Aihe: Stick Control kysymys
1 2
Speedy
26.06.2006 17:14:27

Se, kuka väittää soittavansa tuplia käyttämättä pomppua, valehtelee. :)

Täh.. No kyllhän niitä soitetaan treenimielessä vaikka tyynyyn.. ja ei kyllä pomppaa.. Mutta siis treeni, käytännöstä en tiedä.. soittotapoja varmaan yhtämonta kuin rumpaliakin..=I

Itse soitan kyllä molempia, open ja closed, riippuu käyttötarkoituksestakin.. Mutta jos oeln ymmärtänyt, niin olipa tapa mikä tahansa, pitäisi kuitenkin tietää aina montako iskua soittaa.. Paitsi press roll, mutta siinäkinhän on oltava jokin perus syke millä ne soittaa.. Esim. 8- tai 16-osat.. ja näillä ainakin minä saan sen toteutettua joko löysästi tai tiukasti..=I

Mutta mikä on rollin ja tremolon ero?
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
mooch
26.06.2006 19:16:12
No koetan selittää niin että tajuat. :P
Settirumpalit soittavat closed rollin keskimäärin tosi paljon jäykemmin, tiukemmin ja nopeammin kädenvaihdoin. Olen kuullut vierestä ammattikseen soittavan klassisen lyömäsoittajan soittavan tremoloa joka kuulosti viereen todella harvalta ja löysältä. Kun kysyin syytä tähän, hän kehoitti menemään salin toiseen päähän kuuntelemaan, ja avot, tremolo kuulosti sinne todella täyteläiseltä ja hyvältä. Kun ei soiteta mikkien läpi niin sitten soitetaan soundi akustisesti montusta saliin asti. En ole kuullut oikeastaan kenenkään "rumpalin" soittavan tremoloa siten. Ero oli valtava. Jokos tajusit?

No juuh, mutta tulipa nyt vaan mieleen että ei kyllä mun mielestä voi yleistää että klasarilyöjät vs. settirumpalit.. Ehkä noin on jossain tapauksessa. Ehkä johtuu myös siitä että kaikki lyöjät ketä mä tunnen (kuten minäkin), soittaa aktiivisesti myös settiä.

En ole myöskään koskaan kuullut klassisen lyömäsoittajan soittavan tuplaiskuja samalla tavalla jämäkästi ja "kvantisoidusti" kuin hyvän settirumpalin.

Mä oon. Oikeastaan jämäkimmät double stroket oon kuullut klasarilyöjältä. (No okei taas; kyllä hänkin soittaa settiä. Tosin pääasiassa klasarilyöjä)

Enkä sano että toinen olisi parempi toista, ovatpahan vain erilaisia soundeja. Ikäänkuin legato vs. staccato.

Niin, kyllä, mutta kyllä mun mielestä päämäärä on hyvin pitkälti sama. Tasaisesti pärisevää pikkurumpua.

Totta, closed roll on helpompi saada kuulostamaan yhtenäiseltä. Juuri siksi sitä ei pitäisikään opettaa ennen kuin tuplat on hallussa. Muuten tuplat jää helposti laiskoiksi kun tremolot soitetaan aina closed rollina. Ja kyllä, open rollina tremolon saa myös yhtenäiseksi joskin soundi on agressiivisempi ja erottelvampi kuin "closed":issa.

Niin no, tarpeeksi nopalla tempolla ei kukaan huomaa mitään :-)

Jossain tapauksissa on tietysti niinkuin sä sanoit, mutta mä en vaan itse osaa tänäpäivänä enää sillälailla erotella klasarilyöjiä ja settirumpaleita.. No mutta olkoon miten on.
markkuliini
27.06.2006 01:54:46

www.vasamayhtye.com
Deino
27.06.2006 20:57:45

http://koti.mbnet.fi/teba90/Picture/Problem.jpg

Parempi kuva. En vieläkään ymmärrä, miten tuo soitetaan.
Deino vaan
Speedy
27.06.2006 21:02:16

http://koti.mbnet.fi/teba90/Picture/Problem.jpg

Parempi kuva. En vieläkään ymmärrä, miten tuo soitetaan.

