Aihe: Bassolle soundi levylle
1 2 3 4
Mikael
16.06.2006 09:54:12 (muokattu 16.06.2006 09:56:40)

Mä vähän veikkaan, että jos se Jukin soundi ei olis toiminut sillä Juuson ensin tarjoamalla ratkaisulla niin hommaa olis muutettu. Tossa tapauksessa sivistynyt arvaus oli kuitenkin selkeästi oikea. Juuso on kuitenkin ammattimies jolla on korvat päässä.

Siten niin, että ei kai tässä kovin kattavia linjoja ja päätelmiä Juuson työtavoista voi/kannata tehdä, ainakaan netissä, virtuaalisesti, toisen käden tiedon varassa jne.

näin just.
Siitä mistä aita on matalin...
absqua
16.06.2006 14:10:46
Ehkä se, että herra A kehotti meitsiä kuuntelemaan A/B testin omaisesti kahta samoilla säädöillä vetävää soittaja, ja että kuulostaa erilaiselta. No shit?

No shit nimenomaan.
Sä kuitenkin ehkä hiffasit mun pointin.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
sirdickyj
16.06.2006 14:47:49
No shit nimenomaan.
Sä kuitenkin ehkä hiffasit mun pointin.

Toki mä hiffasin.

Mun pointti sensijaan meni useimmilta ohi, se oli siis;

jos sanotaan että "soundi lähtee sormista" niin silloin siinä sormien ja lopullisen kuulluksisaattamisen välissä on oltava mahdollisimman vähän muuttujia, koska sittenhän se soundi ei enää niin nakeista lähdekkään, kun alkaa olla styrkkaria, kaappia ja mikkiä välissä.

Sen sijaan käsite "näppisoundi" on tietenkin se, mitä tässäkin varmaan peräänkuulutettiin, ja se on makee juttu. Silti ei ole mikään selviö, että ei olisi soittajia, joiden soundissa kamoilla on ratkaiseva merkitys.

Joo, mitäs näistä, piti vaan sanoa, kun kuulemma sanoin taas yhdessä kohtaa ja seuraavassa en.

Näppisoundi tarvitsee kuulluksisaattamiseen soittajasta riippuen erilaisen määrän teknologiaa, yksinkertaisimmilaan piuhan ja vahvistavan vermeen, monimutkaisimmillaan kaksi jääkaapin kokoista räkkiä. Mutta ilm,an näppejä ei kummastakaan ole mitään hyötyä. Nii.
Mark 3 on miesten Purple
absqua
16.06.2006 14:54:11
Toki mä hiffasin.

Hyvä

Mun pointti sensijaan meni useimmilta ohi, se oli siis;

jos sanotaan että "soundi lähtee sormista" niin silloin siinä sormien ja lopullisen kuulluksisaattamisen välissä on oltava mahdollisimman vähän muuttujia, koska sittenhän se soundi ei enää niin nakeista lähdekkään, kun alkaa olla styrkkaria, kaappia ja mikkiä välissä.

"Soundi lähtee sormista"-sanonta tarkoittaa minusta sitä että KAIKKI rakentuu sen päälle. Yhtä hyvin voisi sanoa "hyvä soittotatsi on kaiken A ja O".
Jos soittotatsi on paska (eli näpeistä lähtee huono soundi) niin se ei paavoilla parane.

Nuo "sormet" tuossa sanonnassa ovat sama asia kuin puhaltajilla on ansatsi, eikä sillä ole mitään tekemistä signaaliketjun muuttujien määrän kanssa.

Sen sijaan mainitsemastasi "näppisoundista" en tiedä mitn. Uusi termi mulle. Tarkoitatko sellaista soundia jossa sormen näpäytys on erityisesti kuuluvilla?
sirdickyj
16.06.2006 17:33:07
Sen sijaan mainitsemastasi "näppisoundista" en tiedä mitn. Uusi termi mulle. Tarkoitatko sellaista soundia jossa sormen näpäytys on erityisesti kuuluvilla?

Näppisoundi, ei ehkä itseasiassa kovinkaan hyvin basisteihin natsaava termi. Onhan olemassa esim. kitaristeja, jotka onnistuvat aina ja ianakaikkisesti kuulostamaan samalta, oli kamat mitkä vaan, tai siis että se tatsi ja staili tunkee sieltä läpi, oli mitä vaan näpeissä.

