Aihe: Miksi kaikki soitaa heviä?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Jabbe
11.10.2003 18:45:52
Niin mäkin luulin sinun ikäisenäsi, mutta.. musiikkimaku
useimmiten seestyy iän myötä.

Niin, musiikkimaku kehittyy iän myötä. Ensin tulee jotain heviä ja räppiä, mut kyllä sit myöhemmin alkaa ihan musiikkiakin tulla kuvioihin. Kyllä se siitä. Hähhää.
Vilhelmus
11.10.2003 20:07:55

mutta ei sitä heviä vanhemmiten jaksa..:)

Eini.
rc
12.10.2003 18:55:34
Niin, musiikkimaku kehittyy iän myötä. Ensin tulee jotain heviä ja räppiä, mut kyllä sit myöhemmin alkaa ihan musiikkiakin tulla kuvioihin. Kyllä se siitä. Hähhää.

Huonoa piilovittuilua. *näyttää keskisormea*
v***u kuuntelke hevä!!!!!!!!!!111
KTR
12.10.2003 19:56:27
Hevi on oikein oivaa musiikkia. Voihan sitä toki kuunnella muutakin, ettei kyllästy. Mutta miksi kokonaan unohtaa hevi? Kyllä se on tieteellisesti todistettu, että hevibiisi päivässä pitää lääkärin loitolla. Tämä ei ole mikään vitsi!
oh2lcq
13.10.2003 18:58:32
-----------lainaus alkaa------------------

Led Zeppelin: Blues/hard rock

Deep Purple: -""-

Uriah Heep: pop

Black Sabbath: heavy metal, hard rock, blues, pop

Grand Funk: Jotain progepoppia.

Hevi ja metalli on sama asia. Katsokaas, molemmat käsitteet on lyhenteitä termistä Heavy Metal.
-------------lainaus päättyy------------

eivät todellakaan ole. Heavy on sitä vanhemapaa tavaraa ja
on suunnilleen samaa kuin hard rock.
Metalli nimikin keksittiin vasta aivan 70-luvun lopussa.
alkuperäisessä kirjoituksessani kuvasin mistä metalli-nimi
on peräisin. Myös voidaan varmaan todeta että metallia soitetaan
lähinnä transistori-vahvistimilla.

ja nämä bändien jaottelu pässeihin ja lampaisiin, haloo ;-)
vai poppia se uriah heep soittaa, heh, eiköhän se heavyn nimi
ole peräisin Uriah Heepin ensimmäisen albumin nimestä
very 'eavy - very 'umble.
Minä tunnen Heepin albumit jonnekin Fallen Angel aikoihin.
siis vain 70 ajan, näistä uusista en juuri piittaa.

kyllä noi muutkin aika hyvin osoittaa että ei niitä ainakaan
kuunneltu ole.

Tämmöinen vanha 50v äijähän ei tietenkään voi tietää
miten asiat ovat.
mahtuuhan meitä maailmaan

Roude-setä
Naama-amis
14.10.2003 13:28:48 (muokattu 14.10.2003 13:38:00)
hevi ja metalli on ihan eri asioita. Metalli sit on semmosta miss ei oo mitään järkee, just niinku Kotiteollisuss, Bodom yms.

Musta tuntuu että aika usein saa kuulla just tän tyyppistä kommenttia. Välillä tuntuu että niillä jotka ei hevistä syty on perusteluina aikas usein jotakin tyyliin että "metallimusiikissa ei ole mitään järkeä" ja että "sävelyksellinen lahjattomuus ja epämusikaalisuus" on jotenkin mukamas mystisesti naamioitu "puuroisten" soundien, kamalan sahauksen/runttauksen ja typerän rääkymisen alle. Ei ei ja ei. Tietysti kaikilla on omat mielipiteet mutta en mä nyt ainakaan metallia kuunnellessani ajattele pelkästään että vittu onpas kovaa räimettä ja saatana että onpas kovaa rääkymistä olenpas kova jätkä, VAAN ennemminkin että onpas hienoja riffejä, melodioita ja kappalerakenteita yms. Suosikkejani metalligenrestä on mm. Metallica, Stone, Bodom, Black Sabbath, Megadeth. Mä ainakin löydän noista bändeistä jo pelkästään semmosta itseäni miellyttävää sävelkynämeininkiä, ja tietysti jonkun muun mielestä noi kaikki voi olla ihan kauheeta paskaa. Eli tärkeää on että biisi on jo paperilla hyvä ja sitten jos toteutus kolahtaa mulle niin vielä parempi.

