Aihe: Korvakuulolta soittaminen
1 2 3
Jazz-Coffee
19.06.2006 21:24:18
Mistä helevetistä jotkut osaavat soittaa korvakuulolta?

Minä en edes osaa soittaa ukkonooaa, kun ei ole missään tabulatuureja.
electrick
19.06.2006 21:26:44
Mistä helevetistä jotkut osaavat soittaa korvakuulolta?

Minä en edes osaa soittaa ukkonooaa, kun ei ole missään tabulatuureja.

Kuuntelet vaikka ukko nooasta ensimmäisen nuotin sitten etsit saman kitaran kaulalta ja sitten seuraavan ja niin edelleen...KUUNTELE
Wahi
19.06.2006 21:27:11
No kuuntelet vain biisiä, ja kokeilet lähteekö jostain päin otelautaa sama ääni.
"Itse en ole paljoa teoriaa opiskellut vaan oon kanssa itseoppinut ja olen huomattavasti teoria kitaristeja parempi" - Eräs "tunnettu" mnettiläinen...
Jazz-Coffee
19.06.2006 21:30:43
Arvatkaa vaan, olenko kuunnellut...
Ei vain yksinkertaisesti ole hajuakaan mistä kohdasta lähtee oikea ääni.

Ja olen myös kokeillut, mutta ei.. en osaa.

Pakko kai jossain on olla joku juttu, jossa tätä opastetaan!!
tommiot
19.06.2006 21:30:57
No, vie aikansa, mutta minä lähtisin ehkä sävellajeista. Etsii ensimmäiseksi toonikan ja sen perusteella sävellajin. Paljon helpompi niitä juttuja plokkailla kun on rajattu 12 äänestä seitsemään (yleensä) ne vaihtoehdot.

Jos joku muu yrittäis sitten selittää helpommin, itse en osaa :)
Jazz-Coffee
19.06.2006 21:32:18
Ja olisi kiva tietää mikä on toonika...
Epämuusikko
19.06.2006 21:35:49 (muokattu 19.06.2006 21:36:40)
1. Munsta tuntuu että tämä biisi menee "tässä sävellajissa" (kts. asiaankuuluvat threadit)
2. Nyt munsta tuntuu että tässä on näitä sointuasteita pelissä (kts. asiaankuuluvat threadit)
3. Nyt munsta tuntuu että basso vetelee näin (kts. kohta 2 tai asiaankuuluvat kauttabasso/slash-chord/soinnunkäännösthreadit)
4. Nyt munsta tuntuu että näissä soinnuissa voi olla enemmän tai vähemmän kuin kolme ääntä, ja että kaikki nämä äänet eivät välttämättä kuulukaan perussävellajiin, voi voi.
5. Nyt munsta tuntuu että melodia vetelee joko tämän sävellajin/moodin säveliä näinikkääs tai näiden sointujen mukaisia joskus perussävellajiin kuulumattomia säveliä, jotka erottuvat joukosta helposti, tai sitten eivät.
6. Jos sävellaji menee mukkelis makkelis kesken biisin, niin sitten sillä ei ole väliä, sointu kerrallaan tai jotain.

Näin siis silloin jos itse joutuu tekemään jotain melodiaan tai sointuihin liittyvää korvakuulolta. Onneksi on nuotit niin ei tarvi vaivautua. Eikä ole pätemistä, vain Epämuusikon näkemyksiä sanasta "korvakuulolta". Vaikka onhan tuota tullut Bingottuakin jonkin verran...

EDIT: Moridin ehti ensin.
Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
Jazz-Coffee
19.06.2006 21:37:21
Minä en erota ollenkaan, mitä säveliä kuuluu kappaleessa.
Novice
19.06.2006 21:38:51
Ja olisi kiva tietää mikä on toonika...

menee tonne teoria osastolle, mut käy hakee vaikka wikipediasta hakusanalla sävellaji.
wilzhu
19.06.2006 21:43:26
Sanokaa helposti korvakuulolla opeteltavia biisejä. Voi sitten pikkuhiljaa siirtyä vaikeampiin, jne.
Elämä Off. Kakka tapahtuu.
Jazz-Coffee
19.06.2006 21:46:53
Vai kannattaisiko ensin opetella virittämään kitara?
Minä en osaa virittää ilman mittaria.
Epämuusikko
19.06.2006 21:50:27 (muokattu 19.06.2006 21:51:50)
Vai kannattaisiko ensin opetella virittämään kitara?
Minä en osaa virittää ilman mittaria.

Ehkä. Siinä jonkin verran intervalli-oppituntia. Siis, ettei "paina sieltä edelliseltä kieleltä siitä paikasta että se on seuraavan kielen kanssa sama", vaan myös että "jos tämä kieli soi näin, niin tämän kielen pitäisi soida *kuulee äänen valmiiksi päässä suhteuttaen edelliseen ääneen* näin. Aha, eipä soikaan, vaan on ala/ylävireinen *virittää*---ok, nyt se on hyvä".

Ei kai kukaan oikeasti näin toimi, mutta tuleepahan kvartit ja se yksi terssinpoikanen tutuksi. Paitsi jos idoliseeraat Stanley Jordania...

EDIT: tulipa typerä viesti.
Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
electrick
19.06.2006 22:56:17
ja jos kuuntelet vaikka jonkun hevi kappaleen jossa on emä säröt nii sitä voi olla vähän vaikee akustisella opetella
tommiot
19.06.2006 23:01:13
ja jos kuuntelet vaikka jonkun hevi kappaleen jossa on emä säröt nii sitä voi olla vähän vaikee akustisella opetella

Tää ei kyllä pidä paikkaansa. Kyllä mäkin aina soittelen kaikenlaisia biisejä millä tahansa soittimella mikä vaan löytyy.
Little Savage
19.06.2006 23:08:27
Tää ei kyllä pidä paikkaansa. Kyllä mäkin aina soittelen kaikenlaisia biisejä millä tahansa soittimella mikä vaan löytyy.

Samat ne sävelet lähtee muistakin soittimista.
apenaattori
19.06.2006 23:12:21
Kannattaa ensin viritellä sitä kitaraa ja soitella tabulatuureista ja nuoteista, siinä se sävelkorva kehittyy ja voit sitten myöhemmin opetella korvakuulolta. Jos taas huono säkä on käynyt, niin et välttämättä omaa sellaista musiikkikorvaa (aika karua) että korvakuulolta opettelu onnistuisi helposti/pienellä yrittämisellä. Silloin on erittäin paljon työtä edessä. Mutta reeniä vaan, kyllä se siitä.
Mulle saa tehdä melkein mitä vaan. Eiku siis aivan mitä vaan.
wrshredder
19.06.2006 23:15:50
osta EarMasterPro!
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
J.Hollström
19.06.2006 23:17:04
Ostakaa trollitunnistin.
Krice
19.06.2006 23:37:47

On se varmaan ihan mahdollista, että nuottikorva ei ole kovin hyvä. Sen voi aavistaa kun kuuntelee sellaisen ihmisen laulua, joka menee ns. nuotin vierestä.
Ehkä se on ominaisuus johon ei kovin paljon voi vaikuttaa, mene tiedä. Minulla on vähän toisinpäin eli en ole ikinä jaksanut opetella nuotteja (ja teoriaa), mutta aika hyvin kyllä onnistuu korvakuulolta opettelu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)