Basisteista en tiedä sanoa, mut esim. kun kattelin Pekka Pohjolaa viime viikolla siitä Espan keikalat tehdyssä taltioinnissa, niin tuli mieleen, että ihan sama mitä tollekin lyötäis käteen, varmaan kuulosta aian samalta. Sen verran rujosti tarjoili sillä bassollaan, ikinä nähny muuten kenenkään soittavan niin rankalla kädellä.
Mark 3 on miesten Purple
absqua
16.06.2006 19:07:05
Näppisoundi, ei ehkä itseasiassa kovinkaan hyvin basisteihin natsaava termi. Onhan olemassa esim. kitaristeja, jotka onnistuvat aina ja ianakaikkisesti kuulostamaan samalta, oli kamat mitkä vaan, tai siis että se tatsi ja staili tunkee sieltä läpi, oli mitä vaan näpeissä.

Basisteista en tiedä sanoa, mut esim. kun kattelin Pekka Pohjolaa viime viikolla siitä Espan keikalat tehdyssä taltioinnissa, niin tuli mieleen, että ihan sama mitä tollekin lyötäis käteen, varmaan kuulosta aian samalta. Sen verran rujosti tarjoili sillä bassollaan, ikinä nähny muuten kenenkään soittavan niin rankalla kädellä.

OK. Nythän minä ymmärrän paremmin.
J.Hollström
17.06.2006 11:32:26

Pekka lyö lujaa, ja käyttää 2-3 sormea pahimmillaan. Olin katsovinaan että Pekalla oli joku Rolandin combo vahvistimena ja piuha meni suoraan siihen. Saundi meni mageesti särölle kun se tuuttasi tulemaan. Tossa voidaan puhua todellakin näppisoundista.
absqua
17.06.2006 12:08:18
Pekka lyö lujaa, ja käyttää 2-3 sormea pahimmillaan. Olin katsovinaan että Pekalla oli joku Rolandin combo vahvistimena ja piuha meni suoraan siihen. Saundi meni mageesti särölle kun se tuuttasi tulemaan. Tossa voidaan puhua todellakin näppisoundista.

Mä sain kerran ilon kokeilla Pekan ylimäräisellä tallamikillä modattua jazzbassoa ja täytyy sanoa että tatsi oli varsin jäykäksi säädetty. Vaikka meikäläinen vetelee enemmän voimalla kuin taidolla niin raskaalta tuntui Pekan keppi siltikin.
Pirkka
17.06.2006 14:56:26
"Soundi lähtee sormista"-sanonta tarkoittaa sitä että KAIKKI rakentuu sen päälle. Yhtä hyvin voisi sanoa "hyvä soittotatsi on kaiken A ja O".
Jos soittotatsi on paska (eli näpeistä lähtee huono soundi) niin se ei paavoilla parane.

Tän tekstin voisin kehystää ja laittaa seinälle.
J.Hollström
22.09.2006 13:32:54
En puolusta kumpaakaan, mutta no offense to Norlund, jos mies sanoo tiukkana ennenkuin on kuullut nuottiakaan, että mitään linjasoundia ei tarvita, niin kyseessä on enemmän omaa näkemystään toteuttava äänittäjätaiteilija kuin nöyrin palvelijanne.

Törmäsin tämmöseen studioraporttiin aiheeseen liittyen:

"Siis: hommat aloitettiin äänitysten osalta viikolla 2. J.J.Sound -studiolla Tampereella, äänittäjänä Juuso Norlund. Kaikki taltioitiin täysin analogisesti, eli perinteisellä 24-raitaisella nauhurilla.

...

Itselläni oli käytössä Omien Gibsonieni lisäksi Juusolta Fender-jazzbasso ,nauhaton käsin tehty (valmistaja: Jorma Kirsikka-aho) ja Rickenbakker (sama kuin dvd:n studio-dokkarissa näkyvä). Vahvistimena käytin lähinnä Ampeg:ia (jota minulle ystävällisesti lainasi Juha Leppäharju) ja nauhattoman kanssa Juuson puista Leslie-kaappia. Itse asiassa Thunderbirdiäni en käyttänyt ollenkaan, mutta hyvältähän se näytti siellä studion nurkassa… Oma vahvistimeni ei sovellu studiokäyttöön, mutta on sitäkin mukavampi keikoilla. "Pizzalapio"-Gibsoniani soitin loppujen lopuksi vain muutamaan kappaleeseen, joten voidaankin vain todeta, ettei minulla ole omia studiokäyttöön kelpaavia kamoja.

...

Näin siis saatiin kuitenkin hommat Tampereella suunnitellusti valmiiksi ja täytyy erikseen todeta, että Juuso on ERITTÄN hyvä äänittäjä ja häneltä löytyy myös käyttökelpoisia ideoita sekä soittoon, että soundeihin ja bonuksena: Hän on kerrassaan mukava mies!! Nääs!!"

Lähde: http://www.yup.ms/arkisto/2005_kepp … arina/2005_keppijumppaa_tarina.html
"Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)