Aihe: Valoalan oppikirja?
1
djlanza
08.10.2003 11:47:51
Kyselisin tietääkö kukaan löytyykö suomen maalta minkäänlaista valoalan opetuskirjaa. Paikallisilta kirjakauppiailta en ole saanut asiaan mitään apua. Tai löytyykö netistä mitään hyvää materiaalia. Olen hukassa kaikkien standardien mutkikkaassa maailmassa. Luulisi että maailmasta löytyisi edes yksi alan englanninkielinen teos.

Jos tiedätte jonkun, niin pistäkäähän nimi ja muita tietoja tänne päin. Kiitollinen jo etukäteen.
sormunen
08.10.2003 17:02:16
Kyselisin tietääkö kukaan löytyykö suomen maalta minkäänlaista valoalan opetuskirjaa.

Onhan niitä kirjoja maailmalla tehty. Neuvoisin ottamaan yhteyttä TEAK:in kirjastoon. Näistä taidekorkeakoulujen kirjastoista saa lainata toki muutkin kuin laitoksen opiskelijat.
En nyt muista ihan varmaan, mutta mun käsittääkseni Esa Blomberg oli tekemässä taannoin Audiokirjan lisäksi myös suomenkielielistä valokirjaa.

No, pari nimee kirjoista, jotka lähtevät perusteista ja joista on varmasti hyötyä:
Francis Reid: The Stage Lighting Handbook
James L. Moody: Concert Lighting: Techniques, Art, and Business

Eka on klassinen perusteos tekijänä englantilainen teatterivalaisun nestori. Jälkimmäinen taas amerikkalaisen vanhan liiton rock´n roll -valaisijan erittäin luettava kirja.

Mutta et sä näistä opi oikopäätä valoja tekeen. Ei nää mitään temppuja neuvo. Mutta jos oot kiinnostunut ja oot jo jotain tehnyt, niin nää kyllä avaa. Molempia saa aivan varmasti vaikka Akateemisen kautta.

Ammattilehti, jota mä vuosikaudet seurasin, on amerikkalainen (myös tyyliltään) Lighting Dimensions. Hyviä kuvia, artikkeleita rundien valmisteluista, kalusteluetteloita ja ploteja. Tääkin tulee melko varmasti lähipaikkakunnan ammattikorkeakoulun kirjastoon, jos siellä opetetaan jotain valoista tai äänistä. Isojen rundien / teatterijuttujen ploteista on hyötyä, jos jo jotain tietää.
sormunen
13.10.2003 14:22:15
No mutta ole hyvä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)