Aihe: Kitaran viritys
1 2
Jazz-Coffee
20.06.2006 14:15:40
Minulla on paha ongelma.
En saa viritettyä sitä ohutta E-kieltä, koska viritysmittari näyttää sen aina päin persettä. Muka näyttäisi ensin olevan ihan kohdallaan, sitten se yhtäkkiä näyttääkin ylävireiseltä.

Ja minun on mahdotonta saada viritettyä se B-kielen avulla.
Volcom
20.06.2006 16:54:24
Viritä se matalan E:n avulla.
"Vittuilulla ja ylimielisyydella saat kyllä hyvää mieltä ja intoa levitettyä pitkin muusikoiden.nettiä." - Vasara
Jazz-Coffee
20.06.2006 19:31:53

No sillä on vielä mahdottomampi.
Minä olen todella huono arvioimaan intervalleja, en edes huomaa jos kappale on eri vireessä kuin EADGHE.
Marshallga
20.06.2006 19:40:10

Paitsi jos se sattuu menemään epävireeseen, niin kuin itselläni tahtoo vähän väliä käydä. Sitten pitää A:n mukaan virittää uudestaan.
Hevi on paskimmillaankin parasta.
Mesa/Boogie
20.06.2006 19:53:42
No sillä on vielä mahdottomampi.
Minä olen todella huono arvioimaan intervalleja, en edes huomaa jos kappale on eri vireessä kuin EADGHE.

Tuskin siis huomaat soittaessa E-kielen lievää epävirettä? Jos se mittari heilahtaa hiukan ylävireen puolelle, niin aika lähellä ollaan kuitenkin. Älä ota siitä turhaa stressiä.

Ei kuitenkaan kannata asennoitua niin, että korvakuulolta virittäminen olis mahdotonta. Se on vain treenistä kiinni. Jos pystyt esim. Ukko Nooan laulamaan nuotilleen, niin kyllä se korva kehittyy sen verran, että saat ennen pitkää kitaran vireeseen ilman mittaria. Virittäminen kuuluu kuitenkin soittajan perustaitoihin siinä missä esim. e-molli sointu.
Jazz-Coffee
20.06.2006 21:22:14
Tjaa, kyllä minä sen jotenkuten saan vireeseen ilman sitä laitettakin. Mutta siinä on silti häiritsevä ylä/alavireisyys, jota en saa korjattua täysin pelkällä korvalla.

Kuulostaa varmaan hullunkuriselta, kun huomaan epävireen mutten osaa korjata sitä.
Bonesaw
20.06.2006 21:25:28

Kuulostaa varmaan hullunkuriselta, kun huomaan epävireen mutten osaa korjata sitä.

Tuo on varmaan aika yleistä.
Crimsomnia
20.06.2006 21:49:20
Minä huomaan epävireen lähinnä vain sointuja räplätessä tai jotain tuttua riffinpätkää soittaessa. Yksittäisten kielen virittäminen ei minulta sitli onnistu pelkkää kieltä kuuntelemalla, vaan minun on viritettävä rämppäämällä sointuja ja paikallistettava kieli joka on epävireessä.

Onneksi tietokoneella on virityssofta joka jelppii tarkan virityksen kanssa.
tuura
20.06.2006 23:54:09 (muokattu 20.06.2006 23:59:52)
mul on koneella ap tuner ja yritän sen kans virittää tuota. mutta ap tuner ei vaan oo tarkka ton akustisen kans. ääniraudalla oon yrittäny, metronomilla (antaa a4 ja Bb4 äänen) sekä joltain levyiltä. osaan virittää noi kielet silleen toistensa mukaan, mutta en tiiä mistä alottasin.

kyl meitti kuulee jos kitara on puol sävelaskelta epävireessä, mutta hienovirettä on mahdoton saada
kh 203
21.06.2006 15:06:56 (muokattu 21.06.2006 15:10:54)

