Aihe: cover-bändeillä kysyntää
1 2 3
Order
26.06.2006 22:27:11
...Coverbändien kysyntä on v.2006 vilkkaampaa, kuin oli tämän threadin aloitushetkellä. Koska kysyntää on, niin liksatkin on sitten sen mukaiset "nimettömilläkin" bändeillä. Tonni, toista tonnia + kulut, helppo nakki...

Kuulostaa ihan järjettömältä, liksat siis, mutta en osaakaan hahmottaa hommaa kunnolla. Monta soittajaa ja sillee. Silti, soittaminen -> harrastus&hauskanpitoa, ja se on mulla luultavasti hamaan loppuun asti lähtökohtana, niin sen kai pitäisikin :)
Kun miettii tonnia keikasta nii siinähän sekoaa, ite raadan perse ruvella ja saan kuussa _reilut_ toista tonnia kesätöistä, ja tunnen jo saavani todella hyvää palkkaa.

Tässä jutussa mentiin nyt vähän pitkälle, vaikka hyvin aiheessa pysyttiinkin. Idea oli siis edelleen enemmänkin hauskanpito ja kokemuksen karttuminen. Keikkaliksaksi mulle kelpais ihan hienosti se matkakulut ja vaikkapa jotain safkaa. Pohdin vain sitä, mihin Kivi tosin jo vissiin vastasikin, että saako noita keikkoja jos ei lähde ihan sille yleisön liehittely -linjalle. Koska jos hauskanpito olisi kriteerinä, olisi soitettavan musan kuitenkin oltava sellaista, mistä itse pitää. Tosin nyt kun asiasta mainitsit, opiskelun ohella jollain toimivalla coverbändillä voisi kustantaa ehkä soittoharrastuksen, mikä ei kuulosta ollenkaan hullummalta. Se taas veisi varmasti aikaa, niin opiskelulta kuin muulta musisoinnilta. Vaikka, sääh, ohan tässä aikaa siihen asti kuitenki ko kuollaa :)
And eternity, my friend, it's a long fucking time. S.M.A.K.
kivi
26.06.2006 22:45:41
Kuulostaa ihan järjettömältä, liksat siis, mutta en osaakaan hahmottaa hommaa kunnolla.
---
Keikkaliksaksi mulle kelpais ihan hienosti se matkakulut ja vaikkapa jotain safkaa. Pohdin vain sitä, mihin Kivi tosin jo vissiin vastasikin, että saako noita keikkoja jos ei lähde ihan sille yleisön liehittely -linjalle. Koska jos hauskanpito olisi kriteerinä, olisi soitettavan musan kuitenkin oltava sellaista, mistä itse pitää. Tosin nyt kun asiasta mainitsit, opiskelun ohella jollain toimivalla coverbändillä voisi kustantaa ehkä soittoharrastuksen, mikä ei kuulosta ollenkaan hullummalta. Se taas veisi varmasti aikaa, niin opiskelulta kuin muulta musisoinnilta. Vaikka, sääh, ohan tässä aikaa siihen asti kuitenki ko kuollaa :)

On sillä rahalla ottajia, ei sitä käteen saa.

Jos työnantajasi maksaa sulle kaksi tonnia bruttona, se tarkoittaa sitä että kaikkine kuluinesi sä maksat työnantajalle noin kuusi tonnia (lähde: Freelancetyön opas, Heikki Jokinen).

Keikkaileva yhtye maksaa itse nuo kulut, ja monia muita, mutta jos soitat hyvin menestyvässä cover-bändissä, voit kenties arvella saavasi joka keikasta vähintään sata - sataviisikymmentä euroa käteen. Se on jo ihan kiva, ja jos firma- ja pukukeikkaa piisaa, voi saada enemmänkin.

Mutta toimivalla coverbändillä voi kyllä maksaa kuluja, tulla kenties kohtuullisen suosituksikin. Sitähän esmes tää meidän soul-jengi; Niko Ahvonen, Sami Saari ja Sasu Moilanen ovat tehneet koko ikänsä, vaikka materiaali jossain vaiheessa vaihtuikin "omiin", hiukan iskelmällisempiin hitteihin.

