Pehvanssi 28.06.2006 01:56:16 | |
---|
Joo kuulostaahan tämä tyhmältä tiluthreadilta, mutta askarruttaa silti. Kun oon tota yhtä sooloa jankannu ja jankannu niin että korvista tursuaa. Kehitystä ja nopeutta on tullut kyllä tiettyyn pisteeseen asti, mutta nyt se on tyssännyt. Sormien nopeus ei vaan enää tunnu kehittyvän. Olis se nyt ees kiva oppia soittamaan soolo sillä nopeudella millä se on tarkoitettukkin soitettavaksi. Apuva? |
Jarrari 28.06.2006 02:28:50 (muokattu 28.06.2006 02:31:58) | |
---|
No treenaa se soolo hitaasti. Et plekukäsi ja otelautakäsi työskentelee täysin yhdessä. Ja toi nopeuden tyssääminen.. Ajattele se silleen, et jos pelaat jotain peliä, missä sun pitää kerätä statseja. Ni ainaku saat uuden(isommat) statsit, ni sul on siit viel pidempi matka seuraaviin statseihi. Eli sä oot tiluasteella 37, ja haluut 38. Ni sun pitää tehä viel enemmä töitä, ku teit 34-35, 35-36 ja 36-37 asteilla. www.runescape.com sieltä sitte :P |
Jarrari 28.06.2006 02:29:19 (muokattu 28.06.2006 02:30:07) | |
---|
Tyhjä viesti. Kämmäsin. Homot |
Guitar_87 28.06.2006 02:41:26 | |
---|
Joo kuulostaahan tämä tyhmältä tiluthreadilta, mutta askarruttaa silti. Kun oon tota yhtä sooloa jankannu ja jankannu niin että korvista tursuaa. Kehitystä ja nopeutta on tullut kyllä tiettyyn pisteeseen asti, mutta nyt se on tyssännyt. Sormien nopeus ei vaan enää tunnu kehittyvän. Olis se nyt ees kiva oppia soittamaan soolo sillä nopeudella millä se on tarkoitettukkin soitettavaksi. Apuva? Mikä soolo on kyseessä? |
Pehvanssi 28.06.2006 03:05:36 (muokattu 28.06.2006 03:06:09) | |
---|
Kädet toimii yhteen kyllä, mutta sormien refleksien nopeutuminen on alkanut jotenkin hidastumaan. Metronomista ei välttämättä voi laittaa enää pykälääkään isommalle ja tuntuu välillä, että entiselläkin nopeudella tekee tiukkaa :S Soittotaustaakin tässä on jo usiampi vuosi, että ei se oikeen siitäkään ole kiinni. Kylläkin vasta nyt olen alkanut harjoittelemaan tätä tilun jaloa taitoa. Mikä soolo on kyseessä? X Japan - Weekend (pitäs soittaa pauttiarallaa 178bpm). Toi soolo on vieläpä melko yksinkertanen, että se alkaa meneen jo lihasmuistillakin kohtuu näppärästi, mutta sormet ei vaan nopeudu. Ootit varmaan jotain Buutumin biisiä :P |
Toki voi tyssätä. Homma ei mene niin mukavasti kuin roolipeleissä, että kokemus automaattisesti kartuttaa osaamista/nopeutta. Ennemminkin soittonopeutta voi verrata urheiluun, vaikkapa pikajuoksuun. Kaikilla yksilöillä on oma "kattonsa", ja vaikkapa Vesa-Matti Loiri ei suurellakaan treenillä pikajuoksussa maailmanmestaruutta voita. Myös jos treenaamisen lopettaa, laskee yleensä myös taso (vaihtelevalla nopeudella, mutta vääjäämättä). Tiettyyn rajaan asti treeni auttaa, loput onkin sitten kiinni muista tekijöistä (geeneistä, siitä mitä söit aamupalaksi jne.) "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Les Partisans de la Grotte Pompeux #5 |
oiva tumpeloinen 28.06.2006 11:25:57 | |
---|