Meni varmaan vähän ohi aiheen mutta pointti oli nyt se että melkeen mitään musiikinlajia ei kannata yleistää "järjettömäksi" tai "tyylitajuttomaksi" jos ei vaan itelle putoa. Tuskinpa mä meen selittää jonkulle rap-pojalle että onpas toi sun musiikki paskaa kun mä tiedän etten ymmärrä semmosen päälle yhtään mitään.

EDIT: Laitetaan vielä että ei ollu mikään henkilökohtanen hyökkäys kirjoittajaa kohtaan :)
Vauhti korjaa virheet.
pwallin
14.10.2003 13:58:41

Itse asiassa ei ole olemassa muuta musiikkityyliä kuin heavy. Siksi sitä on kaikkien pakko kuunnella ja soittaa. Jos olisi muita vaihtoehtoja, niin kukaan ei takuulla soittaisi sitä...;)

No joo, itseasiassa muut musatyylit sisältävät nykyisin melkoisesti heavy-vaikutteita (joka puolestaan on ottanut vaikutteita muualta), joten moni heavyä vihaava (erityisesti kaveripiirin hopparit) kuuntelee ja diggaa sitä tietämättään ja sekös naurattaa monia...;)

Asiaakin lopuksi. Mielestäni yksi tärkeimmistä heavybiisin alkulähteistä on varmaan "klassisen musan ajalta" eli Beethovenin 5. sinfonian alkuteema. Siitä lähtee sama jyty ja energia kuin kunnon heavystä pitääkin. Soittimet ja tahtilaji vain on sen ajan mukaiset. Vanhempaakin/muuta löytynee varmaan, mutta itselle tuo on selvä tapaus Griegin "Vuorenkuninkaan luolassa" kipaleen ohessa.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Poerri
06.11.2003 17:57:57 (muokattu 06.11.2003 17:58:30)
Hevi on ainut musiikkityyli klassisen lisäksi jossa on monumentaalisia kappalerakenteita, ts. musiikki on progressiivista. Ja jos pitää valita klasari tai hevi, niin eikös se hevi ole aika selvä?

Herra on hyvä ja etsii Cinematic Orchestraa jostain...
Nazareth
06.11.2003 21:50:46
Tosi heviä on vain Black Sabbath ,Led Zeppelin ,Purple ja Hendrix!!!
Siis ihan sitä real and only.

Asiaa. Noita on kyllä tullu soiteltua ja levyt o kuluna puhki.
Jos uskonto on oopiumia kansalle, ihmiset ovat vaihtaneet miedompiin.
BlessTheDreamer
06.11.2003 22:21:50
Apua, apua. On kauheata katsoa kun kiistellään tällaisesta asiasta, jossa jokaisella on omat mielipiteensä. Minun mielipiteeni tähän, että miksi aina soitetaan vain heviä, on se, että sitä on ehkä suht' helppo soittaa. Jos nyt ruvetaan vaikka ajattelemaan jotain bändiä, kuten vaikka Timo Rautiainen & trio Niskalaukaus, joka ei kylläkään ole heviä, vaan metallia, mutta anyway, niidenkin kaikissa biiseissä tuntuu olevan aina jtn samaa. Eikö vain? Elikkä ehkä sen helppouden takia useat "aloittelevat-bändit" sitä soittavat. Mutta se tykkäämis asiakin liittyy myös tähän! Heviä, metalliahan kuuntelee nykyään aivan älyttömän moni.minä mukaanlukien Ja olishan se tyhmää jos kaikki soittais jotain TikTak.ia. Eihän sitä kukaan kestäis. Mut joooh. On aika aihe.
MûsîîKkîª K°rvîllê jª kªhvîª kûrkû$Tª ªlª$, Nîîn êlämä hymyîlêêpî.
xulu
07.11.2003 09:20:46

No ohan se nyt herkkää hakata kitaraa hikisenä ja huudetaa kuolemasta&saatanasta vitun lujaa ja jengi pieksää toisiaa.
kaunista
You! Invaders! Get you the hot bullets of shotgun to die!
FrankComa
07.11.2003 09:40:58
Se vituttaa tässä nyky mediassa, että se nostaa esiin vaan jotain Nightwish paskaa.....sit penskat kuuntelee jotain sankarimetallia ja alkaa soittaa kitaraa....siitä ei seuraa mitään hyvää..siis median vika....
Die Eier Von Satan!
Jabbe
07.11.2003 11:10:00
Se vituttaa tässä nyky mediassa, että se nostaa esiin vaan jotain Nightwish paskaa.....sit penskat kuuntelee jotain sankarimetallia ja alkaa soittaa kitaraa....siitä ei seuraa mitään hyvää..siis median vika....

