Aihe: levyjen hinta?
1 2 3
Basismi
12.10.2003 15:37:32
Miten tuo 40e olisi sinun mielestäsi oikea hinta jos tulot ovat nousseet 30%??

Reaalitulot, ystävä hyvä. Eli inflaatio plus tuo 30 pojoa on tullut palkkoihin lisää.

Vielä kun otetaan huomioon tuotantokustannusten huomattava lasku ja myynnin kasvu jonka mielestäni pitäisi tuntua kuluttajien kukkaroissa.

Myynti ei ole kasvanut, vaan laskenut. Sen takia esim. kultalevyn rajoja on pitänyt laskea. Tuotantokustannukset ovat kai myös nousseet mm. kalliimman studiolaitteiston, palkkojen ym. myötä.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
qfleax
12.10.2003 17:25:07
Mikä tämänasian tiimoilta on huolestuttavaa tai ainakin epäilyttävää on tämä MTV:n hanke ryhtyä musiikin jakelijaksi.
Eli itse promotoi haluamiaan bändejä/artisteja näyttämällä niiden musiikkivideoita noin 10 kertaa tunnissa ja lisäksi vielä aletaan toimia musiikin jakelijana. Ihme jos kilpailuviranomaiset eivät reagoi.
Ihan kuin MTV:llä ei olisi jo tarpeeksi valtaa siihen mikä musiikki pääsee esille.
Il Brutto
12.10.2003 18:01:19

Fat Wreckin puljusta mallia ja hinnat kymppiin. Jospa olisi semmoinen luottokorttihommeli taloudellisesti ja muutenkin mahdollinen, niin tilaisin kyllä levyni suoraan jenkeistä. Esim. Fat Wreckin levyt toimituskuluineen tulisivat maksamaan 14 eurosta alaspäin (levy:10€ + 4 € toimituskulut). Ja samoista levyistä saapi armaassa kotimaassa pulittaa jopa sen 23€. Hiivatti!
Meinasin varastaa tähän sen James Dean -jutun, mutta en uskaltanut.
Locrian
12.10.2003 18:44:35
Milloinkas ne hinnanalennukset astuvat voimaan jenkkilässä tämän yhden firman levyissä? Vai astuivatko jo? Kohta sen kaiken järjen mukaan pitäisi näkyä myös mun ostamien levyjen hinnoissa. Kyllä se saisikin laskea vielä vähän siitä 10-13e:stä.

Joo tais olla universal joka laski noita suositushintoja johonkin 13 dollariin.Tosin luin lehdestä että tämä ei vaikuta suomen markkinoihin ainakaan toistaiseksi.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
Alttoviulisti
13.10.2003 14:02:08

Mun mielest levyjen hintaa vois vähän laskee,ostohalu suurenis aika paljon,ku ostan 20euron cd:een ni mietin kyl pariin kertaan et haluunko varmasti ton cd:een!!
Kyllä cd:eet on vähän liian kalliita!!
Ukko
13.10.2003 17:22:08

1. Nimikekohtainen myynti on laskenut selvästi, kokonaismyynnissä muutos ei ole ollenkaan niin selvä. Kenttä on pirstaloitunut, ja kun aiemmin muutama iso levy myi bulkin, jakaantuu sama tuotanto nyt 20-kertaisen nimikemäärän kesken.

2. Tuotantokustannukset tai oikeammin tuotantoon sijoitettava raha on myös laskenut rajusti

1. Jee eli kuten sanottua, paskaa tuotetaan liikaa. Ja samalla sahataan sitä samaa oksaa millä istutaan. Ah sitä kultaista seitkyt lukua.

2. Tottapa täriset. Mutta uuden artistin/bändin markkinointiin sitä vasta tuohta palaakin. Siksipä hakevat mielellään tuotetta jolla on jo olemassaoleva kuuntelija kunta. Ja maikkarilla on etulyönti asema omiensa suhteen.
rap1ds
13.10.2003 22:11:09
Onhan tuo hinta vähän suolanen joo.

Itse olen aatellut asioita tähän tapaan (Mielestäni tässä on ainakin hieman järkeä, mutta mitään laskelmia tai muuta todistettavasti järkevää en ole tehnyt):

1. Jos levyjen hintaa vähennetään esim. 15 euroon piratismi vähenisi koska:
Useampi ihminen ostaisi levyjä kaupasta, eikä imuttaisi netistä. Näin kasvaneet myyntiluvut ainakin osittain maksavat takaisin sitä, mitä halvemmassa hinnassa tuloista hävitään.

