Aihe: Riffi, Gibson ja laatuongelmat
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
buju
27.06.2006 16:29:11
Onhan se minunkin pakko omat Gibson kokemukset tänne laittaa kun näitä dissaajia riittää.
Omaan lp standardiin olen ollut tyytyväinen. Kyllä olen joutunut vaihtamaa satulan, löytyi lakka virheitäkin kun oikein kyttäs ja oli listat rungon kanssa eri tasossa. Painaakin niin paljon ettei se usein käteen tartu, mutta aina kun tarttuu niin muistan miksi en ole voinut siitä luopua.
Toinen Gibsonini onkin sitten es-347. Ostin kätettynä, joten ei tarvinnu enää satulaa vaihdella, saati sitten lakkausta kytätä. Paras semi hollow mitä olen soittanut, tätä soitan joka päivä. HYVÄ GIBSON!
On mulla ollut PRS:kin eikä siinä ollut MITÄÄN huomautettavaa viimeistelyssä. Tuo hieno viimeistely ei vaan oikein lämmittänyt soitellessa, joten myin pois.
Koska Gibsonin hinnat vastaa yhtiön status arvoa niin siihen kohdistuu kovat odotukset ja kyttäys kilpailu on valmis.
Jos haluaa viimeistelyltään täydellisen kitaran niin ostaa sitten vaikka PRS:n tai jonkun muun, mutta kun saa todella hyvin soivan kitaran syliin niin ei siinä joku lakka virhe tule mieleen vaikkakin näissä hyvin soivissa lukee usein lavassa Gibson.
Yleensäkin ihmetyttää tämä hinta/laatu vertailu soittimissa niinkuin jossain pirkka palstalla.
Mun mielestä kitara ei ole ollut liian kallis jos se on maksettu ja hyvässä kitarassa on hinta/laatu suhde kohdallaan jos sen saa rahalla.
Damn right, I´ve got the blues
Joees
27.06.2006 16:33:23
Itte olen kans tykänny lähes poikkeuksetta kaikista Giban stankku sg:stä mitä oon kokeillu. Jossain vaiheessa varmasti menee hankintaan.

Mä en, tosin se eräs eräässä liikkeessä ollut yksilö oli jotakuinkin huonoissa säädöissä. Kielet olivat vähän miten sattuivat, vissiin eri seteistä otettuja kieliä. Kilometrin päässä otelaudasta, intonaatiokin oli metsässä. Toinen mikki nostettu kieliin kiinni ja toinen hemmetin alhaalla. Kielet oli laitettu virittimen tappeihin vähintään kymmenellä kieroksella.

Kyllä se varmaan hyvä yksilö olis voinu olla, jos liike olis pitänyt sitä kuosissa. Mä jotenkin oletan että tehtaalta se ei ole lähtenyt tuollaisena. Hehe. SG on kyllä mahtikeppi.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
fox
27.06.2006 16:49:33

Hehe. SG on kyllä mahtikeppi.

Meidän skeba-mies on turvautunu SG Stankkuunsa jo useamman vuoden.. Aika kohtuullisesti on kestäny, ja onhan sillä muinoin pari-kolme keikkaakin tehty. Nykyään sitte harvemmin. Toki se sellanen wannabe-poser on kanssa, Pete... 8)
Kaipa se olis siit eroon hankkiutunu, jos olis jotenkin huono ja laaduton.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
McNulty
27.06.2006 16:51:23 (muokattu 27.06.2006 16:51:43)
Se on kyllä harmi ettei enää liikkeissä ole henkilöitä jotka fiksaavat myytävät artikkelit kuosiin. Liian usein olen itsekin testannut huonosti säädettyjä soittimia. Niillä ei ole ilo soittaa.

Olen jopa eräässä liikkeessä asioinut missä myyjä ei osannut virittää kitaraa. Heiltä sitten ostetaan Gibson, koska se on tunnettu ja hyvä merkki. Säädöt poskellaan, vanhat kuolleet kielet, nauhanpäät törröttävät, joku käynyt niittirannekeilla ja isolla vyönsoljella testailemassa jne. Sen kokemuksen jälkeen lavassa oleva merkki julistetaan huonoksi.

Mitä alhaisempi hinta, sen enemmän sallitaan vikoja ja virheitä. (ja sitä vähemmän niitä julistetaan yleismaailmallisesti)
El zorrero más grande en el mundo
www.myspace.com/dimeshred
Joees
27.06.2006 16:56:37
Meidän skeba-mies on turvautunu SG Stankkuunsa jo useamman vuoden.. Aika kohtuullisesti on kestäny, ja onhan sillä muinoin pari-kolme keikkaakin tehty. Nykyään sitte harvemmin. Toki se sellanen wannabe-poser on kanssa, Pete... 8)
Kaipa se olis siit eroon hankkiutunu, jos olis jotenkin huono ja laaduton.

