Tulevamuusikko 21.06.2006 02:09:58 | |
---|
Kun sävellätte omaa biisiänne, poikkeatteko koskaan skaaloista? (Ei soolo) Esim. Teempäs tähän nyt tällaisen kahdeksan tahdin kierron A-mollista, ohhoh, ei tuo ais siihen sopinutkaan A-molli skaalan mukaan. Kuulostaa kumminkin ihan hyvältä. (Mitä teet?) |
Kun sävellätte omaa biisiänne, poikkeatteko koskaan skaaloista? (Ei soolo) Esim. Teempäs tähän nyt tällaisen kahdeksan tahdin kierron A-mollista, ohhoh, ei tuo ais siihen sopinutkaan A-molli skaalan mukaan. Kuulostaa kumminkin ihan hyvältä. (Mitä teet?) Korvaan kannattaa luottaa. Ei voi lähtee jos on tullu |
Ze Kink 21.06.2006 03:13:09 | |
---|
Mikä vaan kuulostaa hyvältä. Ja välillä vaikkei kuulostaiskaan hyvältä, niin se voi olla ihan käytännöllinen juttu. "Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa |
saamaton123 21.06.2006 13:24:00 | |
---|
Rakula tossa sanoi kaiken tarpeellisen.. Saddamize! |
Paranoid Trooper 21.06.2006 13:36:40 | |
---|
Mä oon Ze Kinkin kanssa samaa mieltä. "If I flip the switch, I go on the killzone mode...when I shred I kill people and suddenly they just drop..." -John Petrucci. S.M.A.K. - jäsen. |
jogo3000 21.06.2006 13:38:51 | |
---|
Harvemmin olen löytänyt nuottia joka ei mihinkään skaalaan kuuluisi. Think about it think think about it. |
Schnowotski 21.06.2006 13:40:01 (muokattu 21.06.2006 13:44:06) | |
---|
Rakula tossa sanoi kaiken tarpeellisen.. Jeps. Yleensä teen ensin melodian ja etumerkkejä laittaessa katson sattuiko se menemään jonkin skaalan mukaan. Joskus menee, joskus ei, yleensä menee. Eriasia on sitten jos haluaa kokeilla säveltää kappaleen tai osion jonkin tietyn moodin mukaan, mutta se on ehkä hieman erityyppistä muutenkin. Harvemmin olen löytänyt nuottia joka ei mihinkään skaalaan kuuluisi. Totta... eli tavallaan sanoin väärin kun sanoin että "joskus menee, joskus ei". Ainahan ne menee jonkin skaalan mukaan, mutta ajattelin että keskustelussa viitataan tavallisimpiin molli- ja duuriasteikkoihin eikä esimerkiksi johonkin kromaattiseen asteikkoon. :7 |
Tasapaino 03.07.2006 10:05:59 | |
---|
Harvemmin olen löytänyt nuottia joka ei mihinkään skaalaan kuuluisi. Nyt en huomannut asiayhteyttä. Ora et labora. |
kuriken 04.07.2006 00:17:03 | |
---|
Kun sävellätte omaa biisiänne, poikkeatteko koskaan skaaloista? (Ei soolo) Esim. Teempäs tähän nyt tällaisen kahdeksan tahdin kierron A-mollista, ohhoh, ei tuo ais siihen sopinutkaan A-molli skaalan mukaan. Kuulostaa kumminkin ihan hyvältä. (Mitä teet?) Useimmiten se sävel joka ei kuulu a-molliin, onkin jostain a:n moodista lainattu sävel, et vain tajua sitä tai kiinnitä siihen huomiota. Tosiaankaan ei tarvi orjallisesti noudattaa skaalaa vaan lainailu toisista moodeista ja skaaloista kuulostaa myös hyvältä. Ainakin hevanderia veivatessa minulla tulee käytettyä paljon a-fryygistä a-mollin kanssa yhdessä. Fryygisessä on siis skaalan toinen sävel alennettu verrattaessa a-molliin. Se on hyvä tehokeino kun osaa käyttää oikein. Muihinkin moodeihin pomppimalla voi kehitellä omia jippoja. Jos se kuulostaa hyvältä, hyvä! Olet hullu - Eikä kukaan huomaa sitä |
Sutela 04.07.2006 08:52:56 | |
---|
Kun sävellätte omaa biisiänne, poikkeatteko koskaan skaaloista? (Ei soolo) Esim. Teempäs tähän nyt tällaisen kahdeksan tahdin kierron A-mollista, ohhoh, ei tuo ais siihen sopinutkaan A-molli skaalan mukaan. Kuulostaa kumminkin ihan hyvältä. (Mitä teet?) Mun mielestä ei pitäisi poiketa asteikoista, sitähän varten ne asteikot on että niitä noudatetaan. Ensin istutaan musiikkiopistoissa monet vuodet ja opiskellaan ties mitä asteikkoja ja sitten niitä ei hyödynnetä. Mitäs järkeä siinä on? |