2. Ne jampat, jotka ahkerasti hamstraavat levyjä netistä eivät yleensä ole bändin mitään suurfaneja, joten jos heillä ei ole nettiä he luultavasti eivät ostaisi levyä kaupasta, vaan olisivat ilman. Tuotot levymyynnistä siis plusmiinusnolla.

On tullut monesti harkittua, että voisi hakea levyjä netistä ja sitten lähessää suoraan artistille kirjekuoressa 5e. Saisivat asiallista palkkaa työstään ja oma kukkaro ei kärsisi.
Osaan laulaa vaikka muut väittävät toista... ehkä.
Dr. Muff
13.10.2003 23:12:42
Reaalitulot, ystävä hyvä. Eli inflaatio plus tuo 30 pojoa on tullut palkkoihin lisää.

Myynti ei ole kasvanut, vaan laskenut. Sen takia esim. kultalevyn rajoja on pitänyt laskea. Tuotantokustannukset ovat kai myös nousseet mm. kalliimman studiolaitteiston, palkkojen ym. myötä.

Mä nyt tarkoitin cd-levyjen myyntiä ihan alkuajoista, jolloin vinyyli oli vielä jotenkin voimissaan. Jotta siitä on myynti noussut.

Mun reaalitulot on 380e-vuokra=150e. Onks kysyttävää miksi mun mielestä levyt on kalliita, tai ruoka? Mitä.
gnar138
14.10.2003 00:44:38
20 euroa on kyllä aika törkee hinta levystä.

10 euroa on aika sopiva hinta ja sillä hinnalla saakin kyllä aika paljon levyjä onneksi.

ja 7" kunniaan. ne on halpoja.
i'm about to have a nervous breakdown.
Heavy Metal Machine
14.10.2003 06:43:28
mun mielestä uusien julkaisuiden ulosmyynti hinta on torkeä kun vertaa hintaa siihen summaan mitä levykauppa maksaa levystä levy-yhtiölle.

jos uutukainen maksaa anttilan top ten osastolla 22 eurooppaa niin anttila on maksanut levystä levy-yhtiölle noin 12-14 eurooppaa... eli anttila tekee voittoa semmoset 10-8 eurooppaa per levy! se on vähän liikaa mun mielestä.
friend and enemy of modern music
Woc
14.10.2003 08:07:02 (muokattu 14.10.2003 19:20:44)

jos uutukainen maksaa anttilan top ten osastolla 22 eurooppaa niin anttila on maksanut levystä levy-yhtiölle noin 12-14 eurooppaa... eli anttila tekee voittoa semmoset 10-8 eurooppaa per levy! se on vähän liikaa mun mielestä.

Meinaaks sää, että Anttilalla ei ole mitään kuluja? Vähän sama kuin sanois, että kyllä levy-yhtiö ja artisti ottavat vähän liian paljon, kun cd-levyn hinta on muutaman sentin. Eli ne repii voittoa reilusti yli kymmenen euroa per levy.

Edit: pieni selkeytys. Cd-levyn materiaalikulut ovat muutaman sentin luokaa.
Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna
Aimo
14.10.2003 11:04:26
Kukas niitä uutuuslevyjä ostaa. Parhaat löytyy sieltä alennuslaatikoista. Ainakin peräkärryllisen olen anttilasta kantanut 3-11e:n levyjä. Kingston Wallia, Pekka Pohjolaa, YUP:tä..
Pieru on perseestä ja homous on miesten juttu
Ukko
14.10.2003 17:57:26

.jos uutukainen maksaa anttilan top ten osastolla 22 eurooppaa niin anttila on maksanut levystä levy-yhtiölle noin 12-14 eurooppaa... eli anttila tekee voittoa semmoset 10-8 eurooppaa per levy! se on vähän liikaa mun mielestä.
Tässä on se sama yksisilmäisyys kun esim. joku yrittäjä ottaa palveluksistaan 35 euroo per tunti. Tomppelit laskevat että sehän tienaa liikaa kun saa käteensä liki kuusituhatta euroa kuukaudessa. Ja sehän on helevetin kaukana totuudesta.
Leikari
14.10.2003 18:33:05
Lopetetaan kerralla tämä paskanjauhaminen levyjen hinnoista. Ne ovat liian kalliita - jokainen sen tietää. Jos olisivat halvempia niin porukka ostaisi enemmän. Nythän yhden levyn hinnalla (25,-) soittelee kännykälläkin jo pari kolme tuntia. Usein uudesta levystä kuuntelee vain paria hittibiisiä tai kerran kaksi läpi.

