Aihe: basson teoriaa netistä suomeksi?
1
omitimo
09.10.2003 11:58:12
Niin eli kyselisin juuri sitä mitä otsikko jo osittain kertoikin. Olen soitellut 9 kuukautta bassoa ja olisi mukava edistyä soittamisessa. Kirjaston kirjat eivät oikein aukene ja netistä löytyvät englanninkieliset teoriat ovat kyllä auttaneet (lukia tosiaan osaa englantia :P), mutta olisi mukava nähdä jokin suomenkielinen opastus tähän hommaan.

Esimerkiksi minua kaivelee se kun jossain basso tabulatuureissa on kirjoitettu kohtiin "normaalin" numeroinnin sijasta vaikka "C | E | F | B"

Eli kysymys on siitä että miten bassolla soitetaan esim. C, bassoa tuskin kuitenkaan on tarkoitus tässä kohtaa käsitellä kuin kitaraa vaan siinä haetaan jotain muuta? Ei se nyt niin yli ymmärryksen voi olla :)
lxi
09.10.2003 18:03:52 (muokattu 09.10.2003 18:04:04)
Nuotit ja musiikin teoria ovat samat jokaiselle soittimelle. Ja basso viritetään samoin kuin kitaran neljä alinta kieltä (oktaavin alemmas vain), joten jokin kitaraopuskin auttaa alkuun.

Luulisi kuitenkin, että kirjastosta löytyy jotain apua. Esimerkiksi Jussi Kinnusen kirja (olikohan nimeltään Rockbasso?) lienee ihan hyvä teos.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Velko
10.10.2003 18:24:49
Eli kysymys on siitä että miten bassolla soitetaan esim. C, bassoa tuskin kuitenkaan on tarkoitus tässä kohtaa käsitellä kuin kitaraa vaan siinä haetaan jotain muuta? Ei se nyt niin yli ymmärryksen voi olla :)

C soitetaan siten että painetaan sormella C:n kohdalta ja näpäytetään toisen käden sormella kyseistä kieltä. Ei se nyt niin yli ymmärryksen voi olla :)
Ihminen on vain värisokea pallokala elämän tiskialtaassa.
omitimo
10.10.2003 18:52:34
C soitetaan siten että painetaan sormella C:n kohdalta ja näpäytetään toisen käden sormella kyseistä kieltä. Ei se nyt niin yli ymmärryksen voi olla :)

Noniin päästään asiassa eteenpäin, sanotaan että soittaisin tässä tapauksessa C:n sitten vaikka E-kieleltä. Vielä olis jäljellä E,F ja B. Mistä voin tietää miltä kieliltä ne kuuluu soittaa? Onko tässä vain kyse kuuntelemisesta?
outo_O
10.10.2003 19:31:14
http://www.cyberfret.com/first-fret/note-names/index.php

katteles tuosta jos olis apua, tosta näät miltä kohdalta ja miltä kieleltä saat sen C n soitettua. opiskelemisen iloa.
B L A C K E N E D ! ! !
omitimo
10.10.2003 19:56:39
Kyllä minä tiedän mistä minkäkin soinnun voi soittaa, kyllähän sen olen oppinut helposti, mutta mistä voin tietää miltä kieleltä se pitää soittaa koska se kuitenkin löytyy jokaiselta kieleltä..

esim:
C | E | F | B

jokainen noista kielistä löytyy pariinkin otteeseen
joten mistä tiedän miltä "kieleltä" ne pitää soittaa..
Velko
11.10.2003 11:18:30

Yleensä miltä tahansa. Ihan miten itse haluat ja mikä helpoimmalta tuntuu, paitsi jos sinulla on tabla niin siitä saa selville mistä kielestä on kyse.
Ihminen on vain värisokea pallokala elämän tiskialtaassa.
Niskamies
11.10.2003 22:12:17
Kyllä minä tiedän mistä minkäkin soinnun voi soittaa, kyllähän sen olen oppinut helposti, mutta mistä voin tietää miltä kieleltä se pitää soittaa koska se kuitenkin löytyy jokaiselta kieleltä..

esim:
C | E | F | B

ihan miltä kieleltä haluat. jos soitata vaikka rokkia d:stä, haluat ehkä soittaa d:n e-kieleltä, ettei tarvitse vaihtaa asemaa kun vaihdat g:hen.
"...työnnän tän kuulan poikittain sun perseeseen!"
omitimo
12.10.2003 11:36:57
eikös kuitenkin g-kielen E-sointu kuulostaa "hieman erilaiselta kuin vaikka E-kielen =P.
onko näissä tabulatuurikohdissa vain sitten tarkoitus löytää se oikea kieli miltä se soitetaan? Koska kyllähän ne kaikki soinnut löytyy siltä yhdeltäkin kieleltä, niin mikä sitten estää soittamasta vain siitä niitä?
Niskamies
12.10.2003 15:32:48
eikös kuitenkin g-kielen E-sointu kuulostaa "hieman erilaiselta kuin vaikka E-kielen =P.
onko näissä tabulatuurikohdissa vain sitten tarkoitus löytää se oikea kieli miltä se soitetaan? Koska kyllähän ne kaikki soinnut löytyy siltä yhdeltäkin kieleltä, niin mikä sitten estää soittamasta vain siitä niitä?

tabuissahan lukee miltä kieleltä ne pitää soittaa. soita miltä haluut, stana!
"...työnnän tän kuulan poikittain sun perseeseen!"
omitimo
12.10.2003 17:49:41
..Esimerkiksi minua kaivelee se kun jossain basso tabulatuureissa on kirjoitettu kohtiin "normaalin" numeroinnin sijasta vaikka "C | E | F | B"..

niin kyllä normaalisti tabulatuureissa lukeekin mistä ne soitetaan, mutta kuten aikaisemmin puhuin niin joskus tulee vastaan tälläisiä C E F B, eikä kerrota asiasta sen enempää. Hyviä esimerkkejä tästä löytyy mm. cmx:n sivuilta.
Mimi
13.10.2003 19:04:37

No tottakai ne kuulosta erilaiselta, soihan ne eri oktaavissa, katsos kun sävelet jakaantuvat eri oktaavialoihin, on mm. pieni, suuri, yksi- ja kaksiviivainen oktaaviala... Mutta älä välitä niistä, periaatteessahan sillä ei ole väliä mistä sen e:n soittaa kun se on periaatteessa sama, paitsi eri oktaavissa, ja saattaa tietysti kulostaa vähän hömölle jos sen soittaa g-kielestä vaikka on alunperin jossain biisissä soitettukin vapaa e-kieli... Kokeilemalla oppii...

äläkä lannistu vaikka tuntuu että joillakin alkaa jo täällä mennä hermo tähän kyselemiseen, ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, vain tyhmiä vastauksia...
"Jos oikeutta enemmän vain nähdä saan, voin verhoutua vaikka lumenvalkeaan. Mutta jos maailma jatkaa pimeän matkan taivallusta, ylläni on surupuku, ja surupuku on musta..." per aspera ad astra
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)