Aihe: Mahdotonta?
1 2 3 4 5
KMT
11.10.2003 19:14:42

Tuli vain mieleeni, että onko mitenkään mahdollista soittaa tälläisessäbändissä:
-Saat soittaa vähän kaikkia soittimia, toisin kuin nyt, että
bassoa, bassoa prkl suututtaa joskus vain aina soittaa sitä bassoa
-Bändi soittaa puolet covereita ja puolet omia
-Bändissä 5-7 ihmistä
-Bändissä ei ole varsinaista johtajaa, joka nousee muiden yläpuolelle
-Bändi laulaa

korkeintaan päästy 2/5 noista,
jos halutaan lisää jäseniä niin on 4. mahdoton
Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin
Speedy
12.10.2003 14:46:03

Tuli vain mieleeni, että onko mitenkään mahdollista soittaa tälläisessäbändissä:
-Saat soittaa vähän kaikkia soittimia, toisin kuin nyt, että
bassoa, bassoa prkl suututtaa joskus vain aina soittaa sitä bassoa
-Bändi soittaa puolet covereita ja puolet omia
-Bändissä 5-7 ihmistä
-Bändissä ei ole varsinaista johtajaa, joka nousee muiden yläpuolelle
-Bändi laulaa

korkeintaan päästy 2/5 noista,
jos halutaan lisää jäseniä niin on 4. mahdoton

Jaa, no mikäs tossa niin ihmeellistä loppujen lopuks on, ainakaan mun mielestä..=I

Sitä mä en vaan ymmärrä, et miks pitäs saada soittaa eri soittimia.. Mulle tulee ainakin jotenki semmonen fiilis että kyseessä on joku amatööri bändi (en tiedä miks).. Ja onhan se hölmön näköstä kun jätkät alkaa säätämään siellä ja vaihtelemaan soittimia keskenään.. en tykkää..=I

Mut sit, jos toi "bändi laulaa" tarkotti sitä, että siinä ei soiteta, nii vähä ristiriitasta.. Mut eihän se ongelma ole, jos kaikki bändissä laulaa, iskee vaan mikin eteen ja sanoo että laula..!=)

Ohjelmisto ja muuthan on bändin keskeinen valinta.. jos biisit on hyviä, niin mikäs siinä.. tosin humppa-keikalle ei ehkä kannata kauheesti lähtä omia biisejä vetämään..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
isojussi
12.10.2003 14:57:41
...Sitä mä en vaan ymmärrä, et miks pitäs saada soittaa eri soittimia.. Mulle tulee ainakin jotenki semmonen fiilis että kyseessä on joku amatööri bändi (en tiedä miks).. Ja onhan se hölmön näköstä kun jätkät alkaa säätämään siellä ja vaihtelemaan soittimia keskenään.. en tykkää..=I...

Eiks noista Seinähulluista muutama ainakin soita useampaa soitinta ja ainakin Ässissä kaks kaveria vuorottelee basson varressa. Mitäs hölmöö se sitten on, jos soitto vaan toimii? Varsinkin silloin jos solistitehtävä vaihtuu vois olla perusteltuakin vähän vaihdella soittimia. Mitäs jos vaikka komppikitaristi on myös vaikka mainio fonisti? Amatöörimäistä? Tuskin!
Osta mut - ma olen kaupan!
Rantsu
12.10.2003 15:55:11 (muokattu 12.10.2003 16:13:44)
Sitä mä en vaan ymmärrä, et miks pitäs saada soittaa eri soittimia.. Mulle tulee ainakin jotenki semmonen fiilis että kyseessä on joku amatööri bändi (en tiedä miks)..

Samaa mieltä. Ainakin omassa tuttavapiirissä on melkeinpä yhden käden sormilla laskettavissa ne, jotka professionaalisti klaaraavat kaksi täysin erilaista soitinta (siis poislukien huilu/foni, kitara/mandoliini tai koskettimet/haitari -tyyppiset yhdistelmät).

