Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fonin bambut
1 2
V1lleK
19.05.2006 21:47:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tuntuu toisinaan aika turhauttavalta, kun joutuu tekemään noiden bambujen kanssa ylimääräistä säätämistä. Kun voisikin aina lätkäistä päreen paikoilleen ja vain soittaa ilman ylimääräistä säätöä.
 
Otan rasiasta päreen aikoen soittaa sillä. Jostain syystä soitto ei sitten oikein kuljekaan. Sitten vaan uutta kehiin. Hmm… Ei, ei tämä. Entäs tuo? Tai tuo? No nyt toimii taas! Tällaista se joskus on. Säätämistä. Se on aina jännäämisen paikka, soiko joku lehti hyvin tai soiko se lainkaan. Ja kauanko sillä voi soittaa. Joskus ei meinaa saada ääntä syttymään ei sitten millään. Ja kun sattuu olemaan hyvä lehti, ansatsi on virkeä ja muutenkin on hyvä fiilis niin soitto kulkee kuin tyhjää vaan ja tuntuu kuin torvi soisi itsestään. Sitten seuraavalla kerralla (kierrättämisen seurauksena) uusi lehti ei ehkä toimikaan niin hyvin.
 
Vaskipuhaltajilla tätä ongelmaa ja jännäämistä ei ole – olkaa siitä onnellisia.
 
No, oboeta ja vastaavia tuplalehdykkäsoittimiä soittavat ovat fonistejakin huonommassa asemassa, he kun joutuvat itse vuolemaan päreensä.
 
Pitäisi varmaan opetella muokkaamaan lehtiä hiomapaperilla ja leikkurilla. Ei ole vaan vielä tullut lehtileikkuria hankittua. Olisihan siitä varmasti hyötyä, jos kykenisi parantelemaan lehtiä omatoimisesti sen sijaan, että aina ottaisi vain uuden lehden käyttöön, kun aiempi ei toiminutkaan niin hyvin.
 
Eivätkä lehdet kestä ikuisesti. Loppuun kuluneiden lehtien tilalle joutuu aina hankkimaan uusia.
 
ZaGaali
20.05.2006 11:20:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ihan sama ongelma. Alkaa tuntua jo rahan tuhlaukselta kun ostaa kymmenen paketin kieliä mistä vain n. 3 soi. Toosi turhauttavaa.
 
V1lleK
20.05.2006 12:10:37 (muokattu 20.05.2006 12:11:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ihan sama ongelma. Alkaa tuntua jo rahan tuhlaukselta kun ostaa kymmenen paketin kieliä mistä vain n. 3 soi. Toosi turhauttavaa.
 
Niin, ja noita lehtiä on sitten kans ziljoona erilaista, Ricoa, Vandorenia, Alexanderia jne jne. Useita eri vahvuuksia joille kaikilla valmistajilla on omat mittauksensa - ei mitään standardia. Erilaisia leikkauksia, hiontoja, päremateriaaleja (luonnonkuidut, keinotekoiset ja yhdistelmät). Riittää niissä kyllä kokeiltavaa, huhuh.
 
tarrasque
20.05.2006 16:50:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eivätkä lehdet kestä ikuisesti. Loppuun kuluneiden lehtien tilalle joutuu aina hankkimaan uusia.
 
Kannattaa muuten kokeilla leikkuria, sillä saa vanhoista kulahtaneista kielistä vielä ihan kunnollisia ja soiviakin. Leikkurit vaan on hinnoissaan, 39e sai kaveri pulittaa. (Ennen oli kuulema 39mk) :D
 
THE SHIP IS SINKING, THE SHIP IS SINKING, THE SHIP IS SINKING
V1lleK
20.05.2006 21:02:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa muuten kokeilla leikkuria, sillä saa vanhoista kulahtaneista kielistä vielä ihan kunnollisia ja soiviakin. Leikkurit vaan on hinnoissaan, 39e sai kaveri pulittaa. (Ennen oli kuulema 39mk) :D
 
Pitääpä kysellä, josko Soitin Laineelta löytyisi. Hintavia tuntuvat olevan. Jos sellaisella vaan saa lehtiä paranneltua, niin eiköhän se sitten kannata hankkia.
 
kontrabasisti
21.05.2006 19:34:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaan eipä se oo helppoa jousisoittajallakaan. Jouseen kun laitetaan tuota hartsia että siitä saisi paremman äänen. Ja välillä sitä on liikaa ja välillä liian vähän - välillä taas se on "sotkenut" koko jousen niin että jousi joko vinkuu tai kielet ei syty ollenkaan. Sitten vaan hiustenkuivaajalla lämmittämään jauhoksi muuttuneita hartseja jälleen kuntoon. Että tuuripeliä se on tämäkin, välillä soi tosi hienosti ja kauniisti. Useimmiten kuitenkaan ei soi.
 
"Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta-
Paijukainen
21.05.2006 22:56:34 (muokattu 21.05.2006 22:57:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kokenut toimivaksi, että ostaa mielummin hieman liian paksuja lehtiä, ja hioskella niitä vaikka toisella kielellä tai vastaavalla, joka ei raavi tosiaan liikaa, kunnes kieli on optimipaksuinen.
ainoastaan tarpeeksi paksuja, eli vastuksellisia.
Tai muuten vain - miellyttävästi saundaavia.
 
Jos ei halua vuoleskella, voi tietenkin ottaa taas astetta liian vahvan, ja reenitellä sillä (jos esim. reenaat tunteja päivässä) niin ei mene pitkään kunnes se on optimaalisen notkistunut.
Ikävä kyllä yhden kielen optimaalisuus on korkeintaan kestänyt parisen viikkoa. Melkein turhauttaa kun reenatessa sillä täydellisellä kielellä se tuppaa kulumaan, JOKA pitäisi säästää keikoille jossa se on tarpeellisempi.
Pitäisi vain jaksaa lajitella erikseen
"reenikielet", "huonot mutta tarpeeksi vahvat reenikielet", "VIELÄ liian vahvat mutta hyväsaundiset kielet jotka pitää pehmentää" ja "täydelliset kielet" vain keikkakäyttöön.
 
Harmillista räpläämistä, fonismin raivostuttavin osa-alue ehdottomasti.
 
"Vain jazz huuhtoo pois arkielämän pölyn" -Art Blakey
Klezberg
22.05.2006 11:46:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen jälkeen kun hankin klarinetin, olen ollut ihan tyytyväinen fonin lehtiin. Tuntuu että sen kuin ottaa uuden lehden laatikosta, laittaa sen vähän sinne päin ja alkaa soittaa.
 
Klarinetilla ei uutta lehteä meinaa saada soimaan ollenkaan, ja lehden on oltava täsmälleen oikein suukappaleessa. Sitten kun lehti alkaa soimaan, siitä hetken päästä lohkeaa pala (mitä minulla ei ole fonin lehdille tapahtunut). Lehdet tahtovat myös kaareutua niin että suukappalen rako umpeutuu eikä lehti enää soi millään (paitsi vaihtamalla isompiaukkoiseen suukappaleeseen). Klaralle ei kaupoista tahdo myöskään löytyä muuta kuin Vandorenia.
 
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
ZaGaali
22.05.2006 12:34:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmiset! Mitä lehtiä käytätte? Vahvuus?
 
Itse käytän oikeastaan kaikissa soittimissa (altto, tenori, barska) Ricon jazz select kieliä. Muitakin olen kokeillut umpimähkää mutta muusta en oikein ole tykännyt.
Vahvuuksista barskassa käytän 2. Tenorissa 2 1/2-3 ja altossa 3-3 1/2.
 
V1lleK
22.05.2006 15:54:44 (muokattu 22.05.2006 16:08:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen jälkeen kun hankin klarinetin, olen ollut ihan tyytyväinen fonin lehtiin. Tuntuu että sen kuin ottaa uuden lehden laatikosta, laittaa sen vähän sinne päin ja alkaa soittaa.
 
Klarinetilla ei uutta lehteä meinaa saada soimaan ollenkaan, ja lehden on oltava täsmälleen oikein suukappaleessa.


Asiaa ei yleensä ainakaan auta se, että lehden lätkäisee sinne päin. Itse olen oppinut kiinnittämään enemmän huomiota lehden asetteluun suhteessa suukappaleeseen. Myös suutin tulee kiinnittää oikealle etäisyydelle fonin kaulaan ja lehdenkiristin pitää saada oikealle kohdalle ja sopivalle tiukkuudelle. Nämäkin tekijät joutuu huomioimaan soitinta koottaessa.

