Aihe: Ongelmani biisien teossa
1
Humu
20.06.2006 19:22:59
Päätinpä kokeilla tätäkin palstaa..

Elikkä mulla menee näin, että keksin kappaleen osia ihan helposti ja vaikka ihan lennosta. Soitan vaan jonkun soinnun ja sitt vaan valkkailen millä soinnuilla homma jatkuu ja hahmottelen siihen vaikka melodiaakin. Siis tämä osa on helppoa ja tulee mun mielestä tosi hyviä ja potenttiaalisiakin..kappaleen osia.

Ongelma tulee siinä vaiheessa, kun rupeen miettimään seuraavaa osaa. Ei onnistu millään! Tulee jotenkin vaan sellanen väkinäisen viritelmän tuntu, kun yritän keksiä seuraavia osia ja koko homma tahtoo lysähtää..ja tässä kohtaa tahtoo myös sitten se innostuskin lopahtaa ja jutut joko jää mieleen tai pyyhkiytyy muistista.

Onko kellään vastaavanlaista "ongelmaa" ja oisko jollain jotain vinkkejä ongelman ratkaisuksi? Äänityslaitteita mulla ei nyt ole, ett ei nyt sillain tule näitä ideanpätkiä tallennettua. Jäävät mieleen, jos jäävät.
Janus
20.06.2006 19:30:23
Äänityslaitteita mulla ei nyt ole, ett ei nyt sillain tule näitä ideanpätkiä tallennettua. Jäävät mieleen, jos jäävät.

Ton mä korjaisin ihan ekana... voi nimittäin olla, että siihen todella hyvään säkeistö-osaan tulee kehiteltyä ihan tappokertsi vasta vuosien päästä. Jos säveltää paljon, niin kaikki kannattaa kirjoittaa muistiin tai tallentaa muuten; oliko se Kivi vai kuka täällä sanoi, että vaikka muisti olisi miten hyvä, niin välillä kannattaa "tyhjätä" pää kirjoittamalla ideoita muistiin ja tehdä näin tilaa uusille. Musta hyvin sanottu.

Et tarvitse välttämättä edes nauhoituslaitetta, jos osaat sointumerkit ja nuotit - kirjoita ylös paperille, johonkin tekstinkäsittelyohjelmaan (sointukulut), Finale Notepad -ilmaisnuotinnusohjelmaan jne.
Johann Onn
20.06.2006 22:19:27 (muokattu 20.06.2006 22:38:54)
Ongelma tulee siinä vaiheessa, kun rupeen miettimään seuraavaa osaa. Ei onnistu millään!

Ei taatusti, juu. Väkisin ei tule kuin pa... eiku ei aina sitäkään.

Ei saa miettiä liikaa, koska silloin alitajuisesti koittaa keksiä jotain "hienoa ja "täydellistä".

Äänityslaitteita mulla ei nyt ole, ett ei nyt sillain tule näitä ideanpätkiä tallennettua.

Mutt jos sulla on tietokone, niin onhan siinä luultavammin ainakin äänipiiri ? Piuhat on halpoja. Äänityssoftaa saa (audicity, Kristal...) ilmaiseks.

Tietenkään, jos omaa konetta ei ole, silloin täytyy ehkä turvautua siihen "vanhaan" konstiin: (halpa) kasettimankka / neliraituri ja kasetteja. Meikäläiselläkin on vanhoja c-kassuja muovikassille tai pari kaapissa.

Sitä yleistä jorinaa:

Monesti itte koitan äänittää biisit (kitara, sitten kuuntelematta mitä soitin, kitara #2 ja samalla metodilla basso) mahdollisimman "raakile" vaiheessa. Monesti "lennosta" ja biisiä "puhki hiomatta" syntyy jotain ihan muuta, kuin oli tarkoitus.

Yhtään mainostamatta (se olis turhaa ja hyödytöntä), musiikkinäyteksi vaihtuu just... ..nyt tollanen "miten siitä ny tommonen tuli ?" biisi. Jota en edes tältä istumalta pystyis soittamaan perässä. Ei oo aavistuskaan mitä meinaan soitan aina B-osien loppupuolella.
Humu
21.06.2006 06:25:55
Ei saa miettiä liikaa, koska silloin alitajuisesti koittaa keksiä jotain "hienoa ja "täydellistä".

Tästähän se varmasti hyvinpitkälle johtuu! Väkisinyrittäminen vaan tahtoo kuulua niin selkeesti lopputuloksessa, ett siks varmaan homma lyssähtää?!
J.Ahonen
21.06.2006 08:11:35 (muokattu 21.06.2006 08:11:55)
Varioi niitä valmiita osia. Soita takaperin, etuperin, ylösalaisin. Käytä samoja sointuja. Mutta ota joku "uusi" elementti mukaan uuteen osioon. Esim. uusi sointu. Tai uusi rytmi, soundi. Jne.,..

Edit: Toisaalta, sävellän itse noin 10 minuuttia valmista vuodessa.
Humu
21.06.2006 08:51:14
Edit: Toisaalta, sävellän itse noin 10 minuuttia valmista vuodessa.

Tämä helpotti oloani ja motivoi jatkamaan yrittämistä...kiitos!;D
t-termiitti
21.06.2006 11:40:50

Yksi juttu mikä liittyy tuohon tuotosten taltiointiin, mikä itsessäänkin on kannattavaa, on se, että kun niitä paskoja tai niitä hyviä pätkiä soittelee kovalevyltä ihan randomilla, niin aina silloin tällöin tulee soitettua sellaisia aihioita suht´ peräkkäin, jotka jollain tapaa voisivat sopia yhteen. Kahden eri työn yhdistäminen tai yhteen sovittaminen on yksi juttu mitä voi joskus aina kokeilla. Ainakin siitä voi saada taas uuden idean eli uuden keskeneräisen pätkän kovalevylle muiden jatkoksi. :)
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
bluesteel
21.06.2006 19:54:18 (muokattu 21.06.2006 19:54:31)

No mulla on oikeastaan ihan sama ongelma. Keksii jonkun hyvän jutun, mutta koko homma lässähtää, kun pitäisi ''väkisin'' alkaa keksimään siihen jatkoa.
ganesha
22.06.2006 21:02:42
Princen "Nothing Matters Tonight"-biisi on pelkkää A-osaa alusta loppuun. että sillai.
viina. hanuri. ja naiset.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)