Useimmat tuntemani ammattisoittajat saavat vapaa-aikansa hupenemaan ihan vain yhdenkin soittimen soittamiseen liittyvien ongelmien ratkaisemisessa. Nämä oman alansa huippuosaajat pähkäilevät, miten pystyisivät soittamaan soitintaan vielä paremmin - sen sijaan että miettisivät, minkä soittimen soiton seuraavaksi aloittaisivat.

On soittimia, joissa alkumetrit ovat hieman helpompia kuin joissakin muissa (mielestäni esim. rummut, basso, koskettimet): monet ammattisoittajat saavat näistä perusasiat irti.
Montaa innokasta settirumpalin- tai basistinalkua saattaakin odottaa yllätys, kun vähitellen huomaa, kuinka vaativasta soittimesta onkaan kysymys. Istumalihaksia ja itsekuria tarvitaan, jotta päästään tästä eteenpäin turhautumatta.

Summa summarum: jos et tunnista itsessäsi aivan poikkeuksellista lahjakkuutta, ja oma soitin "kyllästyttää", niin vaihda kokonaan soitinta. Jos soittaminen on sinulle vain harrastus, niin asia on tietysti vähän toinen - pääasia on silloin se, että on hauskaa. Muista kuitenkin, että kaikissa soittajissa asuu pieni rumpali... :)
KMT
12.10.2003 16:29:17

Me ollaan vedetty kerran kahden kanssa tuolla soittimien vaihto systeemillä yks keikka, mun mielestä se oli ihan ok systeemi.
Siis ekassa biisissä soitin kitaraa toinen bassoa ja kolmas kitaraa, toisessa biisissä minä bassoa, toinen kitaraa, kolmas kitaraa ja kolmas biisi minä kitara, toinen trumpetti, kolmas baritonitorvi

Tuli näin hienoa vaihtelua touhuun, kun noi muutkin hallitsevat niin prkl monta soitinta,

Niin tarkoitin tuolla laulamisella sitä siis lauletaankin, mehän ollaan vedetty 95% keikat insrumenttaaleina. Toki voisi tulevaisuudessakin olla muutama insrumenttaali, minä muuten viime keikalla soitin Apachen kitaralla, kosketinsoittaja soitti bassot vasemmalla kädellä...
Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin
KMT
12.10.2003 16:32:45

Ohjelmisto ja muuthan on bändin keskeinen valinta.. jos biisit on hyviä, niin mikäs siinä.. tosin humppa-keikalle ei ehkä kannata kauheesti lähtä omia biisejä vetämään..=I

Tuota noin laitoin tämän vahingossa tälle palstalle mutta siis tarkoitus oli mennä ihan kaikille keikoille ravintolasta tanssilavalle, toki toi 50%/50% on vähän sinnepäin...
Speedy
12.10.2003 22:09:39 (muokattu 12.10.2003 22:17:29)

Eiks noista Seinähulluista muutama ainakin soita useampaa soitinta ja ainakin Ässissä kaks kaveria vuorottelee basson varressa. Mitäs hölmöö se sitten on, jos soitto vaan toimii? Varsinkin silloin jos solistitehtävä vaihtuu vois olla perusteltuakin vähän vaihdella soittimia. Mitäs jos vaikka komppikitaristi on myös vaikka mainio fonisti? Amatöörimäistä? Tuskin!

Nii siis tarkotin sitä, että koko bändissä vaihtuu kaikki soittajat, rumpali soittaa toisessa biisissä kiipparia ja kiipparisti rumpuja, toisessa laulaja bassoa ja kitaristi pianoa.. Toki sen ymmärrän että puhaltajat soittaa eri puhaltimia, laulaja voi joskus soittaa kitaraakin, tai kiipparisti kitaraa tai jotain puhallinta.. Eihän tommosessa "pienessä" ole mitään, mutta että kokobändi alkaa karusellaamaan lavalla, ja arpomaan että mitä soittais..=I

