisempi,ku muussa järjestksessä. |
vipu5 29.06.2006 23:58:52 | |
---|
Ok. Vai semmoista. . Itse asiassa oon törmänny ihan mielenkiintosiin soundeihin ku nää on ollu yhtäaikaa päällä. Mun mielestä sitä mahdollisuutta, että 2 modulaatio-efektiä on yhtäaikaa päällä ei kannata sulkea pois. Itse olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että: Kitara->Viritin->2 säröä peräkkäin->Phaser->tremolo->Chorus. Näin soundi on musta kirkkain, selkein ja moniuloitteisempi,ku muussa järjestksessä. Jep, tottakai pedaalien merkki/malli ja omat mieltymyset vaikuttavat. Ja tremolon kanssa sopii tietty mikä vaan modulaatio koska se ei varsinaisesti "vaiheista" saundia. Toi sun efekti järjestys muistuttaa hyvin paljon omaani, vah poljin vielä säröjen väliin sekä reverbit ja delayt viimeiseksi... Uusia saundeja löytyy aina kun soittaa... |
thekarppa 30.06.2006 14:59:40 (muokattu 30.06.2006 15:01:05) | |
---|
|