Aihe: Wahia?
1 2 3
wilzhu
25.06.2006 00:25:38
Älä nyt kokeilematta hommaa! Olen sitä mieltä, että jokainen wahi toimii pikkaisen erilailla eri musatyyleihin. Snarling dogs on itellä toiminut paremmin hi gain menossa. Cry baby on jotenkin "perinteisempi". Tosin käytän sitäkin rankemmassa menossa, mutta dogsi kyllä soundaa omaan korvaan parhaalta. Kokeilemalla selviää, rohkeasti kauppaan vain! :)

Onpa sekavaa tekstii... :D

Ei no kato saahan sen sitten myytyä jos ei miellytä. Ja ensimmäistä wahia kun ollaan hankkimassa, niin ajattelin satsata yleispätevään malliin ja katsoa myöhemmin sen oman juttuni.
Saa tulla kommaan:O
J.RA
25.06.2006 09:05:27
Ei no kato saahan sen sitten myytyä jos ei miellytä. Ja ensimmäistä wahia kun ollaan hankkimassa, niin ajattelin satsata yleispätevään malliin ja katsoa myöhemmin sen oman juttuni.

Joo aloin miettimään tarkemmin. Jos et tiedä tarkkaan kuinka wahi toimii niin varmaan turha alkaa sen enempää miettimään sen soundia. Joku peruswahi olisi ihan ok. Toi Behringer ajaa mielestäni siinä tehtävänsä oikein hyvin. Tai sitten tuo Crybabe, oliko se 95.

Takkiin tulee joka kamanvaihdossa - yleensä. Sinuna ostaisin se Behrigerin ja sillä opettelisin wahin käytön jalon taidon(?) ja sitten myöhemmin hommaisin soundillisesti sellaisen, joka parhaiten istuu omiin tarpeisiin.
-Sellasta se vaan on-
Lord of the strings
25.06.2006 15:27:08
Enköhän minä sen 535Q:n hanki, kun täällä taidetaan melko yksimielisiä olla. Mutta mitkä sitten ovat ko. vehkeen miinukset?

Sen säätöön täytyy käyttää paljon aikaa. Mutta sitten kun SE soundi löytyy niin olet epävirallisest maailman onnellisin henkilö.
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith"
Dr. Muff
25.06.2006 16:22:28 (muokattu 25.06.2006 16:27:15)
Enköhän minä sen 535Q:n hanki, kun täällä taidetaan melko yksimielisiä olla. Mutta mitkä sitten ovat ko. vehkeen miinukset?

Ettei vaikuta siltä että Jim Dunlopin 535Q olisi ultimaalisen paras wah niin sanompa että kokeile muitakin. 535ssa on omaa korvaa ärsyttävä honottava alapää joka korostuu melkoisesti jos sweepin pistää alimpiin asetuksiin, dunlopille tyypillinen soundi joka ei muljuta niin hienosti, wouwaa vaan. Toki se on ihan kelvollinen peli. Säädettävää siinä ei paljoa ole. Sweeppi, Q ja boosti. Sweepin säätökin on suht turha on ne kelvolliset soundit löytyvät kirkkaimmilla tasoilla.

Joitain waheja mulla on ollut Teesen wahit ovat mielestäni parhaita mitä olen omistanut tai testannut. Budda on hyvä muttei välttämättä hintansa väärti. Toki niitäkin saa tilaamalla johonkin 170€ mikä on sitten taas jo hyvä hinta. RMC Picture Wah on variaatio samasta teemasta ja mielestäni parempi ja ennenkaikkea halvempi. Säädettävyyttä jos haluaa niin jo mainittu RMC2 tai ultimaalisen mahtava wah RMC3.

Voxin uusintapainos v847 on ihan hyväsoundinen joskin hieman ohut soundiltaan ja modaaminen tbp on must. Thomas Organ/ Jen wahit ovat ehdottoman sousiteltavia jos vastaan tulee. Again tbp-modaaminen on must.
I read the internet, I know what's going on. - Axl
januszian
25.06.2006 18:36:58

"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
wilzhu
25.06.2006 22:41:42
Mistäköhän pk-seudulta saisi hyvään hintaan(Halvemmalla kuin thomannilta) waheja?
Wahi
25.06.2006 23:04:45
Mistäköhän pk-seudulta saisi hyvään hintaan(Halvemmalla kuin thomannilta) waheja?

Ainakaan "perus" crybabya ei mistään. Ellei sitten käytettyjä lasketa mukaan.
"prkl kun jostain sais sukellusveneen" - Eräs kaverini
wilzhu
26.06.2006 00:29:40
Tuoko Levytukku dunloppia maahan?
Pnctocn
26.06.2006 06:42:30
Siis mulla on tuo 535. Tuppaako sekin syömään soundia? En ole kyllä huomannut. En mikään kultakorva olekaan, mutta luulisin kyllä huomaavani, jos se söisi :)

uudemmat 535q:t ovat true bypass kytkennällä toteutettuja -> eivät syö sen enempää kuin 10cm piuhaa.

käytännössä saat testattua tuon kytkennän olemassaolon ottamalla patterin ja muuntajan johdon pois pedaalista, jos ääni kulkee off-tilassa spedun läpi on se tbp (karkeasti yleistäen näin).

toisaalta peruscrybabyn pystyy modaamaan itsenäisesti noin 7 euron hintaan (olettaen että omistaa kolvin) tbp:ksi.
"kun on isot pussit, on kiva pussailla"
Dr. Muff
26.06.2006 07:25:03
käytännössä saat testattua tuon kytkennän olemassaolon ottamalla patterin ja muuntajan johdon pois pedaalista, jos ääni kulkee off-tilassa spedun läpi on se tbp (karkeasti yleistäen näin).

