Aihe: Wahia?
1 2 3
wilzhu
24.06.2006 00:26:46
Elikkä nyt on kitaristin urani edennyt siihen pisteeseen, että on aika ostaa uusi lisälaite. Tarvitsisin kuitenkin vinkkiä, että minkä merkkisen/mallisen wahin ostaisin ensimmäiseksi wahikseni? Plussaa olisi kestävyys, saundit sekä mahd. alhainen hinta. Ja se olisi myös hyvä, jos sellaisella kykenee soittamaan vielä astetta kehittyneempänäkin kitaristina. Elikkä ainakin behringerin voi jättää laskuista pois.
Elämä Off. Kakka tapahtuu.
Twistyh
24.06.2006 00:37:30
oiva tumpeloinen
24.06.2006 00:50:06
Elikkä nyt on kitaristin urani edennyt siihen pisteeseen, että on aika ostaa uusi lisälaite. Tarvitsisin kuitenkin vinkkiä, että minkä merkkisen/mallisen wahin ostaisin ensimmäiseksi wahikseni? Plussaa olisi kestävyys, saundit sekä mahd. alhainen hinta. Ja se olisi myös hyvä, jos sellaisella kykenee soittamaan vielä astetta kehittyneempänäkin kitaristina. Elikkä ainakin behringerin voi jättää laskuista pois.

Eli sä haluat hyvän ja halvan.......eipä huono vaatimus. ;)

Ensimmäisenä (taas se alkaa)..... mä en heti hylkäisi Behkua pois. Mä en ainakaan tiedä miltä se soundaa, joten en mä voi sanoa heti ehdottomasti ei.

Toisekseen, sun pitäisi ensin tietää vähän, mitä sä haet. Waheissa on oikeasti iso ero soundissa. Mikä sitten on parempi, jää kuulijan korvaan.Eri valmistajien tekeleiden vertailu on vähän sama juttu kuin verrata eri valmistajan vahvareita, tai vaikkapa samankin valmistajan eri elementtejä.

Tämän takia noita polkimia on vähän mahdoton suositella näiilä vaatimuksilla. Henkilökohtaisesti mä aikanaan pidin paljon Dunlopin 535Q:sta. Mun mielestä siinä kohtasi huokea hinta ja hyvä soundi. Toisaalta taas moni sanoo lähes kaikkia Dunlopin waakkuja liian räikeiksi ja muita valmistajia paremmiksi.

Ja ettei unohdu ihan täysin......erityyliset soundit ja jutut kaipaa (ainakin mun mielestä) erilaista rääkymistä. Esim. funkiin Dunlopin rääkyminen on mun mielestä must, mutta taas toisaalta joku Morleyn kone saattaa sopia kovaan hi-gain mättööön.....nämä siis mun mielestä.

Mun täytyy vielä sanoa, että mä olen aika huonosti omistanut/testannut eri waakkuja. Varsinkaan noista putiikki-waakuista mulla ei ole mitään hlökohtaista tietoa. Waakuista kuitenkin löytyy paljon juttua myös haulla. Muistaakseni nimim. Pekurides teki aika paljon tutkimustyötä ja täällä selvennystä asioista.
wilzhu
24.06.2006 01:03:45
Eli sä haluat hyvän ja halvan.......eipä huono vaatimus. ;)
Kannattaisiko sitten haluta huonoa ja kallista?;) Ehkä parempi sanavalinta olisi ollut, että haluan hinta/laatusuhteeltaan parhaan kohtuuhintaisen wahin.

Ensimmäisenä (taas se alkaa)..... mä en heti hylkäisi Behkua pois. Mä en ainakaan tiedä miltä se soundaa, joten en mä voi sanoa heti ehdottomasti ei.
No itse haluaisin kuitenkin suht luotettavan sekä pitkäikäisen, behku ei VÄLTTÄMÄTTÄ näitä kriteerejä täytä.

Toisekseen, sun pitäisi ensin tietää vähän, mitä sä haet. Waheissa on oikeasti iso ero soundissa. Mikä sitten on parempi, jää kuulijan korvaan.Eri valmistajien tekeleiden vertailu on vähän sama juttu kuin verrata eri valmistajan vahvareita, tai vaikkapa samankin valmistajan eri elementtejä.
Harvemmin sitä ekaa kitaraakaan OIKEASTI testataan, vaan se hankitaan pitkälti kuulopuheiden ja miellyttävän ulkonäön perusteella. SAma pätee pitkälti waheihin. Ja vähän on paha testata, kun ei osaa wahia käyttää(Vielä)

Tämän takia noita polkimia on vähän mahdoton suositella näiilä vaatimuksilla. Henkilökohtaisesti mä aikanaan pidin paljon Dunlopin 535Q:sta. Mun mielestä siinä kohtasi huokea hinta ja hyvä soundi. Toisaalta taas moni sanoo lähes kaikkia Dunlopin waakkuja liian räikeiksi ja muita valmistajia paremmiksi.
No nyt aletaan päästä asiaan!