Ehkä mulle on jääny jotain fobioita siitä, ku pentuna naapureitten kanssa rämpättiin jotain, ja mää halusin aina soittaa rumpuja, ja muut halus vaihtaa, no sit kuitenki sovun säilymiseks ne piti päästää rumpujakin soittamaan, ja mää sitten kauhistelin soittimieni puolesta, ja sitä, miten huonolta se kuullosti..=/

Tai sit siitä, että aika harva "ammatti" bändi tekee niin.. Tokihan esim. Simon Phillips soittaa loistavasti rumpuja, mutta levyillä soittelee kiippareitakin taustalle.. Mut kyl jotenki uskottavuus menis, jos esim. Toton keikalla Simon menis soittamaan koskettimia ja David vaikka bassoa, ja Steve rumpuja ja Mike bassoa.. Vaikka varmasti jotain osaisivatkin niin soittaa..

Mut uskottavuus kyseisessä "projektissa" menee ainakin mulla, jos se on suuressa mittakaavassa..

Ei mulla siis mitään multi-instrumentalismia vastaan ole, soitan itsekkin muutakin ku rumpuja..=I et ei saa kukaan suuttua..=)

EDIT: Niin se piti viel sanoo, et tulee semmonen fiilis, että se soittaa montaa soitinta, mutta mitään ei niistä kunnolla ja hyvin, eli vähän kaikkea mutta ei mitään kunnolla.. Toki jos soittaa hyvin kitaraa, ja hyvin bassoa, mutta eri bändissä toista ja toisessa toista, niin eihän siin mitään.. Vähä niiku että "suutari pysyköön lestissään"..=)
Speedy
12.10.2003 22:15:12

Tuota noin laitoin tämän vahingossa tälle palstalle mutta siis tarkoitus oli mennä ihan kaikille keikoille ravintolasta tanssilavalle, toki toi 50%/50% on vähän sinnepäin...

Kyllä tanssi keikka, oli se sitten ravintelissa tai lavalla nii on semmonen piina, että niitä samoja ja vanhoja puhkisoitettuja biisejä pitää ainavaan soittaa.. Ikävä kyllä=( Mutta jos enempi on omaa tuotantoa, nii aikasta paljon heikommin on tanssilattialla silloin populaa.. ne tutut ja turvalliset biisit kuitenkin tanssittaa paremmin..

Vaikkakin ravintolassa ei niin tarkkaa ole kuin lavalla...=I
Speedy
12.10.2003 23:06:31

Eikös soittotaito ratkaise ?

Ei.. Mulle..=I

Tai no.. jos kuunnellaan levyä, niin sitten, mutta jos sitä katsotaan livenä, niin ei se riitä..=I
PasiB
13.10.2003 08:03:56
Ei mulla siis mitään multi-instrumentalismia vastaan ole, soitan itsekkin muutakin ku rumpuja..=I et ei saa kukaan suuttua..=)

EDIT: Niin se piti viel sanoo, et tulee semmonen fiilis, että se soittaa montaa soitinta, mutta mitään ei niistä kunnolla ja hyvin, eli vähän kaikkea mutta ei mitään kunnolla.. Toki jos soittaa hyvin kitaraa, ja hyvin bassoa, mutta eri bändissä toista ja toisessa toista, niin eihän siin mitään.. Vähä niiku että "suutari pysyköön lestissään"..=)

Siitäpä läheltä liippaa etteikö suututtaisi, itse soitan bassoa ja poikkihuilua, ja molempia ainakin muiden mielipiteiden mukaan aika hyvin, niin en kyllä nää mitään ihmeellistä siinä jos sitä taitoa hyödyntää myös keikalla. Onneksi kitaristimme on aikanaan toiminut ammattibasistina, joten sekin puoli toimii.
Kitarassa on liikaa kieliä
isojussi
13.10.2003 09:50:19
Nii siis tarkotin sitä, että koko bändissä vaihtuu kaikki soittajat, rumpali soittaa toisessa biisissä kiipparia ja kiipparisti rumpuja, toisessa laulaja bassoa ja kitaristi pianoa....Niin se piti viel sanoo, et tulee semmonen fiilis, että se soittaa montaa soitinta, mutta mitään ei niistä kunnolla ja hyvin, eli vähän kaikkea mutta ei mitään kunnolla.. Toki jos soittaa hyvin kitaraa, ja hyvin bassoa, mutta eri bändissä toista ja toisessa toista, niin eihän siin mitään.. Vähä niiku että "suutari pysyköön lestissään"..=)

