Saiskohan jostain ostettua 7 kielisen kaulan? |
P2 14.10.2003 18:17:57 | |
---|
Saiskohan jostain ostettua 7 kielisen kaulan? En ainakaan Suomen kaupoissa (Millbrook, SP-elektroniikka) muista nähneeni. Luultavasti täytyy teettää (ks. esim. www.amfisound.fi ) tai sitten teet itse. |
vrajala 14.10.2003 19:27:20 | |
---|
|
janik 14.10.2003 20:14:32 | |
---|
Ilmainen siitä ei kyllä tule mutta laadukas varmasti. On se harmi, ettei warmoth enää toimita kamaa jälleenmyyjille, vaan ne täytyy tilata suoraan jenkeistä. On varmaan postikulut ihan kivat! |
P2 14.10.2003 20:15:44 | |
---|
On varmaan postikulut ihan kivat! +tulli +alvi |
Basismi 14.10.2003 22:02:36 | |
---|
On varmaan postikulut ihan kivat! Parikymmentä egeä, luulisin. Ei paha, varmaan lähellä sitä mitä vastaava paketti maksaisi suomen sisällä lähetettynä. (+tulli+alv) It's hard to be humble when you're so fucking big! |
Billsner 15.10.2003 22:19:21 | |
---|
7-kielisten kitaroiden soittajia/rakentajia TAAS syrjitään... Kyykyssä olevaa kääpiötä ei näe. |
askomiko 16.10.2003 00:20:45 | |
---|
|
janik 21.10.2003 21:30:39 | |
---|
Kai täytyy itse alkaa rakentamaan sitä kaulaa, saako suomesta jostain tilattua semmosta lankkua missä olisi valmiina se lapa osa silleen taaksepäin, jos tajusitte??? |
vrajala 21.10.2003 22:34:01 | |
---|
Kai täytyy itse alkaa rakentamaan sitä kaulaa, saako suomesta jostain tilattua semmosta lankkua missä olisi valmiina se lapa osa silleen taaksepäin, jos tajusitte??? Joku soitinrakentaja varmaan tekee tuollaisen mutten ole kuullut kenenkään täällä kotomaassa yleisesti niitä myyvän. Halvin vaihtoehto (itse tekemisen jälkeen) on varmaankin teettää se puusepällä (mieluiten tutulla). Mutta jos kaulaa rupeat tekemään, niin väkertele se itse. Sen tekeminen ei ole kauhian hankalaa, ja neuvoja löytyy tuolta FAQista sekä kitaranrakennuskirjoista. Täälläkin varmasti neuvotaan jos ei riittävää infoa muualta löydy. Enkä nyt ole tahallani mulkero, kun kerron että mulla on kaapissa yksi käyttämätön aihio odottelemassa parempia aikoja. Lapaliitokseen meni aikaa höylätystä laudasta aloittaen n. tunti ja se oli ensimmäinen laatuaan. Liimasaumasta ei tullut kovinkaan korea, joten se odottelee sitä ensimmäista maalatulla kaulalla varustettua kitaraa. Tahtoo siis sanoa, että kyllä sellaisen pystyy suht. helposti tekemään. Tulipa taas runoiltua... |
janik 22.10.2003 11:34:01 | |
---|
Miten se lavan liitos olisi järkevä tehdä? |
Miikathebest 22.10.2003 12:13:00 (muokattu 22.10.2003 12:15:31) | |
---|
Miten se lavan liitos olisi järkevä tehdä? Jos et tee kovin jyrkkää kulmaa, niin ei tarvitse tehdä kahdesta palasta. Esim fender. Mutta tosta löytyy hyvä kuva siitä miten liitos on toteutettu. http://www.warmoth.com/common/supplies/images/anglednkdims.jpg... tai no ei se nyt niin hyvä ole... mutta idean tuosta varmaankin tajuaa |
Juzzu 22.10.2003 12:18:54 | |
---|
Ota suora lauta, piirrä ohueen kylkeen viiva 10-15 asteen kulmassa, riippuen minkälaisen tiltin haluat. Sahaa viivaa pitkin lauta poikki, ja ihmettele tämän jälkeen miten yhdistelemällä näistä voisi saada tiltatun lavan. Pienenä vihjeenä kerrottakoon, että vaihtoehtoja on kaksi, toisessa näiden eri palojen sauma tulee kaulalle, toisessa lapaan. Kummassakin olnee omat huonot ja hyvät puolensa, itse teen juuri sauma kaulalle -versiota. Onpahan lavassa ja liitoksessa syyt kestävämmässä suunnassa. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
janik 22.10.2003 12:27:19 | |
---|
Sitä lähinnä kyselin että miten se kiinnitetään siihen, pelkällä liimalla vai täytyykö tehdä joku liitos? |
Juzzu 22.10.2003 12:47:23 | |
---|
Sitä lähinnä kyselin että miten se kiinnitetään siihen, pelkällä liimalla vai täytyykö tehdä joku liitos? Liimalla vaan, kunhan on hyvää liimaa, esim. tite-bondia. Puristimia tietenniin niin monta kuin mahtuu. Ja kunnolla puristusta. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Antti1 22.10.2003 15:40:55 | |
---|
Liimalla vaan, kunhan on hyvää liimaa, esim. tite-bondia. Puristimia tietenniin niin monta kuin mahtuu. Ja kunnolla puristusta. Voihan siihen tietty jonkun pienen puutapinkin laittaa, jos epäilee liimaustaitojaan. Eipähän ainakaan luiskahda pois paikoiltaan liimattaessa. Tosin tuohon saattaisi olla parempi konsti pari niittiä, joista on se suora osa leikattu pois. "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
vrajala 22.10.2003 16:41:04 (muokattu 22.10.2003 17:10:18) | |
---|
Oon ite tehnyt parilla tavalla ton liitoksen. Tapa 1. Palat ensin kyljelleen puristimilla pöytään kiinni. Nyt kun puristaa liitoksen kiinni, niin lipsuntaa ei pitäisi tapahtua. vinkoja voi laittaa vaikka yhen isomman keskelle ja pari pientä reunaan. Sitten kaula irti pöydästä ja toiseen reunaan puristimet kiinni. Tämä ei oikeen onnistu jos lapa-aihio on varsinaista kaulapallaa leviämpi, tulee hieman toispuoleinen lopputulos... Tapa 2. Parista 20*30-40mm saranalla yhdistetystä vanerisoirosta saa oivan apuvälineen puukipaleiden paikallaan pitämiseen. Ensin lapa (riippuen siitä liimataanko lapa kaulan jatkeeksi vai sen alle) vinkalla kiinni apuvälineeseen niin, että vielä vapaasti kääntyvän osan saa käännettyä pienellä voimalla vinoksi sahattua pintaa vasten. Sitten toinenkin pala jigiin ja puristetaan liitos kiinni reunoistaan. Apulaitevälinepidin puis ja keskelle vielä lissää puristusta. Tällä tavalla tehdessä kannattaa olla huolellinen, jotta lapa tulisi suoraan, tai siis oikealla tavalla vinoon. Jossain akustisen kitaran rakennuskirjassa oli sellasen viimottenpääl jigin rakennusohjeet. En kyllä muista kirjan nimeä... EDIT: Se kirja oli: GUITARMAKING: Tradition and Technology A Complete Reference for the Design & Construction of the Steel-String Folk Guitar & the Classical Guitar by William R. Cumpiano and Jonathan D. Natelson, 392 pages |
janik 23.10.2003 13:41:59 | |
---|
Kiitoksia näistä vastauksista, taidanpa mennä puukeskukseen! |