Aihe: Stick Control kysymys
1 2
Deino
25.06.2006 20:53:06 (muokattu 27.06.2006 20:57:03)

Short Rolls In 6/8, sivun 25 ensimmäinen harjoitus (ja siitä eteenpäin). Miten se tehdään? En yhtään ymmärrä. Nyt ei voi rumpuopeltakaan kysyä.

http://koti.mbnet.fi/teba90/Picture/Problem.jpg

E: Kuva muutettu järkeväksi.
Deino vaan
markkuliini
25.06.2006 21:03:51

o v o vv oo vv eli taa taa taa taka taka taka. Käytännössä kolme ensimmäistä vuorolyöntejä ja kolme jälkimmäistä tuplattuja. Tuo "seven stroke roll" saattaa hämätä. Rollin viimeinen lyönti on tässä tapauksessa seuraavan tahdin ykkönen ja sekin lasketaan mukaan. Yhteensä seitsemän lyöntiä.
www.vasamayhtye.com
Deino
25.06.2006 21:08:22

o v o vv oo vv eli taa taa taa taka taka taka. Käytännössä kolme ensimmäistä vuorolyöntejä ja kolme jälkimmäistä tuplattuja.

Hmm? Sehän on sitten sama kuin edellisellä sivulla oleva? Ja eikö closed roll ole se tremolon tapainen?
Deino vaan
vapauskauppias
25.06.2006 21:46:56
Selvittäkää tässä samalla open ja closed rollien ero.
"Tuo fraasi-sana on kyllä vähän pikkurilliosastoa rumpujen soiton yhteydessä, myönnän. Komppi, filli, kalja."
Epämuusikko
25.06.2006 22:22:24
Selvittäkää tässä samalla open ja closed rollien ero.

Open = lyönti per ääni
Closed = pompulla. Esim. Tremolo. Tai vaikka "closed double stroke roll", siis ei enää "strokeja", mutta kaksi ääntä per käsi. tai jotain, näin mua on opetettu (kai). Dragit ja siis "tuplaiskut" kandee osata molemmilla tyyleillä.

Häkellyttävän tutun näköinen allekirjoitus...
Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
mooch
25.06.2006 22:44:36
Open = lyönti per ääni
Closed = pompulla. Esim. Tremolo. Tai vaikka "closed double stroke roll", siis ei enää "strokeja", mutta kaksi ääntä per käsi. tai jotain, näin mua on opetettu (kai). Dragit ja siis "tuplaiskut" kandee osata molemmilla tyyleillä.

En nyt tiiä selitänkö ihan samoin, mutta koska en tosta ihan täysin itse käsittänyt, niin mä sanoisin niin, että open stroke rollissa on määrätty määrä lyöntejä, closed stroke rollissa ei. Eikös se muistaakseni Stick Controllissakin ole näin selitetty?

Aloitusviestiin vastaisin tällä:

http://drumnetwork.com/rudi1.htm

7 stroke rollihan tuossa on siis kyseessä ja tuolta löytyy, tosin ota huomioon että eri aika arvoilla kirjoitettuna mutta kuitenkin.
markkuliini
25.06.2006 23:02:20

No niin, luin kirjasta sivun liian äkkiä enkä huomannut "closed" merkintää.
Closed rollilla tarkoitetaan sellaista tremoloa jossa ei lyödä kahta iskua per käsi vaan kapulaa prässätään kalvoa vasten, seurauksena useampi lyönti per käsi. Toiselta nimeltään tuo on kuvaavasti press roll.

Tuo 7 stroke closed roll teksti on hieman hämäävä koska todellisuudessa lyöntejä syntyy enemmän kuin tuo 7. Itse käsittäisin tuon siten että käsijärjestys ja käsien rytmitys on sama kun edellisissä treeneissä, mutta rollin soittotapa vain muuttuu closed/press rolliksi. Tämä on todella haastavaa hitailla tempoilla kun tremolo pitäisi saada yhtenäiseksi mutta kapulan pomput meinaa tremolossa loppua kesken.
www.vasamayhtye.com
mooch
25.06.2006 23:09:25
Tämä on todella haastavaa hitailla tempoilla kun tremolo pitäisi saada yhtenäiseksi mutta kapulan pomput meinaa tremolossa loppua kesken.

Niin, mutta enpä tiedä onko mitään syytä sitä niin treenatakaan. Käytännössä moinen kuitenkin soitettaisiin useammilla lyönneillä.
vapauskauppias
25.06.2006 23:16:22 (muokattu 25.06.2006 23:22:58)

Näinpä. Oli vain liian hienosti sanottu. Pakko oli pistää allekirjoitukseksi.

