Aihe: Blues efekti
1
DigiDrummer
22.06.2006 01:37:43
Lueskelin noita kirjoituksia, mutta en nyt ihan heti törmännyt tällaiseen aiheeseen. Eli hommasin käytettynä kaverilta Ibanezin TS-9:n. Aloittelevana kitaristina en oikein ota selvää, miten sitä tulisi säätää ja mitkä asiat vaikuttavat lopulliseen soundiin.

Jotta ymmärtäisitte paremmin mistä on kyse, on setup tällainen (huom. vahvistin hankittu Rolandin digirummuille, joten jos tämä ei käy alkuunkaan, suositelkaa jotain muuta vaihtoehtoa).

- Roland PM-1 60W vahvistin
- Roland Micro Cube
- Ibanez TS-9

Muutama perustavaa laatua oleva kysymys:

- Efekti on Cubessa kiinni, mitkä olisivat hyvät lähtösäädöt cubeen, jotta saisin SRV tyyppistä soundia aikaiseksi (entä tuohon TS-9:iin)
- Olen kytkenyt Cuben PM1:een ja vahvistanut näin ääntä tällä, onko tämä ihan oppikirjan mukaista
- Mitä jos unohdan Cuben ja kytken setin suoraan PM1:een efektin kanssa?
peto
22.06.2006 10:21:35
Elikkä se Tube Screamer tulee kitaran ja vahvistimen väliin. Drivestä säädät säröä, tonesta yläpäätä ja levelistä ulostulon voimakkuutta.

Ts ei ole paras pedaali ainoastaan särönä. Parhaat saundit saisit "buustaamalla" vahvistimen särökanavaa. Tämä kuitenkin toimii lähinnä putkipelien kanssa, joten trankkuvahvistimella voi olla haastavaa saada kunnon saundia irti tuosta pedaalista. Kannattaa ruuvailla niitä pedaalin säätöjä, ja kokeilla, miten se kuulostaa parhaalta.
Keppi
22.06.2006 11:11:44
Ensin pitää kysyä, ett mitä kitaraa käytät? Kyllä strato lienee oleellisin osa SRV soundia.

Mun mielestä tosta Micro Cubesta saa itsestäänkin ihan kelpo blues soundit. Black Paneli on hyvä kevyempään menoon ja Classic Stackista saa räyhäkkäämpää tavaraa.

En ole Ts-9:ä ikinä trankkuvehkeen kanssa kokeillu, mutta pelkäänpä että edellinen kirjottaja oli oikeassa, eli ei toimi, kuten putkipelin kanssa.

Jos on tottunut esim. johonkin highgain säröön, niin voi tulla yllätyksenä, miten eritavalla tollainen "SRV" soundi käyttäytyy, koska sen soittamiseen vaaditaan ihan toisenlainen tatsi. Vaikka sulla ois itsensä Stevien kaikki laitteet ja säädöt kohdallaan, niin ett silti varmasti pääse lähellekkään tuota soundia, jos ett ole sisäistänyt edes jollain tasolla Vauhganin tatsia ja tapaa soittaa.

Kummastuttaakin aina, ett miten paljon tapauksessa SRV korostetaan ton Ts-9:n merkitystä lopputulokseen, niinkun se nyt ois joku avain Vauhganin soundiin. Se on vain pedaali, joka toimii poikkeuksellisen hyvin ja luonnoillisesti esim. putkistyrkkarin boostaajana. Eihän Stevie edes pitänyt sitä jatkuvasti päällä, mutt silti kuulosti hyvältä. Veikkaan, ett SRV käytti laitetta vaan siks, että pystyi pitämään perussoundin suhteellisen puhtaana...eli sai tätä kautta tavallaan "toisen vaihteen" käyttöönsä.
Muutenkin itse laitteiden merkitystä liioitellaan. Strato toki, niinku mainitsin, oli iso osa soundia, mutta mies käytti uransa aikana lukuisia erillaisia styrkkareita.
...no ei vaineskaan;)
Exhausted
22.06.2006 11:20:32

Minäkin uskoisin että se SRV:n saundi lähtee enemmän paksuista kielistä ja rankasta soittotatsista kuin mistään pedaalista. Vahvareitahan se vaihteli usein ja käytti monia erilaisia samaan aikaan. Uskoisin että tuosta Rolandista lähtee isompi saundi jos ei pistä sitä pedaalia ohentamaan turhaan. Säröähän SRV käytti vähemmän kuin yleisesti luullaan. Soundi oli sellainen että säröä sai vasta kun soitti tosissaan lujaa. Mutta eihän SRV:n saundia kukaan toisaalta voi saada edes samoilla kamoilla...
fox
22.06.2006 11:36:19

Kummastuttaakin aina, ett miten paljon tapauksessa SRV korostetaan ton Ts-9:n merkitystä lopputulokseen, niinkun se nyt ois joku avain Vauhganin soundiin.