Toihan pätee kaikkeen mediamusaan. Gimmel-paskaa, Darude-paskaa, Pikku G-paskaa, Britney-paskaa... jne. Tiedättehän. Ja mitä ne teinit sit tekee... kaikki ongelmat tässä maailmassa ylipäätään ovat median vika.
Vemmy
07.11.2003 11:44:53
...kuten vaikka Timo Rautiainen & trio Niskalaukaus, joka ei kylläkään ole heviä, vaan metallia...(lyhennetty)

Musiikin kategorioiminen on hyvin vaikeaa. Yllä oleva lainaus on vain nyt esimerkki, eikä tämä kirjoitus ole osoitettu kirjoittajaa vastaan.

Miten ihmeessä erotellaan toisistaan esim. rock, hard rock, heavy, heavy metal, tai metalli? (Hyvä on, metalli tarkoittaa tässä yhteydessä musiikkityyliä, etteivät pilkunviilajat pääse vauhtiin.) Kuka on se auktoriteetti, joka määrittelee mihin lajiin mikäkin yhtye/kappale/esiintyjä kuuluu? Jokaisella on oma käsityksensä siitä, mikä on heviä, mikä metallia, ja toiset taas näkevät nämä samana asiana.

Sitäpaitsi nämä määritteet muuttuvat ajan myötä. Se, mitä 70-luvulla sanottiin heviksi, ei tänä päivänä nuorisolle enää olekaan sitä. Sama pätee luullakseni lähes kaikkiin musiikkityyleihin. Sillä, mitä monet nykyään kutsuvat punkiksi (en tarkoita herra PuNkKia), ei ole paljonkaan tekemistä sen musiikin kanssa, jota Lontoon pienissä klubeissa soitettiin 70-luvun lopussa liimatuubi nenässä ja hakaneula poskessa.

Asiaan täysin perehtymättömänä olen usein ihmetellyt raskaampaan rock-musiikkiin (ts. hevi, metalli, kutsukaa sitä miksi haluatte) liittyvää hirvittävää alakategorioiden luomista. Kukahan nämäkin kaikki on luonut/keksinyt? Ja mihin ihmeeseen ne perustuvat? En minä ainakaan ole koskaan levykauppaan kävellessäni ostanut jotain levyä sen vuoksi, että sen esittäjä kuuluu jonkun arvion mukaan johonkin tiettyyn kategoriaan. Sama ilmiöhän taisi käsittääkseni olla (jollei ole vieläkin) teknomusiikin puolella. Ymmärtääkseni (ainakin joskus) kappaleet luokiteltiin vain ja ainoastaan BPM:n perusteella.

Ja, kuten nykyään tapoihin kuuluu, tästäkin tuli taas pitkä ja -veteinen valitusvirsi asiasta, josta en mitään tiedä, joten pahoitteluni.

Sitten otsikon varsinaiseen aiheeseen: minusta soittaminen on aina hauskaa, vaikkei sitten soittaisikaan juuri sitä mitä haluaisi. Monia eri musiikkityylejä kannattaa kokeilla, jossei muuten niin jo sen vuoksi, että bändisoittotaito kehittyy. Jos ei saa perustettua kuin hevibändin (HUOM! Ei vähättelyä kyseistä lajia kohtaan!), niin soittaa sitä, jossei muutakaan ole. Parempi sekin kuin soittamattomuus. Ja tämä on sitten vain minun oma täysin henkilökohtainen mielipiteeni.
Vieläkö meillä on kaljaa?
Deathrace King
07.11.2003 12:20:20

Apua, apua. On kauheata katsoa kun kiistellään tällaisesta asiasta, jossa jokaisella on omat mielipiteensä. Minun mielipiteeni tähän, että miksi aina soitetaan vain heviä, on se, että sitä on ehkä suht' helppo soittaa. Jos nyt ruvetaan vaikka ajattelemaan jotain bändiä, kuten vaikka Timo Rautiainen & trio Niskalaukaus, joka ei kylläkään ole heviä, vaan metallia, mutta anyway, niidenkin kaikissa biiseissä tuntuu olevan aina jtn samaa. Eikö vain? Elikkä ehkä sen helppouden takia useat "aloittelevat-bändit" sitä soittavat.