Ihmiset! Mitä lehtiä käytätte? Vahvuus?

Itse käytän oikeastaan kaikissa soittimissa (altto, tenori, barska) Ricon jazz select kieliä. Muitakin olen kokeillut umpimähkää mutta muusta en oikein ole tykännyt.
Vahvuuksista barskassa käytän 2. Tenorissa 2 1/2-3 ja altossa 3-3 1/2.


Lehdet pitää aina sovittaa suukappaleeseen - tai päinvastoin. Erilaiset lehdet toimivat eri lailla samassa suukappaleessa - ja päinvastoin.

Itse olen käyttänyt tenorissa lähinnä 3 ja 2,5 Ricon, Alexanderin, Vandorenin päreitä. Suukappaleina on 7 Morgan ja 6 Linkki (aukko .090'' = 2.286 mm).

Tietenkin myös kiristimet vaikuttavat. Lehden pitää pysyä kunnolla paikoillaan ja värähdellä vapaasti.

Eli saksofoniin ja sen soittoon vaikuttavia muuttujia on siis:
-foni (runko ja kaula, joista jälkimmäinen on vaihdettavissa)
-suukappale (kovakumiset, metalliset, pienet ja suuret aukot, poraukset jne.)
-lehti (eri vahvuudet, hionnat, leikkaukset, materiaalit)
-lehdenkiristin (eri materiaalit, keinokuituiset, metalliset jne.)
-vaihdettavat läpät ja resonaattorit
Ja tietenkin soittaja.
 
funkylord
22.05.2006 16:59:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie käytän Meyerin 6, ja 3-3½ pläriä kaikissa foneissa (s-a-t-b). Merkillä ei periaatteessa ole väliä, mutta kaikissa nauhotuksissa käytän Jazz selectiä. Keikoilla jotain mihin saa puhkua vähän kovempaa. esim. perus ricoja. En jaksa hienostella noilla lehdillä. Joskus soi ja joskus ei. kun tarpeeks lämmittelee, niin mikä tahansa lätty soi.
 
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Klezberg
22.05.2006 17:15:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiaa ei yleensä ainakaan auta se, että lehden lätkäisee sinne päin. Itse olen oppinut kiinnittämään enemmän huomiota lehden asetteluun suhteessa suukappaleeseen. Myös suutin tulee kiinnittää oikealle etäisyydelle fonin kaulaan ja lehdenkiristin pitää saada oikealle kohdalle ja sopivalle tiukkuudelle. Nämäkin tekijät joutuu huomioimaan soitinta koottaessa.
 
Totta kai näin. Yritin nyt hieman karrikoiden vain kuvata sitä että klaran kanssa tuntuu huomattavasti tarkemmalta. Toki se on pienempikin se suukappale. Tai sitten tuo klaran mukana tullut suukappale ei olekaan yhtä ideaalinen aloittelijalle kuin väitetään. Tuntuu jopa kuin se olisi aavistuksen verran liian kapea lehteen verrattuna.
 
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
sax machine
22.05.2006 21:12:58 (muokattu 22.05.2006 21:13:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan turhaa tommonen kielien kanssa säätäminen, Rico Royal 3 vaan. Se on taidon puutetta jos noita päreitä alkaa syyttää siitä ettei soitto suju :D
 
V1lleK
23.05.2006 10:49:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan turhaa tommonen kielien kanssa säätäminen, Rico Royal 3 vaan. Se on taidon puutetta jos noita päreitä alkaa syyttää siitä ettei soitto suju :D
 
Nooh, älähän nyt. Ei sitä aina jaksa peiliin katsoa ;-)
 
Tosiasia on, että useammankin tonnin torvi ja satojen eurojen suukappale ovat yhtä tyhjän kanssa, jos se parin euron bambu ei toimi.
 
Paijukainen
23.05.2006 13:55:40 (muokattu 23.05.2006 13:56:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nooh, älähän nyt. Ei sitä aina jaksa peiliin katsoa ;-)
 
Tosiasia on, että useammankin tonnin torvi ja satojen eurojen suukappale ovat yhtä tyhjän kanssa, jos se parin euron bambu ei toimi.

