Aihe: Reggae ja Ska
1 2
J.Mikkola
09.08.2003 14:04:43
Aina olen ollut mieltynyt hyvään roots-musaan.. Bluesit, Southern Rockit ja Gospelit kyllä tiedetään, mutta Reggaeta ja Skata on levyhyllyssä yllättävän vähän. Ei o ku joku Bob Marley ynnä pari muuta.. Asia kaipaa pikaista korjausta.

Ongelmana vaan kun on ei tiedä kenen artistin levyjä kannattaisi ostaa.. Kun ei kärsivällisyys/aika riitä etsimiseen, tutkimiseen ja sen-sun-tän kuuntelemiseen eikä rahat huonojen levyjen ostamiseen, kysynkin nyt teiltä mitkä Reggae/Ska-piissit ovat ns. 'pakko-olla-levyhyllyssä'-kamaa?

Jos niillä pääsis alkuun.
Kiitokset jo etukäteen.
Mikä ei tapa, sattuu ihan stanasti
Bonham
09.08.2003 14:10:45 (muokattu 09.08.2003 14:11:20)
Linton Kwesi Johnson... legendaarista dubbailua/reaggaeta Englannista...

Aswad

Burning Spear

Nuita löytyy mun hyllystä ja olen nähnyt pumput myös livenä ja toimii.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Supernaut
09.08.2003 19:01:03
Jotakin ideoita saattaa löytyä tästä ketjusta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 8&o=0&x=32ce3fe899&co=0
Funk you!
J.Mikkola
09.08.2003 19:46:54
Jotakin ideoita saattaa löytyä tästä ketjusta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 8&o=0&x=32ce3fe899&co=0

Joo kyähän mä jo tuan läpi selailinkin...
Sieltä juuri mitään jaksanut löytää.

Enemmänkin nyt on hakusessa genren klassikkokipaleet. Niitä kun en tiedä kuin kolme. Ja mitä nyt tietenkin Bob Marleyt päälle.

Bonhamille kiitokset. Imuttelin näytteet, Linton Kwesi Johnsonia ainakin lähtee levyliikkeestä enskerralla mukaan.
Bonham
09.08.2003 19:52:29
Hyvä homma!

Tosta skasta sen verran, että aikoinaan tili kovasti digattua Specials ja Selecter bändejä. Molemmat briteistä, 70- ja 80-lukujen taitteesta... en tiedä haetko jotain vanhempaa skata, mutta nuo kannattaa tsekata, jos eivät ole tuttuja (pitää varmaan itsekkin kuunnella taas pitkästä aika...).
weelie
10.08.2003 12:52:35 (muokattu 10.08.2003 12:56:47)
SKA REVIVAL (UK/USA):
madness - joku greatest hits (virgin)
selecter - selected selections
English Beat - Just can't stop it
Untouchables - Wild Child
Bad Manners
Specials

Jamaica Ska:
Properin 4CDn kokoelma
Trojan Ska Boxit (3CD)
Desmond Dekker kokoelma
Skatalites/Don Drummond...
Toots and the Maytals

on myös olemassa kotimainen raggae-keskustelusivu, jossa juuri puhuttiin ska:sta... mikäköhän on osoite, en muista. Suomi-Ska-bändi listaa mm: http://www.geocities.com/SunsetStrip/Limo/2970/links.html

EDIT: mä olen kysellyt hyviä Ska-levyjä muutama kuukausi sitten täällä, haulla varmaan löytyy..
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
weelie
11.08.2003 10:59:52 (muokattu 11.08.2003 11:01:22)
http://fi-reggae.yardstyle.org/list.php?f=5

EDIT: Yksi takuuvarma old skool regee nimi on Jimmy Cliff, joka juuri sai ansiomitalin Jamacassa...
Bonham
11.08.2003 11:04:50
Ja Peter Tosh tiätty.
weelie
11.08.2003 12:09:35 (muokattu 11.08.2003 12:11:05)
yksi hyvä tapa löytää must levyt on hakea joku must levy amazon.com:ista ja katsoa sen yhteydessä tuleva lista. Esim katsoo Bob Marleyn Uprising-levyn (enligt min favorit!), ja sitten sen alla on mm. tämmöinen lista: http://www.amazon.com/exec/obidos/t … BD/ref=cm_bg_lm/102-8031126-0832155
Blue Moon
11.08.2003 12:43:48

weelie: EDIT: Yksi takuuvarma old skool regee nimi on Jimmy Cliff, joka juuri sai ansiomitalin Jamacassa...

Jimmy Cliffin tarttuvat melodiat, sielukas laulu ja ajattelemisen aihetta antavat tekstit kolahtavat täälläkin.

"Hard Road To Travel", "Suffering In The Land", "Vietnam", Wonderful World Beautiful People", "The Harder They Come", "Many Rivers To Cross" jne. - hienoja kappaleita Jimmyltä löytyy tukuttain.
- It's been a long time coming -
Bloso
16.08.2003 22:57:42
No eka ja toka aalto tuli jo.
Tossa joitakin 3-wave ska-bändejä, joita tuli mieleen.