Varsinkin, kun Stevie Ray käytti TS-10:ä... Asiasta on pitkähkö kirjoitus Ibaneesin historiakirjassa, itsensä SRV:n kitarateknikon kertomana.
Mainittu setä kummastelee useassa lähteessä esitettyjä 808- ja TS-9 -pedaaleja, itse hän ei moisia SRV:n kalustossa muista käytetyn.. 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Keppi
22.06.2006 11:54:11
Varsinkin, kun Stevie Ray käytti TS-10:ä... Asiasta on pitkähkö kirjoitus Ibaneesin historiakirjassa, itsensä SRV:n kitarateknikon kertomana.
Mainittu setä kummastelee useassa lähteessä esitettyjä 808- ja TS-9 -pedaaleja, itse hän ei moisia SRV:n kalustossa muista käytetyn.. 8)

Ei kyllä pidä paikkansa! Kumma juttu, jos joku kitarateknikko on moista väittäny. Ainakin Ts-9 näky selkeesti Porin jazzin keikalla. Kumma juttu sekin, jos ei myös Ts-808 ois käyttäny, kun sitä on niin monessa yhteydessä nimenomaan korostettu?! Ts-10 se käsittääkseni käytti loppuajastan.
...no ei vaineskaan;)
fox
22.06.2006 15:01:25

Ts-10 se käsittääkseni käytti loppuajastan.

No, loppuviimeks melkoisen yhdentekevää, koska niissä ei niin huikean paljon eroja ole, John Lomas´in mukaan, joka on niitä tutkiskellut.. ;)
Tasan näkyy vaan noissa pyyntihinnoissa tuo "SRV"-tekijä..
Lainaanpas tekstiä tuosta mainitsemastani kirjasta "Ibanez-The Untold Story" tähän lopuksi..

During the researches for this book, Nishida remembered a magazine article about Stevie Ray Vaughan´s effects rig. "Everyone knows that SRV made the TS 808 famous" said Nishida, "but right there in the picture of his rig was a TS 10! So I called SRV´s tech Rene Martinez, who told me that he was only familiar with the TS 10 in Vaughan´s rig - he said he did not remember Stevie Ray ever using a TS 808"

Noin se löytyy kirjasta, mutta kuten sanottua, sama loota sisäisesti, ja niissäkin on käytetty 5 erilaista piiriä, siis vintage TS 9:ssä.
Tuubihuutajat ja Metal Screamerit itse asiassa tiemmä ovat joitain pieniä poikkeuksia (kytkimet nyt ennenmuuta) lukuunottamatta samanlaisia.
Edelleen tuo edellä mainittu herra John Lomas väittää, että 95 % TS-9 pedaaleista onkin itse asiassa varustettu TA 75558 -piirillä, eikä tuolla "himoitulla" JRC 4558D -piirillä...
Hyviä pedaaleita kyl, tarkoitukseni oli vain sanoa, että halvin ja hyljeksityin noista tuubi-huutajista onkin juuri se, jota SRV käytti.. ei muita tarkoitusperiä ollut mulla.
Joten, kattelkaa SRV-henkiset kitaristit, noita TS kymppejä, ovat vintagemarkkinoilla vaan murto-osan noista TS 808- polkusimista! Metal Screamer voi kanssa olla "vaihtoehto".. periaatteessa se on TS tuolla lämminsoundisella 4558-piirillä jopa!
Keppi
22.06.2006 16:23:00
Minun käsitykseni mukaan homma meni niin, että Ts-808 sisälsi tuon piirin...samoin vanha Ts-9. Myös ensimmäiset Ts-10 mallit sisältää tuon JRC4558, mutt sitten piiri vaihdettiin muihin.
En tiedä onks niillä nyt niin hirveetä eroo, kun en ole itse muunlaisella piirillä varustettua Tsää soittanu. Omassa Ts-9:ssä tuo piiri näyttäs olevan. Tuskin sitä kukaan ainakaan SRV:n soitosta tunnisti, ett onko JRC4558 vai joku muu;D
Nyt varsinkin toi piirijupina on vähän riistäytynyt käsistä, kun vähän kaikki overdrive pedaalivalmistajat mainostaa tuotteensa sisältävän juuri tuon maagisen piirin.
...no ei vaineskaan;)
fox
23.06.2006 13:38:07