E: HOHO! Ja kuvauksestasi suuri plussa.
"Tuo fraasi-sana on kyllä vähän pikkurilliosastoa rumpujen soiton yhteydessä, myönnän. Komppi, filli, kalja."
Epämuusikko
25.06.2006 23:49:49
Aha. No, olkoon siis closed roll sama kuin press roll sama kuin buzz roll tai tremolo.
Mutta silti muistan joskus soittaneeni "määrätyn määrän kapulanääniä" sisältäneitä rolleja pompulla. Kuin myös erillisinä lyönteinä. Että lälläslää.
markkuliini
26.06.2006 00:07:47 (muokattu 26.06.2006 00:21:45)

Aha. No, olkoon siis closed roll sama kuin press roll sama kuin buzz roll tai tremolo.

Klasarit harrastaa sellaistakin. Joku joskus kutsui sellaista löysän kuuloista pomputtelu rollia missä on useampi pomppu kuin kaksi, french rolliksi. Tiedä sitten onko mikään virallinen termi. Closed roll on kyllä yleisesti a.k.a. press roll. On sitten makuasia kuin tiukan tai löysän kuuloisena sen haluaa soittaa. Olen kuullut joidenkin klassisten virvelinsoittajien soittavan press rollia todella löysänä ja harva-pomppuisena versiona. Kuulemma kuulostaa paremmalta yleisöön kun ääni sekoittuu musiikin sekaan.
Epäilen ettei, kun painetta aletaan lisäämään kapulaa pommujen lisäämiseksi, kukaan pysty laskemaan että onko siellä lopulta 7 vai kahdeksan jne. pomppua.

Mutta silti muistan joskus soittaneeni "määrätyn määrän kapulanääniä" sisältäneitä rolleja pompulla. Kuin myös erillisinä lyönteinä. Että lälläslää.

Hyvä juttu. Mutta kuulostaako se enää rollilta? Minäkin pystyn soittamaan erillisinä lyönteinä esim. neljä per käsi-rollia... Joskin todella hitaasti.
Jeff Porcaro soittaa myös esim Georgy Porgy:ssä hienosti koko biisin läpi haitsuun yhden käden rollia. Sori urpoilu, mutta kysehän on siitä missä rollin raja kulkee je semiotiikkahan on loistava maaperä väittelylle. ;)
www.vasamayhtye.com
Epämuusikko
26.06.2006 01:18:02
On sitten makuasia kuin tiukan tai löysän kuuloisena sen haluaa soittaa. Olen kuullut joidenkin klassisten virvelinsoittajien soittavan press rollia todella löysänä ja harva-pomppuisena versiona. Kuulemma kuulostaa paremmalta yleisöön kun ääni sekoittuu musiikin sekaan. Mukavampi niitä on soittaa (tai, olisi osata soittaa) löysästi. Jää "pelivaraa", jos haluaa ahtaa välillä lisää suhinaa tremoloon (?)

Hyvä juttu. Mutta kuulostaako se enää rollilta? Minäkin pystyn soittamaan erillisinä lyönteinä esim. neljä per käsi-rollia... Joskin todella hitaasti.
Meinasin ihan double-stroke rollia. Mutta siis pompulla. En tiedä miksi.
markkuliini
26.06.2006 08:33:08

Meinasin ihan double-stroke rollia. Mutta siis pompulla. En tiedä miksi.

Se, kuka väittää soittavansa tuplia käyttämättä pomppua, valehtelee. :)
www.vasamayhtye.com
Paas
26.06.2006 08:58:40

:) No eihän se ole käytännössä edes mahdollista olla käyttämättä pomppua joten totta. Ainahan siitä kalvosta tulee pomppua enempi tai vähempi halusi sitä tai ei.
Jos ei halua lainkaan pomppua niin sitten pitäis soittaa jotain tahmeaa juoksevaa ainetta/massaa eikä rumpua.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Jupi57
26.06.2006 10:40:15

Nooh, kokeilkaas vaikka pöydän reunaan vetää fivestrokea tuplaiskuin.
mooch
26.06.2006 12:23:38
Antakaas joku hyvä harjoitusmetodi tuon press rollin opetteluun, kun en tunnu saavan siitä hyvän kuuloista juuri millään. Keskelle kalvoa soittaessa varsinkin pörinä jää kaukaiseksi haaveeksi nopeammassakin temmossa, joten jos noita haluan harrastaa, pitää soittaa reunoille, kork. 5 tuumaa vanteesta. Olisko hyödyllistä esim. aloittaa nopeasti ja hidastaa niin kauan kuin sen saa kuulostamaan hyvältä ja nopeuttaa taas? tjsp...

Toivottavasti nyt sitten puhutaan samasta press rollista :-)

No mutta mä oon sen oppinut mielestäni järkevimmällä tavalla, elikkä niin, että tiputtelee kapuloita ihan rennosti rummulle ja antaa pomppia vapaasti. Aluksi todella hitaasti. Alku on tietysti helpompaa tehdä kalvon reunaan ja sieltä sitten siirtyä lähemmäs kalvon keskikohtaa. Aina kun edellisesti kapulasta "loppuu" pomput niin seuraava kapula rumpuun. Sitten vaan hitaasti sitä tahtia nopeammaksi. Sitä kun jaksaa veivata niin kyllä se sieltä alkaa löytyä.. Tärkeää on, että kädet toimivat symmetrisesti; toinen ei saa tippua korkeammalta kuin toinen, se kuuluu kyllä heti epätasaisena tremolona.
mooch
26.06.2006 12:28:59
Klasarit harrastaa sellaistakin.

