Aihe: Carcassonne (lautapeli)
1
EH
18.06.2006 00:04:01
Löytyyköhän mnetistä yhtään Carcassonnen pelaajia? Kyseessä on siis saksalainen lautapeli, joka on voittanut useita pelipalkintoja ympäri maailmaa. Pelin ideana on rakentaa pienistä laatoista vähitellen linnoituksia, peltoja, teitä ja luostareita ja asettaa niille pelinappuloita, ns. seuraajia pisteiden keräämiseksi. Itse tutustuin peliin tässä keväällä ja n. kuukausi sitten ostin oman Carcan ja vastikään vielä "Kirkot ja kievarit"-nimisen laajennuksen. Todella hyvää ajanvietettä, tätä tulee väkisinkin lätkittyä useampi erä peräkkäin. Voin suositella lähes varauksetta lähes kaikille.

Tarkempaa infoa tästä mainiosta pelistä löytyy osoitteesta http://www.lautapelit.fi/lautapelit/index.php?p=102title= ja samaisesta paikasta voi myös ostaa omansa, itse tosin löysin pelin halvemmalla paikallisesta liikkeestä.

Kaikki mnetin Carcamiehet ja -naiset, ilmoittautukaa ja kertokaa esim. mitä lisäosia omistatte ja mitä olette niistä mieltä. Itse tykkään kyllä tuosta Kirkot ja kievarit-lisäosasta, se tuo peliin mukavasti lisäväriä.
Žaš besta sem guš hefur skapaš er nżr dagur.
Nazareth
18.06.2006 00:22:43
Vaikuttaa jännältä. Rupes vaa mietityttämää tos sivuilla esitetty peliaika. "Peliaika: 30". Minuuttia? Tuntia? Päivää?
Portin lenkki o parasta ja sinine lenkki kallista paskaa. IMIK #27 AKKK#6
greshgurt
18.06.2006 00:32:51
En ole pelannut, mutta olen toki tainnut nimen kuulla useastikin. Vaikutti todella mielenkiintoiselta.

Voisin nyt yleensäkin kysyä vähän enemmän noista ns. laatunörtti-lautapeleistä. Tuo Carcassonne on ilmeisesti hyvä peli ekaksi hankinnaksi, mutta mitäs muita voi suositella? Enkä kuitenkaan nyt liian yksinkertaisia ja yksipuolisia pelejä tarkoita. Eli sitä haastetta ja peli-ikääkin saisi olla.
Olen tietoisesti nai(i)vi.
Boldari
18.06.2006 01:24:34
On tullut pelattua. Hiton hauska peli. Osa pisteistä jaetaan pelin kuluessa ja osa loputtua.
Laine, ajattele. Koita miltä se tuntuu.
Kosminen
18.06.2006 11:22:11

Juu mahtava peli on. Tosin ei omasta pelihyllystä löydy vielä.
Kalamies #16 >-)))>
EH
18.06.2006 11:23:53
Vaikuttaa jännältä. Rupes vaa mietityttämää tos sivuilla esitetty peliaika. "Peliaika: 30". Minuuttia? Tuntia? Päivää?

Heh juu, peruspeli kestää systeemin opittua yleensä suunnilleen tuon puoli tuntia tai alle, mutta lisäosat tietysti venyttävät pelin pituutta, koska pelattavia laattoja on enemmän.

Voisin nyt yleensäkin kysyä vähän enemmän noista ns. laatunörtti-lautapeleistä. Tuo Carcassonne on ilmeisesti hyvä peli ekaksi hankinnaksi, mutta mitäs muita voi suositella? Enkä kuitenkaan nyt liian yksinkertaisia ja yksipuolisia pelejä tarkoita. Eli sitä haastetta ja peli-ikääkin saisi olla.

Itsehän en toki mikään asiantuntija näissä ole - omistan (ainakin tällä hetkellä) vain tuon Carcassonnen - mutta suosituksia olen kuullut mm. peleistä Menolippu, Settlers of Catan ja Samurai. Näistäkin löytyy lisäinfoa osoitteesta http://www.lautapelit.fi/
Žaš besta sem guš hefur skapaš er nżr dagur.
Shitmanek
18.06.2006 14:40:39
Kaverilta löytyy, pari kertaa olen pelannut. Ihan hauskaa. Toinen peli jota olemme pelailleet on joku Camelot-homma jonka nimeä en muista, siinä kuitenkin touhutaan kuningas Arthurin taruun liittyvien asioiden parissa. Yksi pelaajista saattaa olla petturi, ja se tuo mukavan lisän pelin kulkuun.
"By the surly beard of Mrifk, Grignr kneels to no man!" -Grignr (The Eye of Argon)
Master of Disguise
18.06.2006 16:50:48
Kaverin kanssa ollaan pelattu melko paljon. Loisto peli.
Jzzka
19.06.2006 08:44:41