Minun käsitykseni mukaan homma meni niin, että Ts-808 sisälsi tuon piirin...samoin vanha Ts-9. Myös ensimmäiset Ts-10 mallit sisältää tuon JRC4558, mutt sitten piiri vaihdettiin muihin.
En tiedä onks niillä nyt niin hirveetä eroo, kun en ole itse muunlaisella piirillä varustettua Tsää soittanu. Omassa Ts-9:ssä tuo piiri näyttäs olevan. Tuskin sitä kukaan ainakaan SRV:n soitosta tunnisti, ett onko JRC4558 vai joku muu;D
Nyt varsinkin toi piirijupina on vähän riistäytynyt käsistä, kun vähän kaikki overdrive pedaalivalmistajat mainostaa tuotteensa sisältävän juuri tuon maagisen piirin.

No, ei mulla kovin suurta havaintomäärää oo, luotan vaan tuohon historiikkiin.. ;)
Tuo pedaali on siel muuten nimetty "Ibanezes´ accidental Classic.."
Kaivoinpa taas tuon teoksen, josko siel olis tuossa John Lomas´sin jutussa niitä piirejä selvitetty..
TS 808 oli Iban "TopTen" sarjaa,1979-80, Nine-Series tuli markkinoille 1981..sitä seurasi 1987 Power Series, josta löytyy tuo TS 10..
Ts 808 ja TS 9 on "handwired"
Tuosta opparijutusta seuraavaa:
"Like the TS 808 the TS 9 was supposed to feature JRC 4558 D, howerver John Lomas discovered that 95 % of TS 9:s featured the more expensive 75558 chip.. (five different IC:s were found in vintage TS 9:s including the JRC 2043 DD, the tonal results of which can be describet as "barfamatic"..)
Niitten piirien tonaalisessa laadussa siis on joitakin eroavuuksia, mutta jos vintage TS 9:stä puhutaan, kaipa tuo 95 prossaa meinaa jotain.. 8)
Vasu
23.06.2006 14:25:47 (muokattu 23.06.2006 14:28:30)
Tarkoittaa Lomas varmaankin reissue TS-9 mallia siinä oli useimmissa tuo TA75558P. Katselin SRV:n video pätkiä ja 1988 Midfynissä ja 1989 Austin City Limit keikoilla oli TS-10 käytössä ja Montreux 1985 olis mielestäni TS-9 mutta TS808 pedaalia en ole onnistunut tunnistamaan mistään kuva materiaaleista. Muutama vuosi sitten ostin kaksi kappaletta TS-9 reissue pedaalia ja tein toiseen TS808 modin ja toiseen TS-9 alkuperäis modauksen, eli toiseen TI RC4558P piiri ja toiseen JRC4558P. Niin täytyy tunnustaa etten huomaa noissa mitään eroa. Mitä tuohon TS-10 malliin tulee niin mulla on tuokin sisältäen legendaarisen JRC4558P piirin mutta onhan tuo TS-10 heppoisemmin tehty pedaali kuin TS-9 ja siksi on varmaankin arvostetumpi kuin TS-10.
Sitä vielä että onhan tuo Lomas siinäkin väärässä ettei SRV:llä ollut muita pedaaleja kuin TS-10 koska tuota mallia alettiin valmistamaan 1986 ja aina SRV:llä joku vihreä pedaali on ollut siis joko TS808 tai TS-9.
Keppi
23.06.2006 15:25:41
Katselin SRV:n video pätkiä ja 1988 Midfynissä ja 1989 Austin City Limit keikoilla oli TS-10 käytössä ja Montreux 1985 olis mielestäni TS-9 mutta TS808 pedaalia en ole onnistunut tunnistamaan mistään kuva materiaaleista.

Samoilla linjoilla ollaan. Kyllä Stevie ainakin TS-9:ä on käyttäny, koska sen omin silmin olen pedaalilaudasta havainnut, mutta tosissaan on se sitä TS-10:kin käyttäny. TS-10 on helppo tunnistaa noista kahdesta, molemmat johdot tulee päädystä sisään, kun kahdessa muussa ne tulee sivusta. Olen myös aika monesta lähteestä lukenu, ett herra ois käyttäny 808:a tuplanakin, mutt tästä mulla ei ole näköhavaintoja.