Aloita miettimällä mistä sellaisesta musasta diggaat, mistä kaikki muutkin diggaa ja mitä on silti cool soittaa. Kokoa setti ja treenaa se. Kokoa toinen. Siitä se lähtee.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Order
26.06.2006 22:52:45 (muokattu 26.06.2006 22:57:00)
Aloita miettimällä mistä sellaisesta musasta diggaat, mistä kaikki muutkin diggaa ja mitä on silti cool soittaa. Kokoa setti ja treenaa se. Kokoa toinen. Siitä se lähtee.

Jees, eiköhän se lähde jos on lähteäkseen. Vähän tietty mietityttää, jääkö se oma juttu ja tuotteliaisuus sitten jalkoihin ja katoaa, mutta nyt on kyllä semmone tilanne, että mikä tahansa musiikillinen aktiviteetti on plussaa. Eiköhän sitä sitten jos semmone tuuri kävisi, useammankin jutun hoitelisi.

Edit: Kivelle vielä pitkää plussaa, aina asiallisia vastauksia varsinkin silloin kun niitä eniten tarvitsee. Muistan joskus ajat sitten kirjoittaneeni jotain bändijutuista, ja Kivi osasi kyllä vastata kovin kannustavasti ja samalla realistisesti. Ei ois ehkä noita ekoja "bändikokeiluja" tullu tehtyä, tai niin innolla ainakaa. Kiitos siitä :)
uruttaja
27.06.2006 07:29:15
Jees, eiköhän se lähde jos on lähteäkseen. Vähän tietty mietityttää, jääkö se oma juttu ja tuotteliaisuus sitten jalkoihin ja katoaa, mutta nyt on kyllä semmone tilanne, että mikä tahansa musiikillinen aktiviteetti on plussaa. Eiköhän sitä sitten jos semmone tuuri kävisi, useammankin jutun hoitelisi.

Edit: Kivelle vielä pitkää plussaa, aina asiallisia vastauksia varsinkin silloin kun niitä eniten tarvitsee. Muistan joskus ajat sitten kirjoittaneeni jotain bändijutuista, ja Kivi osasi kyllä vastata kovin kannustavasti ja samalla realistisesti. Ei ois ehkä noita ekoja "bändikokeiluja" tullu tehtyä, tai niin innolla ainakaa. Kiitos siitä :)

Komppaan tuoa sun edittiä, Kivi on asiallinen ja avulias kaveri.

Coverbändissä yksittäisen soittajan liksa vois olla ihan helposti tuon 150 euroa ilta. Useathan eivät vielä tuolla liikahda, mutta hyvä lähtökohta tuo on.

Pikkusen lisää aiheeseen. Työhön ja mahdollisiin liksoihin.

Tilaappa vaikka Eterasta Keikkatyöläisen sosiaaliturvaopas, joka on luovien alojen ja pätkätyöläisten sekä yrittäjien 57 sivuinen opas. Kattava teos ja hyödyllinen muillekkin kuin sinulle.

Ravintolassa soitettavan musiikin tariffiliksa (ravintolamuusikon TES) on illasta riippuen pikkusen toistasataa euroa bruttona. Tuota osastoa voit katsella Muusikojen Liiton liksalistoilta. Löytyy netistä. Tämän otin esille siksi, että ravintolassa soitettavalle musiikille on määritelty hinta. Sillä ei ole välilä minkälaista musaa siellä soitetaan.

Eikö ne rahat kannattaisi ottaa pois kuleksimasta ja rahoittaa niillä opiskeluja tai vaikka sitten sitä oman bändin toimintaa. Soittaminenhan on hieno harrastus ja jos siitä vielä joku maksaakin, niin eikö se ole kovastikkin hienoa?
kivi
27.06.2006 12:23:14
EDIT: Luin Kiven tulkinnan aiheesta. Eiköhän esim. Rollareissakin ole ollut hyvin monta kovempaa juoppoa ku nämä sun mainitsemaa 2 puolijuoppoa? Et vastannut vuodatuksellasi kysymykseen onko cover-bändillä kysyntää vai ei. Ennemminkin siihen onko sun mielestä järkeä tehdä cover-keikkaa vai ei.

Vastasinpa. :-D

Mutta sanotaanpa vielä selkeämmin, että: jos coveroitava artisti on tarpeeksi suosittu, saattaa tribuuttibändillekin löytyä keikkaa, mutta mitä enemmän erilaista suosittua musaa settiin mahtuu, sitä helpommin homma käy.