Meneekos closed tässä tapauksessa niin että se sevenstroke soitetaan kolmen 8-osan aikana.. Eli alkaako seuraavan tahdin isku oikealla vai vasemmalla..?
Deino
27.06.2006 21:04:48

Meneekos closed tässä tapauksessa niin että se sevenstroke soitetaan kolmen 8-osan aikana.. Eli alkaako seuraavan tahdin isku oikealla vai vasemmalla..?

Seuraavan tahdin isku alkaa oikealla, ja sehän tässä on se ongelma. :I
Deino vaan
Speedy
27.06.2006 21:09:53

Seuraavan tahdin isku alkaa oikealla, ja sehän tässä on se ongelma. :I

Niin no sitten se on vähän pahempi rasti.. Mutta onkos siellä kirjassa (ei ole mulla sitä tässä nyt) vastaava harjoitus OPENrollilla? Jotenkin hämärästi muistelen noiden liittyvän siihen että soitetaanko ne "tahdin sisään" vai ykköselle se viimenen isku..

Eikös siellä kirjan alussa sitäpaitten ole selitetty nuo jutut mitä tarkoittaa??
Deino
27.06.2006 21:12:45 (muokattu 27.06.2006 21:12:54)

Niin no sitten se on vähän pahempi rasti.. Mutta onkos siellä kirjassa (ei ole mulla sitä tässä nyt) vastaava harjoitus OPENrollilla? Jotenkin hämärästi muistelen noiden liittyvän siihen että soitetaanko ne "tahdin sisään" vai ykköselle se viimenen isku..

On, mutta siinä käsijärjestys pysyy koko ajan RLRL, eli se openroll menee näin: RLR LRLRLR LRL... jne.

Eikös siellä kirjan alussa sitäpaitten ole selitetty nuo jutut mitä tarkoittaa??

Vain se, että closed on ns. press, ja open on eroteltu tms. Siitähän puhuttiin jo tuolla edellisellä sivulla.
Deino vaan
Speedy
27.06.2006 21:15:58

Vain se, että closed on ns. press, ja open on eroteltu tms. Siitähän puhuttiin jo tuolla edellisellä sivulla.

No sitten soitat sen silleen..=I
markkuliini
27.06.2006 21:57:03

Meneekö multa nyt jotain ohi...? Päivänselvä juttu.

Soitat sen niinkuin aiemmin eli soittaisit siihen tuplia ( o v o vv oo vv, o v o vv oo vv jne...), muuta tuplien sijaan soitat käsien samassa rytmissä pressrollia. Kädet menee kokoajan kahdeksas osia, kolme ensimmäistä yksittäisiä iskuja, ja kolme seuraavaa "pressejä". Vaikea selittää, mutta käytännössä simppeliä. Ainakin jos sen osaa.. :) Kädet lyö ikään kuin tap tap tap bzzzbzzzbzzztap tap tap bzzzbzzzbzzz.

Uittu miten hölmön näköistä kirjoitettuna...
www.vasamayhtye.com
drum-monkey
27.06.2006 21:59:12 (muokattu 27.06.2006 21:59:56)
Voisikohan olla painovirhe? Esim. minulla tuottaa vaikeuksia soittaa se järkevästi esim. temmossa 120, ja jos siitä mennään vähänkin ylöspäin, se on mahdoton.

Ei se painovirhe kyllä ole... Käsien liike on kahdeksasosia, mutta käytetään pomppua hyväksi niin, että saadaan tremolo aikaiseksi. Eli kolmella kahdeksasosaliikkeellä tehdään tremoloa closed rollina (joka stick controlin ohjeiden mukaan on sama kuin press roll, mielestäni).

E. Aloin ilmeisesti kirjoittamaan juuri, kun oikea vastaus oli löytynyt:)
Munletti on mulletti
markkuliini
27.06.2006 22:01:10

Ei se painovirhe kyllä ole... Käsien liike on kahdeksasosia, mutta käytetään pomppua hyväksi niin, että saadaan tremolo aikaiseksi. Eli kolmella kahdeksasosaliikkeellä tehdään tremoloa closed rollina (joka stick controlin ohjeiden mukaan on sama kuin press roll, mielestäni).