Not to be an asshole, but.... :) Ehkä aavistuksen liiankin karkea yleistys, varsinkin wahien tapauksessa.

"If I take the battery out and it still works in bypass mode, it's true bypass, right?

Nope. Sorry. What the battery-out test will tell you is if your pedal has a mechanical switch that carries signal or not, and if there are any active electronics in the main signal path. Take a look at one of the SPDT diagrams again - when the effect is powerless, the bypass line will of course still function as intended, but the effect input is still attached to it. No true bypass there, then. If your pedal has a buffer stage in front of the switch, or if it has electronic bypass switching (such as in Boss/Ibanez-type pedals), it will of course not pass any signal when powerless. But - again - you can not use this test to verify that a pedal is true bypass, only that it isn't."

http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/articles/bypass.htm
Wahi
26.06.2006 16:30:14
Edes tinkimällä? Ihme juttu...

Tinkimällä varmaan saisi.
"prkl kun jostain sais sukellusveneen" - Eräs kaverini
Rakoni
26.06.2006 17:48:26 (muokattu 26.06.2006 17:54:31)
Ainakaan "perus" crybabya ei mistään. Ellei sitten käytettyjä lasketa mukaan.

Muistaakseni näin noita levytukussa joskus.

Ei kai se nyt niin justiinsa ole, jos joutuu vähän enemmän maksamaan. Menee muuten hamstrauksen puolelle.
Sanokaa DT kun haluatte hyvää
Pnctocn
26.06.2006 18:59:02
Not to be an asshole, but.... :) Ehkä aavistuksen liiankin karkea yleistys, varsinkin wahien tapauksessa.

"If I take the battery out and it still works in bypass mode, it's true bypass, right?

Jep. Olenkin tuon jutun joskus lukaissutkin. Varmaankin vanhemmissa waheissa on monenlaisia virityksiä. Uudemmissa vastaan tulleet ratkaisut ovat olleet joko tbp tai bufferoituja versioita.
januszian
26.06.2006 19:06:19

Kyllä tuossa mun 535Q:ssa on ihan selkee truebypass:

http://koti.welho.com/jpappila/Omia_wah_nauhotuksia/kuvia/IMG_0268.jpg

Ja veikkaisin että niissä muissakin crybabyissa on nykyisin. Tosin ainoo varma tapa selvittää on kurkata sisään.
Dr. Muff
26.06.2006 19:14:49 (muokattu 26.06.2006 19:31:07)

Ja veikkaisin että niissä muissakin crybabyissa on nykyisin. Tosin ainoo varma tapa selvittää on kurkata sisään.

Mä en näe mitään selkeää tuossa kuvassa :) Johdotuksesta toki voi jotain päätellä, itse kytkimestä ei. Monissa esmes ehx:n pedaaleissa on DPDT-kytkin eikä kytkentä tosiaan ole tbp vaan signaali jakautuu siten notta efektipiiri jää roikkumaan mukaan, näin on myös vanhemmissa waheissa.

Mutta sinällään normaalisti ainakaan mulle tbp ei anna mitään lisäarvoa, wahissa on oleellisempaa. Se kun tulee usein ennen säröjä. Useat säröt toimivat paremmin kitarasta suoraan seuraavina kontra bufferin jälkeen.
Pnctocn
26.06.2006 19:20:16

uusissa 535q:ssa tbp, perusbabyssa ei ole.
januszian
27.06.2006 01:00:40

Mä en näe mitään selkeää tuossa kuvassa :) Johdotuksesta toki voi jotain päätellä, itse kytkimestä ei. Monissa esmes ehx:n pedaaleissa on DPDT-kytkin eikä kytkentä tosiaan ole tbp vaan signaali jakautuu siten notta efektipiiri jää roikkumaan mukaan, näin on myös vanhemmissa waheissa.

Mutta sinällään normaalisti ainakaan mulle tbp ei anna mitään lisäarvoa, wahissa on oleellisempaa. Se kun tulee usein ennen säröjä. Useat säröt toimivat paremmin kitarasta suoraan seuraavina kontra bufferin jälkeen.

Huomaathan että johtoja lähtee 4 kpl? Eli kuten DPDT-kytkimellisessä true bypass kytkennässä kuuluukin olla?
Dr. Muff
27.06.2006 07:36:40
Huomaathan että johtoja lähtee 4 kpl? Eli kuten DPDT-kytkimellisessä true bypass kytkennässä kuuluukin olla?

Johdotuksesta voi jotain päätellä, olettaen että ko. mallissa ei ole lediä kuten 535ssa. En muista onko.
januszian
27.06.2006 16:55:04

Ei ole ledejä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)