Sulla saattaa olla eri moodei siin kitaravirityksessäs kute sellane risuaita # tai sellane mis o nuotin kuva, kato et se o nuotin kohdas se moodi ennenku alotat virittää tai ainaki mulla on tollane.....
Voihan sitä vaikka pukeutua naiseksi mutta sisällä on aina mies ( Lord of the strings )
tuura
21.06.2006 19:07:01
miten muuten on, onko tuo ap tuner teidän akustisten kanssa tarkka
zekeode
21.06.2006 19:27:52

miten muuten on, onko tuo ap tuner teidän akustisten kanssa tarkka

Toimii mainiosti ainakin itsellä. Mikkinä sellainen euron klipsumikki. Sitten vaan testailee jonkun hyväksi havaitun biisin kanssa.
And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
rajajoki
22.06.2006 16:18:56
sinulla on paha ongelma
On aivan hirveä!
aatu24
23.06.2006 14:28:00
Terve!

Ap tuneri on ainakin minulla toiminut tarkasti. Jopa intonaatiot menee nätisti kohdalleen ja just eikä melkein. Aikaisemmin säädin intonaatiot kohdalleen korvan avulla, mutta kun ap tunerin laitoin aj sen kanssa vähän aikaa väsäsi, niin ero oli parempaan päin huomattava. Minulla tietokoneen mikkinä on kannettavan oma mikki, toisinaan headsetin mikki, sillä ei ole väliä. Tarkasti tulee kuitenkin. Samoin kun laittaa vaikka jonkin biisin soimaan, niin oikeat soinnut poimii. Joten suosittelen lämpimästi. Muistaa vain valita asetuksista sen oikein virityksen.
Pentinpuro
24.06.2006 11:14:19

Hyvin harvaa kitaraa saa koskaan ihan priimavireeseen mittarilla. Opettele luottamaan korviisi.
Mesa/Boogie
24.06.2006 22:59:19
Viritä ensin paksuin E-kieli oikein ja virität tällä menetelmällä kielet:

e|--------------------------------0---|
B|-------------------------0--5-------|
G|------------------0--4--------------|
D|------------0--5--------------------|
A|-----0--5---------------------------|
E|--5---------------------------------|

Virität vaan niin että ne sointuu yhteen, juunou.

Tää on mun mielestä yksi epätarkimmista tavoista virittää kitara... Kannattaa tutkia muitakin vaihtoehtoja.
Marshallga
25.06.2006 02:42:25
Tää on mun mielestä yksi epätarkimmista tavoista virittää kitara... Kannattaa tutkia muitakin vaihtoehtoja.

Ite havainnu tuon hyväksi menetelmäksi, paitsi välillä saattaa mennä ala/ylä-E vireeseen (miksi tuota kutsutaan?)
Hevi on paskimmillaankin parasta.
ReBeat
25.06.2006 04:47:52

Mun mielestä ilman mittaria virittäessä kannattaa käyttää myös huiluääniä, jos haluaa virittää tollai vapaisiin kieliin perustuen. Vierekkäisten kielten viidennen ja seitsemännen nauhan huiluääniä vertaillessa saattaa kuulla huojunnan muutokset paremmin kuin painetuilla äänillä. Lisäksi vapaana olevalla kädellä pystyy ruuvaamaan virityskoneistoa samalla kun äänet vielä soivat.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Defactor
25.06.2006 11:55:28

Mun mielestä ilman mittaria virittäessä kannattaa käyttää myös huiluääniä, jos haluaa virittää tollai vapaisiin kieliin perustuen. Vierekkäisten kielten viidennen ja seitsemännen nauhan huiluääniä vertaillessa saattaa kuulla huojunnan muutokset paremmin kuin painetuilla äänillä. Lisäksi vapaana olevalla kädellä pystyy ruuvaamaan virityskoneistoa samalla kun äänet vielä soivat.

Tuo on hyvä tyyli, mutta miten itse viritätte, kun pitäisi tällä tavalla virittää g suhteessa h:n. Tuo 5- ja 7-väli huiluäänitekniikka ei oikein tuoimi.
[V.U.K #33] "- Kun Uusis sanoo, niin kiviäkin kiinnostaa"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)