Ja juoppoudesta minä en ole sanomaan mitään, mutta eihän toi Rolling Stones oikeastaan oo mitään uutta tehnyt Beggars Banquetin ja After-mathin jälkeen; sinänsä loistavat Sticky Fingers ja Exile on Main Street on ihan sitä samaa pässinlihaa uudessa paketissa, ja muista ei puhettakaan, että ei kai se uudistuminen Rollarienkaan työlistassa ensimmäisenä ole.

...ja mun mielestäni kyllä on järkeä tehdä cover-keikkaa, mutta kannattaa tiedostaa että siinä tulee katto vastaan nopeammin kuin omalla musiikilla, jos kohta alkutaival käy noin tuhat kertaa helpommin.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Order
27.06.2006 14:48:06
Ravintolassa soitettavan musiikin tariffiliksa (ravintolamuusikon TES) on illasta riippuen pikkusen toistasataa euroa bruttona. Tuota osastoa voit katsella Muusikojen Liiton liksalistoilta. Löytyy netistä. Tämän otin esille siksi, että ravintolassa soitettavalle musiikille on määritelty hinta. Sillä ei ole välilä minkälaista musaa siellä soitetaan.

Siis johonkin liittoon tms. kuuluvalla hemmolla, vai ihan sama kenellä joka nyt sattuu siellä ravintolassa soittamaan?
kivi
27.06.2006 14:55:45
Siis johonkin liittoon tms. kuuluvalla hemmolla, vai ihan sama kenellä joka nyt sattuu siellä ravintolassa soittamaan?

Ei se nyt noinkaan toimi. Tarkoittaa yksinomaan sitä, että alalla _on_ palkkasuositukset, ja niitä voi käyttää yhtenä pointtina neuvotellessaan palkkaa. Tarkoittaa myös sitä, että jos olet liiton jäsen ja suostut selvästi liiton suositusta alempaan palkkaan, heikennät olennaisesti liiton muiden jäsenten asemaa, ja siitä tod näk tullaan tykkäämään kyttyrää.

Selvennyksen vuoksi täytyy kyllä huomauttaa, etteivät nuo tariffit koske kuin selkeästi leipätyönä tehtävää illasta iltaan ravintolamusisointia.
Order
27.06.2006 15:04:11
Selvennyksen vuoksi täytyy kyllä huomauttaa, etteivät nuo tariffit koske kuin selkeästi leipätyönä tehtävää illasta iltaan ravintolamusisointia.

Tällainen kuva mulla jutusta olikin. Mutta kuten totesin, ei se raha vaan se soittaminen. Vaan eihän se haittaa vaikka jonkun euron joskus jostain saisikin :)
Janus
27.06.2006 15:13:41
Tarkoittaa myös sitä, että jos olet liiton jäsen ja suostut selvästi liiton suositusta alempaan palkkaan, heikennät olennaisesti liiton muiden jäsenten asemaa,

Kirjoitat aina asiaa, plussaa ja komppia, mutta millä perusteella liittoon kuulumattomat bändit, jotka polkevat hintoja, eivät heikentäisi liittoon kuuluvien bändien asemaa keikkamarkkinoilla?
uruttaja
27.06.2006 17:05:39
Heikentävät kyllä, mutta se ei ole yhtä sopimatonta käytöstä kuin liiton jäsenen harrastama hinnan polkeminen.

Puuseppä ei voi rakentaa sulle kuistia ilmaiseksi, koska se on hänen työtään, mutta IT-alalta lomalla oleva velipoika joka lähtee kuistinrakennuskökkään saa ihan hyvin duunata kuistia kaljapalkalla ilman että rakennusalan liitto ärähtää.

Tilanne muuttuu toiseksi vasta jos velipoikasi aikoo rakentaa kuisteja enemmänkin. Samalla tavalla jokainen aloittaa jostakin, ja on ihan oikein ettei niistä ekoista keikoista jotka tehdään huvin ja työkokemuksen vuoksi saa samaa liksaa kuin oppirahat maksettua pitää odottaa.

Hyvä keskusteluhan tästä syntyi.

