Aihe: Pari tyhmää kysymystä säveltämisestä
1
shiver
14.10.2003 20:28:08
Huom, oon aloittelija.

Voiko kaikilla soittimilla säveltää? Luulisi, että se olisi aika vaikeaa mm. bassolla..
Kuinka monta sointua "täytyy" osata ennen kuin on valmiudet säveltää biisejä?
Mikä on riffi?
Miten te muistatte kaikki 'riffit' jotka ootte joskus keksinyt? Kannattaako ne tallentaa mm. kasetille tai jotain?
hörhö
14.10.2003 21:49:04

Hyvä Rantsu. Haluan vain tarkentaa hiukan(suom. nussia pilkkua)

Lisäys Rantsun tekstiin: Välttämättä ei yhtään, mutta mitä enemmän, niin sitä paremmat valmiudet.

Miten te muistatte kaikki 'riffit' jotka ootte joskus keksinyt? Kannattaako ne tallentaa mm. kasetille tai jotain?

Kasetti on oivallinen. Itse tosin käytän kynää ja paperia. Pienempi vaiva ottaa ylös, minulle helpompi lukea, kuin lähteä tapailemaan ja vähemmän tilaavievä pöytälaatikossa.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
baron
14.10.2003 22:42:30

Yksi ikivanha (noin 500 vuotta) tapa on kirjoittaa ne nuoteiksi.

(Ne on sellaisia kärpäsen paskan näköisiä merkkejä viidellä viivalla.
Nykyään sen voi tehdä tietsikalla, jollei satu omistamaan kynää ja paperia.)
leka
15.10.2003 00:07:34 (muokattu 15.10.2003 00:09:53)
Taisi olla Keef Richards joka on sanonut, että jos keksii riffin jota ei muista enää huomenna, niin se ei kai sitten ollutkaan niin hyvä riffi.

Edit: itse kylläkin pyrin kirjoittamaan /nauhoittamaan ylös, varmuuden vuoksi.
jannu
15.10.2003 02:13:17 (muokattu 15.10.2003 02:15:06)
Voiko kaikilla soittimilla säveltää? Luulisi, että se olisi aika vaikeaa mm. bassolla..

Vastaus säveltämisestä taisi tulla jo. Mutta ilman pilkunviilausta(nothing personal kellekkään=)):

Voi. Ainakin itsellä inspis lähtee juurikin siitä, että tulee joku makea juttu mieleen, oli se sitten rumpubiitti, kitarariffi tai vaikka hyvän kuuloinen pieru(jos kärjistäminen sallitaan). Silläkään ei ole väliä, osaatko soittaa ollenkaan kyseistä instrumenttia johon idea on liitoksissa... Kunhan ymmärrät teoriaa sillä tasolla, ja ymmärrät soittimen perusperiaatteen, että osaat vaikka selittää jollekkin taitavammalle, kuinka toteuttaa ideasi.

Tähän taidettiinkn jo vastata.

Mikä on riffi?

Syvennetään muiden vastauksia sen verran, että...
Mieti vaikka biisejä, kuten "Enter Sandman"(Metallica), "Smells Like Teen Spirit"(Nirvana). Mikä on se päällimmäinen juttu joka niissä kuuluu? Se eka juttu johon kiinnität huomiota, varsinkin jos olet kitaristi? No se yksi, usein toistuva kuvio, jota riffiksikin kutsutaan.

Nauhoita jollakin vekottimella, niinkuin esim mankka eli boombox jossa on mikit niissä kajareissa tai sanelukone(itse käytän) tai tietokone. Ihan pelkällä Windowsin Mediaplayerilla saa ideoita tarpeeksi hyvin talteen.
hörhö
15.10.2003 10:00:50

tai vaikka hyvän kuuloinen pieru(jos kärjistäminen sallitaan)

Ei tuo ole kärjistämistä. Eräs kappale on jopa sävelletty pieruista, mutta sitä ei ole koskaan äänitetty ja kantaesitetty.
(M.A Numminen: ihmisääni nykymusiikissa. Äänitetty eleitä kolmelle röyhtäilijälle. Partituuri olemassa osista piereskely ja nussiminen.)
jannu
15.10.2003 11:34:09
Ei tuo ole kärjistämistä. Eräs kappale on jopa sävelletty pieruista, mutta sitä ei ole koskaan äänitetty ja kantaesitetty.
(M.A Numminen: ihmisääni nykymusiikissa. Äänitetty eleitä kolmelle röyhtäilijälle. Partituuri olemassa osista piereskely ja nussiminen.)

Hoho.
Keppi
16.10.2003 00:17:25
Kyllä minun mielestä riffien muistamiskyky paranee myös harjoitelemalla. Lisäksi ajan kanssa, kun tulee teoriatietämystä, joka sekin auttaa...kun hahmottaa esim. sävellajin ja riffin "yhteyden"

Kaikki Sepi Kumpulaisen tuotokset, mitkä minä muistan sisälsivät vain kaksi sointua, eli kyllä vähälläkin tietämyksellä voi luoda kokonaisen uran. Ei se siitä kiinni oo;)
"Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm
baron
16.10.2003 00:22:45

Kyllä minun mielestä riffien muistamiskyky paranee myös harjoitelemalla. Lisäksi ajan kanssa, kun tulee teoriatietämystä, joka sekin auttaa...kun hahmottaa esim. sävellajin ja riffin "yhteyden"

Kaikki Sepi Kumpulaisen tuotokset, mitkä minä muistan sisälsivät vain kaksi sointua, eli kyllä vähälläkin tietämyksellä voi luoda kokonaisen uran. Ei se siitä kiinni oo;)

Vapailla kielillä sai sen ekan duurisoinnun ja etusormen barréotteella sen toisen soinnun.
Danny s
12.11.2003 20:10:27
Toi on muuten Paul McCartneyn ja Lennonin filosofia, (lähteet Paul McCartney : eilinen)
lxi
12.11.2003 20:15:23
Toi on muuten Paul McCartneyn ja Lennonin filosofia, (lähteet Paul McCartney : eilinen)

Mikä "toi"?
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
hörhö
13.11.2003 11:19:48

tai vaikka hyvän kuuloinen pieru(jos kärjistäminen sallitaan

Muistelen lukeneeni Jim Rosen elämänkerrasta jotain mainintoja, että joskus 1800-luvulla Ranskan eniten tienaava viihdetaiteilija piereskeli Marseljeesin. Luonnollisesti salin takaosan paikat olivat kalliimpia. Vielä tänäkin päivänä joku tyyppi(en muista minkä maalainen) esiintyy piereskellen melodioita.
lxi
13.11.2003 11:57:24
Muistelen lukeneeni Jim Rosen elämänkerrasta jotain mainintoja, että joskus 1800-luvulla Ranskan eniten tienaava viihdetaiteilija piereskeli Marseljeesin.

Tämä oli tietysti legendaarinen Joseph Pujol, taiteilijanimeltään La Petomaine, joka oli ainutlaatuisen peräsuolensa johdosta hyvin suosittu viihdyttäjä Ranskassa.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)