Pandella asiapitoista tekstiä. Mä itse turhauduin aikanaan samaan asiaan. Tuntui, ettei nopeus kasva sitten millään. Jossain vaiheessa mä sitten lopetin sooloilemisen kokonaan (tai itseasiassa koko soittamisen). Kun mä taas tuossa pari vuotta sitten aloin ottamaan enemmän ja enemmän kitaraa taas käteen, niin huomasinkin alkukankeuden jälkeen monen homman luistavan huomattavasti paremmin kuin koskaan aiemmin. Vähän samantapaisia huomaamisia mulla on toki ollut aiemminkin. Keskittymällä soitossa johonkin muuhun asiaan välillä ja sitten palaamalla ongelmakohtaan se sujuu yleensä paljon paremmin. Tähän mä olen usein miettinyt syitä. Yksi syy, mikä ainakin mun soitossa tuntuu olevan, on juurikin tuo lihasmuisti. Kun homma on oikeasti lihasmuistissa, ei nopeissa kohdissa mene ollenkaan reagointiaikaa epävarmoihin ääniin. Silloin voi keskittyä paljon paremmin itse suoritukseen (jos nyt sallitaan käyttää moista sanaa. Harrastuksessa ei usein haluta puhua suorittamisesta). Tämä tietenkin mun tapauksessa, jokaisella on erilaiset keinot oppimiseen, mutta näin ehdotuksena. |
Krice 28.06.2006 11:56:32 | |
---|
Tiettyyn rajaan asti treeni auttaa, loput onkin sitten kiinni muista tekijöistä (geeneistä, siitä mitä söit aamupalaksi jne.) Välineistä. Mitä aloitusviestiin tulee, niin kyseessä on varmaan itsensä tukkoon soittaminen. Yritetään siis väkisin runtata jotain tiettyä juttua, joka ehkä ei sovellu itselle tai senhetkiseen taitoon. |
McNulty 28.06.2006 12:12:39 | |
---|
Voiko nopeuden kehittyminen tyssätä? Voi, jos jokin jarruttaa. Myös kitka voi vaikuttaa nopeuden alati kasvavaan kehitykseen. Kuolema viimeistään hidastaa meininkiä aika kovasti. Ihmisen anatomia muutenkin on sellainen että mitä vanhemmaksi tulet, sen kankeammaksi käyt. Tuota kangistumista voi estää kuntoilemalla ja venytyksillä. |
Jucciz 28.06.2006 12:47:34 | |
---|
Tuota kangistumista voi hidastaa kuntoilemalla ja venytyksillä. Toisaalta, kangistumisen seurauksena nopeuden tilalle tulee tunnetta. :) |
Guitar_87 28.06.2006 13:06:43 | |
---|
Saatko sä siis sun pikkauskädellä soitettuu 178 nopeudella, vai onko tämä homma kiinni siitä, että sun otelautakäsi ei pysy mukana? |
Rakoni 28.06.2006 13:39:46 | |
---|
Jos olet hinkannut sitä sooloa kuin pieni apina (esim. tunteja päivässä) niin pidäpä päivän tai parin tauko. Auttaa kummasti. Olen itse huomannut että monet vaikeat jutut menevät ihan yhtä hyvin tauonkin jälkeen, ellei paremmin. Hirveä jauhaminen saa soittamisen tuntumaan pahalta. Sanokaa DT kun haluatte hyvää |
Amplifier 28.06.2006 13:41:03 (muokattu 28.06.2006 14:53:41) | |
---|
On sulla melkoiset huolet ;) ...no tuota, joku tuossa aikaisemmin sanoikin jo, että huomasi taitojensa kehittyneen ongelmakohdissa kuin itsestään, kun keskittyi soittamisessa välillä johonkin muuhun. Sillä tavalla siinä usein käy, ainakin oman kokemukseni perusteella. Älä siis ota siitä hommasta turhia paineita. Ja jos nopeus ei vaan koskaan nouse niin vedä sitten tunteella ja tee biisistä oma sovitus. Ei kukaan osaa soittaa kaikkea niin kuin "pitäisi", eikä pitäisikään osata. Pavarotti laulaa huomattavasti paremmin oopperaa kuin Tom Waitsia ja Tom Waitsia ei laula kukaan oikeammin kuin Tom itse, mutta Tom