Aihe: Mikrofonikapseli (siis käsimikki ei kitara)
1
humppahanuristi
18.06.2006 20:52:38

Onko väliä miten päin kapselin piuhat kytketään, jos sattuu vaihtamaan kapselin mikistä toiseen?

Tuli joskus vuosia sitten hommattua sellainen T-kaupan elvis-mikki ja nyt tuossa rojuja katellessa löysin Beta58:n tuolta sängyn alta. Alkujaankin oli ajatus elvis-malliin vaihtaa kapseli ja nyt tuli mieleen, että kun tuokin beta tuolla sängyn alla on vuoden maannut, niin voisihan sen kapselin siitäkin ottaa.
Sen verran tein tutkimusta, että kapselit on ulkonäöltään ja mitoiltaan vastaavat (yllättävää). Ajattelin vain, että onko niillä piuhoilla sitten väliä miten päin. Värikoodaus kun ei ole ihan sama.
Ilman haitaria ei ole tanssimusiikkia...
Squirrel2
18.06.2006 21:28:22
En oikein käsittänyt kysymystä, mutta XLR liittimen 1. maa, 2. signaali ja 3. on miinus (-). Eli itse olen laittanut 1. pinniin sen vaipan, punaisen 2. ja sinisen 3.
Antti1
18.06.2006 22:01:37
Ehdotus: älä vaihda sitä kapselia. Myy vaikka se Shure hyvällä rahalla ja osta iso läjä erilaisia kapseleita tilalle.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Jone the Bone
19.06.2006 11:14:01

Kapselin nastoilla on merkitystä signaalin vaiheistuksen kannalta. Tuosta T-kaupan mikistä en tiedä, mutta Shure käyttää kytkentää, joka tuossa edellä tulikin mainittua, eli 2= +vaihe, 3=-vaihe ja 1= suojasukka (shield).

Joskus kauan sitten positiivisen ja kääntävän vaiheen nastat saattoivat olla toisinkinpäin (vaihteli laitevalmistajan mukaan), mutta nykyään tuosta em. kytkennästä on muotoutunut jonkinlainen "standardi".
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
Squirrel2
19.06.2006 11:22:42
Joskus kauan sitten positiivisen ja kääntävän vaiheen nastat saattoivat olla toisinkinpäin (vaihteli laitevalmistajan mukaan), mutta nykyään tuosta em. kytkennästä on muotoutunut jonkinlainen "standardi".

Itse asiassa se on USA:n käyttämä standardi ja käsittääkseni seilläpäin vieläkin käytössä. Ja ongelma olikin kun sieltä olevista verkkokaupoista tilasivat niitä laitteita, niin olikin ristissä.
humppahanuristi
20.06.2006 18:14:13

Squirrel2:
En oikein käsittänyt kysymystä, mutta XLR liittimen 1. maa, 2. signaali ja 3. on miinus (-). Eli itse olen laittanut 1. pinniin sen vaipan, punaisen 2. ja sinisen 3.
Piuhan kytkennästä ei ollut kyse, mutta kiitos vaan ohjeesta, ei se hukkaan mennyt sekään.

Antti1
Ehdotus: älä vaihda sitä kapselia. Myy vaikka se Shure hyvällä rahalla ja osta iso läjä erilaisia kapseleita tilalle.
No sehän taas ei ollut se idea. Shuren Beta 58 ei ole mikään keräilyharvinaisuus, niitä saa rahalla.

Jone the Bone
Kapselin nastoilla on merkitystä signaalin vaiheistuksen kannalta. Tuosta T-kaupan mikistä en tiedä, mutta Shure käyttää kytkentää, joka tuossa edellä tulikin mainittua, eli 2= +vaihe, 3=-vaihe ja 1= suojasukka (shield).

Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).

Eli vaiheet voisi mennä väärinpäin mutta jos kyseessä on vain yksi samanlainen mikki, silläkään ei pitäisi olla väliä, äänihän kuuluu joka tapauksessa? Etuasteessa on myös vaiheenkääntömahdollisuus.

Squirrel2

Itse asiassa se on USA:n käyttämä standardi ja käsittääkseni seilläpäin vieläkin käytössä. Ja ongelma olikin kun sieltä olevista verkkokaupoista tilasivat niitä laitteita, niin olikin ristissä.

SaBer:

Onko sillä niin kauheasti väliä? Vaiheita joutuu kuitenkin testaamaan tilannekohtaisesti...

No avasin sitten mikit ja molemmista kapseleista lähtee tasan kaksi johtoa, punainen ja musta (niin se muisti heittää). Periaatteessa siis tinakolvi käteen ja hommiin mutta betan kapseli onkin näennäisestä yhdennäköisyydestä huolimatta "alaosastaan" kapeampi ja se ei ilman askartelua käy T-kaupan mikkiin. EI nyt jaksa sen enempi askarrella, joten olkoon.

Muuten tuosta T-mikin vaiheistuksesta, mukana tulleessa lehtisessä kerrotaan näin:
A sound pressure push the diaphragm produce a positive voltage on Pin 2 Relative to Pin 3 of the output connector.

Lainaus on aivan suora.
Herkkyys on muuten 1.8mv/pa, impedanssi 300Ohm

Shuressa taas herkkyys 2.7mv/pa, impedanssi 150Ohm

Onhan siinä eroa.
Ilman haitaria ei ole tanssimusiikkia...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)