Humu 04.07.2006 09:30:59 | |
---|
Mun mielestä ei pitäisi poiketa asteikoista, sitähän varten ne asteikot on että niitä noudatetaan. Ensin istutaan musiikkiopistoissa monet vuodet ja opiskellaan ties mitä asteikkoja ja sitten niitä ei hyödynnetä. Mitäs järkeä siinä on? Tämä oli varmaan sarkasmia?!:D Teempäs tähän nyt tällaisen kahdeksan tahdin kierron A-mollista, ohhoh, ei tuo ais siihen sopinutkaan A-molli skaalan mukaan. Kuulostaa kumminkin ihan hyvältä. (Mitä teet?) No laita ihmeessä se sinne, jos se hyvältä kerran kuulostaa! Mikään ei sua estä/kiellä näin tekemästä. Tollaset tuo mukavaa vaihtelua, eikä todellakaan tarvii aina orjallisesti noudattaa asteikkoa. |
Teemu K. 04.07.2006 12:23:40 | |
---|
Teoria EI saa olla este hyvälle musiikille. Kun tehdään kompromissi, kukaan ei ole tyytyväinen. |
Tasapaino 04.07.2006 12:54:21 | |
---|
Teoria EI saa olla este hyvälle musiikille. Toteaa suurella ammattitaidolla ja elämänkokemuksella varustettu 15-vuotias kitaran rämpyttäjä. Lisää näitä päheämisiä vaan. Ora et labora. |
saha 04.07.2006 13:16:50 | |
---|
Toteaa suurella ammattitaidolla ja elämänkokemuksella varustettu 15-vuotias kitaran rämpyttäjä. Lisää näitä päheämisiä vaan. Sinun mielestäsikö teoria sitten saa olla este hyvälle musiikille? I may be schizophrenic, but I'm also Jesus |
oiva tumpeloinen 04.07.2006 13:23:07 | |
---|
Sinun mielestäsikö teoria sitten saa olla este hyvälle musiikille? Ei kun on katkera, ettei itse saanut päteä kyseisellä tiedolla. Suuremmalla ammattitaidolla ja elämänkokemuksella höystettynä luonnollisesti. |
Kasperi Tervonen 04.07.2006 13:35:18 | |
---|
Toteaa suurella ammattitaidolla ja elämänkokemuksella varustettu 15-vuotias kitaran rämpyttäjä. Lisää näitä päheämisiä vaan. 15-vuotias ei voi olla oikeassa! "Mä haluisin joululahjaksi ittelleni oman kitaran jossa on kullattu floikka ja kaikkee siistii paskaa." -Pekka Poro |
Apricot 04.07.2006 14:19:28 | |
---|
Teoria tappaa luovuuden. "I got the Pieksämäki railway station blues." |
Tasapaino 04.07.2006 14:30:32 | |
---|
Sinun mielestäsikö teoria sitten saa olla este hyvälle musiikille? Ei, vaan tuntuu todella typerältä, että kesken hyvän ja tasokkaan keskustelun joku laukoo lauseen, joka ikään kuin on huippuviisasta, vaikka nuo samat pätemiset kuullaan jokaisessa teoriaa koskevassa ketjussa. "Teoria syntyy musiikista, ei päin vastoin." "Teoria ei saa olla hyvän musiikin esteenä." "Korva on teoriaa tärkeämpää." Ja niin edelleen. Ora et labora. |
oiva tumpeloinen 04.07.2006 14:33:56 | |
---|
Ei, vaan tuntuu todella typerältä, että kesken hyvän ja tasokkaan keskustelun joku laukoo lauseen, joka ikään kuin on huippuviisasta, vaikka nuo samat pätemiset kuullaan jokaisessa teoriaa koskevassa ketjussa. "Teoria syntyy musiikista, ei päin vastoin." "Teoria ei saa olla hyvän musiikin esteenä." "Korva on teoriaa tärkeämpää." Ja niin edelleen. Eipä tuo sun vastauskaan siihen mikään älykkyyden huipentuma ollut. Jos sä haluat, että keskustelu pysyy hyvänlaatuisena, niin kannattaisi varmaankin itse jättää tuommoiset kommentit väliin. Huomattavasti enemmän ketjut rönsyilee tuollaisesta "viisaammasta" opastuksesta. |
Humu 04.07.2006 14:34:28 | |
---|
Ei, vaan tuntuu todella typerältä, että kesken hyvän ja tasokkaan keskustelun joku laukoo lauseen, joka ikään kuin on huippuviisasta, vaikka nuo samat pätemiset kuullaan jokaisessa teoriaa koskevassa ketjussa. Keskustelun aloittaja kysyi, että onko oikeen/hyväksyttävää käyttää skaalan ulkopuolisia säveliä ja tämä nuori herra vastasi siihen? Onko tässä jotain, mitä ett käsitä? |