Sekavanoloista selittelyä....:-)

Ei kai sillä oo paskankaan väliä, mitä rulettia siellä lavalla pyöritellään, jos homma toimii. Mä oon nähny niin monta "multihemmoo" jotka soittaa keikalla useampaa soitinta, että tiedän homma toimivan. Jos se sun silmääs näyttää tyhmältä, niin ehkä olisi aika laajentaa maailmankuvaa...;-)
Osta mut - ma olen kaupan!
WanhaWetäjä
13.10.2003 11:00:35 (muokattu 13.10.2003 11:02:02)

Sekavanoloista selittelyä....:-)

Ei kai sillä oo paskankaan väliä, mitä rulettia siellä lavalla pyöritellään, jos homma toimii. Mä oon nähny niin monta "multihemmoo" jotka soittaa keikalla useampaa soitinta, että tiedän homma toimivan. Jos se sun silmääs näyttää tyhmältä, niin ehkä olisi aika laajentaa maailmankuvaa...;-)

Mun mielestä on hiton kiva kun voi soittaa joko kitaraa,bassoa,kiippareita,keikasta riippuen...tai miksei samallakin keikalla...

Se nyt on tietenkin kornin näköstä jos joka biisin jälkeen äijät vaihtaa KESKENÄÄN instrumentteja,se on jo vähä sellasta pelleilyä;-)...mutta multiesat kyllä toimii:-)
Sepsu
13.10.2003 11:53:34
Mun mielestä on hiton kiva kun voi soittaa joko kitaraa,bassoa,kiippareita,keikasta riippuen...tai miksei samallakin keikalla...

Se nyt on tietenkin kornin näköstä jos joka biisin jälkeen äijät vaihtaa KESKENÄÄN instrumentteja,se on jo vähä sellasta pelleilyä;-)...mutta multiesat kyllä toimii:-)

Noh, enpä oo ikinä tanssikeikoilla nähnyt hemmoja jotka OIKEESTI osaa soittaa useampaa soitinta hyvin. Yleensä kaikkia vähän mutta huonosti. Kyse on siitä mihin sen riman asettaa. Se että kitaristi kolaa jonkun jenkan rummuilla läpi silloin kun rumpali leikkii pystäriä ei tee kenestäkään rumpalia.Se ei svengaa kuitenkaan tai setti ei ole balanssissa. Se rima pitää olla siinä, että joka ääni minkä soittimesta ottaa, on uskottavan kuuloinen, hyvällä soundilla ja vireessä. Ehkä se on monilla sitä Dressman ajattelua: osta neljä soitinta, maksat vain yhdestä. "Tää on kova jäbä, vetää mitä vaan: Kitaraa, fonia, viulua, urkua, viinaa, solistin vaimoa (tai solistia), naapurin kissaa, kokkelia jne. Mutta on halpa ja niin mukava kaveri".

Se "eikäkö...kyllä se kotona meni"-osasto on niin tuttua kuultavaa hudakeikoilla. Hapuileva huilustemma joka on melkein vireessä, tai viulu tai melkein svengaava basso tahi sorsapillin kuuloinen foni on karmivaa kuultavaa. Okei, eri sävyjä eri biiseihin ok, mutta kuitenkin. Rantsun kanssa samoilla linjoilla, kannattaa keskittyä siihen yhteen ja tutuimpaan soittimeen ensin, esim. ekat 40 vuotta. Kun sillä mielestään kaikki taittuu, sitten uusia aluevaltauksia. Veikkaanpa että moni ei tiedä mistä puhun, mutta tulipahan sanottua. Treeni-intoa multipaavoille...