Kyllä mä SG:n voisin hommata. Mut luulempa että se ei ole seuraava Gibson jonka hommaan. Jahka joskus saan rahaa kasaan.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
fox
27.06.2006 17:10:56

Se on kyllä harmi ettei enää liikkeissä ole henkilöitä jotka fiksaavat myytävät artikkelit kuosiin. Liian usein olen itsekin testannut huonosti säädettyjä soittimia. Niillä ei ole ilo soittaa.

Mitä alhaisempi hinta, sen enemmän sallitaan vikoja ja virheitä. (ja sitä vähemmän niitä julistetaan yleismaailmallisesti)

Jopa suuresti yleistäen vois kysästä, että onko nykyään ykskään kitara liikkeessä sellainen, että sillä vois suoraan ruveta soittamaan?? (toki on poikkeuksia, useitakin, mutta sitte on myös liikkeitä, joissa ei olis lainkaan soittotestivalmista kitaraa, ellei asiakkaat olis niitä virittäny...)

Topikin aiheeseen palatakseni..mikähän on se kitaramerkki, joka on suurimman testaushalun kohteena?? 8) Jotenkin tuntuu, että "yksi on ylitse muiden" jos vaan liikkeen valikoimissa on...
Les Fender
27.06.2006 17:34:51
On jokseenkin väärin puhua Gibsonin laatuongelmista, jos asian takana on yhtiön tietoinen valinta.

Siis mielestäsi tehdään huonoa työtä tarkoituksella? Mikähän ideologia tähän sisältyy?

Gibson taas on muuttunut nostalgiamerkiksi, jonka kohderyhmänä ovat sijoittajat, poseeraajat ja wannabe muusikot.

Etkö ole nähnyt uusia Gibsoneita ammattimuusikoilla?

Tiedot löytyvät artikkeleista ja yhtiön julkisuuteen vuotaneista sisäisistä strategioista, jotka ovat jossain netin uumenissa. Käy ilmi myös, että Gibson jättää tarkoituksella loppuviimeistelyn dealerin tehtäväksi.

Miksei näistä voi koskaan laittaa linkkejä?

En löytänyt linkkejä tähän hätään.

Näinhän se tuntuu aina olevan...

Suuria tunteita tämä aina herättää, kummalliselta tuntuu vaikkapa jotain festareita katselessa miten paljon noita wannabe muusikoille suunnattuja soittimia lavalla näkyy.
"Living is easy with eyes closed!"
BlueNote
27.06.2006 20:41:43 (muokattu 27.06.2006 20:46:01)
Pari viikkoa sitten oli rapakon toisella puolella sijaitsevilla foorumeilla juttua, että Ishibashi olisi lopettanut Tokain keppien trokaamisen vastaavien laatuongelmien vuoksi. En sitten tiedä oliko juttu totta vai tornaria.

Tiedätkö onko kyseessä KOREAN vaiko JAPANIN Tokait, vaiko molemmat?
Ihmettelen kyllä suuresti jos tokain japanin tehtaat laskisivat sutta markkinoille, kun japskeilla on toi laadunvalvonta viety huippuunsa melkein joka alallla...? Siellähän on tehty ne korkeampi speksiset tokait jo pitkään muutenkin...?
Missäs foorumilla oli juttua aiheesta joz saa kysyä? Lieneekö ollut Gibsonin kauppiaita kyseisellä foorumilla puhumassa sontaa ;)
LaXu
27.06.2006 20:47:18
Jopa suuresti yleistäen vois kysästä, että onko nykyään ykskään kitara liikkeessä sellainen, että sillä vois suoraan ruveta soittamaan?? (toki on poikkeuksia, useitakin, mutta sitte on myös liikkeitä, joissa ei olis lainkaan soittotestivalmista kitaraa, ellei asiakkaat olis niitä virittäny...)

Tää kuulostaa taas varsinaiselta fanboylta, mutta Yamahan kitarat ovat useimmat olleet oikein hyvässä soittokuosissa, varsinkin kalliimmat mallit. Satulatkin jo valmiiksi kunnolla tehty. Jostain syystä sähkökitaroissa, toisin kuin akustisissa, nuo satulat ovat lähes poikkeuksetta ihan vasemmalla kädellä sutaistuja.