Mulla on tullu jotenkin sellainen käsitys, kun olen muiden soittamana kuullu tota TS-10, ett se ois aavistuksen verran säröisempi, kun esim. TS-9? En tosin mee takuuseen tästä asiasta.

Mitä tulee vielä Metal Screameriin, niin se muistaakseni on pedaali jossa noita JRC4558 -piirejä on peräti 4 kappaletta? En ole ikinä vehjettä testannut, mutta ei toi piiri mun mielestä sitä takaa, että laitteesta ois TS:n korvaajaksi, jos säröalue ei ole samanlainen. Sana Metal, viittaa kyllä pahaenteisesti enempi distortion -tyyppiseen säröön, jotka ei yleensä ole kovin käyttökelpoisia tollaisessa boostaus meiningissä, vaan tehty enempi suuria särömääriä halajaville.
...no ei vaineskaan;)
MadMatt
23.06.2006 17:07:47

Vuoden 1984 setup. Ja tässä noita ts-808 on jopa kaksin kappalein. Enpä tiedä kuinka luotettavina näitä jälkeenpäin "rakennettuja " kalusto setuppeja voidaan pitää.

http://guitargeek.com/rigview/308/
fox
23.06.2006 17:53:04

Mulla on tullu jotenkin sellainen käsitys, kun olen muiden soittamana kuullu tota TS-10, ett se ois aavistuksen verran säröisempi, kun esim. TS-9? En tosin mee takuuseen tästä asiasta.

Mitä tulee vielä Metal Screameriin, niin se muistaakseni on pedaali jossa noita JRC4558 -piirejä on peräti 4 kappaletta? En ole ikinä vehjettä testannut, mutta ei toi piiri mun mielestä sitä takaa, että laitteesta ois TS:n korvaajaksi, jos säröalue ei ole samanlainen. Sana Metal, viittaa kyllä pahaenteisesti enempi distortion -tyyppiseen säröön, jotka ei yleensä ole kovin käyttökelpoisia tollaisessa boostaus meiningissä, vaan tehty enempi suuria särömääriä halajaville.

Juu, tää asia on keskustelua herättävä kyllä.. Ei ole ensimmäinen foorumi, jossa keskustelun laineet kiivaana aaltoilevat.. =)
Tuo SRV-kommentti, jota siteerasin, oli sen kitarateknikko Martinezin..Sitä ei tuossa teoksessa selvitetä, että kauanko hän oli Vaughanin leivissä..
John Lomas taas on Ibanezin elektroniikkapuolen Hoshino U.S.A.:n palveluksessa, 1990 alkaen M.Iton seuraajana, ja vastuussa tuosta TS 9 reissuesta.. Ibanezin reissue-pedaalien valmistajahan on Nisshin Onpa Inc. ja sillä puolen vastuuhenkilönä hra Suyama, joten kyllä luottaisin siihen, jos J.Lomas sanoo että _vintage_ TS 9:t on 95-prosenttisesti ladattu noilla toisilla opareilla. Vaikka lähde ei tehtaan historiikkia kummempi oliskaan..

Mun täytynee Peten TS 10 ja tuo meitin Metal Screameri avata ja katsoa.. MSL kuitenkin lienee varustettu noilla 4558D -piireillä...
Vasu
23.06.2006 18:21:17 (muokattu 23.06.2006 18:26:53)
Joo on minustakin TS-10 hieman säröisempi. Mutta erot on pieniä. Paras Tube Screamer viritys näistä mun kokeiluista on TS-9 johon on vaihdettu JRC4558D ja sitten ulostulo vastuksien muutos 470ohm>100ohmiseksi ja 100Kohmia>10Kohmiseksi eli TS-808 modi toi OP piiri voi olla RC4558P eroa en pysty havaitsemaan. Kyllä noi Tube Screamerit kaikki ihan hyviä on ja toi parjattu TA75558P piirikin soundaa suurinpiirtein samalta kuin "maagiset" JRC:t.
EDIT: Maxon mun reissue TS-9 pedaalissa lukee paristokannen sisäpuolella.
joukov
23.06.2006 19:51:24
Vaihtoehto Ibanezille. : )

http://www.deltajetblues.com/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)