Löytyyköhän mnetistä yhtään Carcassonnen pelaajia? Kyseessä on siis saksalainen lautapeli, joka on voittanut useita pelipalkintoja ympäri maailmaa. Pelin ideana on rakentaa pienistä laatoista vähitellen linnoituksia, peltoja, teitä ja luostareita ja asettaa niille pelinappuloita, ns. seuraajia pisteiden keräämiseksi. Itse tutustuin peliin tässä keväällä ja n. kuukausi sitten ostin oman Carcan ja vastikään vielä "Kirkot ja kievarit"-nimisen laajennuksen. Todella hyvää ajanvietettä, tätä tulee väkisinkin lätkittyä useampi erä peräkkäin. Voin suositella lähes varauksetta lähes kaikille.

Erinomainen peli. Harvoin tulee vaimon kanssa viinipullon ääressä pelattua seurapelejä, mutta Carcassonnea tahkotaan melko useasti. Ja onpa tuonne yöhönkin saakka mennyt useamman kerran. Lisäosien kanssa peliaika vaan venähtää melko pitkäksi, mutta siitä huolimatta erinomainen peli.

Kaikki mnetin Carcamiehet ja -naiset, ilmoittautukaa ja kertokaa esim. mitä lisäosia omistatte ja mitä olette niistä mieltä. Itse tykkään kyllä tuosta Kirkot ja kievarit-lisäosasta, se tuo peliin mukavasti lisäväriä.

Muistaakseni mulla on just tuo Kirkot ja kievarit, enkä oikeastaan lisäosia enää varmaan ostakaan, yllämainituista peliä pidentävistä syistä.
Suurilla johtajilla on suurimmat patsaat ja eniten pulunkakkaa päässään -AVS
Chunga
19.06.2006 13:20:26

Itsehän en toki mikään asiantuntija näissä ole - omistan (ainakin tällä hetkellä) vain tuon Carcassonnen - mutta suosituksia olen kuullut mm. peleistä Menolippu, Settlers of Catan ja Samurai. Näistäkin löytyy lisäinfoa osoitteesta http://www.lautapelit.fi/

Hienoja pelejä ovat. Carcassonnen voinee noin tuntiin pelata riippuen pelaajien määrästä ym.
On mukavaa että lautapelien tekijät tosiaan ovat alkaneet ajatella hieman varttuneempaakin kansanosaa, sillä nämä pelit ovat valovuosia edellä esmes. afrikan tähteä ym.
Voin suositella ainakin
Menolippua(hieman yksinkertaisempi, mutta idealtaan erinomainen)
Cettlers of satan
ja vaikeammasta päästä löytyy
Attica
Puerto Rico

Näissä on periaatteessa sama idea kuin carcassonnessa ja catanissakin, mutta etenkin uudet pelaajat välillä hämääntyvät pelin _oikeasta_ tarkoituksesta joka on tietenkin voittaminen pisteitä keräämällä. Näissä peleissä vaan kun voi tehdä niin paljon muutakin.. :D
Uh, try and be nice to people, avoid eating fat, read a good book every now and then, get some walking in, and try and live together in peace and harmony with people of all creeds and nations, and, finally, for something completely different:
mr_b
19.06.2006 13:36:59

Yllätys oli suuri kun toissa jouluna firman joululahja olikin yllättäen Cardassonne -peli ja sitä on tullut pelattua yllättävänkin paljon. Aivan mainio peli, suorastaan nerokkaan yksinkertaiset säännöt ja silti paljon taktikointimahdollisuuksia. Lisäosiakin on useita tullut hankittua, Torni puuttuu vielä...

(Viime jouluna saatiin taas niitä iänikuisia ¤&%/& kynttilöitä...)
There it was just like Old Faithful, the eternal Fountain of Filth
Chunga
19.06.2006 14:26:21

Menolippu, joka jo mainittiinkin, on ainakin jees.

Lisäksi suosittelisin korteilla toimivaa peliä nimeltä Munchkin. Hiton hauska.