Ja ettei unohdu ihan täysin......erityyliset soundit ja jutut kaipaa (ainakin mun mielestä) erilaista rääkymistä. Esim. funkiin Dunlopin rääkyminen on mun mielestä must, mutta taas toisaalta joku Morleyn kone saattaa sopia kovaan hi-gain mättööön.....nämä siis mun mielestä.
Enköhän itse toistaiseksi pärjää sillä yhddellä wahilla..

Mun täytyy vielä sanoa, että mä olen aika huonosti omistanut/testannut eri waakkuja. Varsinkaan noista putiikki-waakuista mulla ei ole mitään hlökohtaista tietoa. Waakuista kuitenkin löytyy paljon juttua myös haulla. Muistaakseni nimim. Pekurides teki aika paljon tutkimustyötä ja täällä selvennystä asioista.
Pitää siis testata hakua.

Itsekkin olen noita crybabyja miettinyt, mutta kun niissäkin tuppaa olemaan muutamaa eri mallia.
Saa tulla kommaan:O
oiva tumpeloinen
24.06.2006 01:40:45
Itsekkin olen noita crybabyja miettinyt, mutta kun niissäkin tuppaa olemaan muutamaa eri mallia.

Sulla näytti olevan vastaukset niin hyvin hollillaan noihin mun arvuutteluihin, ettei niihin varmaankaan kannata puuttua. Jos noita Dunlopeja kuitennii haluat, niin tuo 535Q on oikeasti hinta/laatu-suhteessa todella hyvä vaihtoehto. Tosin iljettävä kohtakin siitä löytyy....meinaan ne säätömahdollisuudet. Jos ei jaksa väännellä ensin nuppeja saadakseen siitä parhaiten itseä tyydyttävä soundi ulos, niin kannattanee sitten kaiva joku muu waakku.
Imper
24.06.2006 01:41:56 (muokattu 24.06.2006 01:42:37)

Varmaan perus cry baby on turvallinen valinta ensimmäiseksi vaakuksi, ja modaa siihen sitten vaikka true-bypassin, jos/kun alkaa se soundin syöminen vituttamaan. Reilun satasen paketti on tuo modauksineen, ja siitä on hyvä lähteä liikkeelle ja opetelle käyttämään wahia sekä oppia tietämään, mitä mahdollisesti seuraavalta wahilta tahtoo. Vielä kun käytettynä wahin ostaa, niin on kohtuullisen riskitöntä touhua.

Itse olen päätynyt Buddan wahiin seuraavista syistä:

Soundi on paras mitä on vastaan tullut
True Bypass
Verkkovirtaliitäntä
Kestänyt käytössä hyvin
Mukana volumeboost-ominaisuus (Budwah+ -malli)

Hinta on vähän suolanen, mutta toisaalta, onhan tässä rahat kiinni ja soundi miellyttää korvaa niin mikäs siinä. Eipähän tarvii enää uuden wahin perään haikailla!
Everyone is a per-son
ReBeat
24.06.2006 01:55:45

Verkkovirtaliitäntä

Viilataanpas juhannuksen kunniaksi pilkkua. Varmaan muuntajaliitäntää tarkoitettiin. Ainoa verkkovirtaa tarvitseva wah jonka tiedän on eräs putki-wah. Hyvää Juhannusta! :)
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
-Prokitaristi-
24.06.2006 14:52:45
http://www.thomann.de/thoiw3_dunlop_cry_baby_cb535q_prodinfo.html

Onkos kellään kokemuksia tuosta pelistä? Vaikuttaa erittäin hyvältä.
Fide
24.06.2006 14:56:53

Tässä nyt jonkin verran kamoja vaihdelleena tein itse vähän radikaalimman liikkeen kun hommasin ekan oman waakun, kas ostin suoraan sieltä reilumman hintaisista... mua on perin juurin rupenut tympimään vaihtorumba... eli ostan halvan, ostan keskihintaisen ja lopulta kalliin, kun muiden kanssa menee hermo.

Pointti on se, että siitä kalliista pääsee yleensä myös koko helpolla eroon ilman järisyttäviä tappioita... vaan koitapa myydä behku... Sitäpaitsi joka vaihdossa tulee yleensä turpaan... no ainakin mulla tuntuu tulevan ;-) Eli kolme vaihtoa ja kuitenkin ostat lopulta sen kalliin, niin kannattaisko vaan säästää vähän pidempään ja mennä suoraan siihen kalliiseen?