Vastapainoksi testailin paria Korean Hameria Helsingin Fazulla ja molemmissa oli soittotuntuma persiistä ja toisessa oli tallamikki mykkänä ja rahisevat potikat. Kertoo, että soittimista ei juuri pidetä liikkeessä huolta. Ei ihme, jos samat kepit lojuvat seinällä...
fox
27.06.2006 21:07:11

Vastapainoksi testailin paria Korean Hameria Helsingin Fazulla ja molemmissa oli soittotuntuma persiistä ja toisessa oli tallamikki mykkänä ja rahisevat potikat. Kertoo, että soittimista ei juuri pidetä liikkeessä huolta. Ei ihme, jos samat kepit lojuvat seinällä...

Jos ei siel oo asiaan innostunutta myyjäkaveria, niin eipä noissa liikkeissä nykyisin oo kaiketi enää ketään joka tekis pre-sales fixit ja korjais pienet fibat.. Surullista mutta totta. Muuten toki on OK että sillä Yammulla on puolustajansa kanssa... ;) Säilyy laaja näkökulma asioihin.
Mitä tulee muuten noihin Korea-Hamereihin, niin en oo koskaan oikeen niist pitänyt kovin.. *niisk*..
McNulty
27.06.2006 21:28:19
kun japskeilla on toi laadunvalvonta viety huippuunsa melkein joka alallla...?

Ei se nyt ihan näinkään mene. Mitsun trukkeihin saa olla jatkuvasti tilaamassa varaosapalikkaa :) Sen verran monta tilausta ja paluuviestiä olen sukulaiselle kääntänyt, kun on japanista tullut ja mennyt sinne lontoon murteella faksia. Rengon Metallin omistaja siis, valmistavat kaikenlaisia koneita maatalouden tarpeisiin.

Lieneekö ollut Gibsonin kauppiaita kyseisellä foorumilla puhumassa sontaa ;)

Hyh hyh... vaikka Tokain miehiä oletkin, niin silti meni jo överiksi :)
Tokain markkinat on idässä ja täällä Euroopassa. Tokain jenkkilään tarkoitetut mallit olivat lawsuitien myötä aika hirveitä ja niiden myynti tipahti. Näin ainakin jos on uskomista ystäviini Tulsassa ja Portlandissa. Tokain vanhemmat mallit (siis ne 1:1 kopiot) kiinnostavat ihmisiä kyllä, mutta ne uusitut mallit eivät. Niitä oli joskus ebayssakin myynnissä mutta enää ei ole näkynyt.

Tokain markkinat ovat siis jenkeissä "olemattomat" ja täten Gibsonilla ei ole hätää sen suhteen. Gibsonin pahin kilpakumppani taitaa olla PRS Guitars jonka tuotteet ovat "saman hintaisia" ja toteuttavat osittain samoja teknisiä ratkaisujakin. Ovat siis tyylillisesti ja kenties soundillisestikin lähellä toisiaan. Gibson ja PRS väänsivätkin tässä vuosi sitten tms. tuosta Singlecut-asiasta.

Onhan sitä Fernandesin kaulojakin sahailtu Bostonin satamassa mutta siitä ei kyllä kukaan Fenderiä parjaa. Gibsonia kyllä tykätään tökkiä tikulla silmään. Ilmeisesti sen aiheuttaa kateus? :)
Jii
27.06.2006 21:48:43

...

Säätöjen merkitys on kyllä unohtunut myyjiltä. Toki harva ostajakaan osaa laittaa (?) soittimensa kuosiin. Säätämisellä on todella paljon vaikutusta, eikä se edes ole niin kauheaa puuhaa.
Birth, copulation and death. Is this your life?
Jii
27.06.2006 21:55:24
Gibsonin pahin kilpakumppani taitaa olla PRS Guitars jonka tuotteet ovat "saman hintaisia" ja toteuttavat osittain samoja teknisiä ratkaisujakin. Ovat siis tyylillisesti ja kenties soundillisestikin lähellä toisiaan. Gibson ja PRS väänsivätkin tässä vuosi sitten tms. tuosta Singlecut-asiasta.

Tuo on jännä, että ne niin vahvasti niputetaan yhteen. Mielestäni PRS ei ole Gibson soundiltaan.
Gypsy
27.06.2006 22:23:47
PRS:n dissaaminen ei oo muotia? ;)

Niin tai sitten syy on se mikä vaikuttaa ilmeisimmältä kun tsekkaa Gibsoneita ja PRS:iä.
McNulty
27.06.2006 22:30:05
Tuo on jännä, että ne niin vahvasti niputetaan yhteen. Mielestäni PRS ei ole Gibson soundiltaan.