Levyt on kalliita kun muusikot haluaa niistä hirveesti rahaa, levyjen tekemiseen käytetään liian paljon aikaa ja lliian kalliissa (=liian hienoissa) studioita. Levy-yhtiöiden pomot saa liian kovaa palkkaa ja ne pistää liikaa rahaa musiikkilehtien toimittajien juottamiseen ja reissauttamiseen pitkin messuja. Levyt masteroidaan jollain liian kalliilla "mystisillä" laitteilla ja kansitaiteilijoille = mainosväkeä maksetaan liian kovia liksoja. Anttilan pomot haluaa myös liikaa väliä & ne maksaa liikaa vuokraa myymälätiloistaan. Niin se on!

Ja sitten väki kuuntelee levyjään jollain mp3:lla pakattuna markan muovipurkeista, jolloin ei enää saa selvää vaikka koko homma olisi tehty kertavetona 4-raita-c-kassulle.

Enpä minäkään paljon viitsi täysihintaisia levyjä ostella - parempiakin rahareikiä löytyy vaikka omien musiikintekovehkeiden hankinnassa.
Blue Moon
14.10.2003 18:49:38 (muokattu 14.10.2003 18:50:18)

Tässä asiaa sivuava kehdeksansivuinen ketju reilun kuukauden takaa. Siinä on mm. ihan mielenkiintoista tietoa (näin olettaisin) CD:n hinnanmuodostuksesta, jos joltakin on mennyt ohi tai muuten kiinnostaa.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=36101&o=0
- It's been a long time coming -
Leikari
14.10.2003 18:52:37
Tässä asiaa sivuava kehdeksansivuinen ketju reilun kuukauden takaa. Siinä on mm. ihan mielenkiintoista tietoa (näin olettaisin) CD:n hinnanmuodostuksesta, jos joltakin on mennyt ohi tai muuten kiinnostaa.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=36101&o=0

eihän hyvää aihetta nyt yhteen kertaan kannata jättää...
- sitäpaitsi: on kivempaa osallistua keskusteluun kuin lukea vanhoja juttuja ;-)
Blue Moon
14.10.2003 18:55:31

eihän hyvää aihetta nyt yhteen kertaan kannata jättää...
- sitäpaitsi: on kivempaa osallistua keskusteluun kuin lukea vanhoja juttuja ;-)

En mä mitenkään tämän aiheen esiinottamista kritisoi, vaan aattelin, että jotain saattaisi tuo kiinnostaa, kun siinäkin ketjussa oli ihan asiaa aiheen tiimoilta.
- It's been a long time coming -
Leikari
14.10.2003 18:59:00
En mä mitenkään tämän aiheen esiinottamista kritisoi, vaan aattelin, että jotain saattaisi tuo kiinnostaa, kun siinäkin ketjussa oli ihan asiaa aiheen tiimoilta.

ok!
JMP71
16.10.2003 02:25:01
Olen tuossa yhdellä kirpputorilla tilannetta seurannut ja piraattilevyt tuntuvat menevän kaupaksi jopa kymmenen euron hintaan.. Ja se on aika synkkää..

Tee kanssamuusikoille palvelus: seuraavankerran kun näet piraatteja myytävän kirpparilla/missälie, ilmotus poliisille. Laitonta touhua. Moraalisesta puolesta puhumattakaan.

Aika käsittämätön tämä Suomen laki. Piraatteja saa tuoda omaan käyttöön ihan laillisesti, vaikkapa ny sieltä Virosta. Eli jos sulla on yks kappale jokaista levyä ni tullista läpi. Sama ku varastas kaupasta "vaan yhen lenkkimakkaran" tms.

Tähän taitaa olla kuitenki tulossa muutos. Oliko joku EU-laki tms??
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)