 
Kuunnelkaahan tätä miestä niin. RR:n 3 toimii jos toimii, ja jos merkeistä puhutaan niin Vandoren jz on ehkä tarjonnut aina useamman kunnon yksilön per paketti.
Henk.koht. kokemus on tämä, mutta silti tällä hetkellä ricon jazz selectejä eniten varastossa ja käytössä. ja 3&puoli on yleensä torvesta riippumatta vahvuus.
 
"Vain jazz huuhtoo pois arkielämän pölyn" -Art Blakey
V1lleK
26.05.2006 22:35:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuunnelkaahan tätä miestä niin. RR:n 3 toimii jos toimii, ja jos merkeistä puhutaan niin Vandoren jz on ehkä tarjonnut aina useamman kunnon yksilön per paketti.
Henk.koht. kokemus on tämä, mutta silti tällä hetkellä ricon jazz selectejä eniten varastossa ja käytössä. ja 3&puoli on yleensä torvesta riippumatta vahvuus.

 
Jazz Selectiä löytyy ja hyväksi olen todennut. Myös Javat pelittää yleensä hyvin. Viime aikoina olen tosin siirtynyt käyttämään yhä enemmän V16 -kieliä. Niissä tuntuu olevan vähän enemmän jäntevyyttä.
 
Dana
15.06.2006 18:25:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellä käytössä Rico Jazz select vahvuudeltaan 2. Pitäis hommata vähän vahvempia kohta. Vandoren Jazz lehtiä olen kanssa jonkin verran suosinut 2 1/2.
 
"Tömähtely yltyy ja muuttuu sitten yhtäkkiä. Se hidastuu kumuksi. Sitten hurinaksi."
NeliX4
04.11.2009 23:07:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

funkylord: Mie käytän Meyerin 6, ja 3-3 pläriä kaikissa foneissa (s-a-t-b). Merkillä ei periaatteessa ole väliä, mutta kaikissa nauhotuksissa käytän Jazz selectiä. Keikoilla jotain mihin saa puhkua vähän kovempaa. esim. perus ricoja. En jaksa hienostella noilla lehdillä. Joskus soi ja joskus ei. kun tarpeeks lämmittelee, niin mikä tahansa lätty soi. Vanha juttu jo, mut tähän vois sanoa, että siltä se kuulostaakin ;)
 
MrBee
15.11.2009 12:40:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ZaGaali: Mulla on ihan sama ongelma. Alkaa tuntua jo rahan tuhlaukselta kun ostaa kymmenen paketin kieliä mistä vain n. 3 soi. Toosi turhauttavaa.
 
Näin on, ostinkin sitten (ainakin talven ajaksi kosteusvaihteluille immuunin) muovisen Legere 2 (vastaa Vandorenin 2,5) Nyt soittotunnista ei mene puolta tuntia päreiden vaihtoon.
 
Aluksi kauhistuin ääntä, kuullosti kuin trumpetilta :), mutta se jotenkin asettui pienen soiton jälkeen. Opettajanikin vakuutti, että näin tulee käymään. Lehdykän voi ilman kustannuksia vaihtaa uuteen, jos siinä on mielestään jotain vikaa.
Suosittelen!
 
Trumpeteista puheenollen, on se ihme juttu tämä motorinen muisti. Päräytin yli 30 vuoden tauon jälkeen trumpetilla ja c -duuri asteikko vaan ilmestyi jostain sormenpäihin...
 
Saaruska
18.11.2009 13:00:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin ostin saksofoniini Legeren lehden, mutta se oli liian paksu ja tarvitsi liikaa voimaa soidakseen. Lähetin laineelle sähköpostia, mutta he eivät vaihda käytettyjä muovilehtiä toiseen. Lähetin Legeren sivujen kautta heille postia ja he kyllä olivat valmiita vaihtamaan lehden löysempään, mutta ei sekään nyt ihan ilmaista ollut. Posti maksut oli noin euron paikkeilla ja lähetykseen piti vielä laittaa 3 euroa mukaan, että he voivat lähettää uuden tilalle. Toki tämä oli paljon halvempaa näin kuin mennä ostamaan 18 eurolla uutta lehteä ja tämä paksumpi olisi jäänyt käyttämättä. Ja vielä, lähetin lehden viime viikon torstaina Saksaan ja tänään tiistaina sain jo uuden löysemmän lehden, joten tämä toimi kyllä todella hyvin. Suosittelen jos Legeren lehti ei jostain syystä miellytä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «