Aihe: G-Major ja midipedaali siihen
1 2
offerotorium
19.06.2006 23:09:19
Eli olisin ostamassa g-majoria näiden pedaalejen tilalle, lähinnä käyttöystävällisyyden takia. Tietenkin whammy ja crybaby jää :P
Mutta asiaan:

1) Onko g-majorin äänet minkäänlaisia. Huomenna menen kyllä testaamaan, mutta ennakkoon olisi mukava tietää vähän. Pääasiassa reverbiä ja delaytä käytän, niin millaisia verrattuna Ibanez de7 ja ehx holy grailiin? huonompia/parempia?

2) Midipedaalista. Eli minkälainen midipedaali olisi hyvä? Hintaluokkaa MAKSIMISSAAN 300€. Tarkoituksena EI ole selailla Bankkeja vaan tallentaa esim. 1 namiskan kohdalle esi. Super Colossal soundi ja 2 namiskaan iso delay. Onnistuuko tämmöinen? Mitä pedaalia suosittelette? tarviiko midipedaalit oman virtalähteen? Joku puhui jotain Rocktronin midi matesta. millainen on?

3) Onko tämä ohjelmointijuttu hankalaakin? meneekö siinä pahasti hermot? meinaan sitä, kun minulla oli tuo Rocktron Xpressionist, niin siinä jo ne valikot olivat sellaista helvettiä, että huh huh.

4)Kokemuksia ylipäätänsä? Hyvät ja huonot puolet?

5)niin ja se viellä, että käytän tuota ENGL Powerball nuppia, niin pystyisikö kanavan vaihdot hoitamaan samalla midipedaalilla. Minulla on kyllä tuo ENGL Z-5 pedaali, mutta kuulemma sillä ei tee hevon helv***iäkään tuon g-majotin kanssa, joten varmaankin laitan senkin vaihtoon sen midipedaalin kanssa. se kasvattaisi budjettia jopa 350€ :P

Kiitos vastauksista ja kiitos VI*USTI nopeista vastauksista!
Jonttu
19.06.2006 23:48:26

1) Onko g-majorin äänet minkäänlaisia. Huomenna menen kyllä testaamaan, mutta ennakkoon olisi mukava tietää vähän. Pääasiassa reverbiä ja delaytä käytän, niin millaisia verrattuna Ibanez de7 ja ehx holy grailiin? huonompia/parempia?

Enpä ole noita mainitsemiasi pedaaleita testaanut,mutta ennen käytin Digitechin RP-20 multiefektiä etuasteen ja päätteen välissä (pelkkiä efektejä tietysti)
Hommasin sitten G-Majorin.. Ei ole aiemmin juolahtanut mieleenkään miten ERILAISILTA efektit voivat kuullostaa!!! Huomattavasti selkeämmät,ja paljon promaisemman kuuloiset efektit.Todella taattua TC-laatua! Ei mene vikaan!!!

2) Midipedaalista. Eli minkälainen midipedaali olisi hyvä? Hintaluokkaa MAKSIMISSAAN 300€. Tarkoituksena EI ole selailla Bankkeja vaan tallentaa esim. 1 namiskan kohdalle esi. Super Colossal soundi ja 2 namiskaan iso delay. Onnistuuko tämmöinen? Mitä pedaalia suosittelette? tarviiko midipedaalit oman virtalähteen? Joku puhui jotain Rocktronin midi matesta. millainen on?

Itselläni on tuo Behringerin FCB1010 ja kyllä omat tarpeet tyydyttää hienosti.Oma setti menee niin, että alimmat 5 namiskaa vaikuttaa etusen presetteihin,ja sitten 6 ja 7 napeista saan tarvittaessa reverbin ja delayn päälle (joka joskus vaatii tuplapainalluksen) Topseli seinään kiini ja menoksi...

3) Onko tämä ohjelmointijuttu hankalaakin? meneekö siinä pahasti hermot? meinaan sitä, kun minulla oli tuo Rocktron Xpressionist, niin siinä jo ne valikot olivat sellaista helvettiä, että huh huh.

Ei ole,varsinkaan kun aina voi kysyä täältä m.netistä apua.. itsekin kysäsin tuosta eri efektien on/off kytkennästä stompbox tyyliin ja vastauksia tuli varsin nopeasti.

4)Kokemuksia ylipäätänsä? Hyvät ja huonot puolet?

Loppujen lopuksi tua midiohjelmointi (ainakin omiin tarpeisiin) on hyvin helppoa.
Ainut miinus tulee siitä hyvästä että välillä tarvii namiskaa polkasta kaksi kertaa että saa efektin päälle.

5)niin ja se viellä, että käytän tuota ENGL Powerball nuppia, niin pystyisikö kanavan vaihdot hoitamaan samalla midipedaalilla. Minulla on kyllä tuo ENGL Z-5 pedaali, mutta kuulemma sillä ei tee hevon helv***iäkään tuon g-majotin kanssa, joten varmaankin laitan senkin vaihtoon sen midipedaalin kanssa. se kasvattaisi budjettia jopa 350€ :P

Ainakin tuossa behkun midi spedussa on kaksi switchiä jolla voisi vaihdella Englistä kanavia... Ja löytyyhän tuosta g-majoristakin yksi switch jolla vaihtaa kanavaa?

Rock ON!!!
oiva tumpeloinen
19.06.2006 23:58:40
Ei ole,varsinkaan kun aina voi kysyä täältä m.netistä apua.. itsekin kysäsin tuosta eri efektien on/off kytkennästä stompbox tyyliin ja vastauksia tuli varsin nopeasti.

Loppujen lopuksi tua midiohjelmointi (ainakin omiin tarpeisiin) on hyvin helppoa.
Ainut miinus tulee siitä hyvästä että välillä tarvii namiskaa polkasta kaksi kertaa että saa efektin päälle.

Toi hankaluus/helppous on aika subjektiivinen käsite. Mä luulen, että jos ruuvaamista ei koe ollenkaan omakseen, kaikki tuollaiste multihässäkät polttaa pinnan. Niin yksinkertaista multiefektiä ei taidakaan olla, että se olisi helpompaa kuin muutaman potikan kääntäminen spedusta. Sinänsä kokeilisin tuota Majoria huolella ennen ostopäätöstä.

Ainakin tuossa behkun midi spedussa on kaksi switchiä jolla voisi vaihdella Englistä kanavia... Ja löytyyhän tuosta g-majoristakin yksi switch jolla vaihtaa kanavaa?

Majorissa lienee kaksi releohjainta? Näin ainakin muistaakseni.

Mä en kyllä isommalla budjetilla ostaisi tuota Behkun lautaa. Vaikka softapäivitykset on saanut sen toimimaan paremmin, niin pelkkä pelko siitä, että joskus jotain nappia pitää painaa kaksi kertaa saadakseen jonkun efektin toimimaan, karkottaisi minut jo pois.
kimurantti1
20.06.2006 00:01:02 (muokattu 20.06.2006 00:02:24)
G-Majorilla vaihtuu kaikkien Englien kanavat. Jos ei Behringer kelpaa, niin mites Rolandin F-200? Oiva tumpeloisen kanssa samaa mieltä, että jos ei tykkää säätämisestä, niin multiefekti tuskin on oma juttu.
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
offerotorium
20.06.2006 00:33:29
pedaaleissa on se huono puoli minun mielestä ja uskokaa, kokemusta on (11 spedua lattialla juuri nyt.), että kun haluan vaihtaa säröltä cleanille ja siihen choruksen ja flangerin, niin minun täytää painaa kolmesta pedaalista. Sitten kun haluan siitä vaihtaa delay reverb (slightly) roso asetuksiin, niin minun pitää painaa5 eri pedaalia. Ja minä kun käytän noita efektejä aikas lailla paljon, kun äänittelen ja liveilen tommosta buckethead tyylistä kikkailua...
oiva tumpeloinen
20.06.2006 00:36:39 (muokattu 20.06.2006 00:43:25)
Nope,yksi ulospäin.

Jännä juttu, kun manuaali löytää kaksi. En sitten tiedä käytännöstä..... ;)

Kyllä,kyllä.. Siis tässä minun tapauksessani tarvii joskus tuplaklikin...
Mutta tässä tapauksessa ei olekaan tarkoitus ohjata etusta ja efektiä.. vaan nuppia ja efektiä, jolloin tuolla behkulla saa kyllä eri efektit juuri niin kuin pitääkin.
Siis ihan normaalit program changet,eikös näin? Tallentaa vain sitten g-majoriin sopivat efektit eri presettinumeroihin... Siis esim. 1)reverb 2)Reverb+delay 3)Reverb+Delay+Kompura jne... Jotenka tähän tarkoitukseen tuo behku toimisi omasta mielestäni loistavasti.

Jos sitä meinaa käyttää ainoastaan presettien vaihtoon, niin kaipa se sitten toimii. Mä luulen kyllä, että ajan kanssa jokaiselle noiden kanssa pelaavalle tulee mieleen käyttää CC-komentoja. Siinä vissiin oli ne ongelmakohdat? Onko tuo lankku muuten kyhätty muovista, vai onko se kunnon metallikotelo? Miten kytkimien kanssa? Spedua ostaessa kannattaa jonkin verran kuitenkin miettiä myös sen kestävyyttä. Muutaman mukin simassa spedut tuntuvat välillä saavan aika kovaakin kyytiä monelta.....varsinkin pimeällä lavalla tai roudatessa.

Mutta kuten aiemmin sanoin, noi spedut on mun mielestä se viimeinen ongelma noissa mulinexeissa. Ensin pitää selvittää, jaksaako ne soundit tosissaan ruuvata sieltä. Muuten niitä ei hyödytä vaihdellakaan.

pedaaleissa on se huono puoli minun mielestä ja uskokaa, kokemusta on (11 spedua lattialla juuri nyt.), että kun haluan vaihtaa säröltä cleanille ja siihen choruksen ja flangerin, niin minun täytää painaa kolmesta pedaalista. Sitten kun haluan siitä vaihtaa delay reverb (slightly) roso asetuksiin, niin minun pitää painaa5 eri pedaalia. Ja minä kun käytän noita efektejä aikas lailla paljon, kun äänittelen ja liveilen tommosta buckethead tyylistä kikkailua...

Yksi tapa hoitaa tuo, on laittaa ne spedut luuppeihin. Mikään yksittäinen suoraan hyllystä löytyvä kone ei tosin vissiinkään noin montaa lenkkiä tarjoa. Tosin esim. vahit ja vastaavat eivät välttämättä sitä tarvitsekaan. On kyllä todennäköisesti kalliimpi vaihtoehto kuin G-Major.

Kaiken kaikkiaan mä luulen, että kaikista helpoin tapa on kuitenkin MAjor tai vastaava. Siitä saa halutessaan ruuvattua jonkin efektin päälle/pois purnukan tapaan tai sitten vaihtaa koko roskan kerralla halun mukaan. Luulisi olevan pitkän päälle helpoin tapa, vaikka aluksi vaatiikin eniten ponnisteluja.
offerotorium
20.06.2006 00:42:21
Niin ja se, sori vaan ennakkoluulot, mutta tuohon behkuun EN koske! Minulla on ollut 4 behringerin stompboxia ja ne oli kaikki niin per*eestä, ettei mitään järkeä. kestävyys 0, luotettavuus 0, soundit 0 ja käytettävyys 0. Sen jälkeen päätin, että en behringereihin enää koske/haaskaa rahaa...
Jonttu
20.06.2006 01:35:07

Jännä juttu, kun manuaali löytää kaksi. En sitten tiedä käytännöstä..... ;)

Vilkaisu oman g-majorin persuksiin:"Switch out ja External Control IN"

Jos sitä meinaa käyttää ainoastaan presettien vaihtoon, niin kaipa se sitten toimii.

No Toimii kyl! :) Ja tuohon tarkoitukseen behkumpaa pedaalia ei edes tarvitse.

Mä luulen kyllä, että ajan kanssa jokaiselle noiden kanssa pelaavalle tulee mieleen käyttää CC-komentoja.

Minkä ihmeen takia? Kun sama homma hoituu huomattavasti helpomminkin.

Onko tuo lankku muuten kyhätty muovista, vai onko se kunnon metallikotelo?

Kunnon metallikotelo.

Niin ja se, sori vaan ennakkoluulot, mutta tuohon behkuun EN koske! Minulla on ollut 4 behringerin stompboxia ja ne oli kaikki niin per*eestä, ettei mitään järkeä. kestävyys 0, luotettavuus 0, soundit 0 ja käytettävyys 0. Sen jälkeen päätin, että en behringereihin enää koske/haaskaa rahaa...

Pyhpyh... Pois ennakkoluulot,toki behringerin merkki herättää tiettyjä tunnetiloja jokaisessa :)
Mutta tuo ei liity MILLÄÄN lailla behkun stompboxeihin,kun ei minkäänlaista ääntä kuljeta,ainoastaa miditietoa jolla ohjataan kunnon laitteita.
Aivan varmasti behkun stompboxit on perseestä, en ihmettele (testaamattakaan) yhtään. Mutta tuo beben midilauta kestää kyllä, kaverini oma on saanut päällensä sievoiset määrät kaljaa ja ERITTÄIN kovaa kohtelua,mutta silti spedu toimii moitteettomasti. Hintaansa nähden äärimmäisen loistava vekotin!!!
offerotorium
20.06.2006 01:38:02
No täytyy testata huomenna (tänään myöhemmin siis) mutta kallistun yhä enemmän ja enemmän rocktronin ja rolandin suuntaan. Katsotaampas mitä herra musiikkikauppias miettii...
Jonttu
20.06.2006 01:45:03 (muokattu 20.06.2006 01:46:33)

No täytyy testata huomenna (tänään myöhemmin siis) mutta kallistun yhä enemmän ja enemmän rocktronin ja rolandin suuntaan. Katsotaampas mitä herra musiikkikauppias miettii...

Musiikkikauppias? Mitäpä luulisit kun nua rocktronin ja rolandin spedut maksavat enemmän kun behku? Mutta omapa on asiasi.. itse en vain pysty ymmärtämään miksi pitää ostaa kalliimpi merkkispedu ihan vain sen takia että halvemman merkki ei miellytä?
Vaikka halvemmalla pedaalilla ajaa TÄYSIN samat asiat.
Eniwei,sinun rahat. Rokrok
janik
20.06.2006 08:13:14
Vilkaisu oman g-majorin persuksiin:"Switch out ja External Control IN"

Switch out on strereo!
koponen
20.06.2006 08:49:57
G-Majorissa on _kaksi_ relelähtöä. Behkun midipedaalilla ei voi käyttää kaikkia G-Majorin toimintoja. Sillä ei saa efektiblokkeja pälle tai pois ellei vähän kikkaile, eikä kikkailun jälkeenkään niitä saa kuin 5. G-Major itsessään on erittäin asiallisen soundinen ja monipuolinen peli sellaiselle joka ei tarvitse etuastetta. Voin ehdottomasti suositella.
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
JuSu
20.06.2006 09:12:34
Switch out on strereo!

Juuri näin. G-Majorissa on kaksi relettä, eli Englin kanavat kyllä vaihtuu.

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
McNulty
20.06.2006 09:25:42
Minulla oli G-Major hetken aikaa... itselläni meni hermot sen säätämiseen kun en pidä "menu-submenu-säädäparametri"-toiminnasta. Monipuolinen tuo G-Major kyllä on ja ihan asialliset soundit (kun jaksoi säätää), mutta halusin sellaisen delayn, choruksen jne. jota pääsen yksinkertaisesti säätämään ja omat soundit löytyy heti.

Itseasiassa G-Major pitää sisällään niin paljon tavaraa että siitä puolet oli minulle ihan "turhaa". Ja sitä kompuraa mä en saanut siinä koskaan oikein toimimaan siten kuin olisin halunnut. On ihan eri asia laittaa kompura ennen etuastetta linjassa sisään kuin vaffarin efektiloopissa. Chorus, Delay, Reverb ja EQ oli ne tärkeimmät joita tuosta G-Majurista revin ulos. Noise Gaten virkaa mulla tuolloin toimitti Rocktron Piranhassa ollut HUSH joka toimi(i) mielestäni loistavasti.

Midilankkuna miulla oli kanssa tuo Behkun FCB1010 ja käytin sitä lähinnä siten että vaihtelin sillä muutamaa G-Majorin presettiä ja paria perussoundia etusesta. Etuaste oli siis Majurin releessä kiinni.

G-Majureissa on ollut vissiin jotain softabugeja ja ne on aiheuttanut omistajille harmaita hiuksia. Itselläni ei kyllä ollut ongelmia softan suhteen. Toinen akilles on varmastikin ne pyöritettävät ja painettavat potikat parametrien säätöön. Ne "kuulemma" tahtovat sanoa sopimuksensa irti, mutta minulla ne toimivat moitteetta. Minusta tuossa G-Majorissa on aika vähän negatiivisia asioita, se on ehkä parasta räkkiefektien maailmasta tuohon rahaan ja kitarakäyttöön. Ainoana vain se että sen kanssa saa säätää aikas paljon omien soundien löytämiseksi. Itseäni kiinnostaa enemmän yksinkertaiset laitteet joista saa hyvän soundin irti tilanteessa kuin tilanteessa vähällä säätämisellä.

Yhteenveto:
+ asialliset soundit
+ paljon ominaisuuksia
+ hyvät liitännät
+ kevyt ja pieni 1U kokoinen
+ edullinen tasoonsa nähden

- säätämistä
- softabugeja joissain versioissa
- vika-alttiit parametrien säätöpotikat

Mielestäni ihan hyvä sijoitus jos räkkimallista multifx-häsäkkää on katselemassa. G-Force on oikeastaan sama, siellä vain on kaikkea samaa pikkasen lisää :)
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
http://www.myspace.com/dimeshred
koponen
20.06.2006 10:20:20 (muokattu 20.06.2006 10:21:44)
Mulla on vuosien varrella ollut varmaan jokainen softaversio eikä yhdenkään kanssa mitään ongelmia. Jopa vähän isompi päivitys jonka mukana laitteeseen tuli noisegate -blokkiin eq, toimi moitteetta. Potikka kettuili joskus mutta korjautui ihan voitelulla. Presetit oli omaan käyttöön täysin käyttökelvottomia, mutta niinhän ne on suunnilleen kaikissa muissakin. Koko vehkeen pointtihan on siinä että ominaisuuksia piisaa ja jokainen tekee niistä itselleen sopivat soundit.

Muuten tuohon bonecrusherin kirjoitukseen on aika helppo yhtyä.
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
offerotorium
20.06.2006 10:45:21
No tämä herra petri musiikkikauppias, joka on minun isän serkku, ei kyllä kuseta ja saan kaikki tilaukset katteettomaan hintaan, eli g-major uutena 329€, rocktron midimate 162€ jne.
Jonttu
20.06.2006 12:58:10

Switch out on strereo!

Niinpä niin... Oikeassa olet... My bad.. :)

No tämä herra petri musiikkikauppias, joka on minun isän serkku, ei kyllä kuseta ja saan kaikki tilaukset katteettomaan hintaan, eli g-major uutena 329€, rocktron midimate 162€ jne.

Eikös tuo Midimate ton kalliimpi ole? Siitä sitten G-duuri ja midikaveri kotiin :)
JuSu
20.06.2006 14:17:42
G-Force on oikeastaan sama, siellä vain on kaikkea samaa pikkasen lisää :)

...ja hintaa on paljon lisää. Eikä G-Forcessa ole noita releswitchejä.

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
oiva tumpeloinen
20.06.2006 14:57:13
...ja hintaa on paljon lisää. Eikä G-Forcessa ole noita releswitchejä.

JuSu

Mä en usko, että satkun releohjainboksi on enään kauhea kynnys, jos Forcen meinaa valita. =)

Se mua enemmänkin noissa kiinnostaisi, että mitenkä niiden äänenlaatu loppupeleissä on. G-Majorin ideahan on tuoda pikkurahalla ominaissoundia värittämätön laite. Tästä on sitten taas kuultu kommenttia molemmista laidoista, kun taas G-Forcen käyttäjät kaikki vakuuttaa kyseisen ominaisuuden löytyvän laitteesta. Onko tässä nyt vain kateellisten "ylihintaisten" laitteiden ostajien panettelua halpoja vastaan, vai onko siinä jotain perääkin? Onko esim. Bonella tai Kunnasja:lla jotain näkemystä tähän? Käsittääkseni te olette tutut ja sitä kautta teidän käsissä on pyörinyt molemmat???? Muiltakin molempia verranneilta tietenkin kaivataan kommenttia, jos näin OT:ksi saa edes mennä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)