Aihe: Tanakan BEATin määrite? | |
---|
|
Heitänpä välillä soittamisestakin keskustelua ilmoille. Eli, miten koette/määrittelette tanakan beatin? (Esim. time tai koko kompin fiilis?) Itselleni määrite on aika laaja, komppi istuu biisin sykkeeseen, mieluiten "takakenoinen". Ainakaan itse en kykene vielä tahdista tai kahdesta kuvailemaan tanakkuutta, ennemminkin se mitä rumpali tekee esim. 4-8 tahdin aikana. Ehkäpä juuri se aika nuottien välissä tekee sen. Kertokaa mielipiteitä ja kommentteja, mieluiten asiallisia eikä tyyliin, "kuuntele sitä ja sitä niin tiedät", minulla omat mieltymyseni ja varmasti muilla omansa. Sojuz Sovetskih Socialistizeskih Respublik |
|
Hyvä backbeat saa pään nyökkimään. Iskut tulee tappavan tasaisesti, muttei kuitenkaan kellontarkasti. Ja hihatissahan se grooven salaisuus on. Phil Rudd tietää. tytön haarukasta löydettiin pakkohyvän merkkejä |
Nolte 15.06.2006 21:05:17 (muokattu 15.06.2006 21:09:12) | |
|
Kyllä pitää sanoa, että Phil Rudd minullekin tulee ensimmäisenä mieleen tanakasta beatista. Ja se, ettei tanakkaan beattiin sovi hirveästi fillailla. Soundilla, jolla rumpali soittaa, on myös merkitystä. edit. "Asiaa" lisätty.. Huono soittaja! |
|
Phil Ruddista ollan varmasti samaa mieltä, mutta miten ne määritteet? Sojuz Sovetskih Socialistizeskih Respublik |
|
Kyllä pitää sanoa, että Phil Rudd minullekin tulee ensimmäisenä mieleen tanakasta beatista. Ja se, ettei tanakkaan beattiin sovi hirveästi fillailla. Joo, tai niiden fillien tulee istua siihen biittiin todella hyvin. Yleensä sellaiset todella harvalla iskutuksella ja köyhällä kuviolla olevat "laiskat" fillit pelaa parhaiten suoran ja kulkevan biitin kanssa. Onneksi löysin Rockn rollin.
Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua. |
|
Phil Ruddista ollan varmasti samaa mieltä, mutta miten ne määritteet? Jaa jaa. No jos ihan tieteellisesti ajatellaan, niin kysymys on lyöntien ajoituksesta ja soundista, jonka ne tuottavat. :D Tätä tuskin haettiin. Huono soittaja! |
|
Jaa jaa. No jos ihan tieteellisesti ajatellaan, niin kysymys on lyöntien ajoituksesta ja soundista, jonka ne tuottavat. :D Tätä tuskin haettiin. Näin...elikkäs merkitystä on myös sillä, että miten esim siihen haitsuun lyödään. Phil setä tietää kyllä tämänkin... |
|
Tanakka beat muodostuu silloin kun biisiin makeasti sopivalla soundilla isketään sellainen tasainen "rytmimatto", jossa se bassarin ja virvelin piikkisoundi hierotaan ja hitsataan höyryveturimaiseksi eteenpäin meneväksi kompiksi haikan avulla. Bassari ja virveli voidaan jättää konemaisesti rullaamaan kokoajan samalla dynamiikalla, ja haikalla sitten painottamalla haluttuja iskuja saadaan luotua se biisin fiilis. Tähän kun basisti soittaa pilkulleen iskut kohdalleen (ei välttämättä absoluuttisessa timessa, vaan _rumpalin_ kanssa timessa) ja mukauttaa dynaamisen soittonsa haikan kanssa yhteen, saadaan sellainen pohja jonka päälle voi muut soittaa mitä vaan. Onneksi löysin Rockn rollin.
Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua. |
|
Rudd keskittyy kakkoseen ja neloseen virvelillä ja ykköseen ja kolmoseen bassorummulla. Haikka on aika lailla kiinni. Tosin isommilla areenoilla sitten snadisti auki, sanoi hän :-) Fillejä tulee harvoin ja niissä on säästellen iskuja. Symbaaleilla Phil korostaa biisin osia mukavasti ja aika usein symbaalin kanssa samalla iskulla onkin virveli. Useimmilla sen crashin kanssa paukahtaa bassari. Ruddin hatsu on sen verran edessä vasemmalla, että virvelin isku tulee usein haitsukättä korkeammalta. Suosittelen niitä Bon Scottin aikaisia levyjä ja tietenkin Back in Blackia. Toinen tanakkaa komppia viljellyt oli tottakai John Bonham, jolla se ei ihan suoraa kakkosnelosta usein ollut. Bonzon imevä komppi oli aika paljon myöskin soundin seurausta: setti ei sammunut ollenkaan, vaan koko ajan jokin rumpu oli äänessä. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
|
Keskustelette ilmeisesti Mr. Phil "Ride" Ruddista..... :) |
|
Mulle tulee tosta mielikuva raskaasta tavarajunasta, joka ei pysähdy hätäjarrusta, eikä betonimuurista. Se vaan puksuttaa menemään... Edit. Fillin aika-arvo on 1/4 ja maksimipuus puol tahtia. Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. |
|
pistetään skaba siitä että kuka vetää tiukimman beatin! jos joku kikkailee siihen niin potkitaan vittuun:D |
|
pistetään skaba siitä että kuka vetää tiukimman beatin! jos joku kikkailee siihen niin potkitaan vittuun:D Hah, loistoidea! Itsekin joskus olen jotain tällaista ajatellut. Taidankin heti ensi mahdollisuuden nauhoittaa hivenen peruskomppia. tytön haarukasta löydettiin pakkohyvän merkkejä |
|
Heitänpä välillä soittamisestakin keskustelua ilmoille. Eli, miten määrittelette tanakan beatin? . TR-808 doctor rythm.... Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä... |
|
Hieno aihe, kerrankin muuta kuin kamajauhantaa. Bassari ja virveli voidaan jättää konemaisesti rullaamaan kokoajan samalla dynamiikalla, ja haikalla sitten painottamalla haluttuja iskuja saadaan luotua se biisin fiilis. Sama toimii myös toisinpäin - haitsu tai ride koko ajan tasaisesti ja aksentoimatta, fiilistä sitten basarilla ja virvelillä. Enimmäkseen virvelillä. Pienistä jutuista tässä on kyse, jonkin setinosan soittamisesta hieman jäljessä tai edellä. Pitää saada imu päälle. Fillit tosiaan lyhyinä ja yksinkertaisina. Sykkeen on pysyttävä samana koko ajan. Haitsua jalalla sinne alle, tai vaikka sitten ykskätisiä fillejä, niin että toinen käsi pitää peltipulssin käynnissä. |
|
Fillit tosiaan lyhyinä ja yksinkertaisina. Sykkeen on pysyttävä samana koko ajan. Haitsua jalalla sinne alle, tai vaikka sitten ykskätisiä fillejä, niin että toinen käsi pitää peltipulssin käynnissä. No saa se ny vähän sleebata kun rokkia veetään. tytön haarukasta löydettiin pakkohyvän merkkejä |
|
Fillit tosiaan lyhyinä ja yksinkertaisina. Sykkeen on pysyttävä samana koko ajan. Haitsua jalalla sinne alle, tai vaikka sitten ykskätisiä fillejä, niin että toinen käsi pitää peltipulssin käynnissä. Tämä on sitä mitä tulee itselläkin jossakin määrin harrastettua. Kun tulee pakottava tarve päästä fillaamaan, niin yleensä alkaa hieman "avaamaan" sitä beattia esim virvelin ja basarin pienillä jipoilla haitsun pysyessä koko ajan samana. Sitten lyhyt selkeä filli ja takas junaan. Kyllä nyt kelpaa... |
|
Sama toimii myös toisinpäin - haitsu tai ride koko ajan tasaisesti ja aksentoimatta, fiilistä sitten basarilla ja virvelillä. Enimmäkseen virvelillä. Pienistä jutuista tässä on kyse, jonkin setinosan soittamisesta hieman jäljessä tai edellä. Pitää saada imu päälle. Totta. Jotenkin orjentoiduin tuohon Phil Rudd -näkökulmaan omissa vastauksissa. Tommosta takovaa roketti-rollia on kuitenkin hankala vetää pelkällä haikalla ja nakella bassari-virveli akselilla nyansseja. Onnistuuhan se "tavallaan", mutta sen höyryveturin luominen jää kyllä täysin haaveeksi. Onneksi löysin Rockn rollin.
Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua. |
|
kuunnelkaa AC/DC:tä niin siinä sitä samaa paskaa löytyy ihan tarpeeksi:P There is no life like no life! |
|
kuunnelkaa AC/DC:tä niin siinä sitä samaa paskaa löytyy ihan tarpeeksi:P Eihän tässä ketjussa ole muusta puhuttukkaan kuin Phil Ruddista, joka sattumoisin on kyseisen orkesterin kannuttaja... |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|