Vastaan palkka-asiaan mahdollisimman yksinkertaisesti:

Olet lähtökohtaisesti väärässä. Siinä suhteessa olet oikeassa että työehtosopimus ei koske harrastustoimintaa. Mutta silloin kun keikasta saa jonkunlaisen korvauksen. niin silloinhan se ei enää olekkaan harrastusta vaan työtä. (vrt: soittimien vakuuttamis-thread.)

Puuseppä voi rakentaa mulle kuistin tai vaikka talon ihan rauhassa ilmaiseksi. Ihan niinkuin sinä tai minä voidaan soittaa ravintolassa ilmaiseksi tai alle tariffin, tai yli tariffin. Sopimusvapaus on olemassa. Mutta sekin on taas toinen juttu.

Rakennusliitolla ei ole kanneoikeutta, vaan sen Rakennusliiton jäsenellä. Siis liiton jäsen voi nostaa Rakennusliiton avustamana kanteen laittomasta työsuhteesta.

Rakennusliitossa työnantajien ja työntekijoiden solidaarisuus saattaa olla hieman korkeammalla tasolla kuin muusikoiden ja ohjelmatoimistojen keskuudessa.

Työsuojelupiirit saattavat tehdä ratsioita työpaikoille. Mutta sekin on toinen juttu.

Ravintolamuusikoilla on yleissitova työehtosopimus, joka sitoo työnantajaa maksamaan vähintään Tes:n liksan. Yleissitovuus tarkoittaa sitä, että minimipalkanmaksuvelvoite on myös työnantajaliittoon kuulumattomilla työnantajilla. Tämä on raakaa faktaa.

Jostain syystä näyttää siltä että aivan liian monet bändit tekevät/suostuvat tekemään vuosia pelkkää promokeikkaa, vaikka liksaa on saatavissa.

Ravintoloitsija/ohjelmatoimisto/klubinpyörittäjä tietää taatusti paljonko muusikon palkka on. Se on sitten hänen vallassaan tilata bändi tai olla tilaamatta. Liksoja polkemalla sekä liittoon kuulumaton että liiton jäsen heikentää suomalaisen muusikon asemaa.

Kivelle vielä kommentti, että yhden bändin tributoimisella ainakin meillä päin tulee keikkoista iso uupelo. Stadissa ei kuulemma makseta, olipa se tribuutti mikä vaan.

En uskaltaisi satsata tuhansia euroja bändiin, joka soittaa vain yhden bändin biisejä, muutama lisää ja keikkaa on jo huomattavasti enemmän.
kivi
27.06.2006 17:16:24
Puuseppä voi rakentaa mulle kuistin tai vaikka talon ihan rauhassa ilmaiseksi. Ihan niinkuin sinä tai minä voidaan soittaa ravintolassa ilmaiseksi tai alle tariffin, tai yli tariffin. Sopimusvapaus on olemassa. Mutta sekin on taas toinen juttu.

Taisin puhua epäselvästi.

Mä en tarkoittanut etteikö puusepällä olisi oikeutta tehdä työtään ilmaiseksi; totta kai on. Mutta se on moraalisesti enemmän väärin pistää hänet tekemään niin.

Mä tiedän muuten eräänkin bändin joka vetää pelkkiä CCR-covereita, ja on kova sana pohjoisen keikkamestoilla...
Janus
27.06.2006 17:23:41
Kivelle vielä kommentti, että yhden bändin tributoimisella ainakin meillä päin tulee keikkoista iso uupelo. Stadissa ei kuulemma makseta, olipa se tribuutti mikä vaan.

Stadin keskustassa on muutamakin paikka, jotka pitävät lähes kuukausittain bändejä soittamassa tribumeiningillä rokkikeikkoja (siis "X plays Y"), ja rahaa liikkuu noissakin. Mutta on toisaalta suotavaa, että maksava yleisö tietää jostain Y:n lisäksi myös X:n, tai ainakin X:n feat-artistin.
uruttaja
27.06.2006 17:56:13
Taisin puhua epäselvästi.

Mä en tarkoittanut etteikö puusepällä olisi oikeutta tehdä työtään ilmaiseksi; totta kai on. Mutta se on moraalisesti enemmän väärin pistää hänet tekemään niin.

Mä tiedän muuten eräänkin bändin joka vetää pelkkiä CCR-covereita, ja on kova sana pohjoisen keikkamestoilla...

