apenaattori 14.06.2006 21:53:04 | |
---|
Joo, eli haluaisin nyt vähän selvennystä näihin eri blues-lajeihin. Esim. Texas blues, Chicago blues jne. Hieman olen perillä joistain tyylisuunnista, mutta selvennystä kaivattaisiin. Eli jos vaikka mainitsisitte eri tyylisuuntia, kertoisitte sen tyypillisimmät piirteet, mainitsisitte pari artistia sekä ehkä vielä jonkun yksittäisen biisin joka kuvastaa parhaiten kyseistä tyylisuuntaa. Pahoittelen jos aiheesta on jo topicci, hakusivu ei auennut. Mulle saa tehdä melkein mitä vaan. Eiku siis aivan mitä vaan. |
blyysi 15.06.2006 00:41:26 (muokattu 15.06.2006 00:50:16) | |
---|
Noita tyylisuuntia ja alalajeja on varmasti loputtomasti, osa hieman keinotekoisestikin jaoteltu.. esim. mitä on ns texas-blues? Tämän termin alla esiintyy hyvin monenlaista matskua low down mies ja kitara -kamasta vinkukitara bluesrockiin.. Alunperin tietyllä alueella oli tosin usein omat musiikilliset tunnuspiirteensä. Tässä nyt jotain: Texas blues: T-Bone, Gatemouth Brown, Lightnin' Hopkins jne jne...nyky-retroilijoihin ja SRV -klooneihin asti. Chicago blues: Muddy Waters, Howlin Wolf, Little Walter... Louisiana/swamp blues: Slim Harpo, Lazy Lester, Guitar Slim... Onhan sitä vielä West Coast bluesia, Kansas City/jump -bluesia, Delta/Mississippi bluesia, memphis/sun -bluesia, jne jne.... Noita kannattaa googlettaa ja lainata kirjastosta vaikka joku hyvä blueskirja. I ain't nothin' but a player |
GuadanaHombre 15.06.2006 01:32:41 | |
---|
Delta/Akustisessa bluesissa kannattaa tsekata mm. Son House (Death Letter -biisi), Robert Johnson (Mikä vaan biisi), Bukka White (Sleepy Man Blues, ei varsinaisesti Delta-bluesia tosin. Slide-soittoa kuitenkin.) Memphis Bluesia edustaa parhaiten varhainen B.B. King kama 1949-1965 aikakaudelta. Ja onhan noita vaikka mitä.. ei jaksa väsyneenä kirjottaa. Helpoiten selviää ku googletat jotain.. jei! =D Got my mojo workin' but it just don't work on you... |
Mage 15.06.2006 07:50:17 | |
---|
Chicago blues: Muddy Waters... Muddynkin alkupään tavara oli täyttä deltaa mutta (imho) taitekohta ns. chicagobluesille tulee siinä missä Little Walterin ja kumppaneitten harppu sähköistettiin ja tuotiin kitaran ohi esille Muddyn bändissä. Omassa päässäni Chicagobluesin tunnusmerkki on juuri tuo harputtelu vaikka tiedänkin ettei kaikilla chicagon bluesbändeillä tuommoista ollutkaan. Mielipiteen arvo on taloustieteellisesti arvioituna olematon, koska sen tarjonta ylittää aina kysynnän |
harpist 15.06.2006 23:35:17 | |
---|
Parhaiten kysymykseen vastaa hyvinvarustetuista kirjakaupoista saatava ( tilattava ) All music guide to the Blues. ( AMG , Backbeat books ISBN 0-87930-736-6 ) Menossa on kolmas laitos ja kaikki olen itse tähän mennessä vuosien mittaan hankkinut. Voin todella suositella. Seikkaperäisten historioiden ( mm. tyylisuuntien ) lisäksi arvioita artistien julkaisuista. Yhteensä 755 sivua todella mielenkiintoista alan tietoutta. Jos kirjaa ei halua hankkia , kannattaa kysellä paikallisesta kirjastosta. Tuolta jotain arvioita : http://www.mnblues.com/review/2003/allmusicguide3rd-bk-cr.html" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin. |
willie 16.06.2006 20:49:17 | |
---|
|
blyysi 16.06.2006 21:05:04 | |
---|
Joo, tuo Excello-kama on mahtavaa! Paljon bluestyyleistä kiteytyy tosiaan myös tiettyjen levy-yhtiöiden ympärille (Chess, Sun, Cobra jne.). I ain't nothin' but a player |
Magic Bullet 16.06.2006 21:07:11 | |
---|
Mulle on vaan olemassa kolme tyylisuuntaa Blues Bluesrock Jazzblues |
MadMatt 16.06.2006 22:16:22 | |
---|
Mulle on vaan olemassa kolme tyylisuuntaa Blues Bluesrock Jazzblues Mulle on kaks: blues akustinen blues Sähköinen |
RonRoco 16.06.2006 23:56:12 | |
---|
mää diggailen hyvästä musiikista I got the Blues... |
laite 18.06.2006 04:15:43 | |
---|
Mä kuuntelen pelkkää paskaa. Turpa kii! oon soittanu kolme vuotta rytmimunaa ja olen vähintään B.B. King. R.I.P. Gösta Sundqvist, 15.8.2003. Eksentrikko, humoristi ja nero. |
Son House (Death Letter -biisi) Kyllä huomaa mitä Jack White on kuunnellut. Katsokaapa tämä pätkä, on muuten tosi kova veto (Skipatkaa tuo Seven Nation Army,): http://youtube.com/watch?v=KsiInyvrmX4 äh. |
GuadanaHombre 20.06.2006 00:12:19 | |
---|
Mä annan Jack Whitelle respektit siitä, että se kuuntelee ja pitää elossa sitä mielestäni parempaa musiikkia, eikä perin englantilaisesti käytä lahjojaan siihen muodikkaaseen moppitukkahomorokkiin, mitä julkaistaan 1414 levyn päivävauhtia. (Makuasia pliis älkää winetkö. Dissasin siis juuri Coldplayta, Arctic Monkeysiä, Franz Ferdinandia etc.) Kaikesta huolimatta olen silti sitä mieltä, ettei Jack kuitenkaan tee oikeutta noille biiseille. Mutta soittakaan sydämensä kyllyydestä jos haluaa. Parempi niin kuin ilman. Got my mojo workin' but it just don't work on you... |