E. Aloin ilmeisesti kirjoittamaan juuri, kun oikea vastaus oli löytynyt:)

Eli juuri niin että pressit sulautuu yhdeksi tremoloksi... Sä osasit selittää paremmin . :)
www.vasamayhtye.com
Deino
28.06.2006 13:34:17

Soitat sen niinkuin aiemmin eli soittaisit siihen tuplia ( o v o vv oo vv, o v o vv oo vv jne...), muuta tuplien sijaan soitat käsien samassa rytmissä pressrollia. Kädet menee kokoajan kahdeksas osia, kolme ensimmäistä yksittäisiä iskuja, ja kolme seuraavaa "pressejä". Vaikea selittää, mutta käytännössä simppeliä. Ainakin jos sen osaa.. :) Kädet lyö ikään kuin tap tap tap bzzzbzzzbzzztap tap tap bzzzbzzzbzzz.

Ahaa. Mutta lauseessa '7 stroke closed-roll' numero seitsämänhän on sitten täyttä paskaa, jos niitä tremolo iskuja tulee vain kolme? Ja etkös itsekkin tuolla alussa niin neuvonut? No, tuolla nyt kuvailemallasi tavalla saan sen soitettua niinkuin pitääkin... Ja sitten taas päästään seuraavaan ongelmaan, kun vieressä on sama kuva, mutta siinä lukee '5 stroke closed-roll'... vittu.
Deino vaan
jussijoe
28.06.2006 14:13:31

Ja sitten taas päästään seuraavaan ongelmaan, kun vieressä on sama kuva, mutta siinä lukee '5 stroke closed-roll'... vittu.

bärrbärrTäp bärrbärrTäp
totomiettinen
28.06.2006 15:11:09
Ahaa. Mutta lauseessa '7 stroke closed-roll' numero seitsämänhän on sitten täyttä paskaa, jos niitä tremolo iskuja tulee vain kolme? Ja etkös itsekkin tuolla alussa niin neuvonut? No, tuolla nyt kuvailemallasi tavalla saan sen soitettua niinkuin pitääkin... Ja sitten taas päästään seuraavaan ongelmaan, kun vieressä on sama kuva, mutta siinä lukee '5 stroke closed-roll'... vittu.

Se seitsemäs tai viides isku on jo seuraavan tahdin ykkösellä:

vv oo vv/O v o...
-I like my sugar with coffee and cream-
drum-monkey
28.06.2006 21:17:30
Se seitsemäs tai viides isku on jo seuraavan tahdin ykkösellä:

vv oo vv/O v o...

Näin. Joskus jouduin itse kuseen Charles Wilcoxonin snare-soolokirjaa soittaessani, kun roll oli kahden kahdeksasosan mittainen, alkoi oikealla ja seuraavan tahdin ykkönen oli myös oikea. Alla kuitenkin luki, että 7-stroke roll, joten luulin että pitää soittaa trioleja kummallakin kädellä, mutta ennen rollia oli ruff, joka sitten laskettiin rolliin mukaan. Ihme sekoilua.
Munletti on mulletti
Epämuusikko
28.06.2006 21:48:19
Näin. Joskus jouduin itse kuseen Charles Wilcoxonin snare-soolokirjaa soittaessani, kun roll oli kahden kahdeksasosan mittainen, alkoi oikealla ja seuraavan tahdin ykkönen oli myös oikea. Alla kuitenkin luki, että 7-stroke roll, joten luulin että pitää soittaa trioleja kummallakin kädellä, mutta ennen rollia oli ruff, joka sitten laskettiin rolliin mukaan. Ihme sekoilua.

Noiden kanssa on joskus tullut itsekin hiuksia halottua.
Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
mooch
29.06.2006 13:23:12
Noiden kanssa on joskus tullut itsekin hiuksia halottua.

Joo, toi sama rolli aiheutti mullakin joskus mietintää.. Mutta paras tähän asti ollut on kyllä N.A.R.Din kirjan sivulla 10 (Smitty's Delight ja siinä seuraavassakin), kun pitäisi vetää 15 stroke roll. Niin, että alkaa ensimmäisen neljäsosan toisella kahdeksasosalla (2/4 tahtilaji siis) ja kestää seuraavan tahdin alkuun, tai siinä siis se 15. isku.

Tota sai hetken matematiikan kanssa laskea... Mitä lie Vince Mottilla ollut päässä tuota kirjoittaessa?!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)