Mad Caddies
Catch 22
Mighty Mighhty Bosstones
Less Than Jake
The Impossibles
Mu330
Less Than Jake
The Toasters
Reel Big Fish
Five Iron frenzy (jessus ristus)
Aquabats
Cherry Popping Daddies (swingiä?)

No ehkä osa noista on enemmän ska-punkkia.
J.Mikkola
17.08.2003 01:13:18 (muokattu 17.08.2003 01:14:03)
Alkaa aukko levyhyllyssä olla tukittu...
Pitänee vielä tutustua tuohon kolmanteen aaltoonkin.

Isot kiitokset kaikille.
naku
11.10.2003 16:42:07
...ja sitten Operation Ivy:ä myös
TiMiTheShiT
16.04.2004 18:38:38 (muokattu 16.04.2004 18:38:55)
eikös "eek-a-mouse" oo aika legendaarinen? varsinkin toi "wa-do-dem" levy!

biisejä voi käydä kuunteleen www.eeksperience.com
he he heeh heh heh uuh hah hah haa |"kuinka moni oikeesti on sitä mieltä, että ihmisyys ja luonto on luotu raivattavaks tieltä?" -Jukka Poika-|
Anarkiapurilainen
17.04.2004 03:11:42

No eka ja toka aalto tuli jo.
Tossa joitakin 3-wave ska-bändejä, joita tuli mieleen.

No ehkä osa noista on enemmän ska-punkkia.

Oli joo. Ska-punk-bändeistä kannattaa tutustua ainakin Sublimeen (levy 40 Oz to Freedom on ehdoton).

Uusista (sanotaan nyt vaikka 90-luvulla ja siitä eteenpäin vaikuttaneista) enemmän roots-henkisistä orkestereista pitää mainita ainakin Hell-catille levyttävät/levyttäneet Hepcat, The Slackers, Skinnerbox ja Stubborn All-Stars. Kaikissa näissä soittaa enemmän tai vähemmän samoja jätkiä, mutta meno on aika paljon enemmän perinteitä kunnioittavampaa kuin noisa 3rd wave-ska-jtuissa tai jopa Two Tonessa (johon en oikein ikinä ole päässyt itse kunnolla sisälle). Ruotsissa tehtiin 90-luvulla myös paljon ska:ta. Bändeistä voisi mainita ainakin Burning Heartille levyjä tehneet tapaukset Chickenpox, Liberator, Ducksoup ja Skalatones. Ruotsi-ska on vähän kliinisempää, usein korostetun nopeaa ja vokaaleiltaan vähemmän onnistunutta, mutta toisaalta ainakin Chickenpox toimii livenä kuin tauti (no pun intended). Oikeastaan skahan tutustuminen tapahtui minulle pitkälti juuri tässä mainittujen bändien kautta, koska ne levyttivät punk-levy-yhtiöille ja biisejä löytyi ko. lafkojen kokoelmilta.
doolittle
19.04.2004 17:10:43
Kaupallisesta ja helposti lähestyttävästä reggaesta Desmond Dekker,Johnny Nash,Jimmy Cliff ym. on laatua. Sitten vähän tunkkaisempia eli "raskaampia" eli hampunkatkuisempia voisi heittää Lee "Scratch" Perry, Big Youthin, Junior Murvinin, ehkä Gladiatorsin,Horace Andyn ja dubbaavammasta puolesta King Tubbyn, Augustus Pablon ja Black Uhurun. Nuo olen todennut hyviksi ja kestäviksi käytössä

Ska:n puolelta punkkaavammista komboista voisi mainita ehkä Rancidin kultakauden täysosumat (muutoin aika kauheaa paskaa välillä), Mighty Mighty Bosstonesin, subliimin Sublimen ja Slackersin. Sekä tietysti ennen kaikkea kotoinen Voimaryhmä ja Blaster Master, joiden levyistä tulee mulle ain hyvä mieli. Helppoa,aika markkinakelpoista mutta hyvvää.

Skata noin muuten tekee tai teki kiitettävin arvosanoin juuri tuo Skatalites, Duke Reid ja Roland Alphonso. Noilla voisi olla hyvä lähteä, mielestäni aika tärkeitä nimiä kaikki.
"It´s a mad world, but I´m proud to be a part of it" -Bill Hicks-
el Bastardo
19.04.2004 17:43:25 (muokattu 21.04.2004 11:24:02)
Täällä oli vastikään oikein hyviä suosituksia:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=10&t=54217
weelie
19.04.2004 18:06:28
eikös "eek-a-mouse" oo aika legendaarinen? varsinkin toi "wa-do-dem" levy!

biisejä voi käydä kuunteleen www.eeksperience.com

Mulla on joku sen kokoelma. Johan on pelle äijä! Mutta ihan hauskaa musiikkia.
jani72
30.06.2004 19:09:00
Ehtikö joku mainita Blaster Masterin ja Dreadlinen?
Molemmat Suomesta!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)