Lainatakseni itse itseäni: "ja kenties soundillisestikin lähellä toisiaan"
Ei tuossa nyt kovinkaan VAHVASTI niputeta. Lähinnä se on kai se että mahonkia vaahterakannella ja liimakaulalla = tuo mieleen samanlaisen soinnin. Mikeissähän on paljonkin eroja ne vaikuttavat toki omalta osaltaan soittimen soundiin.
Jii
27.06.2006 22:40:50
Lainatakseni itse itseäni: "ja kenties soundillisestikin lähellä toisiaan"
Ei tuossa nyt kovinkaan VAHVASTI niputeta. Lähinnä se on kai se että mahonkia vaahterakannella ja liimakaulalla = tuo mieleen samanlaisen soinnin. Mikeissähän on paljonkin eroja ne vaikuttavat toki omalta osaltaan soittimen soundiin.

Toki. En oikeastaan ajatellut kirjoitustasi omaani väsätessäni. Nähdäkseni Gibson ja PRS mielletään muuallakin kilpakumppaneiksi samoille markkinoille ja tuota ihmettelen.
McNulty
27.06.2006 22:44:25
Toki. En oikeastaan ajatellut kirjoitustasi omaani väsätessäni. Nähdäkseni Gibson ja PRS mielletään muuallakin kilpakumppaneiksi samoille markkinoille ja tuota ihmettelen.

No juu... onhan tuossa se että kummatkin ovat amerikkalaisia ja kun hintapolitiikka ja raaka-aineet on pitkälti samaa niin sillä se on taistelupari... ollut jo useamman vuoden.

Ja jollei muuten, niin yhdistäähän näitä merkkejä McCarty ainakin :)

Tuo Las Vegasin hölösuu, eli itse E.R., on ollut varsin tarmokas Anti-PRS valistaja viimeisten vuosien aikana. Sitä on arvailtu johtuuko se siitä että hän menetti PRS:n edustuksen retopping-selkkauksien vuoksi vai jostain muusta.

Minusta tuo on kuitenkin varsin hyvä parivaljakko kisailemaan, samoin kuin esim. Schecter ja ESP/LTD. Ihmiset haluavat referenssejä niin se on monesti helpoin toteuttaa sellaisen tuotteen kanssa jossa on lähes samat speksit ja lähes samat numerot hintalapussa.
Les Fender
27.06.2006 22:53:23
No yrityksinä PRS ja Gibson on ainakin ihan eri kokoluokkaa. G:n myynti 2004 oli 185 miljoonaa $ ja PRS:n 24,5 joten varmasti kappalemääräisesti mokia on toki moninkertainen määrä vaikka prosenttuaalisesti olisikin samaa luokkaa.
"Living is easy with eyes closed!"
Jii
27.06.2006 23:37:49
No juu... onhan tuossa se että kummatkin ovat amerikkalaisia ja kun hintapolitiikka ja raaka-aineet on pitkälti samaa niin sillä se on taistelupari... ollut jo useamman vuoden.

Ja jollei muuten, niin yhdistäähän näitä merkkejä McCarty ainakin :)

Tuo Las Vegasin hölösuu, eli itse E.R., on ollut varsin tarmokas Anti-PRS valistaja viimeisten vuosien aikana. Sitä on arvailtu johtuuko se siitä että hän menetti PRS:n edustuksen retopping-selkkauksien vuoksi vai jostain muusta.

Minusta tuo on kuitenkin varsin hyvä parivaljakko kisailemaan, samoin kuin esim. Schecter ja ESP/LTD. Ihmiset haluavat referenssejä niin se on monesti helpoin toteuttaa sellaisen tuotteen kanssa jossa on lähes samat speksit ja lähes samat numerot hintalapussa.

Jouduin lainaamaan koko kirjoituksesi, laiskuus tai jotain. 8-)

McCarty on LesPaul-tyyppinen soitin, ei LesPaul. Muutoin soundissa Gibson vaikuttaa omien kokemusten perusteella paremmalta, mutta PRS on huomattavasti soitettavampi. Toki PRS kattaa huomattavasti laajemman äänimaailman kuin Gibsonit ja toimii esim. keikkakitarana täydellisesti monipuolisessa musiikissa (kokemusta on).

E.R:n kirjoituksille en muuten paljon arvoa anna.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)