ei selviäisi La Bohéme oopperasta niin kuin Luciano selvisi jo vuonna '61. Sitten pari vinkkiä (jos et niitä jo tiedäkin): Osta GHS-Fast Fret puikko musaliikkeestä. Se maksaa noin kympin. Sitä kun laitat ennen soittoa kielien päälle ja otelaudalle ja pyyhit ylimääräiset pois niin johan alkaa sormet liikkua. Samalla otelauta saa hoitoainetta ja kielien käyttöikä kasvaa. http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/stringsandbeyond_1899_3547496 Sitten kannattaa kokeilla Elixir kieliä. Voin vakuuttaa että huomaat eron. Ovat vähän kalliimpia, mutta kestävätkin pidempään. http://www.elixirstrings.com/products/product_electric.html edit: Itse olen tykästynyt Elixirin 011 Nanoweb coated kieliin. Eli perustan suositukseni kokemukseeni niistä. Uskoakseni kaikki ovat hyviä, mutta polyweb päällysteisissä kielissä on luullakseni "tummempi/sammuneempi" soundi... joku voi siitäkin tykätä... |
ilopertti 28.06.2006 13:51:50 | |
---|
hidastaa Toisaalta, kangistumisen seurauksena nopeuden tilalle tulee tunnetta. :) Huono määrä korvaa laadun ;) Meikäläisen räpellyksissä tämän voi ainakin todeta, viimeksi treenannut reilu 12v sitten, nykysin tulee ainoa treeni bändien kanssa, siksipä ne soolotkin on aina sitä luussia =DD -alppu |
Kampela77 28.06.2006 13:57:16 | |
---|
Tuota kangistumista voi kompensoida vibraatolla ja venytyksillä. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
Rakoni 28.06.2006 13:58:55 | |
---|
Sitten pari vinkkiä (jos et niitä jo tiedäkin): Osta GHS-Fast Fret puikko musaliikkeestä. Se maksaa noin kympin. Sitä kun laitat ennen soittoa kielien päälle ja otelaudalle ja pyyhit ylimääräiset pois niin johan alkaa sormet liikkua. Samalla otelauta saa hoitoainetta ja kielien käyttöikä kasvaa. Eräs asiantuntija sanoi joskus mulle, että fast fretillä kasvaa kaikenlaisten häiriöäänien määrä esim. slideissa. Omaa kokemusta ei minulla kylläkään ole. Sanokaa DT kun haluatte hyvää |
Amplifier 28.06.2006 14:07:16 | |
---|
Eräs asiantuntija sanoi joskus mulle, että fast fretillä kasvaa kaikenlaisten häiriöäänien määrä esim. slideissa. Omaa kokemusta ei minulla kylläkään ole. Enpä ole moista huomannut... en sitten ollenkaan. Ja kuten totesin niin ylimääräiset aineet on hyvä pyyhkiä pois huolellisesti, niin kuin pakkauksessa neuvotaan. Eikä sitä mikkeihin ole syytä valuttaa ;) ... sanoisin että taitaa olla taas niitä asiantuntijoita, joilla on aina negatiivinen vastaus kaikkeen. |
oiva tumpeloinen 28.06.2006 14:24:19 | |
---|
... sanoisin että taitaa olla taas niitä asiantuntijoita, joilla ei ole mitään tietoa asiasta. Ei niistä kyllä mitään häiriöääniä tule. Tietenkin, jos sen kitaran uittaa jossain litkussa, niin varmastikin ajan myötä tulee ongelmia. |
ANtTIKRISTUS 28.06.2006 14:40:34 | |
---|
Kerääkö se Fast Fret ajan myötä kieliin jotain ylimääräistä paskaa? EI OLE KENELLÄKÄÄN POKKAA PAINAA TÄSTÄ |
Rakoni 28.06.2006 14:52:55 | |
---|
... sanoisin että taitaa olla taas niitä asiantuntijoita, joilla on aina negatiivinen vastaus kaikkeen. Tämän teilaan kyllä täydellisesti. Sanokaa DT kun haluatte hyvää |