Miksi ne kaikki vain yhden soittimen oikeasti taitavat muusikot loistavat pääosin poissaolollaan hudakeikoilta? Vastaan itse. Niille ei varmaan oo käyttöä kun eivät kutaleet suostu kantamaan Siemensin viulua ja Rosenlewin alttofonia mukanaan, jos vaikka sattuis tarttemaan.
Hopeiseen kuuhun se Rosenlew vois kyllä toimia, ja vielä G mollista....

Eikun nenä pyllyyn...
PasiB
13.10.2003 12:24:19
Noh, enpä oo ikinä tanssikeikoilla nähnyt hemmoja jotka OIKEESTI osaa soittaa useampaa soitinta hyvin. Yleensä kaikkia vähän mutta huonosti. Kyse on siitä mihin sen riman asettaa.

Aika vähän oot sitten noilla keikoilla pyörinyt.
Kitarassa on liikaa kieliä
vanhami
13.10.2003 12:56:59 (muokattu 13.10.2003 12:57:17)
Noh, enpä oo ikinä tanssikeikoilla nähnyt hemmoja jotka OIKEESTI osaa soittaa useampaa soitinta hyvin. Yleensä kaikkia vähän mutta huonosti. Kyse on siitä mihin sen riman asettaa.

No katsotaan lähivuosina, pystynkö vahvistamaan säännön. Aloitin viimeviikolla saksofoninsoittelun haitarin rinnalle. Meiläläisen rima lepää maassa, jotenka varmasti on odotettavissa "taide-elämyksiä" tuleville keikoille.

Vaihtavathan esim yölinnun kaverit välillä soittimia. Simo Solmu ottaa välillä komppiskitan kaulaan, komppaaja basson jne. ja taas mennään. Tiettävästi soittavat kohtuulisen hyvin

Mika
baron
13.10.2003 13:16:14

Bassokitaran soittaja mäkin olin, mutta tulimme siihen tulokseen, että nykybändiin sopii paremmin piano kuin kaksi bassokitaraa ja eikun Aron ykköstä ostamaan.
Martso
13.10.2003 14:24:08

Niin no, seinähulluissa eräs lyhyehkö kaveri soittaa keikoilla barfonia, tenfonia, altfonia, sopfonia, klaraa, huilua, trumpettia, flygaria ja pasuunaa. Jaa ettäkö ei varmasti hyvin? No kyllä sen verran hyvin ja musikaalisesti, että monella on tekemistä.
Sepsu
13.10.2003 15:44:00
Niin no, seinähulluissa eräs lyhyehkö kaveri soittaa keikoilla barfonia, tenfonia, altfonia, sopfonia, klaraa, huilua, trumpettia, flygaria ja pasuunaa. Jaa ettäkö ei varmasti hyvin? No kyllä sen verran hyvin ja musikaalisesti, että monella on tekemistä.

Kaikki edellämainitsemasi puupuhaltimet (fonit ja klara sekä huilu) ovat lähes jokaisen fonistin hallussa, huilua lukuunottamatta sormitukset about samanlaiset. Trpt, flg ja trb taas brassisoittimina samantyyppisiä, varsinkin venttiilipasuuna. Ihan sama kun vertaisit sähkökitaraa ja akustista keskenään. Ihan mukavastihan kaveri vetelee, tanssimuusikoiden parhaimmistoa, mutta ei lähimainkaan sillä levelillä mitä tarkoitin. Kuten sanoin, kaikki ei hiffaa, mistä aikaisemmassa kirjoituksessani puhuin.
Sepsu
13.10.2003 15:49:07
Aika vähän oot sitten noilla keikoilla pyörinyt.

Tämäntyyppisestä kommentista olin aivan varma, siitä sinulle Huilumies papukaijamerkki!! Ja viritysmittari huilullesi. Sun on pakko olla Turusta...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)