Ha, "klasarit". En tajuu miten voidaan tässä tapauksessa puhua erikseen klasarilyöjistä tai rumpaleista.. Ihan samalla tavalla ne kädet toimii kummallakin ja tekniikkaa treenataan samoilla jutuilla.

Ihan kuin klasaripikkurumpalit eivät voisi open stroke rollia soittaa; no, mä käytän pääosin sitä "suljettua" tremoloa, koska mun mielestä sillä saa helpommin sen tremololta kuulostamaan. Tremolon tarkoitus kun on kuulostaa yhtenäiseltä pärinältä, iskuja ei tulisi erottaa. Mutta saa sen jotkut ilmeisesti sellaiseksi open stroke rollillakin.
markkuliini
26.06.2006 15:37:31 (muokattu 26.06.2006 15:39:02)

Ha, "klasarit". En tajuu miten voidaan tässä tapauksessa puhua erikseen klasarilyöjistä tai rumpaleista.. Ihan samalla tavalla ne kädet toimii kummallakin ja tekniikkaa treenataan samoilla jutuilla.

Ihan kuin klasaripikkurumpalit eivät voisi open stroke rollia soittaa; no, mä käytän pääosin sitä "suljettua" tremoloa, koska mun mielestä sillä saa helpommin sen tremololta kuulostamaan. Tremolon tarkoitus kun on kuulostaa yhtenäiseltä pärinältä, iskuja ei tulisi erottaa. Mutta saa sen jotkut ilmeisesti sellaiseksi open stroke rollillakin.

No koetan selittää niin että tajuat. :P
Settirumpalit soittavat closed rollin keskimäärin tosi paljon jäykemmin, tiukemmin ja nopeammin kädenvaihdoin. Olen kuullut vierestä ammattikseen soittavan klassisen lyömäsoittajan soittavan tremoloa joka kuulosti viereen todella harvalta ja löysältä. Kun kysyin syytä tähän, hän kehoitti menemään salin toiseen päähän kuuntelemaan, ja avot, tremolo kuulosti sinne todella täyteläiseltä ja hyvältä. Kun ei soiteta mikkien läpi niin sitten soitetaan soundi akustisesti montusta saliin asti. En ole kuullut oikeastaan kenenkään "rumpalin" soittavan tremoloa siten. Ero oli valtava. Jokos tajusit?

En ole myöskään koskaan kuullut klassisen lyömäsoittajan soittavan tuplaiskuja samalla tavalla jämäkästi ja "kvantisoidusti" kuin hyvän settirumpalin.

Enkä sano että toinen olisi parempi toista, ovatpahan vain erilaisia soundeja. Ikäänkuin legato vs. staccato.

Totta, closed roll on helpompi saada kuulostamaan yhtenäiseltä. Juuri siksi sitä ei pitäisikään opettaa ennen kuin tuplat on hallussa. Muuten tuplat jää helposti laiskoiksi kun tremolot soitetaan aina closed rollina. Ja kyllä, open rollina tremolon saa myös yhtenäiseksi joskin soundi on agressiivisempi ja erottelvampi kuin "closed":issa.

Seuraavaksi varmaan sanot että klassiset ja jazz-saksofonistit soittavat samanlaisella vibratolla....
www.vasamayhtye.com
J. Cool
26.06.2006 17:08:02

hmm... mä oon kyllä eläny tällasessa käsityksessä sekä klasari- että vapaamman näkökulman opettajien kuuntelemisen jälkeen:

tremolo, buzz roll, press roll:
ei lasketa iskuja tai käsiä, kunhan tulee tasanen tremolo. usein 2-3 iskua per käsi.

closed roll:
soitetaan pomppua paljon hyödyntäen, tiheä, kontrolloitu, tarkka. tuplalyöntejä. Tällä tavalla voi soittaa tremoloa, mutta se on kuitenkin oikeasti vain nopea double stroke roll.

open roll:

jokainen isku soitetaan erikseen, eli voi käytännössä soittaa mihin tahansa pintaan ja tulee tasaista soundia. Ei niin tiheä kuin closed roll ja vaatii lihaksen käyttöä enemmän.

klasarissa tremolo esim patoihin voi olla myös suht hidas single stroke roll. Rumpu (ja sali) reagoi hitaasti, nopeammin soitettuna menis soundi vain puuroksi.

eli hämmennän vain lisää pakkaa. muistaakseni myös muuan dave weckl selvittää näiden eroa back to basics videolla.
Joku tykkä humpa, joku tykkä hevi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)