Aihe: Kaapeleista ja kytkimistä
1
barnabas
14.10.2003 16:21:30 (muokattu 14.10.2003 16:24:37)
Esitän nytten pari ehkä typerää kysymystä.
1) Voiko mikkikaapelia jossa on kaksi johdinta sekä suojavaippa käyttää ihan monokaapelinakin sillein, että juottaa molemmat johtimet samaan kohtaan?

2) Jos kytkimissä puhutaan vaikka "250v 2A":sta niin eikös sitä voi myös käyttää huomattavasti pienempien jännitteiden kanssa. Kuten ääni kaapeleitten?

EDIT: 3) Lisätään vielä tämmönen kysysmys, että onko netissä muita elektroniikka osia myyviä verkkokauppoja kuin Partco Oy?
kivi
14.10.2003 18:12:12
1) Voiko mikkikaapelia jossa on kaksi johdinta sekä suojavaippa käyttää ihan monokaapelinakin sillein, että juottaa molemmat johtimet samaan kohtaan?

Voi, esimerkiksi monet (myös mä itse) tekee kitarapiuhat mikkikaapelista ja juottaa molemmat keskikarvat yhteen.

2) Jos kytkimissä puhutaan vaikka "250v 2A":sta niin eikös sitä voi myös käyttää huomattavasti pienempien jännitteiden kanssa. Kuten ääni kaapeleitten?

Kyllä.

EDIT: 3) Lisätään vielä tämmönen kysysmys, että onko netissä muita elektroniikka osia myyviä verkkokauppoja kuin Partco Oy?

On. Yleiselektroniikka, Radioduo, Bebek ...kaikilla taitaa olla verkkosivut.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
barnabas
14.10.2003 20:43:00
Kiitoksia vastauskista.
Insane Kane
15.10.2003 08:16:47
"And that's the bottom line.."
SaBer
15.10.2003 10:41:14

Joittenkin mukaan olisi parempi pitää sitä toista maana, ja liittää suojavaippa maahan vain vahvistimen päästä. Vähentää hurinoita kuulemma entisestään. En sitten tiedä huomaako tuota käytännössä.

Liian paksullakin kaapelilla voi olla haittavaikutuksia, mutta epäilen, että vaikka ne yhteen juottaisikin, niin ei haittaa. Tästä asiasta en kyllä ole ihan varma.
kivi
15.10.2003 10:58:21
Joittenkin mukaan olisi parempi pitää sitä toista maana, ja liittää suojavaippa maahan vain vahvistimen päästä. Vähentää hurinoita kuulemma entisestään. En sitten tiedä huomaako tuota käytännössä.

Paras signaali saadaan, kun vaipan ja kuumakarvan vastus on mahdollisimman lähelle sama. Tällä periaatteella vedän ne keskikarvat yhteen, syntyvä metallin määrä on lähempänä vaipan metallin määrää.

Mutta joo, kyllä tuota sun mainitsemaa kytkentääkin käytetään. Oon nähnyt, vaan en itse kokeillut, onko ero millainen.

Henkimaailman asioita ovat piuhat:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
barnabas
15.10.2003 11:22:46
Mitä jos "vahingossa" käy niin, että kaksi erisingaalia lähettävää kaapelia liittyvä samaan vahvistimeen menevään kaapeliin, samalla periaatteella kuin yksi singaali voidaan haroittaa useammaksi , mutta toistenpäin vain? Mitä tapahtuu?

Eivät kai singaalit kuitenkaan miksaudu yhteen? :)
SaBer
15.10.2003 11:24:50

Mutta joo, kyllä tuota sun mainitsemaa kytkentääkin käytetään. Oon nähnyt, vaan en itse kokeillut, onko ero millainen.

Henkimaailman asioita ovat piuhat:-)

Eroa en ole huomannut, mutta monet valmistajat niitä niin tekevät, ja niin olen itsekin tehnyt.
SaBer
15.10.2003 11:26:29

Mitä jos "vahingossa" käy niin, että kaksi erisingaalia lähettävää kaapelia liittyvä samaan vahvistimeen menevään kaapeliin, samalla periaatteella kuin yksi singaali voidaan haroittaa useammaksi , mutta toistenpäin vain? Mitä tapahtuu?

Eivät kai singaalit kuitenkaan miksaudu yhteen? :)

Kyllähän ne "miksautuvat", mutta tulee ongelmia volumen säädön, sekä impedanssien kanssa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)