Mutta siis asiaan. Ensimmäinen oma wahi on nyt sit RMC 2,
http://www.custom-sounds.com/epages … 702741d94dcd0105f4+FI/products/1828

josta löytyy sen viisi eri soundia ja true by pass valmiina. Kun en tiennyt mikä mua eniten mielyttää (ja liikkeessä ei kehtaa kokeilla kovin paljoa, kun ei mitään wahin kanssa vielä osaa tehä...) niin toi RMC 2:sen säädöt kuulosti hyvältä. Hintaa tosin oli, mutta eipä tartte modata, eikä vaihtaa kun oppii...

Vinguin siis itse kaverilta wahin viikonlopuksi lainaan ja opettelin ja koitin, ja sit pistin rahaa sivuun (lopulta hiivatin kauan siihen menikin...) ja menin suoraan kalliimpaan. Viikonloppuna saa selville onko homma sun juttus ja opettelemisen arvoinen ja sitten taas hintaluokan nostamisella varmistaa sen, ettei vehkeiden laatu ole ensimmäinen pullonkaula oppimisessa... Halpaa ja hyvää en meinaan ole samassa paketissa vielä nähnyt... halpaa ja RIITTÄVÄN hyvää, semmoisia voi sitten tapauskohtaisesti löytyäkkin ;-)
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
kunnasja
24.06.2006 15:42:14
--Tarvitsisin kuitenkin vinkkiä, että minkä merkkisen/mallisen wahin ostaisin--

K-ä-y-t-t-ä-k-ä-ä-s-i-t-ä-h-a-k-u-a tästä on topic johon on koottu miljoonan eri wahin faktat, plussat ja miinukset... otsikolla "wah wah -pedaalit". Tekisi mieleni kiroilla.
Kimmo72
24.06.2006 15:44:57
K-ä-y-t-t-ä-k-ä-ä-s-i-t-ä-h-a-k-u-a tästä on topic johon on koottu miljoonan eri wahin faktat, plussat ja miinukset... otsikolla "wah wah -pedaalit". Tekisi mieleni kiroilla.

Niih. Kiroile pois vaan.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=77499
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
32788
24.06.2006 16:11:41
ReBeat
24.06.2006 16:21:40

Tuossa Crybabessa muuten on alkanut risomaan helvetisti se, että siinä ei ole mitään merkkivaloa siitä että onko se päällä vai ei. Muuten olen pitänyt :)

CryBaby syö offilla ollessaan niin hirvittävällä tavalla soundia, että tuohon mainitsemaasi puutteeseen olisi oivana ratkaisuna wahin laittaminen erilliseen luuppiboksiin. Silloin se saisi olla koko ajan päällä eikä myöskään tuhoaisi katastrofaalisesti normaalia soundia :)
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
J.RA
24.06.2006 16:39:48
CryBaby syö offilla ollessaan niin hirvittävällä tavalla soundia, että tuohon mainitsemaasi puutteeseen olisi oivana ratkaisuna wahin laittaminen erilliseen luuppiboksiin. Silloin se saisi olla koko ajan päällä eikä myöskään tuhoaisi katastrofaalisesti normaalia soundia :)

Siis mulla on tuo 535. Tuppaako sekin syömään soundia? En ole kyllä huomannut. En mikään kultakorva olekaan, mutta luulisin kyllä huomaavani, jos se söisi :)
-Sellasta se vaan on-
ReBeat
24.06.2006 16:43:21

Jaa en mä siitä tiedäkään. Ajattelin tuota legendaarista perusmallia :)
wilzhu
24.06.2006 17:02:11
Mitä parempaa tuossa 535Q:ssa on perusmalliin verrattuna?
Tompsi
24.06.2006 17:15:22
Mitä parempaa tuossa 535Q:ssa on perusmalliin verrattuna?

Boostitoiminto ja monipuoliset nappulat saundin säätämiseen.
wilzhu
24.06.2006 19:05:57
Boostitoiminto ja monipuoliset nappulat saundin säätämiseen.

Ja tietysti parempi jälleenmyyntihinta.

Enköhän minä sen 535Q:n hanki, kun täällä taidetaan melko yksimielisiä olla. Mutta mitkä sitten ovat ko. vehkeen miinukset?
J.RA
25.06.2006 00:15:59
Enköhän minä sen 535Q:n hanki, kun täällä taidetaan melko yksimielisiä olla. Mutta mitkä sitten ovat ko. vehkeen miinukset?

Älä nyt kokeilematta hommaa! Olen sitä mieltä, että jokainen wahi toimii pikkaisen erilailla eri musatyyleihin. Snarling dogs on itellä toiminut paremmin hi gain menossa. Cry baby on jotenkin "perinteisempi". Tosin käytän sitäkin rankemmassa menossa, mutta dogsi kyllä soundaa omaan korvaan parhaalta. Kokeilemalla selviää, rohkeasti kauppaan vain! :)

Onpa sekavaa tekstii... :D
-Sellasta se vaan on-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)