Aihe: Auttaako viritinkoneiston vaihto?
1
deevee
12.10.2003 23:33:22
Jos vaihdan Squierini koko viritinkoneiston parempaan, pysyykö kitarani paremmin vireessä sen jälkeen? Luulisi, että pysyisi, mutta vaikuttaako mikään muu seikka kitarassa vireen pysymiseen? Minkä merkkiset virittimet sitten olisivat hyvät?
"Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos."
kalkkuna
12.10.2003 23:35:08
No gotohit olisivat aika hyvät, mutta mitä luulet vireen pysymisen suhteen?
kunnasja
13.10.2003 09:13:40
Vaihdoin Gibsoniin heti hankinnan jälkeen Schallerin ~300mk virityskoneistot. Ostin skeban käytettynä ja vanha koneisto oli lievästi sanottuna kovia kokenut. Vaihto auttoi, nyt ei ole minkäänlaisia vireongelmia. Virittäminen tosin pitää tehdä aina kielen virettä nostamalla, muuten koneisto antaa "löysät pois" ekalla venytyksellä. Gibsonin omat tallapalat on susihuonot, mutta koska ne kumminkin toimii, en ole alkanut niitä vaihtamaan.
Visit http://www.helionprog.com
weelie
13.10.2003 09:50:21 (muokattu 13.10.2003 09:52:43)
Väittäisin myös että virtinkoneisto ei ole se syy. Kielet pitää laittaa niin ettei jää klappia, tallaa virittää niin ettei se elä, rasvailla/kynäillä satuloita/tallapaloja, tiukata kaula-ruuveja ja laitata steariinia niihin jos ei muuten pysy... tms.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
deevee
13.10.2003 19:38:05
Ainakin mun kokemuksen mukaan surkeinkin koneisto pitää aika hyvin vireen, kun siitä muistaa kiristää keskiöruuvit joskus.

Mitäköhän ruuveja tarkoitat? Antakaapas sitten vinkkejä, miten kitaran voisi saada pysymään vähän paremmin vireessä. Joku mainitsi satulan kynäilyn; mitä se meinaa?
"Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos."
booster
13.10.2003 19:44:11
Hmm, mun kitarassa oli vireongelmia. Lisäsin tallaan jousia, hioin satulan ja vaihdoin virityskoneistot. Kaksi viimeisintä auttoi eniten, virityskoneistot olivat niin löysät että eivät pitäneet virettä venyttäessä.
Wanted:
-Pedaalimallinen viritin, esim. TU-2
-TS-9 Tubescreamer
deevee
13.10.2003 20:04:17
Hmm, mun kitarassa oli vireongelmia. Lisäsin tallaan jousia, hioin satulan ja vaihdoin virityskoneistot. Kaksi viimeisintä auttoi eniten, virityskoneistot olivat niin löysät että eivät pitäneet virettä venyttäessä.

Miten nuo jouset vaikuttavat kitaran vireen pysymiseen ja miten tuo satulan hiominen puolestaan vaikuttaa?
booster
13.10.2003 20:29:22 (muokattu 13.10.2003 20:32:01)
Miten nuo jouset vaikuttavat kitaran vireen pysymiseen ja miten tuo satulan hiominen puolestaan vaikuttaa?

Jouset pitävät tallan tiukasti kiinni kitaran bodyssa.

Jos taas satula on ahdas, kielet eivät pääse esteettä kulkemaan, ja tästä seuraa että kieli jää epävireeseen venytyksen jälkeen, tai menee ylävireeseen heti virityksen jälkeen.

EDIT:
Tuossa on tuo minun Strato-keskustelu:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=33671
vireongelmia käsitellään siellä jollakin loppupään sivuista.
Wanted:
-Pedaalimallinen viritin, esim. TU-2
-TS-9 Tubescreamer
sihvoh
13.10.2003 20:39:26
Kyllä virityskoneistokin vaikuttaa. Ainakin on helpompi virittää jos ei ole klappia niinkuin ensimmäisessä kitarassani oli. Koneiston vaihto auttoi sillä kertaa. Gibsonissani on taas selkeästi huono satula, joka jumittaa paria kieltä toisinaan. Luulisin, että korjautuu hionnalla, joskin olen harkinnut koko satulan vaihtoa luiseen, tms...

Virittämisestä tulee vielä mieleen joku TV:n musaohjelma, jossa Tuomari Nurmio viritti kitaraa ja veti kieliä käsin reippaasti aina kiristämisen jälkeen. Monkey see, monkey do - tuon jälkeen käytin itse samaa menetelmää ja sehän toimii. Vire tuntuu säilyvän paremmin sillä tavalla.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)