Korttipeleistä paras on peli nimeltä Dalmuti. Sääntöjä ei ole paljon. pisteitä ei lasketa, mutta idea on niin nerokas että peli on uudelleenpelattavuudeltaan parasta mitä olen tähän mennessä pelannut. Ideana on siis että jokainen peli määrää pelaajien välisen hierarkian ja jokaisen pelin jälkeen pelaajat istuvat pöydän ympärille siten että hierarkian korkein(Dalmuti) jää paikoilleen ja muut istuvat hänestä eteenpäin arvojärjestyksessä. Uudelleenpelattavuutta luo nimen omaan se, että kaikki haluavat päästä dalmutiksi dalmutin paikalle. Peliä voisi käytännössä jatkaa ikuisuuksiin :)
Uh, try and be nice to people, avoid eating fat, read a good book every now and then, get some walking in, and try and live together in peace and harmony with people of all creeds and nations, and, finally, for something completely different:
sarkastinen_enkuli
20.06.2006 00:23:05
Carcassonne löytyy yhdeltä kaverilta ja lisäosiakin taitaa ko. kaveri omistaa ainakin kolme. Sitä on varsinkin viime kevään mittaan tullut tahkottua aika paljon. Hauska peli kyllä minunkin mielestä, vaikkakin välillä vähän puuduttava, varsinkin jos on paljon pelaajia. Voinen siis suositella lämpimästi ainakin kokeilemaan.

Korttipeleistä paras on peli nimeltä Dalmuti.

En nyt tiedä onko paras, mutta myös kyseistä peliä on tullut sen verran pelailtua, että myös sitä voin suositella varauksetta. Olen kuullut monen suusta, että hauskinta sen pelaaminen on silloin kun porukka eläytyy rooleihins, jotka tosin vaihtuvat joka kierroksella, joten lähes jokainen voi hyvällä tuurilla päätyä Dalmutiksi kostamaan edellisillä kierroksilla koetut 'vääryydet'.
sarkastinen_enkuli
20.06.2006 00:28:13
Lisäksi suosittelisin korteilla toimivaa peliä nimeltä Munchkin. Hiton hauska.
Olen aivan samaa mieltä...

Munchkinin eri variaatioita tuli tuossa loppukeväästä myös pelailtua jonkin verran ja siihen jäi jo melkein koukkuun. Harmittaakin, ettei kesällä pääse oikein kunnolla harjoittelemaan, mutta tod.näk. syksyllä taas.
Miikathebest
20.06.2006 01:02:31

Kiva peli. Niin kauan kunnes alkaa kyrsimään, jolloin niillä ukkeleilla voi pelata pöytäkurlingia :)

Siinä on kaikkein parasta varastaa kaverilta isoja peltoalueita. Minä en koskaan keskity siihen että saisin itselleni mahdollisimman paljon pisteitä, vaan että saisin mahdollisimman paljon enemmän kuin vastustajani.
Hei sinä!
Jzzka
20.06.2006 08:20:37

Siinä on kaikkein parasta varastaa kaverilta isoja peltoalueita. Minä en koskaan keskity siihen että saisin itselleni mahdollisimman paljon pisteitä, vaan että saisin mahdollisimman paljon enemmän kuin vastustajani.

Erikoista tuossa on se, ettei siihen oikein ole ainakaan vielä löytynyt mitään idioottivarmaa voittotaktiikkaa, vaan aina on melkoinen onnifaktori mukana pelissä. Eipä pääse kyllästymään.
Suurilla johtajilla on suurimmat patsaat ja eniten pulunkakkaa päässään -AVS
A.Starving
20.06.2006 15:11:41
Jep, veljellä ja sen vaimolla on tämä peli, joten kun siihen seuraan eksyy iltaa viettämään niin aika usein tulee pelailtua. Lisäosina on ainakin nuo luostarit ja kievarit + katedraali kaupungit. Ihan mukavaa ajanvietettä, ainakin silloin tällöin pelattuna. Voi olla että jos itse omistaisi tuon pelin ensin innostuisi pelaamaan ihan liikaa ja sitte seuraisi totaalinen kyllästyminen. Noin tuppaa käymään meikäläisellä aika monen jutun suhteen.
"Minä olen elämän professori, kuoleman joutilas opiskelija ja ellei minun tiedoistani ole teille apua en ole sanonut mitään, vaan kaiken." -Pablo Neruda, suom. Pentti Saaritsa
leka
20.06.2006 16:13:43
Kaikki osat löytyy. Kerrassaan mahtava peli.
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt allekirjoitus!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)