Heh, tiedän minäkin tämän ccr-coverpumpun. Kova ja kova...

Miksi on moraalisesti hyväksyttävämpää pistää muusikko soittamaan ilmaiseksi?
kivi
27.06.2006 17:58:50
Miksi on moraalisesti hyväksyttävämpää pistää muusikko soittamaan ilmaiseksi?

Ei olekaan.

Mutta on hyväksyttävää pistää aloittelija soittamaan ilmaiseksi, eikä harrastelijalle tarvi maksaa ammattilaisen palkkaa.

Oliskohan tässä nyt saivartelun loppu?
:-)
kalakukko
27.06.2006 23:24:44
Mut hei mites noi teosto (?) ym. jutut menee kun eikös noita covereita vetävät pumput joudu maksamaan jotain korvauksia siitä että heitetään keikkaa ja taotaan rahhookin mahollisesti siinä samalla muitten piiseillä. Ja kuis kalliiksi semmonen tulee :P

Ite ois syksyllä tarkotus ruveta keikkoja bändin kanssa heittämään ja ihan omilla biiseillä, mutta toki vois olla kiva vaikka joku coveri ottaa settiin mukaan, hmm...

Ja just niiq tässä jo sivuttiin noilla äärivertauksilla, että soitetaan kasarikultakurkkurokki klassikoita suoliviemärigrindcoreversioina niin covereita vedettäessä tietty pien riski, että porukkaa häirittee kun kuulostaa alkuperäsestä niin erilaiselta ym. Kuitenkin oon sitä mieltä, että covereissa pitäis olla jotain omaa ilmettä niiden tehdessä kumminkin sopivasti kunniaa alkuperäsille versioille :)

moi
Justo Almario ,,/
kivi
27.06.2006 23:29:35
Mut hei mites noi teosto (?) ym. jutut menee kun eikös noita covereita vetävät pumput joudu maksamaan jotain korvauksia siitä että heitetään keikkaa ja taotaan rahhookin mahollisesti siinä samalla muitten piiseillä. Ja kuis kalliiksi semmonen tulee

Keikkajärjestäjä maksaa, soitettiin kenen biisejä hyvänsä.

Lupiakaan ei tarvitse kysellä, kunhan täyttää esitysilmoituksen oikein ja palauttaa Teostoon, niin keikasta menee teostorahat oikeaan osoitteeseen, kappaleiden oikeudenomistajille.

Livenä saa soittaa mitä vain, eikä sovituslupiakaan tarvitse vaikka kuulostaisi kuinka erilaiselta. Tallenteet on sitten toinen juttu.
Epämuusikko
28.06.2006 12:34:27
Olen tässä samoilla linjoilla Jään ja Tulen (hihi) kanssa. Mulla on ihan erikseen coverbändi, joka tekee firma- ja ravintolakeikkoja, ja vetää pelkästään covereita. Ja asennoitu hommaan siltä pohjalta, ja tienaa myöskin rahaa. Sitten on oman musan juttu erikseen - ja sitä tehdään sitten taiteellisista tavoitteista tinkimättä. Rahaa tulee sitten joskus jos on tullakseen ...

Näin. Lypsylehmät ja taideprojektit erikseen.
Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
ankkiz
28.06.2006 22:55:48

Minä nyt en kauheasti mistään mitään tiedä, mutta joskus olin kuulevinani että maksullisilla keikoilla ei saa soittaa covereita? (ellei ole jotain tekijänoikeusjuttuja bändin kanssa käynyt jonka biisi se on)
Janus
28.06.2006 23:06:52
Minä nyt en kauheasti mistään mitään tiedä, mutta joskus olin kuulevinani että maksullisilla keikoilla ei saa soittaa covereita? (ellei ole jotain tekijänoikeusjuttuja bändin kanssa käynyt jonka biisi se on)

Olit kuullut väärin, tai se joka sulle noin sanoi tietää vielä vähemmän kuin sinä. Livenä saa soittaa mitä biisejä vain, lisäksi tulee täyttää teosilmoitus, jonka mukaan järjestävä taho (esim. ravintola) tilittää korvaukset soitetuista biiseistä Teostolle ja sen kautta soitettujen biisien tekijöille. Myös siis sulle, jos olet rekisteröinyt keikalla soittamasi omat kappaleesi Teostoon.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)