Ei, ei ja vielä kerran EI! En tiedä, mutta veikkaan ettet soita mitään instrumenttia, kun tällaista soopaa kirjoittelet. Okei, Rautiainen on asia erikseen, mutta miksi valita esimerkiksi yksinkertaisin bändi, ja rinnastaa sitä koko musiikkityyliin?
Thrash and mosh 'til death!
Saami
07.11.2003 13:25:05
Asiaan täysin perehtymättömänä olen usein ihmetellyt raskaampaan rock-musiikkiin (ts. hevi, metalli, kutsukaa sitä miksi haluatte) liittyvää hirvittävää alakategorioiden luomista.

Eikö toi päde melkeinpä kaikkiin musiikinlajeihin?
Ja onhan noissa SELVIÄ eroja tyylin sisällä alalajeissa.
BlessTheDreamer
07.11.2003 16:51:44
Ei, ei ja vielä kerran EI! En tiedä, mutta veikkaan ettet soita mitään instrumenttia, kun tällaista soopaa kirjoittelet. Okei, Rautiainen on asia erikseen, mutta miksi valita esimerkiksi yksinkertaisin bändi, ja rinnastaa sitä koko musiikkityyliin?

No sehän olikin vain minun mielipiteeni. Ellet vielä huomannut? Ja aika mettään meni veikkauksesi, joudun valitettavasti toteamaan että soitan mutamaakin soitinta. Basso, piano, kitaraa aina silloin tällöin, saksofonia ennen. Ja tottakai nokkahuilua skidinä soittelin. Rumpujakin olen soitellut. Rautiainen, yksikertainen? no ehkä juu, mutta tämäkin on mielipide kysymys. Rautiainen sattuu nääs olemaan metallia. Ehkäpäs sen takia "rinnastin".
MûsîîKkîª K°rvîllê jª kªhvîª kûrkû$Tª ªlª$, Nîîn êlämä hymyîlêêpî.
Naama-amis
07.11.2003 17:40:07
Timo Rautiainen & trio Niskalaukaus, joka ei kylläkään ole heviä, vaan metallia

Hmm. Nyt tässä vaiheessa olisi kiva kuulla että miten erotetaan Metalli ja Hevi? Miksi esimerkiksi mainitsemasi Niskakuti on sinusta heviä eikä metallia? Perustermi kai kuitenkin edelleen on Heavy Metal? ja sitten siitä on erikseen Heavy, Metal, ja Metallin veikeitä alalajeja thrash, speed, death, black...? Ei sillä että minulle olisi juurikaan merkitystä tommosesta genresijoittelusta (joka tuntuu usein olevan jokseenkin typerää, tänäänkin kuulin dösässä joidenkin n. 13-14 vuotiaiden jannujen kiistelevän tehokkaasti mm. siitä että mihin genreen Bodom kuuluu, heh.), joskus vaan tuntuu että joka jampalla on ihan oma systeemi määritellä noita maagisia termejä. Tai sitten mä olen vaan helvetin tyhmä.
Vauhti korjaa virheet.
rc
08.11.2003 14:14:03
Niillä termeillä ei ole mitään, ei mitään väliä. Heviä voi tehdä niin monella eri tavalla että niitä tarvitaan kuvailemaan minkätyyppistä kamaa on kyseessä. On kuitenkin ihan turhaa tapella noista genreistä.

Sanon sen taas, heviä soitetaan niin paljon, koska heviä kuuntelevat tykkäävät soittaa, ja nehän soittavat sitä musiikkia mistä pitävät. Poppia kuuntelevat taas tykkäävät laulaa tai tanssia (miten muuten selitetään ne sadat Idolsiin yrittäneet).
v***u kuuntelke hevä!!!!!!!!!!111
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)